Ik ben momenteel in het bezit van een D5300. Dit is op zich een prettige camera, maar ik ben op zoek naar een upgrade.
De 5300 heb ik destijds aangeschaft om het fotograferen uit te proberen, dus vooral de prijs was een belangrijke factor. Omdat het fotograferen mij super bevalt zoek ik nu dus naar een upgrade: Een camera die de komende jaren meegaat, zodat er geïnvesteerd kan worden in beter glas.
Welk type fotografie?
Op volgorde van belangrijk naar minder belangrijk:
Landschap, architectuur, lange sluitertijd, Sport (langs circuit), nacht (startrails).
Ongeveer 70% is landschap ( ofstilstaande objecten) de overige 30% is Sport.
Wat doe ik met de foto's?
Het plan is om de foto's te laten printen en thuis op te hangen. Als ik er op uitgekeken ben hang ik weer een ander op.
Maar dan rest de vraag welke camera?
Omdat ik graag bij Nikon wil blijven kom ik op de volgende types uit: D750, D500.
Fx vs Dx
Beeldhoek:
Ik merk nu dat het hebben van een Dx wel prettig is door het extra bereik wat je hiermee hebt. Maar dit is op Fx op te vangen door andere type lenzen.
Beeldkwaliteit:
Hier is wellicht wat mee te winnen als ik zo rond lees zie ik dat een Fx toch wat beter moet zijn op dit gebied. Maar als je bijvoorbeeld de d750 en d500 tegenover elkaar gereviewd ziet, dan doet de D500 zeker niet onder voor de D750...
Ergonomie:
Ik vind het heerlijk dat de bovenstaande camera's wat groter zijn, dat houdt veel beter vast dan mijn d5300. Alle types heb ik in mijn handen gehad en de D500 voelde echt super, wellicht omdat dit de grootste body van alle 4 is?
Prijs:
D750 en D500 zijn ongeveer gelijk in prijs.
Handig van de D5300:
-Draaibaar/kantelbaar scherm
-WiFi
-zoombereik van de 70-200mm (eigenlijk een Dx pluspunt)
Wat ik mis bij de D5300:
-Knoppen voor wisselen van instellingen ipv het menu in te moeten duiken.
-Kleine body, dus houdt minder lekker vast.
-Low light kwaliteit (niet dramatisch, maar kan beter)
-Betere kwaliteit bij hogere ISO, voor snellere sluitertijden.
-Touchscreen
Lenzen in mijn bezit:
18-55 kitlens
11-16 f2.8 (Dx)
70-200 f2.8 (Fx)
Zo, een hele lap tekst maar de hoofdvraag is welke camera het beste zou passen bij mijn wensen:
-Toekomstproof
-Betere ergonomie (groter en robuuster)
-Betere fotokwaliteit dan de D5300
-70% Landschap 30% sport.
D750? D500? Of misschien mis ik een camera die aan mijn wensen voldoet?
De 5300 heb ik destijds aangeschaft om het fotograferen uit te proberen, dus vooral de prijs was een belangrijke factor. Omdat het fotograferen mij super bevalt zoek ik nu dus naar een upgrade: Een camera die de komende jaren meegaat, zodat er geïnvesteerd kan worden in beter glas.
Welk type fotografie?
Op volgorde van belangrijk naar minder belangrijk:
Landschap, architectuur, lange sluitertijd, Sport (langs circuit), nacht (startrails).
Ongeveer 70% is landschap ( ofstilstaande objecten) de overige 30% is Sport.
Wat doe ik met de foto's?
Het plan is om de foto's te laten printen en thuis op te hangen. Als ik er op uitgekeken ben hang ik weer een ander op.
Maar dan rest de vraag welke camera?
Omdat ik graag bij Nikon wil blijven kom ik op de volgende types uit: D750, D500.
Fx vs Dx
Beeldhoek:
Ik merk nu dat het hebben van een Dx wel prettig is door het extra bereik wat je hiermee hebt. Maar dit is op Fx op te vangen door andere type lenzen.
Beeldkwaliteit:
Hier is wellicht wat mee te winnen als ik zo rond lees zie ik dat een Fx toch wat beter moet zijn op dit gebied. Maar als je bijvoorbeeld de d750 en d500 tegenover elkaar gereviewd ziet, dan doet de D500 zeker niet onder voor de D750...
Ergonomie:
Ik vind het heerlijk dat de bovenstaande camera's wat groter zijn, dat houdt veel beter vast dan mijn d5300. Alle types heb ik in mijn handen gehad en de D500 voelde echt super, wellicht omdat dit de grootste body van alle 4 is?
Prijs:
D750 en D500 zijn ongeveer gelijk in prijs.
Handig van de D5300:
-Draaibaar/kantelbaar scherm
-WiFi
-zoombereik van de 70-200mm (eigenlijk een Dx pluspunt)
Wat ik mis bij de D5300:
-Knoppen voor wisselen van instellingen ipv het menu in te moeten duiken.
-Kleine body, dus houdt minder lekker vast.
-Low light kwaliteit (niet dramatisch, maar kan beter)
-Betere kwaliteit bij hogere ISO, voor snellere sluitertijden.
-Touchscreen
Lenzen in mijn bezit:
18-55 kitlens
11-16 f2.8 (Dx)
70-200 f2.8 (Fx)
Zo, een hele lap tekst maar de hoofdvraag is welke camera het beste zou passen bij mijn wensen:
-Toekomstproof
-Betere ergonomie (groter en robuuster)
-Betere fotokwaliteit dan de D5300
-70% Landschap 30% sport.
D750? D500? Of misschien mis ik een camera die aan mijn wensen voldoet?