Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Na wat wikken en wegen heb ik voor een super prijsje de Canon 80D van een kennis over kunnen nemen, ik wil graag meer weten van videografie. Ik heb hier altijd al een bewondering voor gehad. En om niet op de zaken voor uit te lopen, begin ik daar om inderdaad ook maar rustig.

Na de afgelopen 3 dagen veel gespeeld te hebben met de 80D waar ik dus maar 1 lens voor hebt rest mij 1 vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden.

Als ik video's opneem is mijn beeld totaal niet scherp, niet terzijde.. Als ik naar

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AGjpGc12dk4]

kijk, heb ik deze zelfde gear maar is mijn beeld echt totaal niet scherp. Ik heb al verschillende standen geprobeerd en in manual durf ik nog niet echt te spelen aangezien ik momenteel aan het leren ben hoe deze settings nou allemaal werken.

Het kaartje wat ik gebruik is een SanDisk Extreme+ met een schrijf en lees snelheid van beide boven de 90 mbps. Verder heb ik file format op PAL staan en film ik op FullHD 25FPS MP4 kwaliteit.

Nu zou je kunnen denken, vraag aan de kennis van wie ik hem over heb genomen, maar zijn verstand ligt bij foto's en is er met de camera nooit gefilmd.

Is er iemand die een idee zou hebben waar dit aan kan liggen. Zie ik iets over het hoofd?

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 08:50
Op basis van jouw verhaal kunnen we weinig zeggen over de mogelijke oorzaak van het probleem. Zou je wat beeld kunnen plaatsen? Dan kunnen we mogelijk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Inderdaad moeilijk te zeggen zonder beeldmateriaal maar waarschijnlijk de autofocus. Die is meestal niet erg goed op voor video op relfex camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 09:14
Een 80D heeft dual-pixel AF en dat zou prima moeten zijn m.b.t. de AF. Ook front- of backfocus issues heb je niet bij het gebruik van DPAF, dus dan zou het enkel kunnen zijn dat je lens soft is (of een user-fout).

Kijk eerst eens of de lens scherp is bij het maken van foto's. Als die dan scherp is, dan is die dat ook voor video. Dat maakt voor de lens geen verschil. Dan blijft alleen user- of camerafout over. Is die dan ook soft, dan heb je een softe lens. De reputatie van de 24-70L F4 IS erg goed, dus ik verwacht het niet. Had je een 24-70L F2.8 (mark I) gehad, dan zat er nog wel eens een soft exemplaar tussen.

In de video film je bijna de hele tijd door een autoruit, dus hoe kun je dan nog de lens beoordelen? Maak eerst eens een video vanaf een statief van een object waarbij je de scherpte kunt beoordelen (IS uit). Schiet diezelfde scene dan eens vanuit de hand met IS aan. Ik ben geen video man, dus geen idee of IS wenselijk is bij het maken van video's.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26
@BugBoy dat is niet zijn film, maar een voorbeeld.

Ik zou om te beginnen je camera naar de fabrieksinstelling terugzetten. Zie je de camera wel scherpstellen. Staat af aan op de lens? Krijg je wel scherpe foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo juist wat beelden gemonteerd en kleine color adjustments gedaan hier en daar.

T gaat mij meer om de bladeren en de randen die na mijn mening gewoon niet netjes scherp zijn. Als ik mensen of honden film is dat precies het zelfde.

Het maken van foto's gaat wel goed, dat zijn hele scherpe en mooie foto's. Maar waar het aan zou kunnen liggen? Daar ben ik nog net wat te on ervaren voor.

@BugBoy de lens die ik er bij heb gekregen is inderdaad de lens die nu in de winkel ligt en is het het laatste model lens van dit type.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 09:14
Ik krijg de melding dat de video niet beschikbaar is. Staat die wellicht nog op privé?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BugBoy schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:19:
Ik krijg de melding dat de video niet beschikbaar is. Staat die wellicht nog op privé?
Stond inderdaad op prive, als het goed is moet het filmpje het nu doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zie weinig gekke dingen maar super scherp wil ik het ook niet noemen inderdaad. Maar je geeft nog steeds erg weinig informatie over wat voor settings je gebruikt. Je geeft al aan weinig van die settings te snappen nog. Wordt wat lastig om uit te zoeken dan waar het aan ligt vind ik.

