Niet gunnen bij onderhandse aanbesteding woningrenovatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJP
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
Beste Mede-tweakers,

Ik loop een beetje vast v.w.b. een aanbesteding die ik onlangs heb laten uitvoeren. Voor mij was dat gehele traject vrij onbekend en dus heb ik me aan de hand laten nemen door de architect. Helaas is de aanbesteding anders gelopen dan gehoopt en loop ik nu tegen mijn beperkte kennis aan. Hopelijk hebben jullie hier meer ervaring mee / kennis van.

Situatie:
Mijn vriendin en ik hebben een pand gekocht dat we van onder naar boven gaan renoveren. We zijn naar de architect gegaan met ons budget
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. De architect is gaan tekenen en heeft ons goed begeleid tijdens de vele vergunningaanvragen etc.. Zij kwamen uiteindelijk met het voorstel om een aanbesteding te doen om op die manier een scherpe prijs af te dwingen. Na enig overleg besloten we hierin mee te gaan. We hadden zelf al een aantal aannemers gesproken en in het pand gehad. Hier hebben we er drie van gekozen, zij stonden open voor een aanbesteding. Later is op aanraden van een vriend een vierde aannemer benaderd. Deze aannemer is niet in het pand geweest maar op basis van vriend, gevoel, website etc toch besloten hen mee te nemen in de aanbesteding.
Voor de aanbesteding is een flink bestek geschreven om zodoende appels met appels te kunnen vergelijken.
Kort na de start van de aanbesteding kregen we de eerste afmelding i.v.m. volle agenda. Niet veel later volgde de tweede.Onze favoriet was over samen met Aannemer 4. Vrijdagmiddag om 15:00 zaten we aan tafel bij de architect toen bleek dat ook onze favoriet niet ingeschreven had. Alleen aannemer 4 zat met een grote glimlach aan tafel. Toen de envelop open ging begreep ik zijn lach, zij vroegen 2,5x ons budget
Members only:
:(

Nu voelden we ons niet goed bij de gang van zaken en bovenal gaan wij dat bedrag nooit betalen voor de renovatie. Toen de aannemer weer weg was hebben we de architect gemeld dat we niet over zouden gaan tot gunning. Zijn reactie verbaasde me:
Eigenlijk kunnen we niet onder gunning uit en zullen we net zo lang in de offerte moeten gaan strepen tot we op ons budget uitkomen. 8)7 Dit lijkt me een beetje de omgekeerde wereld...

Ik was er klaar mee en heb de andere aannemers maar weer gebeld om te horen wat er nou gaande was. Zij waren geschrokken van het veel te uitgebreide bestek en zagen geen kans in de aanbesteding. Ze besloten geen geld te verkwisten aan de calculatie.

Onze favoriet was teleurgesteld, zij zijn open en transparant en geven eerlijk aan een duurdere aannemer te zijn. Daarom zagen zij weinig kans. Echter, toen ik hen vroeg wat het ons maximaal zou kosten als zij de klus uitvoeren kwam daar een magische
Members only:
uit :o Wij willen met hen verder, zonder tussenkomst van architect en zonder gezeur met aannemer 4.

Mijn vraag:
Klopt het dat ik aan aannemer 4 vastzit? En hoe kom ik hier netjes onderuit?

Wat heb ik zelf gevonden:
- Op basis van contractsvrijheid zou ik de aanbesteding wellicht kunnen staken
- Op basis van een laag Concurentie-niveau (1 inschrijving/ meerdere inschrijving maar 1 juiste) zou ik de aanbesteding als mislukt kunnen aanmerken
- Ik kan de inschrijving onaanvaardbaar verklaren. De bewijslast komt dan wel aan mijn zijde.

Hopelijk hebben jullie hier meer kaas van gegeten ;)

-o-o-0-o-o-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

No offense maar je gaat hiermee steeds minder kandidaten trekken; ongetwijfeld zijn er aannemers die wel netjes hun werk proberen te doen maar een ander gedeelte doet dat niet.

Ze weten van elkaar waar ze zitten of wie al een offerte heeft uitgebracht; de rest laat niets van zich horen of gaat boven die andere offerte zitten. Dus de "eerste" offerte lijkt het laagst maar hoeft markttechnisch niet het laagste te zijn. Soort gentlemen-agreement tussen aannemers onderling.

