Beroepen op DOA, vanaf welke dag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 15:01

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik zit (nog steeds) met een vervelende kwestie. Ik heb een product gekocht dat na enkele uren gebruik defect raakte. Ik heb dit aangekaart bij de webshop en de zaak is nu in behandeling. Deze week heb ik de webshop gevraagd of ze in plaats van het product te retourneren het betaalde bedrag kunnen terugstorten. Dat kon helaas niet want het product was buiten de DOA periode bij hun aangekomen. Nu kan ik nergens vinden of de DOA periode wettelijk bepaald is of dat het een voorwaarde is van de webshop. Ik kan in hun garantievoorwaarden er in ieder geval niets over vinden. Dit is de timeline van de zaak:

15 juni product besteld
16 juni product ontvangen DOA
19 juni defect gemeld
21 juni reactie van + RMA
week vakantie.
27 juni product geretourneerd
28 juni pakket aangeleverd door PostNL
05 juli pakket in ontvangst genomen door de webshop

Ik kreeg op 21 juni een RMA formulier waarmee ik het product kon opsturen en PostNL heeft het product 28 juni geleverd. Kan ik nu nog gebruik maken van DOA regeling?

voor iedereen die weet waar dit over gaat, kreeg zojuist bericht dat het nog 2 weken duurt voordat een product geretourneerd wordt

[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 13-07-2017 14:03 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58

Hoicks

Techno!

Volgens mij is het DOA (Dead On Arrival). Ik verwacht de datum waarop jij redelijkerwijs het product in gebruik hebt kunnen nemen. Ik zeg 5 juli. Ik zeg 16 19 juni. Je had eerder kunnen melden dat het defect was omdat het na enkele uren defect is geraakt. Anders had je datum op 16 juni gestaan.

Maar je hebt hem binnen 3 dagen na ontvangst DOA gemeld. Je hebt toch 5 dagen bedenktijd, waarop je je kunt beroepen op wet koop op afstand?

Ik weet niet wat een wettelijke termijn is voor DOA. Ik schat de tijd die je nodig hebt om een product te kunnen testen. Wat voor product is het?

[ Voor 79% gewijzigd door Hoicks op 13-07-2017 14:08 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hoicks schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:01:
Volgens mij is het DOA (Dead On Arrival). Ik verwacht de datum waarop jij redelijkerwijs het product in gebruik hebt kunnen nemen. Ik zeg 5 juli. Ik zeg 19 juni. Oorspronkelijk geleverde datum.
Ik zou zeggen binnen 1 week. Dan heb je ook nog de tijd om erachter te komen dat bvb niet de batterij leeg is, of dat er batterijen nodig zijn, of dat je pas na sluitingstijd van klantenservices het product kan gebruiken en ivm werk en andere plichten, en eventueel tijd dat je hebt gewacht ivm krijgen als cadeau.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoelpoot op 13-07-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Volgens mij is het DOA (Dead On Arrival). Ik verwacht de datum waarop jij redelijkerwijs het product in gebruik hebt kunnen nemen. Ik zeg 5 juli. Ik zeg 16 juni. Oorspronkelijk geleverde datum.
Ik heb de DOA zo snel mogelijk aangemeld op de volgende werkdag. vrijdagmiddag 16 juni mocht ik het product ontvangen en ~5 uren later om 19:00 raakte het defect. Ik heb toen maandagochtend de 19e direct een RMA aangevraagd. Dat de shop er vervolgens 2 dagen over doet om een RMA te regelen zou buiten de DOA periode moeten staan. Dat ik daardoor het product niet voor mijn vakantie kon retourneren is spijtig maar die schuld kan ik moeilijk enkel bij de shop leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 13-07-2017 14:10 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 13:22

Rannasha

Does not compute.

Er is niet zoiets als "DOA" voor Nederlandse consumenten. Je hebt standaard 2 jaar garantie, daarin wordt onderscheid gemaakt tussen een defect dat in de eerste 6 maanden optreedt en een defect dat later optreedt.

In het eerste geval (<6 maand), wordt aangenomen dat het defect als bij aankoop aanwezig was en dus kostenloos verholpen moet worden. De bewijslast ligt bij de verkoper om aan te tonen dat het defect is ontstaan door incorrect gebruik. Na 6 maanden ligt de bewijslast in principe bij de koper.

