Fan controller voor 3 pin fans aankoop advies.

Pagina: 1
Acties:

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:57
Beste mede Tweakers.

Ondanks gebruik van de zoekfuntie is het me niet duidelijk hoe en met welke fan controller ik mijn casefans kan afstellen.

Het gaat on 3 pins fans, PWM is dus geen optie.

Iemand hier die ervaring heeft met een bepaald product.

Of iemand die mij beter kan uitleggen hoe het in zn werk gaat.

Bedankt!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-12 23:22
Nou ja, je hebt een draaiknop waarmee je het potentiaal en dus de rotaties per minuut kunt veranderen.

Waarom wil je je casefans kunnen afstellen? Dit is in normale situaties niet nodig.

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Vraagje? Hoeveel fans wil je aansluiten? Waarom wil je een fan controller?

Meestal werken 4-pin fan controllers ook met fans met 3-pins connector.

Ik heb bijvoorbeeld een Zalman fan controller dat dat doet. Voor elke aansluiting een potentiometer (draaiknop), dat een MOSFET regeling aanstuurt, dat de snelheid van de fan aanstuurt.
Maar ik gebruik deze manuele fan controller al heel lang niet meer.

Er zijn ook fan controllers die te regelen zijn middels software, aangesloten via een interne USB header en een MOLEX of SATA power connector. Die zijn redelijk prijzig.

Ik heb bijvoorbeeld 3 fans voor mijn radiator op 1 aansluiting op mijn moederbord (fans verbruiken zo weinig) en 2 fans op een andere aansluiting. Op de derde moederbord fan aansluiting zit de pomp.
Allemaal zonder problemen te regelen via de software dat met de moederbord komt. En je kunt fan curves instellen a.d.h.v. CPU temperatuur.
Best handig. :)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

spijk860 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:27:
Beste mede Tweakers.

Ondanks gebruik van de zoekfuntie is het me niet duidelijk hoe en met welke fan controller ik mijn casefans kan afstellen.

Het gaat on 3 pins fans, PWM is dus geen optie.

Iemand hier die ervaring heeft met een bepaald product.

Of iemand die mij beter kan uitleggen hoe het in zn werk gaat.

Bedankt!
Welk mobo heb je? Menig bord kan prima 3pins aansturen op voltage

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• spijk860
Switchie schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:31:
[...]

Welk mobo heb je? Menig bord kan prima 3pins aansturen op voltage
Ik heb een gigabyte GA-AB350 Gaming mobo

Hieronder een linkje naar de pricewatch
https://tweakers.net/pric...byte-ga-ab350-gaming.html

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:03

• spijk860
Iedere soort fancontroller zou werken?
Kan ik ook y-splitters toepassen om 2 fans met exact dezelfde snelheid te laten draaien?

• spijk860
lactaxative schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:50:
Nou ja, je hebt een draaiknop waarmee je het potentiaal en dus de rotaties per minuut kunt veranderen.

Waarom wil je je casefans kunnen afstellen? Dit is in normale situaties niet nodig.
Dus de casefans doe constant op vol vermogen draaien is dus normaal.
Ik wou eventueel m'n fans afstellen op basis van temperatuur, om de pc netjes rond de 50/60 graden maximaal te laten draaien.

• jeroen3
spijk860 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:58:
Iedere soort fancontroller zou werken?
Kan ik ook y-splitters toepassen om 2 fans met exact dezelfde snelheid te laten draaien?
Ik zou deze specifieke fan controller niet gebruiken met Y-kabel. Er zit een spanningsregelaartje in, en deze wil je niet overbelasting. Je kunt natuurlijk wel de fancontrollers aan een Y-kabeltje aansluiten op de voeding.

Een actieve fan controller met temperatuurmetingen of software zijn duurder. En hebben naar mijn mening niet veel nut. De pc moet gewoon net binnen de grenzen blijven op maximaal vermogen, en daarbij zo stil mogelijk zijn.
Dat is prima te doen met een vast toerental.

Ik heb bijvoorbeeld een setje Noctua fans. Deze draaien vrij rap en maken dus wat geluid als ze gemonteerd zijn. Maar ik heb lang niet zoveel luchtverplaatsing nodig.
Dus heb ik drie set&forget fan controllertjes erin geplakt en steeds lager afgesteld tot alles bijna te heet werd. Dit heb ik getest op maximaal vermogen, dat is Prime95 met FPU + Furmark, als je de pc al een uurtje aan is. Dat is onreël scenario en komt verder nooit voor.
d:)b Prima stil systeem, maakt altijd evenveel hetzelfde geluid.

• spijk860
jeroen3 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:29:
[...]

Ik zou deze specifieke fan controller niet gebruiken met Y-kabel. Er zit een spanningsregelaartje in, en deze wil je niet overbelasting. Je kunt natuurlijk wel de fancontrollers aan een Y-kabeltje aansluiten op de voeding.

Een actieve fan controller met temperatuurmetingen of software zijn duurder. En hebben naar mijn mening niet veel nut. De pc moet gewoon net binnen de grenzen blijven op maximaal vermogen, en daarbij zo stil mogelijk zijn.
Dat is prima te doen met een vast toerental.

