Upgrade (tweedehands) videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 15:39
Hallo!

Ik bezit op dit moment een stok-oude PC die ik ergens in 2009 of 2010 heb gekocht.
Hij heeft een jaar of 2 stil gestaan wegens gebruik PS4 (Pro) en omdat ik ook een laptop van mijn studie heb.
Nu wil ik hem echter weer gaan gebruiken en dan met name om spellen als GTA V, Far Cry, The Witcher etc. te spelen op zo'n hoog mogelijke instellingen met een minimale FPS van 30 (ben ik gewend met me PS4 dus zal me niet storen.)

Echter is hij dus zo oud dat ik me kan voorstellen dat hij de games niet meer aankan op fatsoenlijke instellingen en zit ik eraan te denken om hem een upgrade geven. Maar ik heb niet het budget om de hele PC te vervangen en wil dus kijken of het stapsgewijs en wellicht ook tweedehands kan.
Ik heb echter ook totaal geen ervaring met tweedehands hardware en weet niet, behalve dan wellicht ouderdom, de nadelen ervan.

Specs huidige PC
Moederbord: ASRock M3A770DE https://tweakers.net/pricewatch/246031/asrock-m3a770de.html
Processor: AMD Phenon II X4 955 BE https://tweakers.net/pric...ck-edition/specificaties/
RAM Corsair 8GB https://tweakers.net/pric...3m2a1333c9/specificaties/
Huidige Videokaart XFX GTS 250 1GB https://tweakers.net/pric...3-standard/specificaties/
Voeding is 500 Watt van Antec.

Budget
Ik zou het graag voor zo'n 50-100 euro willen upgraden, klein beetje meer mag, mits er een goede reden voor is maar liefst rond de 75 euro.

Waar zat ik zelf aan te denken?
Ik heb hier in het V&A rondgekeken en ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie :p
Op dit moment heb ik rond 100 euro van mijn budget voorbij zien komen:
  • GTX 680 75 euro
  • GTX 770 85 euro
  • GTX 960 90-100 euro
  • RX 460 80 euro
  • R9 280 100 euro
Als je echter voor 60-75 euro gaat kijken kom ik ook een aantal GTX 750 TI en GTX 760 tegen en AMD's 7870 en een R9 270.

Waarom weet ik het niet meer?
Met al deze kaarten uit allemaal andere jaren weet ik niet wat de beste keus is, de GTX 960 en de RX 460 draaien DX 12, maar ik weet de waarde daarvan niet helemaal.
Ook is volgens mij de 960 iets sneller dan de RX 460, en de 960 en de 770 zijn volgens mij redelijk gelijkwaardig(?).
Daarnaast heb ik ook het één en ander gelezen over bottleneck van CPU's, sommige sites zeiden dat deze oude CPU het niet zouden bottlenecken, anderen wel.

Waarom heb ik dan de goedkope kaarten er ook bij gezet?
Ik geef door budget issues liever minder uit dan meer, is het performance verschil (en wellicht ouderdom) tussen die oude kaarten het 40 euro prijsverschil waard?

Dus
Wat is slim om te doen? 100 euro voor GTX 960 of +-60 euro voor een GTX 750 TI, 760 of R9 270X, OF een andere optie zoals toch maar iets meer uitgeven voor bv een nieuwe 1050/460 voor 120 euro, of 130 euro voor een tweedehands 1050 TI
Of komt er wellicht binnenkort een nieuwe kaart waardoor ik beter kan wachten?

Ik hoor graag jullie meningen en hopelijk kan iemand mij een goed argument geven om iets wel/niet te doen, ik weet het inmiddels echt niet meer :')

Groet,
James

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01
Als die voeding net zo oud is als de rest van het systeem kan die beter ook vervangen worden. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je voor €100 klaar bent.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Jamesl
NitroX infinity schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:31:
Als die voeding net zo oud is als de rest van het systeem kan die beter ook vervangen worden. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je voor €100 klaar bent.
Dat is toevallig een gloednieuwe voeding, zat tot gisteren nog in de verpakking,
Had mijn broer gratis van zijn werk gekregen, wel een model uit 2012 maar dus nog nooit gebruikt:
https://tweakers.net/pric...ec-earthwatts-ea-500.html

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18

SpamLame

niks

@Jamesl Wellicht dat je hier wat aan hebt >> http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html
Weet je globaal iig de modellen te vergelijken.

GTX770 staat bovenaan gevolgt door de GTX960 dan RX460.

• Jamesl
SpamLame schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:46:
@Jamesl Wellicht dat je hier wat aan hebt >> http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html
Weet je globaal iig de modellen te vergelijken.

