Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Systeem voor licht ontwerp/teken-werk

Pagina: 1
Acties:

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11 23:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een bekende wil ik verassen met een nieuw systeem, verf droogt sneller dan dat zijn PC is aangeslingerd.

Naast de standaard dingen zoals office en internet is hij wel eens aan de haal met sketchup om zo tekeningen te maken. Tot nog toe heb ik niets in daadwerkelijk 3D gezien, hij gebruikt het om maten van het hout etc. allemaal te bepalen en dan uit te printen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als ik diverse budget (game) systemen zie, dan denk ik dat 500-600 euro (excl. randapparatuur) niet al te gek zou moeten zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldschermen heb ik al (2 stuks van hetzelfde type welke DVI/HDMI ondersteunen).
Eventueel een Radeon 7800

Wat verwacht je van ons?
In het hardware-lijstje hieronder heb ik opgesteld wat ik ongeveer denk nodig te hebben, maar ik twijfel bijvoorbeeld aan de processor. Ik wil dat de activiteiten achter de PC soepel verlopen. Even laden mag, maar het moet niet gaan schokken. Dat is ook de reden dat ik uit voorzorg 8GB heb gekozen aan RAM.

Na een beetje vissen ben ik er wel achter dat sketchup écht zijn ding is, maar dat het puur gebruikt wordt om platte bouwtekeningen te maken voor aanzichten vanuit verschillende perspectieven zonder dat je echt iets #D's zult zien.

Graag ontvang ik jullie advies en feedback op deze samenstelling, en wat wijsheid is qua processor en de videokaart-keuze. Ik denk dat er wel een goedkopere videokaart in kan.

Mocht een advies voor een normale ATX i.p.v Micro-ATX beter zijn, dan hoor ik dat ook graag. Er is niet heel expliciet voor gekozen om Micro-ATX te nemen om een bepaalde reden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 66,-€ 66,-
1MSI B250M Mortar€ 87,50€ 87,50
1Gigabyte Radeon RX 560 Gaming OC 2G€ 122,50€ 122,50
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 37,99€ 37,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 64,95€ 64,95
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,94

[ Voor 6% gewijzigd door Honnes op 14-07-2017 23:53 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Een 7850 of een 7870? Dat is opzich wel een verschil.
pricewatch: Corsair CX450M betere voeding voor niet erg veel geld meer. Is het geld waar.
DDR3 is oud nieuws sinds Skylake. De G4560 is een kaby lake chip. DDR4: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213

• Honnes
Dank voor je reactie Yourid, ik had helemaal eventjes niet gelet op de DDR-versie... oops! En heel toevallig zat ik nog te twijfelen om voor de CS450M te gaan, ook omdat deze semi-modulair is en dan niet alle kabeltjes in de kast aanwezig dienen te zijn.

Ik vond het lastig om via m'n radeon-software of display-adapters te zeggen welke HD7800 ik heb, maar als ik zoek op BIOS-onderdeelnummer kom ik op de 7870 (2GB, 1200Mhz clock, core 1Ghz, 4.8Gbps geheugen)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Die 7870 zit in hetzelfde straatje als de 560, dus vervangen is niet nodig.

Een B150M heeft mogelijk een BIOS update nodig om een G4560 te accepteren. De B250M mortar heeft dit niet, en heeft voor slechts een tientje meer een aantal extra aansluitingen die je in de toekomst weleens nodig zou kunnen hebben.

• Honnes
Bedankt voor de BIOS-update tip, en ik zie inderdaad dat de B250 net ietsjes uitgebreider is voor weinig meer, ik heb m'n start-post geüpdate met de onderdelen.

Het volgende is lichtelijk off-topic; Maar stel ik zou de 7870 die ik nu zelf bezit in dit systeem plaatsen, wat zou dan een goede upgrade zijn zonder dat ik me blauw betaal aan een betere kaart?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sketchup wil eigenlijk alleen maar 1 snel core-tje. G5460 is op zich prima maar ik dacht lastig te krijgen. Misschien iets meer voor een 4600 of 4620?

specs

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Honnes schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:04:
Het volgende is lichtelijk off-topic; Maar stel ik zou de 7870 die ik nu zelf bezit in dit systeem plaatsen, wat zou dan een goede upgrade zijn zonder dat ik me blauw betaal aan een betere kaart?
Een RX570 of 1060-3G is de goedkoopste upgrade welke zoden aan de dijk zet. Videokaarten in het algemeen zijn op het moment erg lastig te krijgen, en hierdoor erg duur.

• Honnes
Dank voor jullie feedback, ik ben er inmiddels achter dat sketchup écht zijn ding is en zal op basis van beschikbaarheid dan één van de hier genoemde processors halen. Ik vraag me nog wel af... is zo'n videokaart dan niet overkill?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Voor de taken die je schetst lijkt me de interne GPU die je er van Intel bij krijgt al voldoende.
Het verschil met de iGPU en genoemde Radeon HD 7870 zal +/- factor 5 zijn.
Anyway upgraden van GPU kan natuurlijk ook achteraf nog als blijkt dat dingen suboptimaal zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Honnes
Dan sla ik de videokaart eerst even over. Allen bedankt voor jullie feedback, ik ga het setje wat ik hierboven geschets heb één dezer dagen bestellen zonder videokaart (als dat ook wat lukt met de G4560).

Ik kan me er niet helemaal bij dat een systeem van circa 400 euro (excl. randapparatuur) voldoende zal zijn, want dit is het goedkoopste systeem ooit wat ik dan in elkaar zet :-)
Pagina: 1