Ik heb bijvoorbeeld een setje Noctua fans. Deze draaien vrij rap en maken dus wat geluid als ze gemonteerd zijn. Maar ik heb lang niet zoveel luchtverplaatsing nodig.
Dus heb ik drie set&forget fan controllertjes erin geplakt en steeds lager afgesteld tot alles bijna te heet werd. Dit heb ik getest op maximaal vermogen, dat is Prime95 met FPU + Furmark, als je de pc al een uurtje aan is. Dat is onreël scenario en komt verder nooit voor.
d:)b Prima stil systeem, maakt altijd evenveel hetzelfde geluid.
De fans die ik heb besteld leveren ~30db per stuk als ik het goed heb, met z'n tweetjes zal het zo'n 33db gaan leveren.

Tevens zal ik maar eens uitzoeken of m'n mobo het voltage door de aansluiting aan kan passen. Zodat de temperatuur netjes binnen de perken blijft

• jeroen3
Fans maken gemonteerd altijd meer geluid door obstructies dan in een open lucht test.

• spijk860
zeadope schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:50:
Vraagje? Hoeveel fans wil je aansluiten? Waarom wil je een fan controller?

Meestal werken 4-pin fan controllers ook met fans met 3-pins connector.

Ik heb bijvoorbeeld een Zalman fan controller dat dat doet. Voor elke aansluiting een potentiometer (draaiknop), dat een MOSFET regeling aanstuurt, dat de snelheid van de fan aanstuurt.
Maar ik gebruik deze manuele fan controller al heel lang niet meer.

Er zijn ook fan controllers die te regelen zijn middels software, aangesloten via een interne USB header en een MOLEX of SATA power connector. Die zijn redelijk prijzig.

Ik heb bijvoorbeeld 3 fans voor mijn radiator op 1 aansluiting op mijn moederbord (fans verbruiken zo weinig) en 2 fans op een andere aansluiting. Op de derde moederbord fan aansluiting zit de pomp.
Allemaal zonder problemen te regelen via de software dat met de moederbord komt. En je kunt fan curves instellen a.d.h.v. CPU temperatuur.
Best handig. :)
Op dit moment heb ik al 3 case fans. Mocht ik ontevreden zijn met de temperatuur zal ik er maximaal 2 bijzetten.

• lactaxative
spijk860 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:00:
[...]

Ik wou eventueel m'n fans afstellen op basis van temperatuur, om de pc netjes rond de 50/60 graden maximaal te laten draaien.
Dat je met 3 pins een voltage kiest en daaraan vasthoudt is normaal ja. Dat dit het hoogste voltage is, is niet (meer) normaal. Meer dan 2 casefans is ook niet normaal, gezien dit buiten triple CF setups of mining builds toch geen meerwaarde heeft.

Wat vind jij normaal dan? Elke keer als je gaat gamen eerst handmatig je fans omhoog moeten gooien?

• spijk860
lactaxative schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:47:
[...]

Dat je met 3 pins een voltage kiest en daaraan vasthoudt is normaal ja. Dat dit het hoogste voltage is, is niet (meer) normaal. Meer dan 2 casefans is ook niet normaal, gezien dit buiten triple CF setups of mining builds toch geen meerwaarde heeft.

Wat vind jij normaal dan? Elke keer als je gaat gamen eerst handmatig je fans omhoog moeten gooien?
Wat ik van plan was is mn pc een keer flink op z'n donder te geven, kijken hoe hard ik de fans moet laten draaien om op een fatsoenlijke temperatuur te blijven, en daar op dat toerental de fans laten draaien.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:07
spijk860 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:00:
[...]

spijk860 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:32:
[...]

De fans die ik heb besteld leveren ~30db per stuk als ik het goed heb, met z'n tweetjes zal het zo'n 33db gaan leveren.

Tevens zal ik maar eens uitzoeken of m'n mobo het voltage door de aansluiting aan kan passen. Zodat de temperatuur netjes binnen de perken blijft
spijk860 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:50:
[...]

Wat ik van plan was is mn pc een keer flink op z'n donder te geven, kijken hoe hard ik de fans moet laten draaien om op een fatsoenlijke temperatuur te blijven, en daar op dat toerental de fans laten draaien.
Misschien gewoon even in je handleiding kijken? Pagina 24...Smart Fan 5 settings.
http://download.gigabyte....ual_ga-ab350-gaming_e.pdf

Als de settings aanpassen (silent etc..) niets doet moet je even de Fan control mode op Voltage setten

[ Voor 37% gewijzigd door analogworm op 14-07-2017 13:58 ]

• lactaxative
spijk860 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:50:
[...]

Dat kan prima in de BIOS.

• spijk860
Misschien gewoon even in je handleiding kijken? Pagina 24...Smart Fan 5 settings.
http://download.gigabyte....ual_ga-ab350-gaming_e.pdf

Als de settings aanpassen (silent etc..) niets doet moet je even de Fan control mode op Voltage setten
Top, dacht dat de handleiding die er bijzat de complete was. Niet verder gekeken dan mn neus lang is. Toch bedankt.
Pagina: 1