[xDSL]Wat zijn acceptabele cijfers voor een DSL-lijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D44N86
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04-2020
Ik heb sinds een maand een verbinding van KPN. Omdat ik in, best wel een gehucht, woon zit ik op 2KM afstand van de wijkcentrale af.
Volgens de Experiabox haal ik maar max " Bonding totaal bereik (Up/Down) 2485/24392 kbps" terwijl er bij een check van mijn verbinding op basis van Postcode+Huisnummer (op https://thd-fpi-info.fourstack.nl/) er het volgende haalbaar zou moeten zijn:
Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
17 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
34 Mbit/s

Jullie raden het al, met een speedtest haal ik ook niet meer als 24Mbit.

Nu vraag ik mij af:
Wat zijn de waardes waaraan een verbinding moet voldoen m.b.t. Noise margin (Up/Down) en Line attenuation (Up/Down)?
Ik lees op internet namelijk tegenstrijdige en verwarrende informatie wanneer het aankomt op die waardes.
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/sd9AO

Ik hoop dat iemand het één en ander kan verduidelijken want mijn verbinding is zo traag als gemalen poppenstr*nt en is zo instabiel als wat.

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via D44N86 op 13-07-2017 07:49)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

D44N86 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:46:
Nu vraag ik mij af:
Wat zijn de waardes waaraan een verbinding moet voldoen m.b.t. Noise margin (Up/Down) en Line attenuation (Up/Down)?
Het is precies andersom. Je modem regelt na het trainen de snelheid dusdanig in dat je een noise margin van ongeveer 6dB overhoudt en zorgt ervoor dat de niveau's dusdanig zijn dat 'ie de demping ('line attenuation') compenseert.

Met die waardes haal je het maximaal haalbare uit je verbinding.

Je moet bij een speedtest (speedtest.net bijvoorbeeld) ongeveer 24Mbit/s down en 2.4Mbit/s up halen, iedere keer dat je test.

Als het plaatje van jouw verbinding is, is je verbinding behoorlijk stabiel. Hij is namelijk al een dag of twee actief. ('showtime'..)

De kans is groot dat je probleem niet je internetverbinding is, maar je wifi-verbinding. Kun je testen met een ethernet-kabel tussen je modem en je pc/laptop/whatever?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh nee...

Haalbare waarden van FourStack zijn bij optimale conditie vanaf de wijkkast. Dat houdt in dat de kabel van wijkkast naar huis in orde moet zijn, dat aansluitdozen in huis in orde moeten zijn en dat de apparatuur in huis, zoals de Experiabox, in orde moeten zijn.

Aangezien het me niet ondenkbaar lijkt dat kabels al decennia in de grond liggen en/of in jouw huis het een en ander (vrijblijvend) geknipt/gemonteerd is ooit, vind ik de gemeten downstream nog best netjes.

Wat was het antwoord van KPN op jouw probleemstelling? En voor welke snelheid heb je getekend in je contract?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:20

Wildfire

Joy to the world!

Als je op 2km zit dan is 25mbit de verwachtte snelheid voor bonded VDSL verbindingen volgens mijn officiële KPN richtlijnen. Waarom Fourstack dan hoger zegt kan ik helaas niet zeggen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

D44N86 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:46:
Nu vraag ik mij af:
Het is precies andersom. Je modem regelt na het trainen de snelheid dusdanig in dat je een noise margin van ongeveer 6dB overhoudt en zorgt ervoor dat de niveau's dusdanig zijn dat 'ie de demping ('line attenuation') compenseert.

Je moet bij een speedtest (speedtest.net bijvoorbeeld) ongeveer 24Mbit/s down en 2.4Mbit/s up halen, iedere keer dat je test.

Als het plaatje van jouw verbinding is, is je verbinding behoorlijk stabiel. Hij is namelijk al een dag of twee actief. ('showtime'..)