Ga nog eens rustig aan de slag en experimenteren. Probeer het eens met IS aan en uit, houdt rekening met de lage framerate van 25 fps in je bewegende shots. Probeer desnoods iets sharpening bij post productie of kijk nog eens kritisch naar je import/export instellingen. Er zijn simpelweg véél te veel variabelen om dit tot een nuttig topic te maken waar we op een oplossing komen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet bijzonder scherp, maar ook niet extreem slecht. Hoe is het beeld als je het beeld wel stil houd? Zonder gimbal heb je altijd een hoop beweging en dat zorgt ook voor onscherpte. Hoe is de kwaliteit met foto's?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Zou het te maken hebben met de format waar ik video's mee maak, aangezien ik met een Sandisk Extreme+ schiet waar voorzeef beide lees en schrijf snelheid boven de 90mbps is. MP4 of MOV. Ik dacht dat je voor MOV een kaart snelheid hoger als klasse 3 moet hebben, wat mijn kaartje wel is. Kan het ook uitmaken dat dit kaartje een micro SD is wat aangevoerd word door een adapter?

Nu zijn mijn echter nog een paar dingen onduidelijkheid. PAL en NSTC, kan hier kwaliteit mee verloren gaan? Hij staat gewoon netjes op PAL.

Verder zijn de settings waar ik in schiet, verschillend om dat ik nog niet echt weet waar je die 'cinematic look' mee krijgt. Als ik kijk naar manual settings raak ik nog al in de war met wat nou echt belangrijk is voor de juiste beelden, mar dat is een kwestie van tijd.

Maar welke stand ik ook gebruik, ik kom toch elke keer neer op t feit dat het niet heel erg scherp is.

@Koeitje Dan is het beeld wel nice opzich... De twijfel komt trouwens van het feit dat ik op youtube filmpje zie zoals degene die ik had gepost om deze topic te starten en dan heb je deze nog :

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=RFVdCNSKr3s]

Maar goed. Ik ben nog een beginner en ik heb nog veel te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:09
Kun je het diafragma ook instellen bij het filmen? Anders moet je die misschien wat hoger zetten, dat krijg je ook een grotere scherptediepte en zal een groter gebied in focus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:02:
Kun je het diafragma ook instellen bij het filmen? Anders moet je die misschien wat hoger zetten, dat krijg je ook een grotere scherptediepte en zal een groter gebied in focus zijn.
En sowieso scherper, wide open is een lens nooit op z'n scherpst zeker aan de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik ga even voorbij aan alle andere dingen die nu genoemd zijn, maar zal het kort door de bocht zeggen: Canon filmpjes zijn zonder sharpening. Daarom lijken de beelden altijd wat soft. Wil je dat ze scherper zijn: sharpening toepassen.
PAL heeft altijd de voorkeur, omdat je dan minder last hebt van flikkering bij kunstlicht. Kies je sluitertijd op de helft van je framerate, dus: 1/50sec bij 25fps en 1/100sec bij 50fps. Maak dus gebruik van een variabel ND filter om deze relatief lange sluitertijden te kunnen gebruiken, zonder je diafragma helemaal dicht te gooien.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus om een lang verhaal kort te houden, zou het het verstandigst zijn om met manual settings aan de slag te gaan, uit vogelen waar in ik denk het beste beeld uit te krijgen? De standaard settings die er op zitten kan je zelf ook aanpassen geloof ik.

Is er toevallig iemand die een 80D heeft?

@LA-384 Zonder op te zoeken en eerlijk uit de hoek te komen. Het diafragma is lichtinval van de lens toch?.

Niet dat ik weet, als dit het geval is.. Ik weet dat dat in ''f'' waardes word berekend maar daar heb ik nog geen optie van gezien.

