Electronica reparatie (voetpedaal naaimachine)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-10 12:15
Ik denk dat dit forum het meest in de buurt komt van mijn vraag en die is vrij simpel...
Een oude naaimachine (jaren 60~) heeft op een gegeven moment besloten om alleen
nog standje defcon te gaan. M.a.w. zodra je de stekker in het contact steekt gaat hij
maximaal naaien :)

Het pedaal had dus geen enkele functie meer en daarmee is de machine onbruikbaar.

Met gezond verstand ligt het probleem dan ook in het pedaal. Die heb ik open gemaakt
(zie foto's) en het merkwaardige is, dat als de weerstand vastgesoldeerd is aan de + en -
dit probleem veroorzaakt.

Maak ik hem aan 1 kan los dan werkt het naar behoren. Maar waarom zit die weerstand er dan in?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/214e3pi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/rcltzo.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
De foto is niet helemaal duidelijk om het te zien, maar als het goed is is dat geen weerstand maar een condensator (ontstoring). Even goed kijken naar de opdruk en vervangen voor een nieuw exemplaar.

[ Voor 21% gewijzigd door hcQd op 12-07-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Naar welk symbool of omschrijving moet ik kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 20:27

artificial_sun

Mazda Rx7

Dat lijkt mij ook een Condensator 99% zeker. Deze slaat nu door waarschijnlijk (ik heb ooit ook zo'n pedaal "gerepareerd" door de condensator te verwijderen.

Als het naaimachine nog serieus gebruikt wordt zou ik hem wel vervangen.

Als je even de tekst die erop staat hier achterlaat kunnen we misschien helpen.

Ik zie nu alleen:
1000V 60 ~
Min 25 C

Merk en Type Naaimachine kan ook helpen

[ Voor 5% gewijzigd door artificial_sun op 13-07-2017 14:42 . Reden: toevoeging ]

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Merk Impala (type onbekend)

Condensator tekst:

Edroid
0,02µF Arb. Sp.
400V— 250V~
Test (Live Cover)
1500V 50~
1Min. 75°C
1000V 60~
1Min. 100°C
Ke 1635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even ter aanvulling: Ik heb vorig jaar ook een oude naaimachine opgeknapt. Daarbij was de condensator in de motor ook 'opgeblazen'... Mijn advies bij oude naaimachines is om alle condensatoren te vervangen. De condensators zijn na al die jaren totaal niet meer betrouwbaar. Dat wil niet zeggen dat de naaimachine onbruikbaar is, want die zijn volledig mechanisch op de motor na. Maar de condensators kunnen het gewoon niet meer hebben.

Ik heb zulke met de waarde 0.22uF/275V~X2 gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1DkeuOVXXXXcgXXXXq6xXFXXXJ/Free-shipping-30pcs-lot-font-b-X2-b-font-font-b-Safety-b-font-font-b.jpg

De oorspronkelijke was ook 0.22uF, maar ik vermoed dat het niet zoveel uitmaakt. Het gaat er vooral om dat er gewoon iets op zit om te voorkomen dat je op het net gaat zitten storen. Kosten een habbekrats als je ze uit China haalt...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsiteur
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-01 16:36
Ik heb het zelfde probleem met mijn voetpedaal dat alleen nog maar vol gas gaat en vermoed dat dit inderdaad ook met de condensator heeft te maken. Alleen is dit een condensator met een geïntegreerde weerstand en die zijn blijkbaar niet meer te krijgen. De tekst op de condensator is als volgt:

DVE
Typ 9748
5 MHz
250V
-20° - 100°
0,05μF
1,8 MΩ

Kan ik de oude ook alleen vervangen door een nieuwe condensator zonder weerstand? Of krijg ik dan problemen? Helaas heb niet voldoende kennis om er ook een aparte weerstand in te knutselen dus daar durf ik niet aan te beginnen.

Merk pedaal is Elte en de naaimachine een Pfaff 360.