Ik vind het desondanks erg vreemd dat je een budget hebt, dat hopelijk kenbaar hebt gemaakt aan de architect en dat er dus een gunning lijkt plaats te vinden tegen 3x budget. Logischerwijs denk ik dat de architect jouw zaken niet behartigt/behartigde of dat iemand "dacht" geen rechten/plichten te hebben en een random opdracht in de markt te hebben gezet.

Hint; neem aan dat je lid bent geworden van VEH Kan je daar ook even je licht opdoen en (goedkoop) juridisch advies inwinnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJP
Ik ben met je eens dat ik niet de meest tactische weg heb gekozen en nu een rommelige exit zoek. Dit is te wijten aan mijn naïviteit toen.

In principe is er maar 1 offerte en die is veel te hoog. De andere prijs heb ik buiten de aanbesteding om en na sluiting opgevraagd.

De volgorde die ik nu voor me zie:
- Aanbesteding staken
- Zelf rechtstreeks een geschikte aannemer vinden tegen een redelijke prijs ( ik zoek niet de bodem van de markt)

Het budget is kenbaar gemaakt naar architect én aannemers.

Ik heb inderdaad direct VEH gebeld. Zij stellen dat de architect een verkeerde verwachting heeft geschapen en dat eventuele vervolgschade bij hen zou kunnen worden verhaald.

edit: Thanks voor je reactie! :)

[ Voor 2% gewijzigd door HerrJP op 12-07-2017 13:58 . Reden: netjes bedanken ]

-o-o-0-o-o-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Vraag is misschien ook wat je precies in het bestek hebt beschreven qua gunning? Als daarin staat dat je zonder voorbehoud akkoord gaat met de laagste prijs (zelfs al zou er maar 1 inschrijving zijn) en verder geen omstandigheden hebt beschreven wanneer je hier onderuit zou kunnen, heb je wellicht een probleem.

Met andere woorden; was/is er een gunningsplicht?

Zo niet, dan is er geen probleem. Zo wel, dan moet je inderdaad kijken naar andere ontsnappingsmogelijkheden en de partijen doorverwijzen naar de architect als ze menen schade te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:23
Dat dus. Normaal gesproken neem je op dat opdrachtgever niet verplicht is om over te gaan op gunning en/of dat bij minder dan x inschrijvingen er geen gunning plaatsvindt. Zo niet, dan heeft iemand een big booboo gemaakt. Wat staat er in de uitvraag die je hebt gedaan? Was de architect penvoerder (ook zij hebben vaak nauwelijks ervaring met aanbesteden van aannemers...).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Wat er ook in dat bestek staat, die architect heeft mij betreft echt een wanprestatie geleverd als jullie nu ergens aan vast zouden zitten. Zij zijn de 'expert' en behoren beter te weten of zo'n traject niet aan te gaan. Zeker als het ook nog op hun advies en met kennis van jullie budget is gebeurd. Ik zou iedere juridische mogelijkheid uitputten om eventuele schade daar neer te leggen en sowieso de samenwerking met de architect beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:35

Yucon

*broem*

Sdreeg schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:04:
Vraag is misschien ook wat je precies in het bestek hebt beschreven qua gunning? Als daarin staat dat je zonder voorbehoud akkoord gaat met de laagste prijs (zelfs al zou er maar 1 inschrijving zijn) en verder geen omstandigheden hebt beschreven wanneer je hier onderuit zou kunnen, heb je wellicht een probleem.

Zo niet, dan is er geen probleem. Zo wel, dan moet je inderdaad kijken naar andere ontsnappingsmogelijkheden en de partijen doorverwijzen naar de architect als ze menen schade te hebben.
Is een gunningsplicht gebruikelijk? Als dat niet zo is en het staat er toch in heb je een extra argument om eens goed met die architect te gaan spreken.