Ik voel mij wel een beetje beschamend als leuk hier tussen te zitten, met de vragen die ik heb. Maar ik moet het toch een keer leren, en door al dat lezen van informatie zie ik door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Misschien handig om wat tutorials online te lezen en te bekijken. Overigens is de 24-70 f/4 IS niet de meest handige lens voor een 80D. Hij is niet echt wijd (je mist het stuk van 18-24mm) en de focusmotor is niet zo vloeiend als een stm motor.
Maar goed. In de Av mode kun je diafragma zelf instellen en daarmee de scherptediepte wat beïnvloeden en ook de lichtsterkte. Al wordt de belichting bepaald door meerdere dingen: diafragma, sluitertijd en iso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:57:
Misschien handig om wat tutorials online te lezen en te bekijken. Overigens is de 24-70 f/4 IS niet de meest handige lens voor een 80D. Hij is niet echt wijd (je mist het stuk van 18-24mm) en de focusmotor is niet zo vloeiend als een stm motor.
Maar goed. In de Av mode kun je diafragma zelf instellen en daarmee de scherptediepte wat beïnvloeden en ook de lichtsterkte. Al wordt de belichting bepaald door meerdere dingen: diafragma, sluitertijd en iso.
Wat voor een lens raad jij mij aan om te beginnen voor filmen? aangezien mijn kennis heel wat lenzen heeft liggen en deze mee gaf, wellicht kan ik vragen of hij er 1 om wil wisselen.

Toch snap ik het niet zo, als ik zie wat voor een prijs deze lens heeft, en het nog een L is ook bekijk ik mij erg op alle specs van lenzen, alleen heb ik met mijn kennis toch echt het internet nodig om alles in te lezen en rond te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens over 2 weken mijn eerste cursus in Utrecht over videografie, kleuren diepte, settings, scene, hoe zet je je camera neer. Noem het maar op, super interessant. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:56
Universal Creations schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:19:
Ik ga even voorbij aan alle andere dingen die nu genoemd zijn, maar zal het kort door de bocht zeggen: Canon filmpjes zijn zonder sharpening. Daarom lijken de beelden altijd wat soft. Wil je dat ze scherper zijn: sharpening toepassen.
PAL heeft altijd de voorkeur, omdat je dan minder last hebt van flikkering bij kunstlicht. Kies je sluitertijd op de helft van je framerate, dus: 1/50sec bij 25fps en 1/100sec bij 50fps. Maak dus gebruik van een variabel ND filter om deze relatief lange sluitertijden te kunnen gebruiken, zonder je diafragma helemaal dicht te gooien.
Dat inderdaad. Daarnaast zat je met de besjes bijvoorbeeld gewoon te dicht bij, althans de focus lag er gewoon achter. Zo waren er nog een paar beelden waar je focus gewoon verkeerd lag. Je ziet goed het verschil daar waar de focus verspringt.

Waarschijnlijk lijkt het beeld in jouw ogen wat onscherp omdat je altijd standaard verscherpt beeld gewend bent van je vorige camera? (te herkennen aan de kleine halo rondom contrastrijke randen).

Hoe dan ook vind je de meeste instellingen rondom contrast en scherpte van het beeld zelf bij de picturestyles. Al is hier aan te raden alles zo neutraal mogelijk te houden en de boel in post aan te passen.
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:19:
Ik heb trouwens over 2 weken mijn eerste cursus in Utrecht over videografie, kleuren diepte, settings, scene, hoe zet je je camera neer. Noem het maar op, super interessant. ^^
Mooi, dat zal je in ieder geval een stuk op weg helpen. Een basiscursusje videografie is zo lastig te geven via een forum :P

Trouwens, vreemder vind ik de flikkering bij je pan over het water YouTube: A walk into the woods @27s. @Universal Creations Zou dat het diafragma zijn? @Verwijderd Weet je nog welke diafragma waarde je hier hebt gebruikt, of zou je dat even kunnen opzoeken?

