Toevallig ben ik de laatste jaren ook wat zoekend geweest naar betaalbare opties hierin. Ik ben geen fan van het verdienmodel van Adobe (subscription-based), dus Premiere en AfterEffects vielen voor mij af. Een abonnement is op de lange termijn niet persé duurder dan steeds een upgrade kopen voor een applicatie, maar ik vind het geen fijn idee omdat het zo 'afhankelijk' voelt. Een maand betalen zonder dat ik het gebruik voelt als verspilling, en 'oneindig' maandelijks blijven betalen terwijl ik tevreden ben met wat ik heb (dus geen behoefte aan updates) voelt ook raar. Als dit m'n werk zou zijn ipv. een hobby was het wellicht een ander verhaal.
DaVinci Resolve vind ik ook een zeer fijne editor, zeker met de ingebouwde grading opties. Werkt erg vlot ook. Qua effecten etc. vind ik het wel wat minder vergeleken met andere tools die ik gebruik, maar voor veel videos is dat geen probleem. Voor simpele vakantiefilmpjes etc. gebruik ik hem graag.
Als je je wat meer wil uitleven met transities en effecten is er een gratis versie van Hitfilm (de Express versie) waar je erg veel mee kunt:
https://hitfilm.com/express
Sinds kort gebruik ik daar de Pro versie van, en er gaat echt een wereld voor me open, vooral dankzij Mocha (kun je ook bij Express erbij kopen). Camera tracking en/of rotoscoping via Mocha is heerlijk vergeleken met de standaard tracker, dat gecombineerd met alle andere mogelijkheden = nice. Je kunt composites ook weer exporteren naar b.v. transparante PNG reeksen en die gebruiken in
Blender voor nog veel meer mogelijkheden, al gaat dat wat verder dan simpel videobewerken natuurlijk.
Voor het simpel editen van videos vind ik Resolve of Movie Studio (niet gratis) nog altijd wat soepeler werken, maar net als Blender is Hitfilm echt een one-stop-shop en hoef ik dus niet (veel) te schakelen tussen programma's om gedaan te krijgen wat ik wil.
Een voorbeeld van een effect dat ik vaak gebruik is het blurren van een kenteken. Daarvoor moet je het eerst tracken, mask maken en aan de tracker hangen, en dan blurren. In Hitfilm gaat dat voor mij sneller (zeker met Mocha erbij als extra module bij Express of standaard bij Pro) dan in Resolve, maar het kan in allebei prima. In Movie Studio zit volgens mij geen tracker dus zou dit met de hand moeten, wat veel te tijdrovend is voor een filmpje waar uiteindelijk toch niemand naar kijkt behalve ikzelf