Persoonlijk zou ik daar sowieso eens mee beginnen. Het stinkt behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Meer dan 1 offerteaanvraag doen is inderdaad altijd een goed idee. Maar dat terzijde.
Stoffel schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:15:
Wat er ook in dat bestek staat, die architect heeft mij betreft echt een wanprestatie geleverd als jullie nu ergens aan vast zouden zitten. Zij zijn de 'expert' en behoren beter te weten of zo'n traject niet aan te gaan. Zeker als het ook nog op hun advies en met kennis van jullie budget is gebeurd. Ik zou iedere juridische mogelijkheid uitputten om eventuele schade daar neer te leggen en sowieso de samenwerking met de architect beëindigen.
Yup. Je bent niet handig bezig als je niet voorbehouden opneemt zoals v.w.b. beschikbaar budget (en een architect zou ook de orde van grootte qua geld mogen kennen). De architect zou -zonder meerkosten- je uit de problemen mogen helpen, me dunkt. Behalve als hij/zij dergelijke voorbehouden heeft geadviseerd maar je ze zelf niet wilde, natuurlijk.

Aanbesteding staken zou altijd moeten kunnen. Wel is er kans dat je een schadevergoeding zou mogen betalen voor de gemaakte offertekosten. (En die zou je dan weer kunnen doorspelen aan de begeleider, al zou die zijn werk ook slecht doen als die niet hardere afspraken met jou op papier heeft over garantie ;) )

Veel hangt af van de kleine lettertjes - zowel die in de offerteaanvraag als die in de overeenkomst en andere communicatie tussen jou en architect.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-10 20:38
Als de architect het proces heeft begeleid en hij heeft niet het voorbehoud gemaakt dat je onder geen enkele voorwaarde verplicht bent om te gunnen zou ik hem aanklagen wegens wanprestatie.

Ik zit beroepshalve dagelijks aan de inschrijfkant van aanbestedingen, en ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen voorbehoud was omtrent de verplichting tot gunnen.

Wat mij betreft kan het aanbestedingsproces gewoon afgebroken kunnen worden, zonder verplichtingen tot de overgebleven aannemer. En de relatie met de architect zou ik ook afbreken, want dat lijkt uit jouw verhaal een behoorlijke prutser.

Dat gezegd hebbende, waarom zou je voor de bouw van een privé woning in godsnaam een aanbesteding uitschrijven? Tenzij je een gigantisch huis laat neerzetten heeft dat mijns inziens geen enkele toegevoegde waarde. Gewoon je eisen en wensen opschrijven, voorleggen bij een aantal aannemers en offertes aanvragen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is er toevallig een relatie tussen architect en aannemer 4?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Malfunctions Jup. En vaak genoeg wordt een aanbesteding gecancelled ondanks dat er al voor 10-15k aan gerekend is door meerdere partijen. :X

Maar architecten moeten ook helemaal niet dit soort processen begeleiden.

De TS zal toch even het bestek/aanbesteding door moeten en ik zou inderdaad ook even de relaties tussen architect en aannemer 4 controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Malfunctions schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:12:
Dat gezegd hebbende, waarom zou je voor de bouw van een privé woning in godsnaam een aanbesteding uitschrijven? Tenzij je een gigantisch huis laat neerzetten heeft dat mijns inziens geen enkele toegevoegde waarde. Gewoon je eisen en wensen opschrijven, voorleggen bij een aantal aannemers en offertes aanvragen.
Dat laatste kan je prima een aanbesteding noemen, ik neem aan dat er hier geen sprake is van een Europese aanbesteding cf. Aanbestedingswet 2012 ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ligt er maar net aan wat er gevraagd is. Maar laat de architect deze ellende eens oplossen? Overigens zit jouw droompartij ook nog 50% boven budget, dus wat was je daarmee van plan? Heb je het bestek zelf gelezen, want iemand gaat niet zomaar hoog inschrijven. Vooral bij renovatie kan er aardig wat verstikkende ellende en risico-overdracht in zitten richting aannemer. Hebben ze een open begroting ingediend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 20:39

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Señor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:24:
@Malfunctions Jup. En vaak genoeg wordt een aanbesteding gecancelled ondanks dat er al voor 10-15k aan gerekend is door meerdere partijen. :X
Met 10-15k zit je nog mild. Dat gaat dan om kleine projectjes. Een aannemer die op een miljoenenproject inschrijft (veelal overheidsprojecten) zijn alleen voor de inschrijving vaak al een miljoen kwijt. Alle 5 tot 10 aannemers die daarop inschrijven, trouwens. En dan is er dus maar 1 die het werk gegund krijgt. Vind je het raar dat er dan afspraken gemaakt worden tussen aannemers om die verliezen enigszins te beperken?!
Maar architecten moeten ook helemaal niet dit soort processen begeleiden.
Dat is onzin, want een architect met een volledige opdracht kan prima ook de begeleiding, directievoering en toezichthouding voor zijn rekening nemen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
F_J_K schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:27:
[...]