[ Voor 8% gewijzigd door analogworm op 14-07-2017 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Welke flikkering? Ik zie enkel wat reflecties gecombineerd met wat rimpels op het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Snel even op youtube kijkend zie ik dat door veel mensen wordt aangeraden de sharpening in-camera op 0 te zetten en vervolgens in post met bijv. Adobe Premiere sharpening toe te voegen. De in-camera sharpening is namelijk ronduit bagger.

offtopic:
Als je puur wil filmen dan weet ik niet of een DSLR zo'n goeie keus is. Als ik kijk naar de GH4 (ong. even duur als de 80D) dan filmt hij niet alleen in 4K maar is ook de output in 1080p vele malen beter. Alleen bij low-light zal je wat in moeten leveren.

Van de DSLR's heeft Canon in ieder geval wel het meeste mogelijkheden en ik ga er wel van uit dat er met Magic Lantern (als deze ooit komt voor Digic 6+) en wat post productie je ook prachtige scherpe beelden kan maken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:09
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:29:
@LA-384 Zonder op te zoeken en eerlijk uit de hoek te komen. Het diafragma is lichtinval van de lens toch?.
Diafragma is de opening van de lens, lage waarde betekent een grote opening en dus veel lichtinval. De waarde die je op lenzen ziet staan is de minimale waarde van die lens (je kunt en dus wel handmatig verhogen). Bij zoomlenzen staan er vaak 2 waarden, de eerste hoort bij de kleinste brandpuntsafstand, de tweede bij de grootste brandpuntsafstand.

Je wilt iig voor fotografie een lage diafragma waarde, omdat je zo meer vrijheid hebt met sluitertijden en ook bij donkere omstandigheden nog uit de hand kunt schieten zonder de ISO flink omhoog te gooien (wat weer ruis geeft). Deze lage waarde gaat ook gepaard met een kleine scherptediepte. De scherptediepte wordt verder ook bepaald door de afstand tot het scherp te stellen object. Stel dat op een afstand van 1 meter zo'n 30cm voor en achter het object in focus is, dan kan dat bij een afstand van 3 meter zomaar 90cm voor en achter zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:12:
Toch snap ik het niet zo, als ik zie wat voor een prijs deze lens heeft, en het nog een L is ook bekijk ik mij erg op alle specs van lenzen, alleen heb ik met mijn kennis toch echt het internet nodig om alles in te lezen en rond te vragen.
De sensorgrootte bepaald de daadwerkelijke brandpuntsafstand van een lens. De genoemde lens biedt bij full frame cameras de genoemde 24-70. De Canon d80 is echter geen full frame camera, maar een aps-c met een crop factor van 1.6 (sensor volgens mij 1.6x kleiner dan full frame), waardoor je de opgegeven brandpuntsafstand met datzelfde getal moet vermenigvuldigen om de bruikbare brandpuntsafstand te krijgen. Bij deze lens-camera combo wordt dat dan 38-112mm, wat wordt gezien als een te beperkte groothoek (24-28mm groothoek wordt als bruikbaarder beschouwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Universal Creations schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:35:
Welke flikkering? Ik zie enkel wat reflecties gecombineerd met wat rimpels op het water.
Met edge via een steam link zie ik flikkering in de schaduwen.. Met Chrome niet, vandaar dus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LA-384 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 05:57:
[...]

Diafragma is de opening van de lens, lage waarde betekent een grote opening en dus veel lichtinval. De waarde die je op lenzen ziet staan is de minimale waarde van die lens (je kunt en dus wel handmatig verhogen). Bij zoomlenzen staan er vaak 2 waarden, de eerste hoort bij de kleinste brandpuntsafstand, de tweede bij de grootste brandpuntsafstand.

Je wilt iig voor fotografie een lage diafragma waarde, omdat je zo meer vrijheid hebt met sluitertijden en ook bij donkere omstandigheden nog uit de hand kunt schieten zonder de ISO flink omhoog te gooien (wat weer ruis geeft). Deze lage waarde gaat ook gepaard met een kleine scherptediepte. De scherptediepte wordt verder ook bepaald door de afstand tot het scherp te stellen object. Stel dat op een afstand van 1 meter zo'n 30cm voor en achter het object in focus is, dan kan dat bij een afstand van 3 meter zomaar 90cm voor en achter zijn.

[...]

