CPU en moederbord heel heet

Pagina: 1
Acties:
  • 663 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisjep
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:16
Goede avond,

Ik heb een Asus K55VD uit 2012... Laptop is dus al 5 jaar. Vorig jaar begon ik problemen te krijgen met de temperatuur tijdens het spelen van Sims4. Ik heb toen de ventilator schoon gemaakt, dit was tot dan toe nooit gebeurd. Bij normaal gebruik (word, internet, adobe zelfs) had ik geen last van de hoge temperaturen. Nu ben ik weer begonnen met Runescape en na een halfuur bereikt volgens Speccy mijn moederbord een temperatuur van 83 graden... CPU een ongeveer gelijke temperatuur. De ventilator draait op dat moment flink. De temperatuur van de GPU valt mee, al vraag ik niet veel op grafisch gebied van de laptop.

Wat gegevens van mijn laptop:
Model: Asus K55VD
CPU: Intel Core i7 3610QM @ 2.30GHz
GPU: Intel HD Graphics 4000 (ASUStek Computer Inc) +
2047MB NVIDIA GeForce 610M (ASUStek Computer Inc)

Heeft het zin om de koelpasta te vervangen? Of is het einde van de laptop gewoon in zicht?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
Heb je de koelpasta vorige keer vervangen? Zo niet kun je dat inderdaad nog wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 14:18

Simii

[u]bold[/u]

Ja, na 5 jaar is het vaker beter om de koelpasta bij een laptop te vervangen.
Per laptop verschilt het wat het verschil wordt, maar het kan nooit kwaad [tenzij je iets beschadigt ;) ].

Wat ook vaker problemen geeft is dat een laptop na 5 jaar veel stof verzamelt, dit komt in de fans te zitten, wat dan weer koelvermogen verminderd.

Sidenote
Het is een jaar geleden nog vervangen, dus opzich zou het nog goed moeten zijn!
Fans zijn ook schoongemaakt?

Ik ken meerdere verhalen van mensen die spellen zoals Dota / Sims4 spelen zonder issues, en dan bij Runescape problemen hebben. Ondanks de dat de 'officiële specs' vrij laag zijn. Kan eventueel ook zijn dat de hardware gewoon niet lekker werkt met Runescape

[ Voor 12% gewijzigd door Simii op 12-07-2017 23:24 ]

cursief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisjep
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:16
De vorige keer is de koelpasta niet vervangen geweest. De ventilator is toen uitgeblazen. Kan ik controleren/checken of het aan de koelpasta ligt zonder de boel los te halen? De ventilator opnieuw schoonmaken is sowieso geen probleem.

Thanks voor de reacties :)

[ Voor 6% gewijzigd door muisjep op 13-07-2017 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:07
niet alleen de fan controleren, Maar kijk heel goed de koelvinnen waar de lucht door heen moet blazen of die goed schoon zijn. Die zitten meestal compleet verstopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:11
Je zegt heel heet. Maar ik vind het niet echt schokkend. Ik had minimaal 90+ verwacht. Ja het kan wat koeler. En nieuwe koelpasta kan daar zeker verbetering in brengen. Zorg ook dat de lucht aanstroom goed is. Door bv op 2 flessen dopjes te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37

Nemesizz

Untouchable

Processor mag maximaal 105ºC worden volgens de specsheet van Intel. Dus met 83ºC zit je daar nog ruim onder en kan dus prima. Koeler is natuurlijk beter, maar 83ºC is eigenlijk niet zo heel schokkend.

Heb vaak zat laptops onder handen gehad die vrolijk 90 of 95ºC werden (viel overigens ook binnen de specs van die betreffende CPU's). Meestal mogen laptopchips ook warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:04
Ik vind 't ook niet zo bijzonder. Probeer uit te vinden waar de lucht aangezogen wordt bij je laptop. Als dat aan de onderkant is kan je kijken of je er iets onder kan schuiven zodat de onderkant vrij is.

Als je makkelijk bij de CPU kan bij die laptop (zoek even op YT een dissasembly) is het het waard om dat te doen, ja.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pisicatero
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11-2022
Heb zelf nogal wat probs gehad met Asus K55 VD.
Fan vervangen, helaas.
CPU vervangen, helaas.
Steeds weer een crash die temp gerelateerd leek.
Uiteindelijk de Bios-chip vervangen. Voor mij een lastige klusl
En wat blijkt? Mijn turbolaptoppie met een ssd en 8gb memo werkt als een zonnetje ;)

ps alleen doen als je handig bent met een kleine soldeerbout. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 13:45

World Citizen

FreeReef.nl

muisjep schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:40:
De vorige keer is de koelpasta niet vervangen geweest. De ventilator is toen uitgeblazen. Kan ik controleren/checken of het aan de koelpasta ligt zonder de boel los te halen? De ventilator opnieuw schoonmaken is sowieso geen probleem.

Thanks voor de reacties :)
Nope, maar ik denk dat heel wat Tweakers hier je met zekerheid kunnen melden dat normale koelpasta uitdroogt en dat je na 5 jaar echt wel ver in dat proces bent. Waarschijnlijk is alles wat tussen de koeler en CPU naar buiten is geperst, en er als een randje rondom ligt ... zo droog als karton.

Dus het kunnen controleren daarvan zonder loshalen is niet echt meer nodig. Geloof mij, of vraag het nog wat andere Tweakers... je kunt betere prestaties halen door het nu te vervangen. JA het is over zijn beste tijd heen.

Overigens betekend dit niet dat iedereen ineens koelpasta moet gaan vervangen na 5 jaar, het betekend enkel dat jij in jouw geval een paar graden winst kunt behalen. Zeker met een wat betere pasta zal dat oplopen naar 3 tot 6 graden.

En zoals al gezegd is ga je veel meer winst halen door je laptop op iets te zetten zodat hij niet direct op tafel staat. Dus op een verhoging in de hoeken (dopjes van een fles is wet echt Tweakers, maar het kan inderdaad).

FreeReef.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.