Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden van computer

Pagina: 1
Acties:

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 08:20
Hoi allemaal,

Ik ben in het bezit van een pc die de laatste tijd steeds vaker een blue screen geeft. Inmiddels heb ik de drivers geupdate van de videokaart, maar het probleem blijft bestaan.
Nu wil ik de drivers van mijn moederbord ook updaten, maar deze zijn helaas niet beschikbaar voor windows 10.
De pc is inmiddels ook al echt een aantal jaar oud, dus ik denk dat het tijd is om een kleine upgrade te doen.

In verband met werk wat ik voor school moet doen, is het belangrijk dat ik een computer heb die niet steeds zomaar uit zichzelf opstart. Vandaar dat ik wat onderdelen wil vervangen zodat ik geen gezeur meer heb met een pc die het niet doet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem hoofdzakelijk voor school gaan gebruiken. Ik denk dat het zwaarste programma dat ik gebruik Photoshop is. Voor de rest niet echt zware programma's. Het belangrijkste is dat ik wel meerdere dingen tegelijk kan doen. Heb vaak veel tabbladen open staan, verschillende word, excel, pdf bestanden etc open staan. Ik game niet echt op de pc, dus dat is niet echt belangrijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het graag zo goedkoop mogelijk houden. Ik had zelf een bedrag van uiterlijk 250 euro in mijn hoofd, maar ik weet niet of dat haalbaar is. Het liefst blijf ik daar wel zoveel mogelijk onder. In andere woorden: Als ik voor 150 euro voldoende is om weer zorgeloos aan mijn school te zitten, dan graag!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf al het een en ander liggen.
Videokaart: Gigabyte videokaart PCI-e Geforce GTX 750ti OC 2GB, LP.
SSD Kaart: Samsung SSD 850 EVO 2.5", 250GB
Verder heb ik nog randapparatuur liggen.

De videokaart en de SSD zijn beiden net iets meer dan een jaar oud, dus ik ga ervanuit dat dit nog prima in orde is en dat dit dus niet voor de bluescreens zorgt. Ook heb ik nog een kast, die ik denk te willen hergebruiken (een coolermaster centurion 5)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik een nieuwe processor, moederbord, intern geheugen en voeding nodig heb om het systeem weer vlot te laten draaien..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me niet uit, als de prijs/kwaliteit verhouding maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb niet echt bepaalde eisen/wensen. Onderdelen die snel leverbaar zijn vind ik een pluspunt, maar als iets aanzienlijk beter is wil ik best 2 weken wachten..

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan over te klokken?

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van de juiste keuze. Ik heb zelf natuurlijk ook wat gevonden, maar wil graag weten of ik daar voldoende aan heb (of mss zelfs te veel voor het geen ik wil gaan doen).

• Mahone
Ik heb al in de Best Buy Guide gekeken en de volgende onderdelen leken mij het overwegen waard:

-Processor: pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
-Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D2V
-Intern geheugen: pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
-Voeding: pricewatch: be quiet! System Power B8 350W

De prijs komt dan ongeveer op 240 euro uit.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 21:49
Ik zou eerst kijken waar het probleem ligt dat je blue-screens krijgt... voordat je een upgrade gaat doen. Vaak is het toch iets met drivers of iets ergers als geheugen.

sowieso hebben we geen idee wat je nu in je PC hebt zitten?

Het zou zonde zijn als je straks 250 euro uitgeeft, en nog steeds met blue-screens zit...

• Mahone
Ik krijg de stopcodes:
Memory Management
Critical Structure corruption

De onderdelen welke verder in de computer zitten zijn:
-Gigabyte ga-p55m-ud2
-Intel Core i5 CPU 750 @ 2.67GHz 2.79GHz
-4gb intern geheugen HyperX
-be quiet! Pure Power L7 530W (volgens mij is dit ding al 6 jaar oud)

Ik heb de drivers van de Videokaart en nu ook die van het moederbord geupdate (vergiste mij in het type moederbord dat ik had). Ik houd het even in de gaten of hij nog steeds blue screens blijft geven. Mocht het weer voorkomen zal ik het melden.

