Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 945337

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed programma om filmpjes mee te editen.
Het liefste wil ik een redelijk professioneel programma, dus het mag best geld kosten.
Zoals ik al zei ben ik al even op zoek en ik kwam programma's tegen zoals lightworks en Final Cut Pro, maar ik weet niet welke de beste optie is.
Ook kwam ik gratis downloads tegen van onder andere Lightworks, maar ik neem aan dat deze niet van een heel erg hoog kwaliteit zullen zijn en misschien niet al te veilig zijn, toch?
Ik hoop dat iemand kan helpen!

Beste antwoord (via Anoniem: 945337 op 25-07-2017 10:39)

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 16:29

Myedvyed

Ofzo

Toevallig ben ik de laatste jaren ook wat zoekend geweest naar betaalbare opties hierin. Ik ben geen fan van het verdienmodel van Adobe (subscription-based), dus Premiere en AfterEffects vielen voor mij af. Een abonnement is op de lange termijn niet persé duurder dan steeds een upgrade kopen voor een applicatie, maar ik vind het geen fijn idee omdat het zo 'afhankelijk' voelt. Een maand betalen zonder dat ik het gebruik voelt als verspilling, en 'oneindig' maandelijks blijven betalen terwijl ik tevreden ben met wat ik heb (dus geen behoefte aan updates) voelt ook raar. Als dit m'n werk zou zijn ipv. een hobby was het wellicht een ander verhaal.
maratropa schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:28:
En vergeet Blackmagic Davinci Resolve niet. De basic versie is gratis en kan al heel veel, volgens mij is er geen gratis app die daar tegenop kan. (ze verdienen geld aan hardware)
DaVinci Resolve vind ik ook een zeer fijne editor, zeker met de ingebouwde grading opties. Werkt erg vlot ook. Qua effecten etc. vind ik het wel wat minder vergeleken met andere tools die ik gebruik, maar voor veel videos is dat geen probleem. Voor simpele vakantiefilmpjes etc. gebruik ik hem graag.

Als je je wat meer wil uitleven met transities en effecten is er een gratis versie van Hitfilm (de Express versie) waar je erg veel mee kunt: https://hitfilm.com/express

Sinds kort gebruik ik daar de Pro versie van, en er gaat echt een wereld voor me open, vooral dankzij Mocha (kun je ook bij Express erbij kopen). Camera tracking en/of rotoscoping via Mocha is heerlijk vergeleken met de standaard tracker, dat gecombineerd met alle andere mogelijkheden = nice. Je kunt composites ook weer exporteren naar b.v. transparante PNG reeksen en die gebruiken in Blender voor nog veel meer mogelijkheden, al gaat dat wat verder dan simpel videobewerken natuurlijk.

Voor het simpel editen van videos vind ik Resolve of Movie Studio (niet gratis) nog altijd wat soepeler werken, maar net als Blender is Hitfilm echt een one-stop-shop en hoef ik dus niet (veel) te schakelen tussen programma's om gedaan te krijgen wat ik wil.

Een voorbeeld van een effect dat ik vaak gebruik is het blurren van een kenteken. Daarvoor moet je het eerst tracken, mask maken en aan de tracker hangen, en dan blurren. In Hitfilm gaat dat voor mij sneller (zeker met Mocha erbij als extra module bij Express of standaard bij Pro) dan in Resolve, maar het kan in allebei prima. In Movie Studio zit volgens mij geen tracker dus zou dit met de hand moeten, wat veel te tijdrovend is voor een filmpje waar uiteindelijk toch niemand naar kijkt behalve ikzelf :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:31
Download eerst eens wat trials zou ik zeggen en kijk welke je het fijnste vind werken en wat ze allemaal kunnen.

Wij kunnen wel zeggen "download deze!", maar als jij het vervolgens niet prettig vind werken, heb je er nog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zoals je kan zien is Lightworks gewoon ook gratis beschikbaar: https://www.lwks.com/inde...article&id=102&Itemid=213.

Verder kunnen we weinig met je info, om wát voor filmpjes gaat het, hoeveel ervaring heb je met editen en dan als laatste is het echt heel persoonlijk wat jij de "beste" optie vind. Ik neem aan dat je met beste bedoelt het fijnste mee te werken ;)

Zonder die info kunnen we alleen losse flodders schieten maar ik zou je willen adviseren zelf eerst trials te downloaden en er eens mee aan de slag te gaan. Je kan ook zelf makkelijk de grote programma's googlen en dan kom je altijd uit op Adobe Premiere, Final Cut Pro etc.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Hou er ook rekening mee dat een professional met vele jaren ervaring een mooier filmpje in elkaar kan zetten met iMovie en een consumenten 1080p handcam vs een beginner met een 50k camera en dure programmatuur. Met andere woorden: tools maken niet dat het mooi is.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wieland99
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 16:37
Ik raad adobe premiere aan. Er is veel documentatie over te vinden en de meeste mensen zijn er redelijk vlot mee weg als ze al andere adobe software gewoon zijn.
Als je een abbo neemt op adobe creative cloud kan je in een klap gebruik maken van alle adobe software voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:09

Royz

Kleurenblind!!

