Stroomval door airco unit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Onze buur heeft een aircounit buitenstaan. Deze slaar iedere 8 min aan voor een 15tal sec. Tijdens de eerste sec , verminderen al onze verlichting efkens. Kan dit schade toedienen aan onze apparatuur die opstaat (tv , laptop , frigo .....

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heb je de spanningsval al eens gemeten?
(Ivm veiligheid is dit geen aanzet om nu voor het eerst een multimeter in een wandcontactdoos te steken!)

Op zich kan apparatuur best veel hebben. Sowieso is de marge op het lichtnet vrij groot.

Irritant lijkt het me in elk geval en daarmee iets om met de netbeheerder op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd welkom op Tweakers.

Ik schop je topic even richting EL, aangezien het weinig van doen heeft in TPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Je heb niet dat je apparatuur uitvalt?
Zo viel mijn desktop uit omdat ik een dimmer in hetzelfde stekkerdoos had gestoken.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
Lijkt vaak erger dan het is; gloeilampen reageren direct zichtbaar op spanningsval. Maar die hebben er verder geen last van.
De meeste andere apparaten hebben een eigen voeding die veelal van 100-240V een stabiele uitgang hebben.

Blijkbaar zit je op het uiteinde van het stroomnet waar de capaciteit tegen de max loopt. Praat eens met je buurman of hij zijn AC op een andere fase kan zetten.

(heb zelf 20 jaar in het buitengebied gewoond, waar je altijd kon zien aan de verlichting dat de melkmachines in de buurt aangingen, kan me niet herinneren dat er één apparaat stuk is gegaan in die tijd, afgezien van een koffiezetter en waterkoker vanwege lekkage)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm bij mijn pa op het werk gingen er wel apparaten door stuk (printers, computers, monitoren, koelkasten, etc.. ) door spanningsdipjes en pieken. Werd blijkbaar veroorzaakt door grote fabrieken in de buurt.

Dus het kan wel :).

Daar hebben ze nu zo'n mega UPS geplaatst om die pieken en dalen op te vangen. Was goedkoper voor de netbeheerder dan het net te fixen of de schade te blijven vergoeden :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Tens schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:24:
Blijkbaar zit je op het uiteinde van het stroomnet waar de capaciteit tegen de max loopt. Praat eens met je buurman of hij zijn AC op een andere fase kan zetten.
Dan gaan bij de andere buren de lichten dimmen :+ Het probleem is dan wel opgelost bij jou. :9
Puur voor mijn nieuwsgierigheid, wat voor unit praten we over? Moet dan wel een flinke jongen zijn, aangezien mijn 2,2kW de lichten amper laat dimmen. Of je moet echt achter een slecht touwkabeltje zitten doorgelust vanaf de groepenkast van de buren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 15:28

Supercop

electronics is my game

Het ligt er ook aan of dat ding een beetje aan de CE eisen voldoet.... kan me voorstellen dat een goedkoop china apparaat de CE eisen niet zo nauw nemen. Wanneer men goede apparatuur heeft zit deze over het algemeen vol met ontstoringscondensatoren e.d. die dit soort dingen moeten voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-09 10:12
Supercop schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:44:
Het ligt er ook aan of dat ding een beetje aan de CE eisen voldoet.... kan me voorstellen dat een goedkoop china apparaat de CE eisen niet zo nauw nemen. Wanneer men goede apparatuur heeft zit deze over het algemeen vol met ontstoringscondensatoren e.d. die dit soort dingen moeten voorkomen
Dit heeft niets met ontstoringscondensatoren te maken. Het dipje dat je ziet word veroorzaakt door een spanningsval die dan weer veroorzaakt wordt door een (te) hoge stroom die door de leidingen loopt (spanningsval is afhankelijk van de lengte van de leiding en de grootte van de stroom).

Eigenlijk zou jij geen spanningsval mogen krijgen door een toestel dat bij de buren aangezet wordt (tenzij jullie een aansluiting delen uiteraard). Als jij er last van hebt wil dit zeggen dat andere mensen in de straat er ook last van hebben en dat kan uiteraard niet. Ik zou de netbeheerder eens contacteren en dit voorleggen: ofwel is er iets mis met het net ofwel is er iets mis met de airco van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

In onze woning is dit vrij gebruikelijk met apparaten die veel stroom verbruiken zoals de oven, waterkoker en tosti-ijzer. Bij het aanslaan dimmen de lampen heel kort maar wel duidelijk zichtbaar. Computer en NAS blijven gewoon draaien. Een beetje voeding heeft ook condensators die minieme dipjes keurig opvangen. Maar als je zekerheid wilt dan is een UPS natuurlijk wel een aanrader. Zeker een met Sine-wave (zuivere sinus) en AVR (Automatische voltage-regulatie). (Of als je te veel geld hebt: Double-conversion UPS, dan staat je apparaat helemaal los van het lichtnet)

[ Voor 19% gewijzigd door Tyrian op 19-07-2017 20:56 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Goedkopere computer voedingen hebben bijvoorbeeld direct last van spannings dippen,
Deze kunnen hoerdoor echt kapot gaan, is meer afwachten waneer het gebeurt.