In ieder geval bedankt voor je reactie!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:21
Mahone schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:37:
Ik krijg de stopcodes:
Memory Management
Critical Structure corruption

De onderdelen welke verder in de computer zitten zijn:
-Gigabyte ga-p55m-ud2
-Intel Core i5 CPU 750 @ 2.67GHz 2.79GHz
-4gb intern geheugen HyperX
-be quiet! Pure Power L7 530W (volgens mij is dit ding al 6 jaar oud)

Ik heb de drivers van de Videokaart en nu ook die van het moederbord geupdate (vergiste mij in het type moederbord dat ik had). Ik houd het even in de gaten of hij nog steeds blue screens blijft geven. Mocht het weer voorkomen zal ik het melden.

In ieder geval bedankt voor je reactie!
Probeer ook eens een memtest, en laat die even een aantal uur draaien.

http://www.memtest.org

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:27

SpamLame

niks

Met @Waah . Kijk ook eens hoe het gestelt is met stof in je kast.
Als je koelblok(ken) vol zitten met stof kan het geen kwaad dat eens te verwijderen.
Busje perslucht bij de Action zijn de kosten niet.
Wel even de ventilatoren tegenhouden (zodat ze niet draaien) of loskoppelen, omdat ze ook als dynamo kunnen werken.
CPU, GPU + voeding verzamelen al gauw stof.

• Mahone
Updaten van de drivers van het moederbord was het ook niet.
Probleem blijft zich voordoen.

@SpamLame Er zat vrijwel geen stof in de kast, heb dit ook nog weggehaald.

Ik zal vanavond even kijken hoe zo'n memtest werkt. Bedankt alvast.

• SpamLame

SpamLame

niks

memtest is niet zo moeilijk, kost alleen wat tijd afhankelijk van het aantal passes dat je doet.

Ongeacht de duur/passes van de test, het resultaat = 0 errors of er zit iets fout.
Dan zou je nog kunnen testen of de fout in een specifiek slot of specifieke module zit.

• Mahone
SpamLame schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:32:
memtest is niet zo moeilijk, kost alleen wat tijd afhankelijk van het aantal passes dat je doet.

Ongeacht de duur/passes van de test, het resultaat = 0 errors of er zit iets fout.
Dan zou je nog kunnen testen of de fout in een specifiek slot of specifieke module zit.
Gaat dit tot in de oneindigheid door? Of moet er uiteindelijk wel een resultaat uitkomen?

Ik heb in ieder geval genoeg errors, dus er zit iets fout. Maar ik kan volgens mij niet zien wat het probleem nu precies is.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2yo5uew.png

• SpamLame

SpamLame

niks

Mahone schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:46:
[...]

Gaat dit tot in de oneindigheid door? Of moet er uiteindelijk wel een resultaat uitkomen?

Ik heb in ieder geval genoeg errors, dus er zit iets fout. Maar ik kan volgens mij niet zien wat het probleem nu precies is.

[afbeelding]
Tijd geleden dat ik er iets mee gedaan heb dus geen idee hoe lang het door gaat.
Maar zodra je fouten ziet kan je al stoppen.
Geen idee hoeveel dimm slots je mobo heeft, noch hoeveel dimms er in zitten.
Maar probeer eens al je dimms te reseaten en nog een test
nog steeds fouten, haal je 1 dimm eruit en nog een test
nog steeds fouten, verwissel 1 dimm voor de ander.
nog steeds fouten dan schijf je een dimm slot op en herhaal je het process.
alles getest en nog steed fouten en je hebt beschikking over werkende vervangende onderdelen dan daarop testen. Dus bv vervangende dimms in bestaand mobo of vv.
Dit alles doe je om (zover als mogelijk) te kunnen bepalen waar de fout zit. Zou in zelfs de memory controller in de cpu kunnen zijn.
Als je dat niet wilt doen kan je een RMA indienen mss?
Of je koopt iets nieuws voor hetgeen wat je denkt dat stuk is.
Maar zonder eigenlijk te weten waar het probleem zit, welk component moet je Rma voor aanvragen of ga je vervangen?

• Mahone
Bedankt voor je hulp SpamLame.

Ik ben bang als ik alles een voor een ga vervangen dat ik bezig blijf. Alles is inmiddels ook wel weer een aantal jaartjes oud, dus de kans op nog meer kapotte onderdelen groeit.