Hier gaat het duidelijk om het eerste geval, dus moet de verkoper het product repareren. Of, als dat niet mogelijk, het product vervangen of de koop annuleren. Het is aan de verkoper om deze keuze te maken, je hebt niet het recht om ontbinding van de overeenkomst te eisen.

Overigens kunnen winkels nog aanvullende service bieden, in de vorm van een DOA-regeling, maar de voorwaarden hiervan zijn volledig vrij. In de basis is er echter niet zoiets als DOA binnen het consumentenrecht.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

MrVegeta schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Ik heb de DOA zo snel mogelijk aangemeld op de volgende werkdag. 16 juni mocht ik het ontvangen en ~5 uren later om 19:00 raakte het defect. Dat de shop er 2 dagen over doet om een RMA aan te vragen zou buiten de DOA dagen moeten staan. Dat ik daardoor het product niet voor mijn vakantie kon retourneren is spijtig maar die schuld kan ik moeilijk enkel bij de shop leggen.
Dit is duidelijker. Je hebt dus 17 juni DOA aangevraagd. Dat noem ik een zeer redelijke termijn waarin je in je recht staat.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hoicks schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:09:
[...]

Dit is duidelijker. Je hebt dus 17 juni DOA aangevraagd. Dat noem ik een zeer redelijke termijn waarin je in je recht staat.
Nee op maandag 19 juni :). Maar ik heb geen DOA aangevraagd. Ik heb gemeld dat het product defect is en vervolgens is dat met een RMA opgelost.

[ Voor 17% gewijzigd door MrVegeta op 13-07-2017 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MrVegeta schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:00:
Ik zit (nog steeds) met een vervelende kwestie. Ik heb een product gekocht dat na enkele uren gebruik defect raakte. Ik heb dit aangekaart bij de webshop en de zaak is nu in behandeling. Deze week heb ik de webshop gevraagd of ze in plaats van het product te retourneren het betaalde bedrag kunnen terugstorten. Dat kon helaas niet want het product was buiten de DOA periode bij hun aangekomen. Nu kan ik nergens vinden of de DOA periode wettelijk bepaald is of dat het een voorwaarde is van de webshop. Ik kan in hun garantievoorwaarden er in ieder geval niets over vinden. Dit is de timeline van de zaak:

15 juni product besteld
16 juni product ontvangen DOA
19 juni defect gemeld
21 juni reactie van + RMA
week vakantie.
27 juni product geretourneerd
28 juni pakket aangeleverd door PostNL
05 juli pakket in ontvangst genomen door de webshop

Ik kreeg op 21 juni een RMA formulier waarmee ik het product kon opsturen en PostNL heeft het product 28 juni geleverd. Kan ik nu nog gebruik maken van DOA regeling?

voor iedereen die weet waar dit over gaat, kreeg zojuist bericht dat het nog 2 weken duurt voordat een product geretourneerd wordt
De wet kent DOA niet. Het kan zijn dat winkels binnen een bepaalde periode de garantie anders afhandelen, maar per saldo zal ook de lange weg binnen de wet moeten vallen: een conform product leveren waarbij garantie binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast geleverd moet worden.

Dit is absolute basis; verder zijn zaken afhankelijk van situatie en product wat redelijk en overlast is. Ik wil iedereen aanraden die een termijn aan DOA hangt hierboven, om geen uitspraken te doen als ze de wet niet (goed genoeg) kennen - je helpt er TS niet mee.

Veel basis over garantie is hier te vinden. DOA staat niet specifiek beschreven - omdat die voor de wet niet bestaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Er zat een weekeinde tussen. Prima. Maar dan vind ik dat je nog op tijd bent. Het wordt volgens RMA behandeld dat is op zich prima. Bewijslast ligt bij de winkelier en het regelen van een goede oplossing ook.

[ Voor 24% gewijzigd door Hoicks op 13-07-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:10:
[...]

De wet kent DOA niet. Het kan zijn dat winkels binnen een bepaalde periode de garantie anders afhandelen, maar per saldo zal ook de lange weg binnen de wet moeten vallen: een conform product leveren waarbij garantie binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast geleverd moet worden.