De sensorgrootte bepaald de daadwerkelijke brandpuntsafstand van een lens. De genoemde lens biedt bij full frame cameras de genoemde 24-70. De Canon d80 is echter geen full frame camera, maar een aps-c met een crop factor van 1.6 (sensor volgens mij 1.6x kleiner dan full frame), waardoor je de opgegeven brandpuntsafstand met datzelfde getal moet vermenigvuldigen om de bruikbare brandpuntsafstand te krijgen. Bij deze lens-camera combo wordt dat dan 38-112mm, wat wordt gezien als een te beperkte groothoek (24-28mm groothoek wordt als bruikbaarder beschouwd).
Juist, echt iets wat ik nog moet leren. Wat betreft de lens, een 38-112 heeft hij niet liggen en de lenzen die hij heeft liggen houdt ie voor zich zelf. Dus ik zou het echt met mijn 24-70 moeten doen.

Wat de instelling waren van het moment van filmen weet ik niet precies meer, wat ik wel weet is dat de camera op a+ stond. Al die standen ben ik ook nog aan het leren dus weet inhoudelijk ook niet wat ik daar over moet zeggen.

Verder sprak ik vandaag iemand die ook aangaf veel te oefenen en beelden schieten en blijven schieten tot het goed is, dat het beeld niet scherp is heeft niet zo zeer iets te maken met de lens, maar meer met het feit dat de kleuren niet goed ingesteld staan en dat de camera daar door moeite heeft met de afscheiding hiervan. Ik heb zelf echt nog heel veel te leren en dat ik terug kwam op tweakers was puur om te kijken wat jullie er van vonden.

En dat komt echt door [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MB1DdDNtx2M]

Want zulke video's laten mij twijfelen over het beeld wat ik maak, maar goed. Wat ik al zei ik moet nog heel wat leren en vind het moeilijk om inhoudelijk in te gaan op wat jullie aangeven, al wil ik daar wel bedankt voor zeggen want ik sla het zeker op om het te terug te kijken zodra ik straks aan de gang ga met mn instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:44:
Juist, echt iets wat ik nog moet leren. Wat betreft de lens, een 38-112 heeft hij niet liggen en de lenzen die hij heeft liggen houdt ie voor zich zelf. Dus ik zou het echt met mijn 24-70 moeten doen.
Het is precies andersom ;) Op een 80D heb je door de cropfactor minder millimeters nodig. Dus een 17-50 zou dan een handigere optie zijn. De 18-135 STM is, afgezien van zijn mindere lichtsterkte, wel erg geschikt voor video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:44:
[...]

Wat de instelling waren van het moment van filmen weet ik niet precies meer, wat ik wel weet is dat de camera op a+ stond. Al die standen ben ik ook nog aan het leren dus weet inhoudelijk ook niet wat ik daar over moet zeggen.

Verder sprak ik vandaag iemand die ook aangaf veel te oefenen en beelden schieten en blijven schieten tot het goed is, dat het beeld niet scherp is heeft niet zo zeer iets te maken met de lens, maar meer met het feit dat de kleuren niet goed ingesteld staan en dat de camera daar door moeite heeft met de afscheiding hiervan. Ik heb zelf echt nog heel veel te leren en dat ik terug kwam op tweakers was puur om te kijken wat jullie er van vonden.

En dat komt echt door [video]

Want zulke video's laten mij twijfelen over het beeld wat ik maak, maar goed. Wat ik al zei ik moet nog heel wat leren en vind het moeilijk om inhoudelijk in te gaan op wat jullie aangeven, al wil ik daar wel bedankt voor zeggen want ik sla het zeker op om het te terug te kijken zodra ik straks aan de gang ga met mn instellingen.
Ik zie niet in hoe het 'onderscheiden van kleuren' (wat dat ook moge zijn) en daarmee de kleur instellingen, te maken heeft met de autofocus van de camera. Enige instelling die ik weet kwa scherpte op het beeld is de eerder genoemde picture styles. Echter is dat allemaal nabewerking in de camera. Ik veronderstel dat contrast autofocus daarvoor wordt gedaan en het geen invloed heeft.

