Zijn Apple iMacs kieskeurig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Op mijn werk moet ik aantal iMacs en Mac Pro's schoonmaken.
Dat blijkt geen makkie te zijn.

Er is zelfs PowerPC iMac ertussen.
Ik heb geen installatie schijven bij me in eerste geval, dus heb maar op internet wat opgehaald. Zoals verwacht hebben aantal iso's geen juiste bestanden, ze zijn bedoeld voor 'hackintosh', dus een pc met Mac erop.

Ik ben helaas geen Apple gebruiker dus heb maar van alles geprobeerd. Al merk ik op dat ik bestand met InstallESD moet nemen. Ik heb 10.7 op DVD-R schijf kunnen zetten.

Met deze schijf zijn er wel opmerkelijke zaken:
- Mac Pro met Xeon cpu's erin accepteren allemaal 10.7 en heb kunnen schoonmaken en voorzien van schone installatie.
- iMacs met Core2Duo cpu's blijken deze niet te lusten, spuugt weer eruit.

Voor twee 20" iMac 8,1 heb ik een 10.6 gevonden en op DVD+R DL gezet. Eén accepteert deze en kan ik schoonmaken en installeren. Maar slechts 1 doet het. De andere wil het niet.

Ik heb weer andere 10.8 gevonden en op DVD+R DL gezet. Deze wordt gek genoeg wel geaccepteerd op andere iMac 8.1 met C2D cpu geaccepteerd en kan ik klus afronden.

Er is nog een iMac met 21 inch scherm met i5 cpu. Deze lust geen enkele schijf die ik heb gebrand bij booten, maar toont wel inhoud als ik in huidige MacOSX ga checken.

Ik moet wel zeggen dat op alle genoemde voorheen 10.6.8 hebben. Ja, dan zou je denken dat 10.7 en 10.8 geen problemen moeten hebben. Toch is dat helaas niet waar.

De laatste probleem is oude PowerPC G5 iMac. Twee hebben 10.5.8 erop, de laatste voor PowerPC.
Ik heb website gevonden waar men PowerPC images kan halen, en ze gebrand. Eerst 10.5.4 op DVD+R DL gezet, maar wordt niet gelezen.

Dan merk ik op dat oude iMacs geen DVD+R kunnen lezen, alleen DVD-R. Ik heb Tiger 10.4 op 4 CD-R's gezet en wat opmerkelijk maakt is weer kieskeurigheid. De eerste PPC iMac leest wel inhoud en toont schijf. Dan zou je denken dat ik kan installeren. Nee, het weigert helaas erna met 'verbod' icoon.
De andere zelfde model weigert zelfs die te lezen en toont niks.
Tiger 10.4.6 op DVD-R gezet helpt niet. Ook niet oudere Phantom 10.3 heeft resultaat.

Ik vond later originele Mac schijven van MacBook, iMac en G4 / G5 Apple's. Zou je denken dat ze gelezen worden, niet dus. Allemaal geweigerd.
De ene originele PPC G5 installatie schijf verschijnt wel even op 1 van PPC iMacs, maar wil niet verder laden en toont 'verbod' icoon.

Ik dacht dat DVD drives beetje vuil zijn geworden, maar misschien kan het komen dat ik iets moet resetten. Want zo'n "kieskeurige" Apples maken mij niet happy.
De MacOSX versies voldoen aan de systeem eisen, maar er gebeurt gewoon niks op paar iMacs.

Natuurlijk is niet zo mooi om images van internet te halen, maar het zijn oude versies en dat heeft Apple Store niet meer. Zoveel keuze heb ik niet en ik moet ze alleen even schoonmaken.

Maar ik heb wel wat hulp nodig om de raadsel rond 'kieskeurigheid' van iMacs. Waarom werkt 10.7 schijf wel goed op Mac Pro's en niet op iMacs? Waarom toevallig werkt 10.6 schijf alleen op 1 iMac, en verder niks? Waarom 10.8 op andere iMac en verder niks? Zo word ik niks wijzer van.

Ik werk veel met Windows en dat is andere wereld. Maar met Apple word ik beetje moe van zoveel verschillen tussen iMacs en MacOSX schijven. Ik weet wel dat oudere slecht DVD+R lezen en daar heb ik opgelet. Maar er klopt nog steeds niet. Wat is hier eigenlijk aan de hand? Zou ik NVRAM moeten resetten of zie ik wat over de hoofd?

Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is niet zo zeer kieskeurigheid, maar puur een stukje ondersteuning. Een Mac heeft altijd een minimale én een maximale software versie die ondersteund is. Daartussen kan je alles installeren. Sommige Macs kunnen alleen 10.4, 10.5 en 10.6, sommige alleen 10.4 en 10.5, sommige 10.4 t/m 10.11, andere weer 10.4 tot 10.7 en ga zo maar door.
De minimale versie is belangrijk vanwege driver support. Als drivers ontbreken zal OS X niet installeren. Voorbeeld: een iMac G5 iSight uit oktober 2005 is geleverd met 10.4.2, een oudere versie heeft de juiste drivers niet, dus gaat niet werken.

Als een CD/DVD niet werkt (lekker oubollig trouwens, alle Intel Macs booten van USB en Apple levert geen DVD meer sinds Lion uit is) zijn er twee variabelen: schijf niet goed of superdrive niet goed. Die laatste is vrij veelvoorkomend. Zoals genoemd op te lossen door stickie te maken, wel op een werkende Mac en niet uit het raampjes systeem :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het komt veel voor dat superdrive niet (goed) werkt? Kan dit random problemen verklaren?

Ik zal even kijken of USB drive gaat werken.
Het gaat om modellen met problemen:
- A1311 EMC 2428 (start niet op veel schijven)
en PowerPC iMac
- A1145 EMC 2082 (2x dus)

Kun je wel of niet booten vanaf PowerPC USB? Ik heb gelezen dat als andere oplossing externe Firewire dvd lezer moet nemen om schijven goed te kunnen lezen. Dit is om problemen van interne drive te omzeilen.

Moet ik alleen zo'n oude Firewire ding vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:43
PowerPC mac's ondersteunen geen USB boot helaas, deze moeten nog opstarten of via target disk mode aan een andere mac of een dvd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik snap niet waarom je nog DVD-s wilt branden voor de Intel machines. Gebruik lekker een zooitje 8GB USB-sticks, daar heb je voldoende aan en is ook nog eens veel sneller en "fail-safer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Zie het ook als leerproces voor mij. Ik heb nog wat schijven liggen en wou even wat proberen. Als ik simpel met Windows kan doen, dan moet het ook simpel gaan met Apples. :)

Voor PowerPC iMacs moet ik mogelijk maar oude firewire 5,25" kast zoeken en daarin dvd lezer doen. Dat is een optie omdat firewire al erop zit.
Denk niet dat USB dvd lezer gaat werken. Ik heb externe USB Apple Superdrive liggen, maar ik geloof niet dat die gaat werken over USB. Op oudere Intel iMacs blijkt het niet eens op te spinnen, maar op nieuwere 2011 doet ie het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:50
De USB Apple Superdrive werkt in principe alleen op Macs die standaard GEEN CD/DVD drive hebben.
Als er een (kapotte) CD/DVD drive in de Mac zit, dan zul je een alternatieve CD/DVD drive moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:13
Zelf zou ik ook geen tijd meer in de PowerMacs steken. Als het gaat om te voorkomen dat de data "wordt gevonden" zou ik de HD's eruit halen en vernietigen. en het zelfde doen met de PowerMacs

Over een externe DVD speler zorg voor eentje die extern gepowerd is. De oude Macs verhogen de USB stroom toevoer nog niet. (Normaal .5 A terwijl de Superdrive 1A nodig heeft)

[ Voor 31% gewijzigd door Pendora op 14-07-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 12:54

BLN

Ik heb veel macs opnieuw geïnstalleerd waar blanco SSD in gingen. Nog nooit een USB stick of dvd gebruikt. Ik heb of een imahe teruggezet met Time Machine, of de mac download zijn eigen OS gewoon.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BLN schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:03:
Ik heb veel macs opnieuw geïnstalleerd waar blanco SSD in gingen. Nog nooit een USB stick of dvd gebruikt. Ik heb of een imahe teruggezet met Time Machine, of de mac download zijn eigen OS gewoon.
Dat kan alleen op recentere machines dan TS heeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-07 15:52
Waar je wellicht ook niet bij stil staat is dat de .-versies majors zijn.
10.6 is een compleet ander OS dan 10.7 en 10.8.
Het is alsof je XP, Vista en Win 7 zit te vergelijken.

Apple vind/vond die 10 voor de naam mooi en heeft het als merknaam gebruikt (OS X).

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 14-07-2017 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik zou ze allemaal eruit gegooid hebben en gezegd hebben koop meet een windows pc...
Ik zou er zelf namelijk helemaal gek van worden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10

WTM

Dat zou ik omgekeerd doen :-D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

coolbvrobin schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:04:
Ik zou ze allemaal eruit gegooid hebben en gezegd hebben koop meet een windows pc...
Ik zou er zelf namelijk helemaal gek van worden .
Die discussie zit niemand op te wachten. In deze sectie hebben we liever geen raampjes all day en all night :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 22:19
nelizmastr schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:26:
Het is niet zo zeer kieskeurigheid, maar puur een stukje ondersteuning. Een Mac heeft altijd een minimale én een maximale software versie die ondersteund is.
Even concreet advies voor het probleem van de topicstarter.

Achterop de iMac staat een model nummer (bijvoorbeeld A1418) en een EMC nummer (bijvoorbeeld 2889). Het maakt niet uit welke van die twee je in Google mikt.

Bij de eerste resultaten staat de website everymac.com. Daarop vind je voor elk model wat de minimale en maximale ondersteunde software versie is. Soms heb je voor een bepaalde versie een minimale hoeveelheid RAM o.i.d. nodig, dat staat erbij.

Als je dit voor alle modellen die je hebt in een tabelletje zet, dan heb je direct duidelijkheid of de quote hierboven het probleem is of niet. Anders blijft iedereen hier lekker speculeren en ben je 2 pagina's verder nog niets opgeschoten. Zodra je bovenstaande hebt uitgesloten, dan zou het in principe ondersteund moeten zijn.

Daarna kun je testen of er een probleem bij de DVD drive ligt door in de bestaande, oude OS X installatie gewoon een data of film DVD'tje volledig over te kopiëren. Als dat ook werkt, dan kunnen we zeggen dat je iMacs kieskeurig zijn en kijken waar het dan wel aan ligt.

De vraag is natuurlijk of oude Macs al die moeite waard zijn. Je kan er trouwens ook nog Linux op zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Antique op 14-07-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het is gelukt om met USB stick te installeren op iMac met Intel cpu.

Blijft er nog twee stokoude PowerPC G5 iMacs over. Het is nog vervelender dan ooit.
De type is A1145 EMC 2082

Omdat er gesproken is over booten via Firewire, heb ik via Marktplaats een LaCie externe DVD brander gehaald met Firewire poorten. (model d2 DVD-RW)

En wat bleek, iMac "ziet" niet echt externe brander. Ook USB functie getest, niks. Op PC doet USB prima. Ik heb ook HP USB externe slimline brander aangesloten, en die doet het wel. Maar alleen in de desktop. Met Option booten komt er gewoon niks tevoorschijn.
Firewire doet niet in Option boot keuze.

Er is zelfs gezegd op forums dat het kan komen door slechte soldeerpunten in FW poorten. De externe lezer led gaat wel even aan bij insteken, maar dat is ook alles. Geen spinup.

Wat zijn de mogelijke problemen nu met oude PPC G5 iMacs?
Als het niets uitloopt haal ik nog handmatig harde schijf eruit en wis het gewoon weg. Maar dan maakt iMac wel "onbruikbaar" met zoveel problemen. Interne drive doet niet helemaal goed bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MrDummy schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:51:
Het is gelukt om met USB stick te installeren op iMac met Intel cpu.

Blijft er nog twee stokoude PowerPC G5 iMacs over. Het is nog vervelender dan ooit.
De type is A1145 EMC 2082

Omdat er gesproken is over booten via Firewire, heb ik via Marktplaats een LaCie externe DVD brander gehaald met Firewire poorten. (model d2 DVD-RW)

En wat bleek, iMac "ziet" niet echt externe brander. Ook USB functie getest, niks. Op PC doet USB prima. Ik heb ook HP USB externe slimline brander aangesloten, en die doet het wel. Maar alleen in de desktop. Met Option booten komt er gewoon niks tevoorschijn.
Firewire doet niet in Option boot keuze.