Dat laatste kan je prima een aanbesteding noemen, ik neem aan dat er hier geen sprake is van een Europese aanbesteding cf. Aanbestedingswet 2012 ;)
Touché.

Maar gebruik van die terminologie maakt het in mijn optiek gelijk 'zwaarder'. Als je 'gewoon' een offerte aanvraagt zal geen enkele inschrijver denken dat er een gunningsverplichting aan vast zit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@AllSeeyinEye Dat is niet mijn ervaring. Grote overheidsprojecten worden nog maar door een paar partijen/combinaties gedaan. inderdaad om de miljoenen kostende tenders. Voor een werk als dit wordt er minder besteed natuurlijk.

Ik zie in aanbestedingland eigenlijk nooit architecten, alleen adviesbureautjes of inkooporganisaties van overheden. De architect zelf heeft al eerder een inschrijving moeten doen voor de ontwerpopdracht. Maar architectenbureau's met al die kennis kan je op één hand tellen. Directievoering komt bij hen vaak neer op esthetische begeleiding, niet bouwkundige detailcontroles/wapening/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 20:39

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

En toch zijn ze er genoeg, Sjon, kan ik je uit mijn (schade)praktijk vertellen ;)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJP
Ik kan me volledig vinden in jullie antwoorden en baal dat ik me te veel heb laten leiden door de architect. Het traject besloeg een langere periode waarbij we aanvankelijk bijzonder aangenaam verrast waren door hetgeen de architect voor elkaar kreeg. Daardoor wonnen zij ons vertrouwen en ben ik mee bewogen. Ik moet eerlijk bekennen dat het contact met de architect op het end sowieso steeds vager werd en we ons al redelijk begonnen te storen. We hebben toen besloten dat directievoering hoe dan ook niet daar zou worden belegd. De laatste stappen zouden we wel uitzitten...

Even wat knip- en plakwerk:
Sdreeg schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:04:

Ik kom er zojuist achter dat er twee versie zijn van het aanbestedingsdocument. We kregen alle documenten digitaal toegestuurd. Een dag later volgde de analoge versie in een dikke envelop. De inhoud heb ik gecontroleerd en vervolgens in de la gelegd omdat de digitale versie makkelijker meeneemt. Nu blijkt in de analoge versie te staan dat ik onder welke omstandigheid ook, niet gunningsplichtig ben!
Ik zit dus een stuk rustiger op de bank nu en hoef geen rare exit-strategieën meer uit te denken. :)

@Señor Sjon Señor Sjon: Architect was ook penvoerder
Malfunctions schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:12:
Als de architect het proces heeft begeleid en hij heeft niet het voorbehoud gemaakt dat je onder geen enkele voorwaarde verplicht bent om te gunnen zou ik hem aanklagen wegens wanprestatie.

Ik zit beroepshalve dagelijks aan de inschrijfkant van aanbestedingen, en ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen voorbehoud was omtrent de verplichting tot gunnen.

Wat mij betreft kan het aanbestedingsproces gewoon afgebroken kunnen worden, zonder verplichtingen tot de overgebleven aannemer. En de relatie met de architect zou ik ook afbreken, want dat lijkt uit jouw verhaal een behoorlijke prutser.

Hij zal ongetwijfeld goed werk leveren maar wij vermoeden dat we voor hen maar een broodkruimel zijn en daarom weinig tot geen serieuze aandacht meer krijgen. Ze doen met name grootschalige renovaties van historische gebouwen. De samenwerking is in ieder geval eindig en op dit moment hebben we geen plichten meer naar elkaar.
De aanbesteding is ons verkocht als gebruikelijk en in de huidige opgeblazen markt een goede manier om prijzen onder concurrentie te krijgen. Inmiddels is mij wel duidelijk dat dit helemaal niet gebruikelijk is. Zoveel omgeving als jullie bevestigen dat. Ik had meer voorwerk moeten doen op dit stuk.
gambieter schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:19:
Is er toevallig een relatie tussen architect en aannemer 4?
Mijn vriendin (iets minder genuanceerd dan ik) is hier stellig van overtuigd en gooide dit tijdens het openmaken van de envelop op tafel. Priceless >:)
We gaan dit wel uitzoeken...bewijzen is echter een tweede.