wieland99 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:01:
Ik raad adobe premiere aan. Er is veel documentatie over te vinden en de meeste mensen zijn er redelijk vlot mee weg als ze al andere adobe software gewoon zijn.
Als je een abbo neemt op adobe creative cloud kan je in een klap gebruik maken van alle adobe software voor een schappelijke prijs.
Ondanks dat ik alles gebruik van Adobe vind ik Final Cut Pro persoonlijk veel prettiger werken. Maar zoals boven gezegd, het is vrij persoonlijk. Ik mis ook nog wel wat features in Final Cut Pro dus misschien moet ik ook eens heroverwegen :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

armageddon_2k1 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:45:
Hou er ook rekening mee dat een professional met vele jaren ervaring een mooier filmpje in elkaar kan zetten met iMovie en een consumenten 1080p handcam vs een beginner met een 50k camera en dure programmatuur. Met andere woorden: tools maken niet dat het mooi is.
Laten we voordat we het daar over gaan hebben eerst maar eens kijken wat de TS nou eigenlijk wil ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-07 17:55
Royz schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:21:
[...]

Ondanks dat ik alles gebruik van Adobe vind ik Final Cut Pro persoonlijk veel prettiger werken. Maar zoals boven gezegd, het is vrij persoonlijk. Ik mis ook nog wel wat features in Final Cut Pro dus misschien moet ik ook eens heroverwegen :)
Echter ben je dan verplicht een Apple apparaat te gebruiken, in tegenstelling tot de keuze die Adobe je geeft. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En vergeet Blackmagic Davinci Resolve niet. De basic versie is gratis en kan al heel veel, volgens mij is er geen gratis app die daar tegenop kan. (ze verdienen geld aan hardware)
En de pro versie is minder dan 300 euro, na een x aantal maanden veel goedkoper dan Premiere Pro.
Begon als grader maar is nu een volledige nle suite.

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 13-07-2017 21:28 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Final Cut Pro is een bekende en veelgebruikte, al heb ik er nooit mee gespeeld.

Premiere vind ik zelf fijn werken. Ik heb Vegas ooit gezien en dat was ook erg gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:36

MazeWing

The plot thickens...

Simpel gezegd:
Windows -> Adobe Premiere CC
Mac -> Final Cut Pro X (vanwege veel betere optimalisaties) of Adobe Premiere CC (indien je hier heel bekend mee bent en geen zin hebt om zaken opnieuw te leren met Final Cut)
Linux -> Seriously... 8)7

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en andere programma's. Tenzij je echt hele specifieke wensen en eisen hebt kun je met bovenstaande programma's praktisch alles doen. Mocht je inderdaad bepaalde eisen hebben dan ben je dusdanig bekend in de materie dat je waarschijnlijk zelf precies weet wat je wel en niet wil.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 16:29

Myedvyed

Ofzo

Toevallig ben ik de laatste jaren ook wat zoekend geweest naar betaalbare opties hierin. Ik ben geen fan van het verdienmodel van Adobe (subscription-based), dus Premiere en AfterEffects vielen voor mij af. Een abonnement is op de lange termijn niet persé duurder dan steeds een upgrade kopen voor een applicatie, maar ik vind het geen fijn idee omdat het zo 'afhankelijk' voelt. Een maand betalen zonder dat ik het gebruik voelt als verspilling, en 'oneindig' maandelijks blijven betalen terwijl ik tevreden ben met wat ik heb (dus geen behoefte aan updates) voelt ook raar. Als dit m'n werk zou zijn ipv. een hobby was het wellicht een ander verhaal.
maratropa schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:28:
DaVinci Resolve vind ik ook een zeer fijne editor, zeker met de ingebouwde grading opties. Werkt erg vlot ook. Qua effecten etc. vind ik het wel wat minder vergeleken met andere tools die ik gebruik, maar voor veel videos is dat geen probleem. Voor simpele vakantiefilmpjes etc. gebruik ik hem graag.

Als je je wat meer wil uitleven met transities en effecten is er een gratis versie van Hitfilm (de Express versie) waar je erg veel mee kunt: https://hitfilm.com/express

Sinds kort gebruik ik daar de Pro versie van, en er gaat echt een wereld voor me open, vooral dankzij Mocha (kun je ook bij Express erbij kopen). Camera tracking en/of rotoscoping via Mocha is heerlijk vergeleken met de standaard tracker, dat gecombineerd met alle andere mogelijkheden = nice. Je kunt composites ook weer exporteren naar b.v. transparante PNG reeksen en die gebruiken in Blender voor nog veel meer mogelijkheden, al gaat dat wat verder dan simpel videobewerken natuurlijk.

Voor het simpel editen van videos vind ik Resolve of Movie Studio (niet gratis) nog altijd wat soepeler werken, maar net als Blender is Hitfilm echt een one-stop-shop en hoef ik dus niet (veel) te schakelen tussen programma's om gedaan te krijgen wat ik wil.

Een voorbeeld van een effect dat ik vaak gebruik is het blurren van een kenteken. Daarvoor moet je het eerst tracken, mask maken en aan de tracker hangen, en dan blurren. In Hitfilm gaat dat voor mij sneller (zeker met Mocha erbij als extra module bij Express of standaard bij Pro) dan in Resolve, maar het kan in allebei prima. In Movie Studio zit volgens mij geen tracker dus zou dit met de hand moeten, wat veel te tijdrovend is voor een filmpje waar uiteindelijk toch niemand naar kijkt behalve ikzelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 945337

Topicstarter
Iedereen erg bedankt!
Ik zal beginnen met het downloaden van trials van een aantal van de voorgestelde programma's!
Pagina: 1