Dit is absolute basis; verder zijn zaken afhankelijk van situatie en product wat redelijk en overlast is.
Bedankt. Ik vind dat de webshop onredelijk is met het oplossen van het probleem, maar ik heb niet de kant van de wet aan mijn zijde staan. Ik had dat topic en garantievoorwaarden etc. al opgezocht en doorgelezen maar kon inderdaad niets vinden over DOA.

Beetje lastige situatie, denk dat ik verder niet zoveel meer kan doen.
Hoicks schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:10:
[...]

Er zat een weekeinde tussen. Prima. Maar dan vind ik dat je nog op tijd bent. Als de winkelier zelf DOA in haar bepaling heeft staan, dan kun je je daar volgens mij prima op richten.

Het wordt volgens RMA behandeld dat is op zich prima.
Mjah die kan ik nergens vinden. En dat het met een RMA wordt opgelost is op zich prima, maar de zaak loopt nu al 3 weken.

Ik heb de shop in ieder geval een mailtje gestuurd dat ik Wet Koop Op Afstand gebruik om de koop te ontbinden en dat zij het product niet hoeven te sturen wanneer ze de garantie met de fabrikant hebben opgelost en het geld dan mogen retourneren.

[ Voor 21% gewijzigd door MrVegeta op 13-07-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

MrVegeta schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:12:
[...]

Bedankt. Dus het lijkt er op dat de shop onredelijk is met het oplossen van het probleem, maar ik heb niet de kant van de wet aan mijn zijde staan.

[...]

Mjah die kan ik nergens vinden.
Dan handelen ze gewoon zoals bijna elke winkel doet. Onderzoeken of jij het probleem veroorzaakt hebt. Als dat niet het geval is kunnen ze je een vergelijkbaar artikel sturen of het artikel laten repareren en vervolgens terugsturen.

Zij moeten wel binnen redelijke termijn een oplossing regelen. Wat voor product is het?

[ Voor 7% gewijzigd door Hoicks op 13-07-2017 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het DOA (Dead On Arrival). Ik verwacht de datum waarop jij redelijkerwijs het product in gebruik hebt kunnen nemen. Ik zeg 5 juli. Ik zeg 16 19 juni. Je had eerder kunnen melden dat het defect was omdat het na enkele uren defect is geraakt. Anders had je datum op 16 juni gestaan.

Maar je hebt hem binnen 3 dagen na ontvangst DOA gemeld. Je hebt toch 5 dagen bedenktijd, waarop je je kunt beroepen op wet koop op afstand?

Ik weet niet wat een wettelijke termijn is voor DOA. Ik schat de tijd die je nodig hebt om een product te kunnen testen. Wat voor product is het?
Jij specifiek; geen advies geven als je niet weet waar je het over hebt; DOA, 5 dagen KoA die nergens over gaat, aannames over periodes voor een DOA die niet bestaat.
Het gaat hier om rechten. Verkeerd advies kan daadwerkelijk schade meebrengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 13:22

Rannasha

Does not compute.

[...]

Bedankt. Dus het lijkt er op dat de shop onredelijk is met het oplossen van het probleem, maar ik heb niet de kant van de wet aan mijn zijde staan.
Hoezo is de webshop onredelijk? Volgens de tijdslijn hebben ze het retourgezonden artikel al weer een week in bezit, dus ze hebben mogelijk al kosten gemaakt om het artikel te repareren / vervangen. Je bent een garantie-proces ingegaan en de webshop werkt hieraan mee, waarna jij, zonder verdere aanleiding zoals bijvoorbeeld een wanprestatie van de webshop, vraagt of je de koop kunt ontbinden. Dat de webshop hier niet in mee gaat, is niet onredelijk. Een zeer sympathieke winkel zou dat wel hebben gedaan, maar de reactie die je nu krijgt lijkt mij de standaard reactie.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:14:
[...]

Jij specifiek; geen advies geven als je niet weet waar je het over hebt; DOA, 5 dagen KoA die nergens over gaat, aannames over periodes voor een DOA die niet bestaat.
Het gaat hier om rechten. Verkeerd advies kan daadwerkelijk schade meebrengen!
Dat snap ik wel, maar ik geef ook aan "verwacht" en ik haal koop op afstand aan omdat een product in de gewenste testperiode niet bevalt, kun je je daar dan niet op beroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:49
[...]

