Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-11 15:20
Beste leden,

Ik ben sinds januari in het bezit van een woning. Ik kreeg de afgelopen week een brief van Zonneplan thuis over het plaatsen van zonnepanelen. Ik dacht dat ik niets te verliezen had en heb ze gebeld en gepraat over hun aanbod.
Uitendelijk willen ze 10 zonnepanelen plaatsen waar ze verwachten dat ik gemiddeld 40 euro per maand kan besparen op mijn elektriciteitskosten.
De totale kosten zouden ca 4900 euro incl btw zijn. De btw kan je terugvragen dus zou het ca 4100 euro zijn.

Ook kan je een lening vragen voor de zonnepanelen via de gemeente, dit tegen 1.6% rente. Wat neerkomt op ongeveer 37 euro pm, 10 jaar lopend.

Dus mensen, is dit een goede deal? Ik zou zeggen dat ik niks te verliezen heb, 10 jaar lang speel je quite (3 euro boeit niet). En na 10 jaar pak je netto winst. Ook denk ik dat zonnepanelen een positief invloed hebben op de waarde van mijn woning.

Extra informatie:
- huishouden 2 persoons, jaarlijks verbruik rond 2500-3000 kWh?
- aanbod: 10 zonnepanelen van 290 Wp -> geschatte opbrengst 2400 kWh.

Graag zou ik jullie mening ook wel willen horen. Enige ervaring met zonnepanelen en/of Zonneplan? 10 zonnepanelen genoeg?

[ Voor 8% gewijzigd door HhK1907 op 13-07-2017 16:04 ]

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Twee vragen die je jezelf wilt stellen:

1. Woon je er over 10 jaar nog?
2. Indien nee op vraag 1, wat doe je dan met je panelen? Met veel moeite meenemen of pogen te verpachten in de verkoopprijs?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Dit onderwerp is/wordt tot in den treure in Duurzame Energie & Domotica besproken. Move WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• HhK1907
Slavy schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:40:
Twee vragen die je jezelf wilt stellen:

1. Woon je er over 10 jaar nog?
2. Indien nee op vraag 1, wat doe je dan met je panelen? Met veel moeite meenemen of pogen te verpachten in de verkoopprijs?
Ja ik denk dat ik er over 10 jaar nog wel woon. Maar stel dat ik verhuis, lijkt het me logisch om deze mee te verkopen. Lijkt me sterk dat de nieuwe koper woning exclusief zonnepanelen wilt.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Foto's van je dak voor de kenners hier.
Welke richting staat je dak t.o.v, het zuiden.
Jij betaald euro1,69inc btw per Wp, dat kan sowieso 30cent goedkoper.
Dus dit is aan de dure kant..

Kijk voor inspiratie en/of offerte eens op sun-solar.nl bijvoorbeeld...

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• HhK1907
Atomic2005 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:42:
Foto's van je dak voor de kenners hier.
Welke richting staat je dak t.o.v, het zuiden.
Jij betaald euro1,69inc btw per Wp, dat kan sowieso 30cent goedkoper.
Dus dit is aan de dure kant..

Kijk voor inspiratie en/of offerte eens op sun-solar.nl bijvoorbeeld...
Yo bedankt voor je advies. Dak is richting zuid-oosten. En de foto:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/29qmuqb.jpg

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Hier ook een offerte van zonneplan ontvangen.
De prijs is € 1,611 per wp.
Ik ben er inmiddels wel achter dit te duur is. Ook vind ik de offerte erg sumier. Geen specificaties aleen een totaal prijs. Is dit bij jou ook?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom niet gewoon uit eigen zak betalen? Die 1,6% rente is gewoon verlies.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
HhK1907 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:08:
[...]

Yo bedankt voor je advies. Dak is richting zuid-oosten. En de foto:

[afbeelding]
Valt me 1 ding op bij de buren.
Het dak ligt niet eens vol.

Kun je 15x SF-175 S (3 rijen x5 panelen portrait) kwijt? 1257x 977
en misschien wel 1 links en 2 rechts naast je dakraam, maakt 18 panelen.

Wat is de breedte van het huis.?
En meet eens de hoogte vanuit je dakraam?
Kortom alles ff opmeten.

