Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat gebeurt er met mijn RAID arrays na wisselen moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• palloquin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01-2021
Graag wat advies:

Ik heb een Dell R710 server met een H700 raid controller. Vannacht is de server gecrashed en alles wijst er op dat het een probleem met het moederbord is.

Vervangende hardware is onderweg en ik kan vanmiddag de server weer opbrengen, maar.... wat gebeurt er dan met mijn raid arrays? Ik verhuis de H700 controller gewoon mee. Is het aannemelijk dat de arrays gewoon opkomen? moet ik nog iets bijzonders doen? kan ik het stuk maken?

Thanks!!

Beste antwoord (via palloquin op 13-07-2017 16:16)

Verwijderd

Mijn ervaring is dat je met een losse raid-controller in principe gewoon weer door kunt hobbelen. Maar misschien werkt het op Windows anders...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Mijn ervaring is dat je met een losse raid-controller in principe gewoon weer door kunt hobbelen. Maar misschien werkt het op Windows anders...

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Dit zal gewoon goed gaan.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:22

D4NG3R

kiwi

:)

Zolang je dezelfde controller met dezelfde instellingen gebruikt zou de array het prima moeten blijven doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• palloquin
Helemaal gelijk beste mensen, ging foutloos!

• palloquin
Misschien een vraag voor een nieuw topic... maar stel dat de controller overleden was, wat is dan de normale manier om de arrays weer zichtbaar te krijgen op de nieuwe controller?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
Goede kans is wanneer je dezelfde controller weet te bemachtigen dat je Raid arrays gewoon inleest of moet importeren.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:52
  • Met hetzelfde merk, zelfde type controller gaat gewoon goed, zeker bij A-merken zoals HP, Dell, Adaptec etc.
  • Hetzelfde merk, ander type gaat vaak goed maar zou ik eerst bij de leverancier nagaan.
  • Ander merk, zelfde chip _kan_ goed gaan (als het alleen rebranden van een OEM-kaart is) maar biedt geen garanties
  • Ander merk, andere chip gaat vrijwel zeker fout
  • Software raid maakt allemaal niet uit, als het OS de schijf kan zien (controller als HBA, als je de schijven per stuk in een array moet gaan zetten wordt het al onzeker)
Maareh, het staat in PNS en het betreft een Dell. Je voelt de vraag natuurlijk al aankomen: Wat zegt Dell er van?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• palloquin
Hey Paul,

Dank! en goed punt, ik zal er eens een mailtje aan de Dell support aan wijden ;)

Voor mijn beeld, waar staat de config van de raid? op alle schijven, op de controller, beide?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:52
Pff, dat zijn implementatiedetails, dat weet ik niet zeker. Aangezien je echter de controller kunt wisselen en de array dan nog intact is lijkt het mij dat de config minimaal op de schijven staat.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31
Config staat in de controller en op de disks, heb ditzelfde ook ooit gedaan. Klein jaar geleden. En dat ging eigenlijk pijnloos. Of met een andere tekst. Het werkte gewoon in een keer.

Verwijderd

Zoals eerder vermeld staat zou het geen kwaad kunnen.

Neem bij twijfel contact op met de fabrikant

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
De meeste pro controllers vinden de config vanzelf en vragen soms om bevestiging
Een aantal heeft gewoon een recovery/discovery functie.
Ook van model/merk wisselen werkt meestal ook...

De prosumer kaarten is meestal hard gillen en op zoek naar een backup.....daar heb ik slechte ervaringen mee.

[ Voor 9% gewijzigd door kwakzalver op 02-08-2017 15:47 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 20:27
Met stukke controllers kan je wel het probleem hebben dat ze je data corrupt hebben weggeschreven voordat ie over de huizen ging. Helaas een keer meegemaakt (met corrupte backups als bonus)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1