Dus het lijkt er op dat de shop onredelijk is met het oplossen van het probleem, maar ik heb niet de kant van de wet aan mijn zijde staan.
Hoezo is de shop onredelijk? Want over dat ben je niet geheel duidelijk.
Ik zie tot nu toe heel weinig onredelijk van hun kant. Het enige wat je kan zeggen dat ze niet bepaald
erg snel zijn in afhandeling.

Dat hele DOA gedoe moet je uit hoofd zetten. Je zit nu in een garantie regeling.
Die moet je nu doorlopen. Of je wilt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:48
IANAL, maar volgens mij heeft de datum dat de webshop een artikel terug ontvangt niets te maken met een garantie/wkoa termijn, maar gaat het daar vooral om wanneer het gemeld word.

Dus, als de shop zelf wel DOA kent en daar een termijn voor heeft staan, zou het simpel melden daarvan al genoeg moeten zijn.

Je moet daarna wel binnen een aanneembare tijd het product opsturen, maar dat die dan buiten de termijn bij de shop binnenkomt moet niet uitmaken. Anders ben je ook de pineut als een pakje een week later door postnl bezorgd word, of als je op de laatste dag van de termijn het meld.

[ Voor 4% gewijzigd door Puc van S. op 13-07-2017 14:20 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bedankt. Dus het lijkt er op dat de shop onredelijk is met het oplossen van het probleem, maar ik heb niet de kant van de wet aan mijn zijde staan. Ik had dat topic en garantievoorwaarden etc. al opgezocht en doorgelezen maar kon inderdaad niets vinden over DOA.

Beetje lastige situatie, denk dat ik verder niet zoveel meer kan doen.
Al met al afhankelijk van een aantal factoren; als het nog 2 weken duurt, dan is het totaal ~1 maand nadat ze het retour hebben ontvangen. Ik vind dat persoonlijk in ieder geval al aan de lange kant voor een courant product, maar de redelijkheid hangt af van de aard van het product en de overlast.

Wat is het precies?
En als de overlast groot is (primaire levensbehoefte bijvoorbeeld), is de winkel bereid een tijdelijke vervanging te leveren om de overlast te verminderen tot je eigen product gerepareerd is?

Het nadeel van het geheel, is dat als je ze in gebreke stelt je een redelijke termijn moet geven om het op te lossen - wat meestal 2 weken is. De snelheid van recht halen is dus erg nadelig ten opzichte van het recht hebben.

De beste weg is na de ervaring een uitgebreide review te schrijven zodat anderen weten waar ze aan beginnen. Doet iedereen dat, dan kan jij volgende keer ook een betere beslissing nemen voor waar te bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hoicks schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:13:
[...]

Dan handelen ze gewoon zoals bijna elke winkel doet. Onderzoeken of jij het probleem veroorzaakt hebt. Als dat niet het geval is kunnen ze je een vergelijkbaar artikel sturen of het artikel laten repareren en vervolgens terugsturen.

Zij moeten wel binnen redelijke termijn een oplossing regelen. Wat voor product is het?
Een monitor van ~900e.
Rannasha schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:16:
[...]

Hoezo is de webshop onredelijk? Volgens de tijdslijn hebben ze het retourgezonden artikel al weer een week in bezit, dus ze hebben mogelijk al kosten gemaakt om het artikel te repareren / vervangen. Je bent een garantie-proces ingegaan en de webshop werkt hieraan mee, waarna jij, zonder verdere aanleiding zoals bijvoorbeeld een wanprestatie van de webshop, vraagt of je de koop kunt ontbinden. Dat de webshop hier niet in mee gaat, is niet onredelijk. Een zeer sympathieke winkel zou dat wel hebben gedaan, maar de reactie die je nu krijgt lijkt mij de standaard reactie.
Ik vind (!) ze onredelijk omdat ik een product heb gekocht dat op de dag van ontvangst defect is geraakt (buiten mijn schuld om natuurlijk). Ik vind dat je er dan alles aan moet doen om voor de klant de zaak zo snel mogelijk op te lossen. Zij beoordelen of het product door mijn schuld defect is gegaan of niet, blijkbaar niet, dan stuur je een nieuw exemplaar op en regel je de kwestie af met de fabrikant. Alles wat daar niet aan voldoet vind (!) ik onredelijk. Dat jij het wel redelijk vindt dat een product binnen een dag kapot is en 5 weken later pas wordt vervangen dat mag jij vinden. Dat staat hier buiten de kwestie en daar hoef ik het verder ook niet over te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

MrVegeta schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:20:
[...]