Er is zelfs gezegd op forums dat het kan komen door slechte soldeerpunten in FW poorten. De externe lezer led gaat wel even aan bij insteken, maar dat is ook alles. Geen spinup.

Wat zijn de mogelijke problemen nu met oude PPC G5 iMacs?
Als het niets uitloopt haal ik nog handmatig harde schijf eruit en wis het gewoon weg. Maar dan maakt iMac wel "onbruikbaar" met zoveel problemen. Interne drive doet niet helemaal goed bijvoorbeeld.
Lijkt me dat bij deze apparaten de hardware defect is. Als je een firewire disk hebt, kan je daarvan booten in target disk mode (opstarten over firewire) door command-T in te drukken tijdens booten.

Om zo'n bootable target disk te maken, moet je vanuit een werkende PPC mac MAC OS X installeren op de firewire disk. Als het doel overigens alleen 'schoonmaken' is, zou ik bij die oude macs gewoon de disks eruit schroeven en vernietingen. Ze zijn namelijk niet veel meer waard.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MrDummy, sorry dat ik je totaal niet help met deze vraag, maar ik ben oprecht benieuwd waarom het voor jouw werk belangrijk is om een meer dan 11 jaar oude iMac te gaan 'schoonmaken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Cubix schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:10:
MrDummy, sorry dat ik je totaal niet help met deze vraag, maar ik ben oprecht benieuwd waarom het voor jouw werk belangrijk is om een meer dan 11 jaar oude iMac te gaan 'schoonmaken'.
Lijkt me niet dat je je bedrijfsdata erop wilt laten staan wanneer je ze naar de recycle brengt? :S

Andere optie is de openfirmware te 'hacken' om van USB te booten.
Ik heb hier een blogpost gevonden om van een Ubuntu USB stick te booten.
https://sudodblog.wordpre...ix-on-a-powerpc-computer/

En hier nog instructies van de ubuntu pagina: https://wiki.ubuntu.com/P..._boot_from_a_USB_drive.3F

Dan kan je met dd je disk wipen.

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 19-07-2017 10:18 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Cubix schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:10:
Bedrijfsgevoelige data verwijderen voordat ze naar andere persoon gaat (verkopen dus).
Dat is standaard procedure hier op werk.

Zelfs als ze zo stokoud zijn, maar het zit wel wat op.
Ik ga nog even testen op 2e PPC iMac, om te kijken of er verschillen zijn. Ook nieuwe tips ga ik even controleren, alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom dan niet gewoon de schijven uit die PowerPC's halen en laten vernietigen? :? Dat is veel sneller, goedkoper en veiliger dan hier tijd in te steken. Degene die de PowerPC's dan overneemt, kan dan zelf HDD's of SSD's in de PowerPC steken. :)

Als een machine geherinstalleerd is en de schijven snel geformatteerd zijn, is de data met de juiste tools nog gewoon terug te halen namelijk! Bij een vernietigde harde schijf kan dat niet meer, want dan is de disk fysiek ook in vele stukjes. ;)

[ Voor 62% gewijzigd door CH4OS op 19-07-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
CH40S schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:24:
Waarom dan niet gewoon de schijven uit die PowerPC's halen en laten vernietigen? :? Dat is veel sneller, goedkoper en veiliger dan hier tijd in te steken.

Als een machine geherinstalleerd is en de schijven snel geformatteerd zijn, is de data met de juiste tools nog gewoon terug te halen namelijk!
Klopt, maar de waarde verdwijnt wel en mensen hoeven dan helemaal niks meer. Daar heeft bedrijf niks aan.
Dus het moet wel compleet en werkend blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MrDummy schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:27:
Klopt, maar de waarde verdwijnt wel en mensen hoeven dan helemaal niks meer. Daar heeft bedrijf niks aan.
Dus het moet wel compleet en werkend blijven.
Dan kan je een oude HDD die op de plank ligt te verstoffen (en goed is schoongemaakt) erbij doen? Ik denk echt niet dat het zo'n groot probleem is zoals je nu schetst. Daarnaast is een PowerPC G5 nu ook zoveel niet meer waard, dus een PowerPC zonder disk zal daar echt niet veel waarde door verliezen hoor; waarde heeft een G5 toch al niet meer.