Kabel ontvanger kastjes van de tv kunnen ook gevoelig hier voor zijn, zeker als het kastje zelf van de provider is.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:43
Tyrian schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:52:
In onze woning is dit vrij gebruikelijk met apparaten die veel stroom verbruiken
Ja, binnen je woning. Maar niet van de buren en dat is waar het hier om gaat.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

sig69 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 00:58:
[...]

Ja, binnen je woning. Maar niet van de buren en dat is waar het hier om gaat.
Op mijn vorige werk was het 's morgens vrij gebruikelijk dat de UPS'sen een tijdje op AVR boost gingen omdat bedrijven in de buurt hun machines aan het opstarten waren. Dus het kan zeker wel door wisselend stroomverbruik in de buurt komen. Uiteindelijk is dit weer over gegaan toen het energiebedrijf een extra hoogspanningslijn naar de buurt heeft aangelegd.

Maar goed, voor dat je het netwerkbedrijf gaat bellen is het misschien handig om eerst eens het te meten of het voltage binnen de te verwachten range blijft.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Tyrian schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 01:18:
[...]

Op mijn vorige werk was het 's morgens vrij gebruikelijk dat de UPS'sen een tijdje op AVR boost gingen omdat bedrijven in de buurt hun machines aan het opstarten waren. Dus het kan zeker wel door wisselend stroomverbruik in de buurt komen. Uiteindelijk is dit weer over gegaan toen het energiebedrijf een extra hoogspanningslijn naar de buurt heeft aangelegd.

Maar goed, voor dat je het netwerkbedrijf gaat bellen is het misschien handig om eerst eens het te meten of het voltage binnen de te verwachten range blijft.
Het gaat hier niet over bedrijven maar over particuliere woningen. Zoals je zelf aangeeft is het probleem dat de leidingen ondergedimensioneerd zijn: een extra leiding lost het probleem op. Als het licht in jouw woning dimt bij elke "zware" verbruiker (zeer relatief in dit geval) is het teken dat de elektriciteit in je woning niet echt op punt staat.

Over het meten van de spanning ("voltage"): hoe gaat TS dat doen? Laten we er vanuit gaan dat hij geen professionele meetapparatuur heeft die kan loggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Dat is niet zo moeilijk hoor. Zelfs een el cheapo multimeter zal de spanningsdip al registreren bij het inschakelen van de airco. Ook kun je een beetje in de gaten houden wat de spanning doet op verschillende momenten op de dag. Beter is natuurlijk een goed merk multimeter te gebruiken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Jim423 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:40:
Dat is niet zo moeilijk hoor. Zelfs een el cheapo multimeter zal de spanningsdip al registreren bij het inschakelen van de airco. Ook kun je een beetje in de gaten houden wat de spanning doet op verschillende momenten op de dag. Beter is natuurlijk een goed merk multimeter te gebruiken.
Dat betwijfel ik toch hoor. Ten eerste is het niet echt haalbaar: moet TS dan op zijn multimeter blijven kijken tot de buurman besluit de airco aan te zetten? Ten tweede is zo'n spanningsdip heel kort: je zal de multimeter misschien even zien veranderen, maar je gaat geen juiste waarde kunnen aflezen. Als je het al met een multimeter wilt proberen zou ik een analoge nemen, maar ik betwijfel dat je een zinnige meting gaat krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door mathias82 op 20-07-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Het is vrij normaal dat je lichten een korte tijd van sterkte verminderen, zeker met gloeilampen. Maar dit duurt minder dan een seconde. Daarna zijn ze wellicht een heel klein beetje minder helder, maar dit zou geen probleem moeten zijn.

Is het ernstiger, dan is er wellicht iets mis.
Zit je in Belgie en heb je nog energie via palen? Dan wellicht is er ergens een verbinding slecht.

Je kunt meten met een multimeter. De spanning zonder airco, en de spanning met airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tyrian schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 01:18:
[...]

Bij een klant destijds ook. Flinke aansluiting op hun fabriekshal en bedrijfspand (3x80 geloof ik), maar als 's morgens de fabriek werd opgestart ging de spanning naar 200V, ging de UPS in AVR boost en om 17:00 was de spanning weer keurig 230V. Netbeheerder gaf toen al aan dat de aanvoer naar het bedrijventerrein niet bedoeld was voor een fabriek van dat formaat.
Pagina: 1