Een monitor van ~900e.

[...]

Ik vind (!) ze onredelijk omdat ik een product heb gekocht dat op de dag van ontvangst defect is geraakt (buiten mijn schuld om natuurlijk). Ik vind dat je er dan alles aan moet doen om voor de klant de zaak zo snel mogelijk op te lossen. Zij beoordelen of het product door mijn schuld defect is gegaan of niet, blijkbaar niet, dan stuur je een nieuw exemplaar op en regel je de kwestie af met de fabrikant. Alles wat daar niet aan voldoet vind (!) ik onredelijk. Dat jij het wel redelijk vindt dat een product binnen een dag kapot is en 5 weken later pas wordt vervangen dat mag jij vinden. Dat staat hier buiten de kwestie en daar hoef ik het verder ook niet over te hebben :)
Dan had je het beter op koop op afstand kunnen ontbinden ipv een RMA in te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:20:
[...]

Al met al afhankelijk van een aantal factoren; als het nog 2 weken duurt, dan is het totaal ~1 maand nadat ze het retour hebben ontvangen. Ik vind dat persoonlijk in ieder geval al aan de lange kant voor een courant product, maar de redelijkheid hangt af van de aard van het product en de overlast.

Wat is het precies?
En als de overlast groot is (primaire levensbehoefte bijvoorbeeld), is de winkel bereid een tijdelijke vervanging te leveren om de overlast te verminderen tot je eigen product gerepareerd is?

Het nadeel van het geheel, is dat als je ze in gebreke stelt je een redelijke termijn moet geven om het op te lossen - wat meestal 2 weken is. De snelheid van recht halen is dus erg nadelig ten opzichte van het recht hebben.

De beste weg is na de ervaring een uitgebreide review te schrijven zodat anderen weten waar ze aan beginnen. Doet iedereen dat, dan kan jij volgende keer ook een betere beslissing nemen voor waar te bestellen :)
Het gaat om een ultrawide monitor. Iets waar ik 14 maanden geleden van droomde om te kopen ;) maar vanwege verhuizingen, baanwisselingen etc niet kunnen kopen. Niet dat dat zoveel uitmaakt ;) Gelukkig heb ik mijn oude monitor nog staan, maar die wilde ik wel doorverkopen. Ik heb nu wel 2 kopers moeten afwijzen. Dus dat is wel wat jammer.
cornfed99111 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:18:
[...]

Hoezo is de shop onredelijk? Want over dat ben je niet geheel duidelijk.
Ik zie tot nu toe heel weinig onredelijk van hun kant. Het enige wat je kan zeggen dat ze niet bepaald
erg snel zijn in afhandeling.

Dat hele DOA gedoe moet je uit hoofd zetten. Je zit nu in een garantie regeling.
Die moet je nu doorlopen. Of je wilt of niet.
Ik vind het gewoon niet netjes (onredelijk en niet klant gericht) om een product dat direct defect is gegaan niet te vervangen maar een garantiezaak aan te gaan waardoor de klant 4-5 weken moet wachten.
Hoicks schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:21:
[...]

Dan had je het beter op koop op afstand kunnen ontbinden ipv een RMA in te gaan?
Dan had ik bewust een defect product teruggestuurd, da's ook niet helemaal netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoicks schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:21:
[...]

Terwijl het product defect is, heb je daar weer een probleem (en gaat ws bergje waardevermindering kosten).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MrVegeta schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:25:
[...]

Dan had ik bewust een defect product teruggestuurd, da's ook niet helemaal netjes.
Ook dan kan je gebruik maken van de WKOA. Je geeft dan aan dat je gebruik wil maken van de WKOA omdat het product defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:49
@MrVegeta

Duidelijk. Ik had je uitgebreidere verhaal al gelezen in reactie op Rannasha.
Maar dat doet nu niet meer ter zake. Want je zit al in een lopende procedure.
Helaas moet je die afwachten wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:26:
[...]