Ben er dus wel voor mezelf uit dat ik m.u.v. de SSD en de videokaart de rest vernieuw.

-Processor: pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
-Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D2V
-Intern geheugen: pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
-Voeding: pricewatch: be quiet! System Power B8 350W
-Update voeding: pricewatch: Corsair CX450M
-Behuizing:

Eventueel denk ik ook aan de G4600 omdat de G4560 slecht leverbaar is. Wel 2 tientjes duurder helaas.

Enige wat ik mij afvraag is of ik misschien niet aan minder ook genoeg heb. En wat ik met de behuizing aan moet. Qua behuizing maakt het me eigenlijk niets uit hoe het er uit ziet. Als het maar een goede kast is en ik redelijk eenvoudig overal bij kan om alles in de kast te plaatsen. (Ben geen doorgewinterde kastenbouwer).
Zag dat er wat klachten over de kast in de BBG waren.

[ Voor 4% gewijzigd door Mahone op 16-07-2017 12:01 ]

• CryRaven
Ik zou wel een andere voeding nemen zoals deze:
pricewatch: Corsair CX450M

Verwijderd

Het nadeel waar je tegenaan loopt met die oude behuizing is dat ie geen USB 3 aansluiting heeft. En kun je via school of slim ofzo aan een studentenlicentie van Windows komen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 67,95€ 67,95
1Gigabyte GA-B250M-D2V€ 67,-€ 67,-
1Zalman T2 Plus€ 25,49€ 25,49
1Crucial CT8G4DFD8213€ 62,95€ 62,95
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,39

De goedkoopste behuizing met een review maar gekozen.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2017 12:11 ]

• Mahone
Bedankt voor je tip @CryRaven , heb hem aangepast.

@Verwijderd Ja Windows is geen probleem. Heb op de SSD die ik meeneem Windows 10 Education staan.
Ik zag overigens dat Windows 10 Home ook voor nog geen 25 euro te koop is. Leek me erg goedkoop, vraag me eigenlijk af waarom dat zo goedkoop is (pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM.

Qua behuizing ga ik inderdaad toch ook voor wat nieuws, maar wil de kosten graag beperkt houden. Rond de 50 max.

Verwijderd

Vanaf Windows 8.1 mag je eigenlijk geen OEM-licentie voor jezelf gebruiken, maar je kunt je ook afvragen waarom je als particulier zo een licentie kunt kopen.

Ik weet ook zo één, twee, drie niet of er veel verschil tussen USB 3.0 en USB 3.1 aansluiting is.
Staat gewoon USB 3.0 op de foto van het moederbord, 20-1 pin interne header.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2017 12:19 ]

• CryRaven
Wat dacht je van deze kast?

pricewatch: Cooler Master MasterBox Lite 5

Verwijderd

Die kast is 2x zo duur en te groot voor dat moederbordje, kan hij beter voor een betere voeding gaan:
pricewatch: Seasonic G-series 360 watt

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:12:
Vanaf Windows 8.1 mag je eigenlijk geen OEM-licentie voor jezelf gebruiken, maar je kunt je ook afvragen waarom je als particulier zo een licentie kunt kopen.
Een particulier mag prima een OEM versie kopen, van Windows 8.1 en ook 10.

OEM licenties zijn bedoeld voor 'system builders'. Jij mag zelf ook prima een system builder zijn, het heeft voornamelijk betrekking op de ondersteuning op Windows. Bij een Retail versie mag je de hulplijn van Microsoft zelf bellen. Bij een OEM versie van Windows dien je contact op te nemen met degene die de PC gemaakt heeft. In dit geval jezelf dus.

• Mahone
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:26:
Die kast is 2x zo duur en te groot voor dat moederbordje, kan hij beter voor een betere voeding gaan:
pricewatch: Seasonic G-series 360 watt
Is dit dan weer echt een veel betere voeding dan de corsair? Een tientje investeren voor iets dat aanzienlijk beter is vind ik geen probleem. Maar ik wil er eigenlijk een beetje voor waken dat het niet steeds een tientje op een tientje op een tientje wordt.

• Mahone
Bedankt voor jullie hulp. Ik ben uiteindelijk voor bovenstaande build gegaan met de Seasonic G-series 360 watt als voeding en de Coolermaster Masterbox Lite 3 als kast.
Pagina: 1