En je kan aan de andere kant, noord-west ook gewoon volleggen met dezelfde panelen.
Heb je een 3-fase aansluiting?

Even grofweg een berekening: (bij enkel een zuidoost)
18x SF (3150 Wp) = 1800 euro
Hosola bright 3680 = 561 euro
Bevestiging+meterkast: 900 euro (gokje)
Montage: 800 euro (gokje)
Totaal: 4061 euro = 1,29 euro per Wp (incl montage excl btw)

2 bedragen gegokt... na offerte weet je het pas zeker...

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 18:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 22:42
Zonder de specificaties van panelen en omvormer te kennen, vind ik het vrij prijzig. Dat kan een stuk goedkoper.

• HhK1907
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:32:
[...]

Valt me 1 ding op bij de buren.
Het dak ligt niet eens vol.

Kun je 15x SF-175 S (3 rijen x5 panelen portrait) kwijt? 1257x 977
en misschien wel 1 links en 2 rechts naast je dakraam, maakt 18 panelen.

Wat is de breedte van het huis.?
En meet eens de hoogte vanuit je dakraam?
Kortom alles ff opmeten.

En je kan aan de andere kant, noord-west ook gewoon volleggen met dezelfde panelen.
Heb je een 3-fase aansluiting?

Even grofweg een berekening: (bij enkel een zuidoost)
18x SF (3150 Wp) = 1800 euro
Hosola bright 3680 = 561 euro
Bevestiging+meterkast: 900 euro (gokje)
Montage: 800 euro (gokje)
Totaal: 4061 euro = 1,29 euro per Wp (incl montage excl btw)

2 bedragen gegokt... na offerte weet je het pas zeker...
Ik hoef niet alles vol te gooien, de andere kant van dak hoeft sowieso niet. Maar ik heb het meteen opgemeten.
Breedte dak: 5,8 meter
Hoogte dak: 7 meter
Helling is 50 graden.

Heb trouwens een 1-fase aansluiting.
Ik ga trouwens meteen een offerte opvragen thnx:)
celshof schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:41:
Zonder de specificaties van panelen en omvormer te kennen, vind ik het vrij prijzig. Dat kan een stuk goedkoper.
Dit zijn de specificaties:

10 x Zonnepanelen 290 Wp Black/white
Ultra high performance zonnepanelen van Trina Solar.
1 x Omvormer SolarEdge SE3000 HD Wave
Omvormer met optimizers voor tracking op paneelniveau.
12 jaar fabrieksgarantie op de omvormer en 25 jaar garantie op de optimizers.
10 x SolarEdge Optimizer P300
Tracking op paneelniveau door het toepassen van optimizers.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 22:42
Ik zie geen duidelijke reden (schaduwval) om voor optimizers te gaan. En ik ga met de post hierboven mee dat je het beste meteen je hele dak moet volleggen.

• HhK1907
Hmm, dus ze smeren de optimizers aan terwijl dit niet noodzakelijk is?..
Als ik kijk op zon atlas, kan je zien ongeveer hoeveel en waar de zon op komt, de voorkant van de huis is wat minder dus dacht alleen aan de achterkant. Zonneplan bood aan om 10 neer te zetten, maar volgens mij is er wel ruimte voor 12-13.

Zo ziet t op zonatlas er trouwens uit:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/34gx4x1.png

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt volgens mij wat schaduw van pijpjes.
Kan je nog eens meten, de positie van je dakraam?

Wat pijpjes is niet echt een reden om overal optimizers te plaatsen.
Maar Sf op een goedkope stringomvormer, of mono met schaduwmanagement van (bijv) een SMA stringomvormer.

Eerlijk gezegd, een omvormer, groot genoeg voor beide dakvlakken.
Zodat die gasaansluiting weg kan, met 0 op de meter.
Het virus krijgt je te pakken, gooi alles vol, salderen mogen we nog tot 2023.
Daarna heb je het voordeel van hele dag opwek en direkt verbruik, met twee dakvlakken.

Dus maten zijn heel belangrijk, er is zoveel mogelijk,

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 23:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Wees zeer kritisch naar dit soort voorstellen voor panelen. Ze hanteren vaak een prijs per paneel all-inclusief. Dus ze hebben een staffel met daarin de prijs per paneel welke dan inclusief materiaal kosten, omvormer, man-uren. En heel toevallig komen ze in hun besparings-berekeningen altijd heel dicht in de buurt van de maandelijkse lasten van een lening.