Terwijl het product defect is, heb je daar weer een probleem (en gaat ws bergje waardevermindering kosten).
Daarvoor zal de winkel moeten aantonen dat de waardevermindering het gevolg was van gebruiken door koper, dus dat dat verder ging dan uitproberen. Dat gaat bij een defect product niet zomaar lukken.
Ze mogen ook niet zeggen: defect dús je moet RMA. Je mag zonder opgaaf van reden ontbinden.

Persoonlijk zou ik dat gekozen hebben, omdat er geen jurisprudentie is over wat er met de WKoA termijn gebeurt tijdens reparatie. Ik sta voor dat die pas ingaat op het moment dat het conforme product is geleverd, maar dat wil niet zeggen dat een rechter dat ook zou vinden of dat winkels dat idee delen.

Een snel defect product is dus of direct concreet afspreken over het vervolgtraject, of alsnog KoA inroepen. Ofwel: bij melden reparatie gelijk stellen: Of je vervangt, of ik doe KoA. Maar ja, dat idee werk je pas uit als je het een keer hebt meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
PilatuS schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:27:
[...]

Ook dan kan je gebruik maken van de WKOA. Je geeft dan aan dat je gebruik wil maken van de WKOA omdat het product defect is.
Dat hoeft niet eens, je kunt gebruik maken van WKOA zonder opgave van reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
EnigmaNL schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:33:
[...]

Dat hoeft niet eens, je kunt gebruik maken van WKOA zonder opgave van reden.
Klopt. Maar zodra jij het niet zegt en de winkel ziet dat het product defect is kan je ook gezeik krijgen. Daarom zou ik het netjes aangeven.

Blijkbaar heeft de winkel er gelijk een RMA van gemaakt. Mogelijk omdat de fabrikant van het scherm geen DOA regeling heeft waardoor de winkel met een defect scherm zou blijven zitten. Met een hoop producten krijgt de winkel een credit als het product binnen een bepaalde tijd defect is. Er is dan een DOA regeling tussen winkel en fabrikant. Is die regeling er niet snap ik dat de winkel een RMA wil maken ook al is dat niet eerlijk tegenover de klant.

Als zoiets gebeurt binnen de WKOA termijn is het nodig echt gebruik te maken van WKOA. Als de winkel over een RMA begint moet je aangeven dat je dit niet wil en alleen gebruik wil maken van de WKOA. Zodra een RMA gaat lopen doe je er niets meer aan. Het is nu helaas afwachten tot het rond is. In ieder geval wat geleerd voor de volgende keer.

Edit: Ik vermoed sowieso dat er geen DOA regeling is voor dit product tussen winkel en fabrikant. Anders zou een DOA voor de winkel ook alleen maar beter zijn. Kost minder geld en minder gezeik en je maakt je klant blij.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 13-07-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik stuur de shop nog een laatste mail met de vraag of ze dit alsnog onder een DOA kunnen schuiven, en anders dat ik mij beroep op de WKOA in de hoop zo de koop te ontbinden. En dan heb ik in ieder geval een wijze les geleerd door niet meteen een RMA aan te vragen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
En wat zou een DoA dan anders moeten maken als een RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Met een RMA wordt het product teruggestuurd naar de fabrikant (als de shop het niet zelf kan/wil oplossen) bij een DOA kan je (denk ik) de koopt ontbinden of direct een vervangend product ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
MrVegeta schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:45:
Met een RMA wordt het product teruggestuurd naar de fabrikant (als de shop het niet zelf kan/wil oplossen) bij een DOA kan je (denk ik) de koopt ontbinden of direct een vervangend product ontvangen.
En zover ik weet staat dat nergens in de wet. Ik heb ook genoeg vervang modellen ontvangen die DOA waren. Maar ook dat ik enkele weken moest wachten. Daar koos ik immers zelf voor.

Maar tot nu toe 2 weken dat je monitor weg is. Vind ik niet heel erg schokkend.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 13-07-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
loki504 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:44:
En wat zou een DoA dan anders moeten maken als een RMA?
Klant koopt een laptop die defect is/gaat. DOA: Klant krijgt gelijk nieuwe laptop. De winkel krijgt een credit voor de laptop van de fabrikant. RMA: Laptop word opgestuurd naar de fabrikant en daar gerepareerd.