@Señor Sjon Señor Sjon: Ik betrap mezelf erop dat ik het vervelend vind om af te moeten zien van gunning omdat ik weet hoeveel tijd er in de calculatie zit. Ik ben me er van bewust dat dit traject niet uren-vriendelijk is geweest. Een net excuus mogen ze van me verwachten, tenzij er een relatie blijkt met de architect...

-o-o-0-o-o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben hierin een leek, maar het lijkt mij dat er pas een overeenkomst (en dus gunning) is, als jullie handtekeningen onderaan bij de streep staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:41
Goed om te weten dat je nog onder de aanbesteding uit kan doordat er geen verplichte gunning is. Bij aanbestedingen is het heel gebruikelijk dat er voorbehouden zijn, zéker voor budget. Als dat niet opgenomen zou zijn kun je wel spreken van een serieuze omissie.

Verder is het niet ongebruikelijk om bij dit soort zaken aan te besteden. Het is natuurlijk ook niet zo dat het altijd gebeurt. Belangrijk om te weten bij aanbestedingen is dat je (bijna altijd) selecteert op prijs en dus ook een partij uitkiest die op die manier aanbiedt. Je moet je dus bewust zijn van de consequenties die daarmee samenhangen, namelijk dat een aannemer weinig verdient op jouw opdracht (immers, scherp ingeschreven) en er dus bij het minste geringste een meerwerkverzoek ligt. Als je daar niet in thuis bent zou je moeten overwegen of dit de juiste strategie voor je renovatie is.

Neemt niet weg dat het wel een objectieve methodiek is en zeker goed om appels met appels te kunnen vergelijken.

Een collega van mij bouwt momenteel zijn eigen huis en heeft ook door een architect een bestek laten maken. Daarna is er eveneens aanbesteed maar is niet sec op prijs gegund. Belangrijk gegeven is dat de markt momenteel gewoon goed is en prijzen hoger liggen. Wij merken ook dat aannemers nu 10-15% meer vragen dan een jaar geleden en dat is volledig toe te schrijven aan de marktomstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

CH40S schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:54:
Ik ben hierin een leek, maar het lijkt mij dat er pas een overeenkomst (en dus gunning) is, als jullie handtekeningen onderaan bij de streep staan.
Niet per se: precontractuele goede trouw. Maar in dit geval lijkt het OK.
@HerrJP wel even checken welke versie van de aanvraag naar de aannemers ging. Althans, als je 'gedoe' zou krijgen.
Dennis schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:55:
Verder is het niet ongebruikelijk om bij dit soort zaken aan te besteden. Het is natuurlijk ook niet zo dat het altijd gebeurt. Belangrijk om te weten bij aanbestedingen is dat je (bijna altijd) selecteert op prijs en dus ook een partij uitkiest die op die manier aanbiedt. Je moet je dus bewust zijn van de consequenties die daarmee samenhangen, namelijk dat een aannemer weinig verdient op jouw opdracht
offtopic:
Nadruk op de prijs is een keuze. Dat hoeft helemaal niet. Voor overheden is het ondertussen zelfs min of meer verboden om te kiezen o.b.v. laagste prijs ipv. de hoogste kwaliteit/prijs-verhouding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
F_J_K schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:02:
Niet per se: precontractuele goede trouw. Maar in dit geval lijkt het OK.
@HerrJP wel even checken welke versie van de aanvraag naar de aannemers ging. Althans, als je 'gedoe' zou krijgen.
Inderdaad. Maar dit geeft maar weer aan dat je architecten dit niet moet laten doen. Die zijn goed in techniek en ontwerpen, niet in aanbestedingen en bijhorende juridische procedures.
offtopic:
Nadruk op de prijs is een keuze. Dat hoeft helemaal niet. Voor overheden is het ondertussen zelfs min of meer verboden om te kiezen o.b.v. laagste prijs ipv. de hoogste kwaliteit/prijs-verhouding ;)
offtopic:
Ik weet het, ik ben inkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
offtopic:
We weten allemaal hoe daar werkelijk mee omgegaan wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Señor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:09:
offtopic:
We weten allemaal hoe daar werkelijk mee omgegaan wordt. ;)
offtopic:
Nou ik weet niet waar jij werkt, maar wij werken gewoon conform wet- en regelgeving en ik kan met droge ogen zeggen dat wij niet de randjes van de regels opzoeken :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Dennis schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:16:
[...]