Overigens, sowieso is video minder scherp dan foto. Zet maar eens willekeurige film op pauze. Vooral bij bewegende scenes is het wonderbaarlijk hoe het bewegend scherp oogt, maar op pauze een blurry mess is. :D

Lang verhaal kort, ik heb je video 100x bekeken en zie niets geks wat niet te herleiden valt tot user error of gebrek aan nabewerking.

@Universal Creations Alhoewel een de STM lenzen stiller zijn en ze een minder zoekende focus op zouden moeten leveren, betwijfel ik of je er goed aan doet een 24-40 F4 L IS om te wisselen voor een STM lens. Als STM echt zo geweldig is voor filmen had ik van Canon verwacht dat ze deze techniek ook in L lenzen zouden implementeren. Bijvoorbeeld in de 24-105, toch niet alleen een werkpaard onder de fotografen, maar ook zeker onder de videograven. Ofwel, @Verwijderd mijn mening hou het lekker bij de 24-70, voeg tzt nog wat bereik toe met iets in de regio van de 16-35, of wat mooie primes :*)

P.s. ookal raden we je zoomlenzen aan, nee je mag niet zoomen tijdens het filmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 24-105 is er ook in STM versie, zij het wat minder lichtsterk ;)
Geen idee waarom ze STM of nano-usm nog niet implementeren in L-lenzen. Zal wel te maken hebben met focussnelheid tijdens fotografie, al is nano-usm echt wel snel met scherpstellen. Hoe dan ook is een 24-xxx lens niet zo handig voor een 80D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:57
Universal Creations schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:52:
[...]

Het is precies andersom ;) Op een 80D heb je door de cropfactor minder millimeters nodig. Dus een 17-50 zou dan een handigere optie zijn. De 18-135 STM is, afgezien van zijn mindere lichtsterkte, wel erg geschikt voor video.
Maak daar dan 18-135 USM van, met die nano-USM motor is dat echt een video-beest.

Ik heb even met mijn 80D een testopname gemaakt. 18-135 USM wijd open (f/5.6) op 135mm 1/100, iso... 400 geloof ik. Picture mode heel lui op Auto gelaten, niets aan bewerkt. Rechtstreeks van h.246 uit de camera naar Youtube geupload. Camera draaide op Autofocus en dus waait het onderwerp regelmatig even uit focus of verschuift de focus wat. Maar ik denk dat het wel representatief is.

[ Voor 9% gewijzigd door BeefHazard op 14-07-2017 21:34 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De STM is nagenoeg dezelfde lens, de USM versie heeft alleen een snellere AF tijdens fotografie en heeft de mogelijkheid om met een extra blokje elektronisch te zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BeefHazard schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:33:
[...]

Maak daar dan 18-135 USM van, met die nano-USM motor is dat echt een video-beest.

Ik heb even met mijn 80D een testopname gemaakt. 18-135 USM wijd open (f/5.6) op 135mm 1/100, iso... 400 geloof ik. Picture mode heel lui op Auto gelaten, niets aan bewerkt. Rechtstreeks van h.246 uit de camera naar Youtube geupload. Camera draaide op Autofocus en dus waait het onderwerp regelmatig even uit focus of verschuift de focus wat. Maar ik denk dat het wel representatief is.

[video]
Oke. Dus om even terug te komen op wat ik zo juist allemaal heb gelezen. Is het verstandigs dat ik voor video een 18-135 USM lens haal? Wat volgends mij een standaard kit lens is? Of heb ik dat mis?

http://www.mediamarkt.nl/...Ijx7ZnuitUCFU2rdwodaDYEyQ

En op basis van deze lens moet gaan schieten, schieten en nog eens schieten. Het zijn veel lastige woorden om te onthouden maar het doet mij goed om te zien dat er licht aan het einde van de tunnel komt. Ik ga vandaag nog even een dan aan de slag met mijn 24-70 om te kijken in hoe ver ik het beeld toch tot een goed resultaat kan krijgen, en anders bestel ik de 18-135 lens later vandaag. En mocht dit mij toch meer gaan bevallen, dan zal ik zoals @analogworm al zei: het maar houden bij mijn 24-70.