GTX770 staat bovenaan gevolgt door de GTX960 dan RX460.
Ah dat is wel en handige lijst ja, daaruit maak ik op dat de 770 iets meer power biedt.
En ben er volgens mij achter gekomen dat de GTX 770 ook DX12 ondersteund d.m.v. drivers 8)7

Maar denk jij niet dat het handiger is een kaart die + 1-1.5 jaar oud te kopen dan een kaart die al 4 jaar is te kopen?

Overigens: https://tweakers.net/aanb...+-doos-voor-100-euro.html <-- is een 4GB versie voor 100 euro,
terwijl de 770's 2Gb geheugen hebben. Ik weet niet in hoeverre je dat nog merkt :)

• Arrim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:22
Met een upgrade van zo'n 100 euro voor een betere gpu ben je al een stuk beter uit dan nu, maar eigenlijk is het de vraag of je nog geld in deze pc wilt stoppen. Je cpu is namelijk wel écht fiks op leeftijd. Met een goede overklok kun je nieuwe games wellicht nog op low draaien, maar daar houd het ook wel echt mee op. Ik heb 'm namelijk ook, en iets als GTA V, BF1 of Hitman hoef ik niet eens te proberen.

• Jamesl
Arrim schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:30:
Met een upgrade van zo'n 100 euro voor een betere gpu ben je al een stuk beter uit dan nu, maar eigenlijk is het de vraag of je nog geld in deze pc wilt stoppen. Je cpu is namelijk wel écht fiks op leeftijd. Met een goede overklok kun je nieuwe games wellicht nog op low draaien, maar daar houd het ook wel echt mee op. Ik heb 'm namelijk ook, en iets als GTA V, BF1 of Hitman hoef ik niet eens te proberen.
Hmm weet je dat zeker? Welke videokaart + hoeveel RAM gebruik je dan? Zie bv. GTA V meerdere filmpjes waar het gewoon prima op draait: https://www.youtube.com/watch?v=ILNLoQUN1Bs
en hier ook BF 1 met iets andere processor: https://www.youtube.com/watch?v=1si06YoEY1M

Ik zei al dat ik 30+ FPS minimum prima vindt en ik game ook op 1080P.

Als het PC gamen me weer bevalt dan stap ik wellicht over op de Pentium G4560 en bijbehorend moederbord (dit is de processor van de BBG - Juli 2017). Maar daar kan ik natuurlijk gewoon de gekochte videokaart mee naartoe nemen.

• SpamLame

SpamLame

niks

Jamesl schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:05:
[...]

Maar denk jij niet dat het handiger is een kaart die + 1-1.5 jaar oud te kopen dan een kaart die al 4 jaar is te kopen?
Nut van hoeveelheid geheugen is afhankelijk van de games die je speelt.
Gewoon specs/reviews/comments lezen mbt de gespeelde games.

Wat ik denk is niet belangrijk (denk ik). Het is jouw geld/keuze, jij weet immers het beste welke games je speelt, verplichtingen je hebt en je plannen.
Het enige wat ik altijd zelf doe bij 2dehands aankopen is kijken wat een component nieuw zou kosten en de leeftijd van het aangebodene. BV een GTX1050ti voor nieuw (dus garantie) voor 150 die 1 backet lager staat dan de GTX770 die weliswaar 50 euro goedkoper is maar al op leeftijd (dus geen garantie) is voor mij iets om te overwegen.

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-02 02:01

Eren

Boss of this gym

Als je gewoon rond de 30 fps wilt spelen dan zou het geen probleem zijn. Deze persoon haalt gewoon 30-50 FPS op de resolutie van 1080x900 met een R9 270. Nu heb je de keuze nog of je een 1050 ti nieuwe wilt halen met garantie of juist de 770 die wel 23% sneller is maar geen garantie heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Eren op 12-07-2017 17:56 ]

4HEad

• Jamesl
SpamLame schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:51:
[...]

Het enige wat ik altijd zelf doe bij 2dehands aankopen is kijken wat een component nieuw zou kosten en de leeftijd van het aangebodene. BV een GTX1050ti voor nieuw (dus garantie) voor 150 die 1 backet lager staat dan de GTX770 die weliswaar 50 euro goedkoper is maar al op leeftijd (dus geen garantie) is voor mij iets om te overwegen.
https://tweakers.net/aanb...dual-sc-w-acx-cooler.html Deze kaart staat in V&A, 85 euro voor een 4 jaar oude kaart die wel beter is dan een 960 die voor 100 euro in de V&A staat.
De 1050 TI is te vinden voor 160 euro dus dat scheelt wel 75 euro . + de 770 was vroeger een hele dure kaart.
Ik heb *klopt af* in al die jaren nog geen hardware issues gehad waardoor ik de garantie moest raadplegen, dus wellicht da tik daardoor de waarde van garantie wat lager stel.