Dit is al een oud draadje maar wellicht leest iemand het toch nog dus bij voorbaat dank. :)

Floris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
Ik verwacht niet dat die weerstand uitmaakt. Je hebt een X2-condensator nodig. 0,05μF is een ongebruikelijke waarde, 0,047 of 0,056 of 0,068 zijn meer courante waardes, bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 13:53
Ga er anders even bij een repair café mee langs. Wij zien ze bij ons ook regelmatig voorbij komen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Joosten
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-08 11:37
De ontstoring is belangrijk om overlast bij radiogebruikers te voorkomen. Je herinnert je wellicht nog de knetterende brommer de je 'hoorde' voorbijkomen op je middengolf transistorradiootje? Ook op de kortegolf zijn nog veel gebruikers actief (o.a. radiozendamateurs zoals ikzelf) en het is een kleine moeite om overlast te voorkomen door over de motor een ontstoorfilter aan te houden.

Dat hoeft geen speciaal duur exemplaar te zijn maar kan met een condensator van ca. 100 nF (=0,1 uF) met een werkspanning van minimaal 250V (400V is ook prima) met daaraan parallel een zeer hoogohmige weerstand (1,5 MegaOhm bijvoorbeeld) om het filter goed te laten werken. De RC-waarde (is product van de waardes, hier dus (0,1 * 10^-6) * (1,5 * 10 ^6) = 0,15 s ofwel 6 Hz) bepaalt de -3dB afsnijwaarde). Deze waardes kwam ik tegen in het voetpedaal van een stokoude naaimachine in het repaircafé waar ik als vrijwilliger actief ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crevatsch
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 18:22
Paul Joosten schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:31:
De ontstoring is belangrijk om overlast bij radiogebruikers te voorkomen. Je herinnert je wellicht nog de knetterende brommer de je 'hoorde' voorbijkomen op je middengolf transistorradiootje? Ook op de kortegolf zijn nog veel gebruikers actief (o.a. radiozendamateurs zoals ikzelf) en het is een kleine moeite om overlast te voorkomen door over de motor een ontstoorfilter aan te houden.

Dat hoeft geen speciaal duur exemplaar te zijn maar kan met een condensator van ca. 100 nF (=0,1 uF) met een werkspanning van minimaal 250V (400V is ook prima) met daaraan parallel een zeer hoogohmige weerstand (1,5 MegaOhm bijvoorbeeld) om het filter goed te laten werken. De RC-waarde (is product van de waardes, hier dus (0,1 * 10^-6) * (1,5 * 10 ^6) = 0,15 s ofwel 6 Hz) bepaalt de -3dB afsnijwaarde). Deze waardes kwam ik tegen in het voetpedaal van een stokoude naaimachine in het repaircafé waar ik als vrijwilliger actief ben..
Het voetpedaal van mijn Pfaff 360 begon gisteren te sissen ik heb het vermoeden dat de condensator (0.05uF + 1.8M ohm) is gaan lekken (zie zwarte troep op de verticale condensator). Het voetpedaal doet het nog wel maar ik wil graag (deels preventief dus) de condensator(s) vervangen.

Nu zit er aan de 230v draad ook nog een andere condensator (0.1 uF + 2x 2500pF) en daarna iets dat op
een spoel lijkt. Moet ik deze condensator ook maar gelijk vervangen? En zo ja: voor welk component?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW7fI2yYzUbqBOTVWmo3eHCnZdE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NYeXFpDiXfvO63I1JT2jRSr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGNLG3t5FoLad7A8QrvYk1iDnoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3iZBqbESWjFKZeNqndjJJQT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdlXy954I3WEBM8d3h-0Yyuu4aE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJ9FrbhMbE38C5tZkcnEmsLn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7Z8eyVKIREiekNnn5sdHJx2WKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QqOcQmlLvqv8PkEz6e9iMmX.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: ik heb mijn antwoord hier gevonden. https://www.naehmaschinen...topic.php?t=5036&start=40

[ Voor 16% gewijzigd door Crevatsch op 18-02-2025 13:23 ]

Pagina: 1