Geforce 760 Driver Problemen sinds kort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GolovaRaoul
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-07 12:03
Beste mensen van Tweakers.net,

Dit is mijn eerste post op Tweakers, en al zeg ik het zelf ik vind dat ik een lastig probleem heb.
Sinds vorige week crasht mn videokaart, een MSI Hawk N760 ( pricewatch: MSI GeForce GTX 760 Hawk ) tijdens het spelen van ArmA 3 (shooter). Nu in eerste instantie zou je denken, oververhitting natuurlijk. Alles netjes schoongemaakt en nog eens geprobeerd. Toen gebeurde het al na 1 minuut in het spel te zitten al, gevolgd door een Blue Screen. Helaas weet ik de exacte error code niet meer, maar een rondje Google leverede een driverprobleem op met de videokaart.

Ook kreeg ik een melding tijdens het spelen van DirectX, dat de videokaart geremoved zou zijn. Voordat het spel crashte, begon alles te flikkeren en te haperen; het verlagen van de graphics settings helpde toendertijd om door te spelen.

Nu lijkt het probleem erger; ik kon het spel niet meer opstarten. Ook sinds een paar dagen terug als ik de computer opstarte, op het moment dat de videokaart driver geladen werd begonnen er overal strepen door het scherm te lopen en alles zag er raar uit.

Toen heb ik vanalles geprobeerd; drivers gedeïnstalleerd, nieuwste drivers van nVIDIA site afgehaald, van Geforce Expierence, Windows Update drivers... Ze hebben allemaal hetzelfde probleem; met ze allemaal geven ze een raar beeld met strepen erdoorheen. Soms valt de PC gewoon uit, soms gewoon zwart scherm met doorspelende muziek, soms zwart scherm met haperende muziek ("BZZZZZZZZZZZZ").

Toen kwam ik maar tot de conclusie dat mijn Windows toch maar eens een keer opnieuw geïnstalleerd moest worden. Na een schone installatie, na de eerste restart weer exact hetzelfde probleem.

Toen heb ik uitgezet dat Windows automatisch een driver installeert, en Windows Update uitgeschakeld en de videokaart uit apparaatbeheer eruit gegooid. Gevolg: het ding werkt perfect. Geen rare strepen of niks, gewoon normaal beeld. Dus met gebruik van de Windows Basic Display Driver werkt hij dus wel gewoon nog prima. Maja, het is natuurlijk geen oplossing om een Basic Display Driver voor een 760 te gebruiken (eignelijk is het nooit echt een oplossing).

Ook in veilige modus werkt de videokaart gewoon prima.

Dus mijn vermoeden is dat de driver gewoon op de een of andere manier kapot is gegaan. Maar ik heb zelfs een versie van 2015 geïnstalleerd en deze geeft exact hetzelfde probleem.

Mijn vraag aan jullie is nu, wat kan ik nog meer proberen? Heb al zoveel drivers geïnstalleerd...

Alvast bedankt voor jullie reacties, hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk.

Met vriendelijke groet,
GolovaRaoul

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GolovaRaoul
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-07 12:03
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:46

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Dit lijkt eerder een probleem met de GPU dan met de drivers. De basic driver van Windows geeft basale video-output. Kan je de GPU in een ander systeem testen of een andere GPU in jouw systeem testen?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 16:06

ResuCigam

BOFH

Ik ben het met JGoiej eens, dit klinkt eerder als je videokaart die aan het overlijden is.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:18
Strepen op het scherm, Artifacts, uitvallen etc..
Mijn inziens allemaal tekenen dat je geheugen van de videokaart defect aan het gaan is

Zoals hierboven al aangegeven, kaart testen en benchmarken in een ander systeem

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Lijkt erop dat je kaart aan het overlijden is. Dat hij werkt in veilige modus is omdat er dan geen gebruik wordt gemaakt van 2d en 3d versnelling die op de gpu zit, dit zal ook het geval zijn met de basic display driver.

Wat je nog kan controleren, en misschien ben je daar iets te laat mee; is of de heatsink van je gpu wel warm wordt. Indien deze niet warm wordt kan het zijn dat de gpu geen contact meer maakt met de heatsink en daardoor zijn warmte niet kwijt kan. Dit kan komen doordat de koelpasta is veroudert (opgedroogd) en kruimelig is.
Indien dit het geval is dan kan je nog nieuwe koelpasta erop doen en kijken of dat helpt.

Als je je videokaart hebt schoongemaakt met de stofzuiger dan kan je beter een nieuwe kaart kopen en is hij gewoon kapot (je gaf al aan dat het na het schoonmaken meer problemen gaf).
Pagina: 1