offtopic:
Nou ik weet niet waar jij werkt, maar wij werken gewoon conform wet en regelgeving en ik kan met droge ogen zeggen dat wij niet de randjes van de regels opzoeken :).
offtopic:
* Oekiejoekie kan ook wel bevestigen dat een aanbesteding als het zo uitkomt naar een bepaalde leverancier toe wordt geschreven.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Dennis schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:16:
[...]

offtopic:
Nou ik weet niet waar jij werkt, maar wij werken gewoon conform wet en regelgeving en ik kan met droge ogen zeggen dat wij niet de randjes van de regels opzoeken :).
Hoewel het als inschrijver lastig bewijzen is, heb je toch wel eens het idee dat de beoordeling op kwaliteit aangepast wordt naar de score op prijs om zo de gewenste kandidaat te selecteren.

Aan de andere kant zie ik ook vaak genoeg dat er met prijzen wordt ingeschreven die realistisch gezien gewoon niet kunnen.

Hoewel dat bij overheidsaanbestedingen wat lastiger is, omdat die contracten volledig dichtgetimmerd zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJP
Het maakt de tongen los in ieder geval :)

Wat ik me nog afvraag; hoe redelijk als aannemer 4 vergoeding vraagt voor de gemaakte kosten? In het document staat hier niks in omschreven en als het geen aanbesteding was geweest maar gewoon een offerte uitvraag had ik hem hier ook niet over gehoord. Ik ben bang dat hij er alsnog een feestje van gaat maken...

-o-o-0-o-o-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Waarom doet dit hele verhaal met opdrachtgever, architect en aannemers een beetje aan deze cartoon denken ? :+
Afbeeldingslocatie: https://www.pluralsight.com/content/dam/pluralsight/resources/blog/2012/12/how-to-select-the-right-project-team-and-make-them-productive/wp/img/project-reqs.jpg

Edit: En dan vooral "how the customer was billed" :+

[ Voor 10% gewijzigd door Oekiejoekie op 12-07-2017 17:40 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
HerrJP schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:30:
Wat ik me nog afvraag; hoe redelijk als aannemer 4 vergoeding vraagt voor de gemaakte kosten? In het document staat hier niks in omschreven en als het geen aanbesteding was geweest maar gewoon een offerte uitvraag had ik hem hier ook niet over gehoord. Ik ben bang dat hij er alsnog een feestje van gaat maken...
Als er niets over is afgesproken ben je dat niet verplicht. Het kan wel redelijk zijn die alsnog te geven, maar dan moet hij wel aantonen hoeveel uur hij daaraan gespendeerd heeft.

Hij wist trouwens toch je budget? Dat had je toch meegegeven? Dan wist hij ook dat hij een aanbieding zou doen waar je nooit mee kon instemmen. Dat zou voor mij een reden zijn in dit geval geen inschrijfvergoeding aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 00:30

mark-k

AKA markkNL

Eigenlijk kunnen we niet onder gunning uit en zullen we net zo lang in de offerte moeten gaan strepen tot we op ons budget uitkomen. 8)7 Dit lijkt me een beetje de omgekeerde wereld...
Prima toch? Als je dingen mag weghalen streep je gewoon alles door, laat je ze als je er verder niet onderuit komt komen om 1 schroef in de muur te zetten en betaal je de voorrijkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ukasinettak
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08-2024
*knip* Zo, waren de duitse fora uitverkocht ? spam is hier niet toegestaan en het is een nederlandstalig forum.

[ Voor 86% gewijzigd door twain4me op 30-07-2024 18:47 . Reden: spam / werving ]

Pagina: 1