Btw, bedankt voor alle reacties ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:57
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:34:
[...]

Oke. Dus om even terug te komen op wat ik zo juist allemaal heb gelezen. Is het verstandigs dat ik voor video een 18-135 USM lens haal? Wat volgends mij een standaard kit lens is? Of heb ik dat mis?
Nergens voor nodig! De 24-70 die je hebt is een waanzinnig luxe en scherp objectief. Ik zou er een moord voor doen. Het enige dat een 18-135 je kan bieden is hele goede autofocus en een wat groter bereik, maar als het goed is moet de 24-70 je een veel scherper beeld leveren.
En op basis van deze lens moet gaan schieten, schieten en nog eens schieten. Het zijn veel lastige woorden om te onthouden maar het doet mij goed om te zien dat er licht aan het einde van de tunnel komt. Ik ga vandaag nog even een dan aan de slag met mijn 24-70 om te kijken in hoe ver ik het beeld toch tot een goed resultaat kan krijgen, en anders bestel ik de 18-135 lens later vandaag. En mocht dit mij toch meer gaan bevallen, dan zal ik zoals @analogworm al zei: het maar houden bij mijn 24-70.

Probeer het volgende: Zet je camera op M in videomodus. Focus op een onderwerp. Stel je sluitertijd (wieltje bovenop) naar 1/100. Dan staat onderin je scherm "100" in het linker vakje. Zet je ISO ergens tussen 100 en 400 en draai dan met het grote wiel naast het scherm je diafragma dicht todat je een mooi belicht beeld ziet. Hoe scherp is het dan?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:34:
[...]

http://www.mediamarkt.nl/...Ijx7ZnuitUCFU2rdwodaDYEyQ

Doe nou niet weer zo impulsief, je hoeft niet vandaag te beslissen, die impulsiviteit is de reden van de afgelopen twee topics :X . Ga gewoon rustig aan de slag met wat je hebt. Na verloop van tijd snap je de verhouding user error / beperking van apparatuur én weet je beter wat je wilt en dus nodig hebt.. Meer gear is niet het antwoord, je huidige gear leren gebruiken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:13:
[...]

Doe nou niet weer zo impulsief, je hoeft niet vandaag te beslissen, die impulsiviteit is de reden van de afgelopen twee topics :X . Ga gewoon rustig aan de slag met wat je hebt. Na verloop van tijd snap je de verhouding user error / beperking van apparatuur én weet je beter wat je wilt en dus nodig hebt.. Meer gear is niet het antwoord, je huidige gear leren gebruiken wel.
Omdat mijn interesse in dit uit action cams begonnen is en ik nu een camera heb waar bij je de diepte in moet gaan, heb ik al snel het gevoel dat dingen direct moeten werken omdat ik simpel weg niet gewend ben een camera te hebben waar bij er zo veel instellingen zijn die mee spelen in wat je uit eindelijk wil afleveren.

Heel fout, maar dit is iets waar ik heel hard voor moet werken wil ik het laten slagen. Ik ga mn best hier zeker voor doen en ik ga mn uiterste best doen alles onder de knie te krijgen. Gisteren heb ik een verjaardag van mn moeder gehad waar bij ik veel kon spelen met de camera. EN wat betreft het beeld. Als je inderdaad rekening houdt met je focus en de juiste belichting merk ik inderdaad dat het wel wat scherper is zoals ik dat nu heb vast kunnen leggen. Dus inderdaad, ik hou het lekker bij deze lens en ga eerst de basis leren alvorens ik verder ga kijken :).

Super bedankt voor alle reacties.

@BeefHazard Daar heb ik gisteren mee gespeeld en werk inderdaad, dan is je beeld een stuk scherper. Ook heb ik de kleuren wat hoger gezet en het lijkt ook alsof ik daar nog het een en ander uit kan halen om mee te spelen.

Heel tof allemaal! super veel zin om straks echt aan de slag te gaan voor mensen die beeldmateriaal nodig hebben!
Pagina: 1