Nieuw huis, nieuw netwerk, nieuwe aparatuur, maar wat?

Pagina: 1
Acties:

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 22:24
Vorige week de sleutels ontvangen van ons nieuwe huis, dus dan is ook de tijd aangebroken om het nieuwe netwerk eens uit te denken :) Op dit moment, om in ieder geval wat internet te hebben, staat er gewoon een Experiabox V8 modem/router van Telfort uit het installatiepakket, maar die mag natuurlijk zo snel mogelijk weg |:(

Ik wil het echter allemaal goed en netjes doen, zodat ik voor een geruime tijd klaar ben. Er is echter behoorlijk wat keus met plussen en minnen, dus hoor graag de mening van mede-tweakers wat nou een goede set-up zou zijn.

Het huis is zelf 150m2, verdeeld over drie woonlagen, waar de begane grond verreweg het grootst is (met aanbouw), zo'n 80m2. Dit staat op een stuk grond van zo'n 570m2 dus een aardige achtertuin waar we ook wel bereik willen hebben. Het is wel allemaal houtskelet bouw, met de buitenmuren van steen.

Internet connectie is op dit moment nog VDSL van 100mbit up en 30mbit down (haal ik ook netjes), maar vanaf volgend jaar wordt er glasvezel aangelegd (provincie Gelderland gaat buitengebieden voorzien van glas _/-\o_ ) en daar ga ik natuurlijk graag gebruik van maken, dus het nieuwe netwerk moet hier klaar voor zijn.

Het grove idee is dat ik netwerkkabels naar verschillende punten in het huis ga trekken/vervangen. Dit zullen er minimaal 2 per verdieping zijn, ook om bedrade APs mogelijk te maken. I.v.m. toekomst wil ik dit meteen cat6a maken.

Ik zoek een?
- Modem/Router
Het brein achter de hele operatie natuurlijk. Belangrijk voor mij is dat ik VLAN mogelijkheden heb en een VPN van en naar buiten kan hebben zodat ik overal bij mijn netwerk kan. Wat daarnaast wel heel fijn zou zijn is een goede hand-over tussen de verschillende APs.

Waar heb ik over nagedacht:

- Synology RT2600ac ---> Plussen: SRM en schijnt allemaal vernuftig in elkaar te zitten, Minnen: VLAN niet ondersteund? Wifi op 5Ghz schijnt tegen te vallen?
- Ubiquiti Edge router ---> Plussen: Erg flexibel, Unifi, Minnen: Hardware is inmiddels wel wat verouderd, dus hoe toekomst bestendig is dit? AP wifi snelheden zijn minder dan de all-in-ones, hoe erg is dit met kijk op toekomst?
- PFsense router bouwen ---> Plussen: Heel erg flexibel en zo krachtig te maken als ik zou willen, Minnen: Verbruik is meestal hoger? Vergt wat meer onderhoud en vergt wat complexere configuratie, misschien meer dan ik nodig heb.
- Verschillende Mesh oplossingen, ben hier echter niet zo'n fan van, bedrade APs zijn altijd beter, of heb ik dat verkeerd?

Op dit moment, in ons oude (gehuurde huis) draai ik alles met twee Netgear R7000s (eentje in AP mode), maar firmware/software wise is het toch erg gelimiteerd en niet altijd even stabiel.

- Switch

- Afhankelijk van bovenstaande natuurlijk of dit managed/unmanaged moet zijn. Verder heb ik niet zo'n heel goed idee of er nou nog echt verschillen zitten tussen switches. Alles zal uiteraard minimaal 1GB/s moeten zijn.

- APs (evt.)

- Ubiquiti ---> Plussen: Unifi, flexibel, PoE, Min: Qua wifi specs zijn ze langzamerhand wel aan het achterlopen (en de HD is super duur)
- Geen idee wat anders goed zou werken

Wat is je budget?
Nog niet een vast budget, gaat mij er om dat ik kwaliteit heb en toekomstvast. Maar altijd interesse in most bang for buck natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zo lang het goed werkt (en blijft werken) en er voldoende ondersteuning is qua firmware upgrades en community etc. TP-link als router o.i.d. zou voor mij dus waarschijnlijk snel afvallen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op het netwerk heb ik altijd minimaal:

- 1 NAS
- 1 server met o.a. Plex, evt. security camera center en wat websites die er op draaien. Het is ook een hobby server :)
- Home-automation controller (zou evt op bovenstaande server kunnen in de vorm van een home-assistant, kan ook nog een Homey o.i.d. worden)
- 1 of 2 raspberry pi's voor allerlei toepassingen
- 10 tot 15 Hue lampen
- Sonos of vergelijkbaar systeem
- Denon AVR
- Nvidia Shield
- 2 vaste (gaming) computers
- 3 laptops
- 4 telefoons
- 2 tablets
- Minimaal 2 IP camera's
- SmartTV
- Robot stofzuiger
- evt. andere domotica producten die over de wifi werken

In huis gaan er veel films en tv series over het netwerk gestreamd worden in hoge kwaliteit, danwel vanaf de Plex server, danwel vanaf Netflix. Er komt ook een home cinema room in het huis. Dit zal het netwerk t.z.t. dus ook belasten en er moeten vaak grote bestanden worden rondgepompt. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk domotica gaan toepassen, wat dus ook altijd wel traffic zal genereren.