Zodra een product buiten de DOA tijd tussen fabrikant en winkel is kan het product alleen nog gerepareerd worden. Voor een winkel is een DOA juist ook fijn. Het hangt alleen af van de fabrikant en of ze iets met DOA doen. Er zijn fabrikanten met een DOA termijn van 7 dagen tot 30 dagen. Er zijn ook fabrikanten die niets met DOA doen en waarbij het altijd een reparatie is.

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 13-07-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
PilatuS schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:49:
[...]

Klant koopt een laptop die defect is/gaat. DOA: Klant krijgt gelijk nieuwe laptop. De winkel krijgt een credit voor de laptop van de fabrikant. RMA: Laptop word opgestuurd naar de fabrikant en daar gerepareerd.
En waarom kan je dan geen DOA melden maar wel RMA? DOA is een niet juridische benaming. En ja genoeg winkels behandel uit coulance een DOA anders. Maar het zijn allemaal RMA gevallen. Maar ook in de wet staat niet dat je binnen x tijd een vervang model moet ontvangen.

En met de fabrikant hebben we niets te maken. Al helemaal niet als je iets naar de winkel stuurt.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 13-07-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
loki504 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:52:
[...]

En waarom kan je dan geen DOA melden maar wel RMA? DOA is een niet juridische benaming. En ja genoeg winkels behandel uit coulance een DOA anders. Maar het zijn allemaal RMA gevallen. Maar ook in de wet staat niet dat je binnen x tijd een vervang model moet ontvangen.
De consument heeft hier natuurlijk ook niets mee te maken en daarom moet je ook gebruik maken van de WKOA. Maar de DOA regeling tussen fabrikant en winkel verklaart waarom iets wel of niet direct omgeruild kan worden en waarom het soms gelijk een reparatie is. Een winkel kan natuurlijk ook vanuit coulance iets omruilen in plaats van repareren
En met de fabrikant hebben we niets te maken. Al helemaal niet als je iets naar de winkel stuurt.
Dat snap ik ook allemaal prima. Ik probeer hier alleen uit te leggen waarom dingen gaan zoals ze gaan.

Voor de consument is het heel simpel. Gaat iets binnen 2 weken kapot beroep je op de WKOA en neem geen genoegen met het starten van een RMA.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 13-07-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Maar dan nog een product melden als een DOA ipv RMA wint de TS juridisch niets mee. En dus ook totaal nutteloos. Wat de TS wel kan vragen is een vervang model ipv reparatie. Daarom had ik ook al aangegeven bij zijn vorige Topic dat je beter als opmerking graag een vervangent model anders ontbinding van de overeenkomst op basis van de WKOA. Daarmee dek je je zelf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
loki504 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:58:
Maar dan nog een product melden als een DOA ipv RMA wint de TS juridisch niets mee. En dus ook totaal nutteloos.
Daar gaat het helemaal niet om. Ik probeer iets uit te leggen zodat mensen snappen waarom dingen gaan zoals ze gaan. Ik geef in mijn eerste reactie ook al duidelijk aan dat je gewoon gebruik moet maken van de WKOA en dat het daarmee klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
En ik gaf aan de TS aan wat hij er mee wou bereiken. Want hij schept alleen verwaring met die term. En verwaring zorgt er aan het eind alleen maar voor dat het langer duurt. En dat wil hij juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 17:20
MrVegeta schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:00:
Ik heb een product gekocht dat na enkele uren gebruik defect raakte .
zoals je zelf al aangeeft is het product ook helemaal niet DOA, (want het werkte immers toen je het binnenkreeg.
als je het ook zo hebt gecommuniceerd naar de webshop is het niet meer dan logisch dat zij een rma aanmaken.

Je had misschien van WKOA gebruik kunnen maken met als reden "slecht product gaat snel defect"
of terugsturen "hij doet niet" maar aangezien ik niet weet wat voor product het is, weet ik ook niet of ze kunnen zien dat hij wel gewerkt heeft

[ Voor 12% gewijzigd door MaD_co op 16-07-2017 14:31 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1