De kans is groot dat je probleem niet je internetverbinding is, maar je wifi-verbinding. Kun je testen met een ethernet-kabel tussen je modem en je pc/laptop/whatever?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D44N86
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04-2020
MAX3400 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:50:
Euh nee...

Haalbare waarden van FourStack zijn bij optimale conditie vanaf de wijkkast. Dat houdt in dat de kabel van wijkkast naar huis in orde moet zijn, dat aansluitdozen in huis in orde moeten zijn en dat de apparatuur in huis, zoals de Experiabox, in orde moeten zijn.

Aangezien het me niet ondenkbaar lijkt dat kabels al decennia in de grond liggen en/of in jouw huis het een en ander (vrijblijvend) geknipt/gemonteerd is ooit, vind ik de gemeten downstream nog best netjes.

Wat was het antwoord van KPN op jouw probleemstelling? En voor welke snelheid heb je getekend in je contract?
In eerste instantie kon de dame van de KPN mijn gehele modem niet eens bereiken waardoor ik de volgende dag een storingsmonteur over de vloer had. Die manier constateerde dat de modem al niet correct functioneerde.
De reden waarom ik zeg "instabiel" is wanneer ik een constante ping doe naar www.google.com, ik 12% loss heb van de 4400 packets.
Wildfire schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:29:
Als je op 2km zit dan is 25Mbit de verwachtte snelheid voor bonded VDSL verbindingen volgens mijn officiële KPN richtlijnen. Waarom Fourstack dan hoger zegt kan ik helaas niet zeggen.
Dat is nou het gene wat mij ook redelijk dwars zat. Ik zou 34Mbit moeten halen maar haal maar 25mbit (wat blijkbaar het maximale is wat er uit de verbinding te wringen is).
burne schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:17:
[...]

de 24Mbit haal ik ook wel op speedtest.net (zowel over de WIFI als bedraad. Zowel op de KPNmodem als mijn eigen Netgear er achter).
Alles is bij mij thuis bedraad (op mobiele telefoon en laptops na dan).

De instabiliteit merk ik alleen in constante pings die ik een tijd laat doen naar www.google.nl vanuit Command Prompt.
Daar komt naar voren dat ik 12% loss heb van de 44xx packets. Wat ik toch wel een groot aantal vind.
Ik moet toegeven, ik was vol op aan het downloaden, maar daar had ik bij mijn vorige ISP (CaiWay) geen last van waar ik op glas zat (ben daar weg gegaan vanwege slechte service m.b.t. een spontaan rebootende tv decoder).

Bedankt voor alle informatie en hulp, ik weet voldoende en dat ik vier opties heb:
1) Dit accepteren en zo houden.
2) Hopen dat KPN (snel) met glas komt in mijn regio.
3) Hopen dat ik een glas only verbinding kan krijgen van een andere ISP hier naast in de toekomst.
4) Misschien wel de extreemste: verhuizen (hoewel de plannen er al een tijdje waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
D44N86 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:49:
De instabiliteit merk ik alleen in constante pings die ik een tijd laat doen naar www.google.nl vanuit Command Prompt.
Daar komt naar voren dat ik 12% loss heb van de 44xx packets. Wat ik toch wel een groot aantal vind.
Ik moet toegeven, ik was vol op aan het downloaden, maar daar had ik bij mijn vorige ISP (CaiWay) geen last van waar ik op glas zat (ben daar weg gegaan vanwege slechte service m.b.t. een spontaan rebootende tv decoder).
Ping is nou niet bepaald de meest betrouwbare methode om instabiliteit te meten (deze pakketjes mogen geweigerd worden). Daarnaast ping je een server van Google ipv iets dichterbij, als je zonodig op deze manier wilt testen, doe dat dan richting het IP adres van de gateway, dat is de eerste hop naar buiten toe. En doe dat alsjeblieft niet als je ook nog eens flink aan het downloaden bent, dat vervormt alleen maar je resultaten.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Pagina: 1