EDIT:
Net even snel in Vraag en Aanbod gekeken, daar staat welgeteld 1 iMac G5 te koop uit 2005, vraagprijs is €40,-, go figure. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 19-07-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Er zijn geen PowerPC Macs met waarde meer, niet de modellen van na pakweg 2002 in ieder geval. Kan je net zo goed van twee hoog de kliko in flikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Natuurlijk, ze leveren niet veel meer op tegenwoordig. :)

Inmiddels ben ik verder gekomen. Ik heb beetje vermoeden dat er wat mis is met LaCie drive, dus ik heb uit kast andere brander gepakt en erin gedaan. Wat bleek, het leest wel meteen gebrande schijf.

De LaCie schijf is van NEC uit 2004. De vervangende is Pioneer uit 2005. Iets nieuwer en zou dus meer ondersteunen. Maar kan ook komen dat leeskop beetje stoffig is. Maar het leest wel in Windows.
Laat ik maar zeggen dat een nieuwere drive wat meer kan lezen.

Ik kan nu 10.5.4 schijf inlezen en het start prima op. (Option bootkeuze doet ook hier prima). Er is gelukkig nog niks mis met Firewire deel.

Ik kan nu verder met schoonmaken en opnieuw installeren, daar heeft klant meer aan.
Je bent verder vrij om te reageren. Bedankt iedereen voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:48:
Er zijn geen PowerPC Macs met waarde meer, niet de modellen van na pakweg 2002 in ieder geval. Kan je net zo goed van twee hoog de kliko in flikkeren.
Slechts handjevol iMacs zijn wel leuk om te verzamelen. Neem bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: http://maz.entrepreneursmingle.com/wp-content/uploads/2014/03/imacg4.jpg

Dat zijn best wel aparte systemen en wel leuk. Heb vroeger eens 1 gehaald en ik weet nog hoe geinig het is. Heel apart gewoon. Natuurlijk zijn ze nog ouder en dus ook heel traag.

Vierkante witte iMacs maakt niemand druk om, dat kun je inderdaad gewoon weggooien. Niet echt mooi om te verzamelen.
Maximaal 10.5.8 is probleem, aangezien veel apps minimaal 10.6 vragen. Ja, dat maakt hen ook heel nutteloos.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 19-07-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

MrDummy schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Slechts handjevol iMacs zijn wel leuk om te verzamelen. Neem bijvoorbeeld deze:
[afbeelding]

Dat zijn best wel aparte systemen en wel leuk. Heb vroeger eens 1 gehaald en ik weet nog hoe geinig het is. Heel apart gewoon. Natuurlijk zijn ze nog ouder en dus ook heel traag.

Vierkante witte iMacs maakt niemand druk om, dat kun je inderdaad gewoon weggooien. Niet echt mooi om te verzamelen.
Maximaal 10.5.8 is probleem, aangezien veel apps minimaal 10.6 vragen. Ja, dat maakt hen ook heel nutteloos.
Die heb ik ook nog staan ja, iMac G4 met de HK Pro speakers. Die stammen ook alweer uit 2002/2003. Vooral leuk om naar te kijken ;) verder vrij nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Oh wow, 1 PPC iMac is gelukt, pak ik andere, blijkt Firewire niet te werken. Tjonge, dat is een probleem. Er is wat kapot in andere iMac, want de derde PPC iMac werkt wel weer goed via Firewire en installatie is gelukt.

Heb dus maar harde schijf eruit gehaald en opgeschoond. Zal ik die maar klonen met eerste iMac, want beiden zijn technisch identiek in type en model, alleen andere HDD grootte: 250 en 500GB.
Zal ik die 500GB maar moeten krimpen tot 250GB partitie zodat klonen wel lukt?

Of makkelijker, gewoon harde schijven omwisselen en nog een keer proberen. Misschien doe ik dat maar even want dat geeft meer garanties dan kloonpoging.
Pagina: 1