Ik stel jouw mening erg op prijs omdat jij wellicht (uit eigen ervaring) met dingen komt waar ik nog niet aan gedacht heb of het belang daarvan nog niet goed snap.
Eren schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:55:
Als je gewoon rond de 30 fps wilt spelen dan zou het geen probleem zijn. Deze persoon haalt gewoon 30-50 FPS op de resolutie van 1080x900 met een R9 270. Nu heb je de keuze nog of je een 1050 ti nieuwe wilt halen met garantie of juist de 770 die wel 23% sneller is maar geen garantie heeft.

[video]
In hoeverre vindt jij garantie belangrijk? Ik heb gelukkig nog nooit beroep op hoeven doen.

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-02 02:01

Eren

Boss of this gym

In hoeverre vindt jij garantie belangrijk? Ik heb gelukkig nog nooit beroep op hoeven doen.
Ik zelf heb nog geen problemen gehad met tweede hands kaarten. Ik heb altijd via mensen gekocht die veel goede beoordelingen hebben sinds die ook meestal goed omgaan met elektronica. Er kan toch altijd in de toekomst een kans zijn dat er uit het niets wel wat kan gebeuren met de kaart.

4HEad

• SpamLame

SpamLame

niks

Jamesl schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:04:
[...]

https://tweakers.net/aanb...dual-sc-w-acx-cooler.html Deze kaart staat in V&A, 85 euro voor een 4 jaar oude kaart die wel beter is dan een 960 die voor 100 euro in de V&A staat.
De 1050 TI is te vinden voor 160 euro dus dat scheelt wel 75 euro . + de 770 was vroeger een hele dure kaart.
Ik heb *klopt af* in al die jaren nog geen hardware issues gehad waardoor ik de garantie moest raadplegen, dus wellicht da tik daardoor de waarde van garantie wat lager stel.

Ik stel jouw mening erg op prijs omdat jij wellicht (uit eigen ervaring) met dingen komt waar ik nog niet aan gedacht heb of het belang daarvan nog niet goed snap.

[...]

Garantie claimen is niet iets dat ik me kan heugen, maar het blijft wel onderdeel van mijn afweging.
Punt voor mij blijft dat een nieuwe component, naast garantie, de (bijna) laatste stand van zaken ondersteunt en langer kan rekenen op ondersteuning.

Mijn eigen ervaring met mijn laatste 2dehandse GPU is goed. 750Ti voldoet nog steeds voor hetgeen ik doe (wows/wot, minecraft, cities skylines, factorio) op 1400*1050.

Maar goed dan toch mijn mening;
-neem de GTX770 als 2GB voor jouw voldoende is, kijk naar resolutie en games die je (denkt te) spelen.
-neem de 960 als vram een dingetje lijkt te worden.
-dan als je toch naar de 960 lijkt te bewegen overweeg of een 1050ti wat is. er staat er in in VA voor 130, nieuwer dus garantie aanwezig, wel BE iets om rekening mee te houden.Helemaal nieuw voor 150 bij SiS.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01
Nog even over de kaarten in je startpost. Als die 680, de aanbieding is met 4GiB geheugen, dan zou ik die aanraden. De 680, 770, 960 en 280 presteren allemaal rond hetzelfde niveau en dan is 4GiB wat mij betreft de doorslaggevende factor. Daar ga je in de spellen die je noemt veel meer aan hebben dan aan een paar procent snellere gpu. Ik zou wel eerst vragen of het daadwerkelijk de 4GiB versie is.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Jamesl
@SpamLame en @NitroX infinity
Duidelijk, dank jullie voor jullie input.
Ik denk dat de keuze die ik moet gaan maken is:
GTX 680 4GB uit Antwerpen, van een Tweaker die geen beoordelingen heeft voor €85,- (risico)
Kijken naar een andere GTX 770 (die van €85,- is helaas net verkocht)

Of toch maar extra budget en een nieuwe 1050 TI aanschaffen. (€150-€170)

Dat is dan de twijfel, wil ik 80 of 160 euro uitgeven.

(Ik zou ook nog voor 2 tientjes een andere GTS 250 kunnen kopen en hem in SLI aan me huidige zetten, maar dat lijkt me pretty useless 8)7 )

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1