Waar je verder op moet letten is wie de garantie gaat leveren op de installatie. Vaak geven ze alleen de fabrieksgarantie en laten ze ook de leverancier van de panelen verantwoordelijk voor storingen/problemen e.d.

Het hele risico ligt dan bij jou als koper en de tussenpersoon trekt z'n handen er vanaf.

En ja, ik heb een slecht gesprek gehad met zo'n "tussenpersoon". Mijn mening is dus enigszins gekleurd.

Signature van nature

• HhK1907
Dankjewel voor de tip! Een kritische blik is natuulijk altijd fijn. Omdat alles een all-in prijs is is het ook eenvoudig om te vergelijken. Ik ben niet zo erg in de zonnepanelen, dus weet er ook niet veel van af. Als ik de mensen hier op de forum niet had gesproken had ik zonder na te denken oke gezegd, maar nu ga ik wel wat kritischer bekijken. Heb trouwens al een offerte aangevraagd waar bij sunsolar (thnx to AUijtdehaag). Nog andere bedrijven die het zeker goedkoper en goed kunnen aanbieden?

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10 14:19
HhK1907 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:37:
Beste leden,

Ik ben sinds januari in het bezit van een woning. Ik kreeg de afgelopen week een brief van Zonneplan thuis over het plaatsen van zonnepanelen. Ik dacht dat ik niets te verliezen had en heb ze gebeld en gepraat over hun aanbod.
Uitendelijk willen ze 10 zonnepanelen plaatsen waar ze verwachten dat ik gemiddeld 40 euro per maand kan besparen op mijn elektriciteitskosten.
De totale kosten zouden ca 4900 euro incl btw zijn. De btw kan je terugvragen dus zou het ca 4100 euro zijn.

Ook kan je een lening vragen voor de zonnepanelen via de gemeente, dit tegen 1.6% rente. Wat neerkomt op ongeveer 37 euro pm, 10 jaar lopend.

Dus mensen, is dit een goede deal? Ik zou zeggen dat ik niks te verliezen heb, 10 jaar lang speel je quite (3 euro boeit niet). En na 10 jaar pak je netto winst. Ook denk ik dat zonnepanelen een positief invloed hebben op de waarde van mijn woning.

Extra informatie:
- huishouden 2 persoons, jaarlijks verbruik rond 2500-3000 kWh?
- aanbod: 10 zonnepanelen van 290 Wp -> geschatte opbrengst 2400 kWh.

Graag zou ik jullie mening ook wel willen horen. Enige ervaring met zonnepanelen en/of Zonneplan? 10 zonnepanelen genoeg?
Ik had ook de folder van Zonneplan gekregen die nu adverteren in Utrecht (en ook de lening van de Gemeente Utrecht aanstippen, maar die is voor mij niet interessant) en heb contact met ze gehad en wacht op het aanbod. Het kwam op mij wel netjes en correct over allemaal, maar dat is nog geen reden om gelijk ja te zeggen natuurlijk ;)

Ik krijg van de berichten hier wel een beetje het idee dat ze prijstechnisch iig niet het meest aantrekkelijk zijn, klopt dat?

• HhK1907
Shadow_Zero schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:31:
[...]

Ik had ook de folder van Zonneplan gekregen die nu adverteren in Utrecht (en ook de lening van de Gemeente Utrecht aanstippen, maar die is voor mij niet interessant) en heb contact met ze gehad en wacht op het aanbod. Het kwam op mij wel netjes en correct over allemaal, maar dat is nog geen reden om gelijk ja te zeggen natuurlijk ;)

Ik krijg van de berichten hier wel een beetje het idee dat ze prijstechnisch iig niet het meest aantrekkelijk zijn, klopt dat?
Klopt, ze leggen alles mooi uit, ik geloof ook wel dat je een goede service krijgt, maar prijstechnisch zijn ze niet optimaal. Heb nog een paar offertes opgevraagd en die zijn wel wat goedkoper. Ze gingen trouwens niet lager met de prijs.

[ Voor 55% gewijzigd door HhK1907 op 27-07-2017 18:19 ]

Pagina: 1