Ik zou jullie heel dankbaar zijn voor input en advies over wat nou geschikt is in deze situatie.
Een grote vraag voor mij daarbij is ook, hoeveel moet ik letten op het verschil tussen wifi snelheden want hoeveel gaat dit nou in de praktijk uitmaken?

Alvast bedankt!!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
IMO zou ik voor de Ubiquity oplossing kiezen. Zie ook het forum draadje over Ubiquity.
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2

• JohnKarma
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-07-2025
Voor wireless zou ik zelf gaan voor ubiquity, omdat ik daar goede verhalen over hoor. Duur maar dan werkt het ook zonder gezeur. Die zou ik aan een simpele switch van idd 1GB hangen.
Ik heb zelf een ietsje oudere pfsense apu als deze http://www.pcengines.ch/apu1d4.htm maar de mijne gebruikt 19 Watt. Alle opties die je maar kan bedenken zijn beschikbaar en enorm krachtig. Configuratie valt mee maar inderdaad HEEL veel opties. Pfsense wordt regelmatig geupdate met packages en doorontwikkeld en daarom denk ik toekomstbestendiger dan ubiquity. Ik heb uit mijn hoofd rond de 200 euro uitgegeven inclusief alles apu, kastje, msata ssd.
pfsense heeft alle opties waar je om vraagt, vlan, vpn. Ik vermoed dat je ook trafficshaping/qos wil met meerdere gebruikers, devices en bandbreedte rondpomp eisen en dat heeft pfsense opties voor.
Ook een grote gebruikersgroep en een forum waar je razendsnel geholpen wordt (mits je goede vragen stelt) dat is ook op tweakers zo natuurlijk... Ik zou overigens zelf ook lan kabels trekken als ik een nieuwe woning zou betrekken want wifi bandbreedte is toch vaak wat lastiger te bewerkstelligen op afstand van je accesspoint. Ik hoop dat je wat aan de info hebt.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:38
Flight777 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:42:
Ik zoek een?
- Modem/Router

Waar heb ik over nagedacht:
- Ubiquiti Edge router ---> Plussen: Erg flexibel, Unifi, Minnen: Hardware is inmiddels wel wat verouderd, dus hoe toekomst bestendig is dit? AP wifi snelheden zijn minder dan de all-in-ones, hoe erg is dit met kijk op de toekomst
Edge router heeft draait geen unifi. Voor unifi moet je de USG hebben. Doch qua gemak van config vind ik de edge wel top. GUI ziet er misschien niet zo gelikt uit, maar is wel vlot te programmeren via de CLI ipv JSON-files.
Verder vind ik het wel not done dat je deze router afbreekt op wifi snelheden. Edge router heeft geen wifi, daarvoor moet je AP's hebben.
- Switch
- Afhankelijk van bovenstaande natuurlijk of dit managed/unmanaged moet zijn. Verder heb ik niet zo'n heel goed idee of er nou nog echt verschillen zitten tussen switches. Alles zal uiteraard minimaal 1GB/s moeten zijn.
Je wil VLAN. Dan wil je deze VLAN's hopelijk toch ook goed verdelen over je switch, dus managed. Verder kan je ook nadenken over PoE om je AP's en camera's te voeden.
- APs (evt.)

- Ubiquiti ---> Plussen: Unifi, flexibel, PoE, Min: Qua wifi specs zijn ze langzamerhand wel aan het achterlopen (en de HD is super duur)
Voor een euro kan je niet op de eerste rij zitten. Er staan echter 9 AP's in de pricewatch die de snelheid geven van de HD. Buiten een TP-link is de ubiquiti het goedkoopst. Trouwens wat ben je met die snelheid als je je andere apparaten maar 1Gbps ondersteunen?

Mijn inziens, als router een ubiquiti edge of een pfsense bak. Reken het gebruik van je camera's en AP's en voorzie daarvoor een switch met PoE. Gezien de hoeveelheid apparaten die je wil aansluiten, vermoed ik dat er ofwel veel meer dan 2 kabels per verdiep moeten worden getrokken (naar centrale plek met de nodige switches), of je plaatst een switch per verdieping. Naar gelang je keuze van AP's kan je dan kiezen voor een unifi switch, kies je voor andere ap's dan ubiquiti, zou ik gaan voor een edge lite switch.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier