Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-10 22:58

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Topicstarter
Mijn vraag:
Een aantal jaren geleden heb ik een spiegelreflex camera gekocht. Dit was een EOS450D. Destijds met een 18-200mm Sigma lens. Ik moet eerlijk bekennen dat de camera erg weinig gebruikt is. Ik vond het destijds niet handzaam genoeg en op een gegeven moment miste ik een film functie. Uiteindelijk heb ik de Canon nog voor een mooie prijs kunnen verkopen. Momenteel heb ik (een jaar of 2 á 3) een Samsung NX300 systeemcamera. Ook deze camera is in de begin periode niet heel erg veel gebruikt, maar sinds de geboorte van mijn dochter fotograferen we regelmatig. Ook maken we vaker korte filmpjes. De foto's en videos zijn voor ons kwalitatief echt meer dan prima. Ook de wifi mogelijkheden en de mogelijkheid om foto's te mailen naar onszelf vinden we echt handige functies.

Sinds een paar weken heeft de camera echter kuren. De lens geeft soms een error en de pc herkent de camera ook niet meer. Moet dus het SD kaartje via een adapter in de pc stoppen om foto's om te zetten. Of mailen via de camera, maar dat is niet handig als het er veel zijn. Daarnaast is Samsung een tijdje geleden ook gestopt met fotografieproducten. Ik was net aan het kijken voor een zoomlens maar die is eigenlijk nergens te krijgen.

Nu moet ik de camera dus laten nakijken. Buiten de garantie om zal ik hoogstens een coulance regeling krijgen aangeboden en grote kans dat er überhaupt geen reparatie meer mogelijk is.

Ben dus voorzichtig aan het kijken naar een andere camera. Het enige dat mij stoorde is dat ik geen OVF op de Samsung heb en dat ik dat bij een nieuwe camera toch eigenlijk wel graag wil. Ik zit er dus ook weer aan te denken om een echte spiegelreflex te nemen.

Een aantal harde eisen die ik heb:
- Goede kwaliteit foto's
- Goede kwaliteit video (hoeft geen 4k te zijn, FHD is prima).

Een aantal zachtere eisen die ik heb:
- OVFEVF
- Foto's verzenden via de camera (smart)
- Klapbaar scherm
- weersbestendige body

Van de zachtere eisen verwacht ik gezien mijn budget geen wonderen. Hoe meer hoe beter, ze staan in ieder geval nu op basis van mijn ingeschatte prioriteit.

Helaas heb ik momenteel geen groot budget. € 500,00 euro is mijn max. Hier zou dan ook een lens bij moeten zitten. Met een kitlens zou ik voorlopig al uit de voeten kunnen. Ik zit dus aan een instap DSLR gebonden of wellicht een iets hoger geplaatste camera van een vorige generatie. 2e hands sluit ik ook niet uit als ik die van te voren heb kunnen uit proberen. Ik ben verder niet merk gebonden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Dit vind ik een moeilijke, via de pricewatch kom ik op onderstaande camera's uit:
- Nikon D3300 incl kitlens (389,-)
- Nikon D3400 incl kitlens (439,-)
- Nikon D5300 incl kitlens (539,-) Die 4 tientjes zouden indien het waard is nog het overwegen zijn
- Canon Eos 1300D (359,-)
- Canon Eos 700D (510,-)
- Canon Eos 100D (389,-)

Heb geen hele duidelijke voorkeur, al neig ik naar een Nikon omdat deze FHD op 60fps kunnen filmen. Mocht dit bijvoorbeeld ten koste gaan van bijvoorbeeld foto kwaliteit t.o.v. Canon dan weet ik het niet.

Kortom:
Ik ben op zoek naar het meeste waar voor mijn geld. Ik wil weer wat jaartjes vooruit kunnen met mijn Camera. Ik verwacht niet ineens heel professioneel aan de slag te gaan. Gezien we nu wat meer fotograferen wil ik misschien nog wel een cursus gaan volgen. Verder blijft het voornamelijk leuke foto's maken van mijn gezin, vakantie en leuke uitstapjes die kwalitatief beter zijn dan een compactcamera of telefooncamera.

Hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 12:33
Als ik jou zo hoor, zou ik voor de goedkoopste optie gaan, de Canon 1300D :) Heb hem zelf ook (klinkt als een slechte verkoper). Je kunt er echt prima foto's mee maken! Het is maar net hoeveel moeite je er zelf in wilt steken.
Je kunt er dan bijvoorbeeld ooit een keer de 50mm 1.8 lens van Canon bij kopen (past zelfs binnen budget nu), daar maak je hele mooie portretfoto's mee (van je gezin). Of je gaat voor een telelens, mogelijkheden zijn wat dat betreft bijna eindeloos, ook qua budget.

Zelf ben ik nooit echt fan geweest van het filmen met een (budget) Dslr, heb altijd het idee dat het net niet helemaal lekker werkt. Hier kan voor mijn gevoel nog wat verschil in zitten tussen Canon en Nikon, maar daar weet ik niet genoeg van.

Misschien keer naar Mediamarkt o.i.d. gaan en alle camera's een keer in de hand pakken om te kijken hoe deze aanvoelen? Uiteindelijk heb ik ook zo mijn keuze gemaakt, want qua fotokwaliteit is het verschil in de 'budget' hoek niet mega groot.

Het meeste waar voor je geld heb je ongetwijfeld met de instap-dslr's. Het is aan jou om te kijken of je 150 euro extra uit wilt geven voor de functies van de 700D, om even bij Canon te blijven. Daarbij heeft de 1300D Wifi en de 700D niet. De beeldsensor is hetzelfde meen ik. Persoonlijk zou ik voor die 150 euro die 50mm lens kopen en bijvoorbeeld een statiefje of iets :)

Succes met de keuze verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
Misschien is een Sony a6000 een optie? Met lens net boven het budget, maar 2de hands zie ik hem staan op Marktplaats bij een bekende winkel onder de €500,-.
Heeft volgens mij alles waar je om vraagt.
Al denk ik niet dat je een EVF (electronic viewfinder) bedoeld, maar een optical viewfinder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
M0Dzilla schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:41:
Als ik jou zo hoor, zou ik voor de goedkoopste optie gaan, de Canon 1300D :) Heb hem zelf ook (klinkt als een slechte verkoper). Je kunt er echt prima foto's mee maken! Het is maar net hoeveel moeite je er zelf in wilt steken.
Je kunt er dan bijvoorbeeld ooit een keer de 50mm 1.8 lens van Canon bij kopen (past zelfs binnen budget nu), daar maak je hele mooie portretfoto's mee (van je gezin). Of je gaat voor een telelens, mogelijkheden zijn wat dat betreft bijna eindeloos, ook qua budget.

Zelf ben ik nooit echt fan geweest van het filmen met een (budget) Dslr, heb altijd het idee dat het net niet helemaal lekker werkt. Hier kan voor mijn gevoel nog wat verschil in zitten tussen Canon en Nikon, maar daar weet ik niet genoeg van.

Misschien keer naar Mediamarkt o.i.d. gaan en alle camera's een keer in de hand pakken om te kijken hoe deze aanvoelen? Uiteindelijk heb ik ook zo mijn keuze gemaakt, want qua fotokwaliteit is het verschil in de 'budget' hoek niet mega groot.

Het meeste waar voor je geld heb je ongetwijfeld met de instap-dslr's. Het is aan jou om te kijken of je 150 euro extra uit wilt geven voor de functies van de 700D, om even bij Canon te blijven. Daarbij heeft de 1300D Wifi en de 700D niet. De beeldsensor is hetzelfde meen ik. Persoonlijk zou ik voor die 150 euro die 50mm lens kopen en bijvoorbeeld een statiefje of iets :)

Succes met de keuze verder!
Vergeten te melden: Ik heb al een statief! Ik was voor de Samsung ook nog op zoek naar een Telelens of een 50mm prime achtig. Is er niet van gekomen omdat Samsung gestopt is met fotoproducten. De 50mm 1.8 is inderdaad ook de overweging waard!
remon_v schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:55:
Misschien is een Sony a6000 een optie? Met lens net boven het budget, maar 2de hands zie ik hem staan op Marktplaats bij een bekende winkel onder de €500,-.
Heeft volgens mij alles waar je om vraagt.
Al denk ik niet dat je een EVF (electronic viewfinder) bedoeld, maar een optical viewfinder?
Ik bedoel inderdaad een OVF. Kun je nog verder toelichten waarom dit een goede camera is? Ik ben eigenlijk helemaal niet bekend met Sony.

edit: gereviewd als goede allrounder op tweakers zie ik. Ik ga me er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik ben helemaal niet bekend met Sony, maar als ik naar reviews kijk zijn dit goede camera's. Qua opties heeft deze camera alles wat je vraagt en een EVF lijkt mij ook fijn werken, omdat je gelijk kan zien hoe de foto wordt. Tevens kan deze filmen in FullHD met 60FPS.

De Canons die je noemt hebben volgens mij geen goede sensor en de Nikon's zijn niet zo goed in filmen. De Sony heeft volgens mij wel een goede sensor en kan kun je goed mee filmen.

reviews: Systeemcamera's tot 800 euro: veel keus in het middensegment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Als je ook aan tweedehands denkt zijn de Panasonic G7 of Olympus OMD EM10 II misschien ook wel opties.
Panasonic is heel goed in filmen.
Olympus volgens mij iets beter met foto's.

Geen OVF, maar ze zijn wel lekker compact.

Zeker als je met je dochter op pad gaat moet je vaak toch al veel meeslepen. Een lichtere camera kan dan net even wat handiger zijn.

Toen ik een aantal jaar geleden met m'n zoon van 1,5 in een Zuid-Frans dorpje slenterde, voelde m'n logge Nikon D200 echt als een last. Ik ben toen heel snel overgestapt naar MFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 14:22
Heb onlangs een d3300 gekocht (body + 50mm 1.8 lens, ongeveer 600 euro bij elkaar) ook ivm babyfoto's. Filmen doe ik er niet mee, maar over de fotokwaliteit ben ik zeer tevreden. Vorige week was deze camera in de aanbieding met kitlens voor 333 bij Mediamarkt. Misschien een nieuwe aanbieding afwachten?

Overigens heeft deze camera geen wifi, daar heb je weer een adapter voor nodig, wel een van de lichtste en compactste dslr's op de markt.

[ Voor 18% gewijzigd door donaldo op 12-07-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Bedankt voor jullie aanvullingen! ik denk toch dat ik meer naar een DSLR neig dan een systeemcamera.
Ik merk namelijk juist dat ik, omdat ik toch al een hoop moet meeslepen, ik een DSLR er in principe nog wel makkelijk bij kan. Aan de andere kant zijn de filmprestaties bij de meeste systeemcamera weer beter.

Moeilijk, Moeilijk. Iemand die nog iets nuttigs kan zeggen over de D5300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de d5300 op het moment in gebruik.
Over het filmen kan ik weinig zeggen, dit heb ik 2a3 keer gebruikt. Kwaliteit ziet er goed genoeg uit om even een filmpje te schieten.

Fotokwaliteit gaat zeker voldoende zijn voor jouw gebruik.

Ik heb destijds de d5300 gekozen boven de goedkopere modellen vanwege de wat betere autofocus en WiFi ingebouwd. En omdat de nieuwere modellen te weinig extra's boden tegenover de meerprijs.

Ik ben nu aan het kijken naar een upgrade, dus de d5300 staat te koop. DM maar als je interesse hebt of wat voorbeeld foto's wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 22:49:
Ik heb de d5300 op het moment in gebruik.
Over het filmen kan ik weinig zeggen, dit heb ik 2a3 keer gebruikt. Kwaliteit ziet er goed genoeg uit om even een filmpje te schieten.

Fotokwaliteit gaat zeker voldoende zijn voor jouw gebruik.

Ik heb destijds de d5300 gekozen boven de goedkopere modellen vanwege de wat betere autofocus en WiFi ingebouwd. En omdat de nieuwere modellen te weinig extra's boden tegenover de meerprijs.

Ik ben nu aan het kijken naar een upgrade, dus de d5300 staat te koop. DM maar als je interesse hebt of wat voorbeeld foto's wil zien.
Met name autofocuspunten, wifi, kantelbaar scherm en filmen met 60fps zijn zaken waardoor ik naar de D5300 neig. Hoewel een een lichtsterke prime er dan voorlopig ook even niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:06
Ik heb een D5300 en hoewel het een fijne camera is, is 'ie niet weerbestendig. Dan zul je toch moeten kijken naar een Pentax dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Joep schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:07:
Ik heb een D5300 en hoewel het een fijne camera is, is 'ie niet weerbestendig. Dan zul je toch moeten kijken naar een Pentax dslr.
Heb je hier al last van ondervonden? het is overigens geen absolute must maar meer een wensenlijst die ik geformuleerd heb. Aan de andere punten voldoet de camera wel. Ik zal in een hoger segment moeten kijken wil aan al die voorwaarden voldaan kunnen worden. Echter is dat boven mijn budget waardoor ik compromissen zal moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:06
Nee, maar ik ga er dan ook niet mee in de regen o.i.d. fotograferen. De D5300 maakt goede foto's, maar video is niet z'n beste punt. Dit komt omdat de D5300 focust d.m.v. contrastdetectie en daardoor vaker moet hunten dan bijvoorbeeld de Canon 700D. Staar je dus niet blind op specificaties als 60fps filmen. Een Canon 700D maakt betere filmpjes, ook al is dat maar in 30fps. Daarnaast zijn bij Nikon niet alle lenzen stil met focussen, iets waar de goedkope stm-lenzen van Canon wel goed in zijn. De Sony A68 heeft net als de Nikon D5300 een veel betere sensor dan bijvoorbeeld de Canon 700/750D en kan daarnaast ook goed filmen, want phase-detection. Daarnaast heeft de de body ingebouwde sensorstabilisatie, wat echt geweldig is i.c.m. snelle lenzen die vaak geen ingebouwde stabilisatie hebben. De body ondersteunt ook micro-focus-adjustment, iets dat bij Nikon pas bij de D7xxx-serie inbegrepen is. Helaas is de Sony een flink pak groter en zwaarder dan de D5300 en lijkt de Alpha-mount afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Zeer nuttige info. Voor huis en tuin en keuken gebruik, zullen de filmpjes wel voldoen denk ik? Ik ga er geen vlogs of promo's mee filmen of iets dergelijks. Qua foto's geef je in ieder geval aan dat de D5300 prima is. Ik hoop vanmiddag even naar BCC te gaan waar ik de camera heb gekocht. Eens kijken wat de ze voor garantie/service kunnen bieden.

Ik ga de camera's in ieder geval eens qua grip testen en indien mogelijk ook even de film functie uitproberen. Als die voor mij voldoet ga ik denk ik voor de D5300.

[ Voor 18% gewijzigd door Chrosser op 14-07-2017 10:16 ]

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Inmiddels een flinke tijd verder.

In de tussentijd is de samsung camera bijna helemaal naar de vaantjes. De lens geeft continue een error en alleen de batterij er uit halen werkt dan nog, af en toe lukt het nog om wat foto's te schieten. Ben hiermee ook bij BCC geweest maar daar kwamen we er achter de de garantie verlopen is en het weinig zin heeft om de camera op te sturen voor coulance. Misses is nu ook (eindelijk) overtuigd om een nieuwe camera te gaan zoeken. Budget is nog steeds vastgesteld op € 500 maar deze is wel hard geworden.

Heb de selectie terug kunnen brengen naar 2 camera's:
- Nikon D5300
- Sony A6000

Beide toestellen zijn (net) boven budget, maar ik vind het niet erg om naar een 2e hands toestel op zoek te gaan (indien compleet en met garantie uiteraard).
  • De A6000 kan mij bevallen omdat deze compact is en toch een zoeker heeft. Tevens is het hybride autofocus systeem beter geschikt om te filmen t.o.v. de D5300 (tenminste als ik dit goed geïnterpreteerd heb.De fotokwaliteit is daarbij ook uitstekend.
  • De D5300 is wat groter en licht in principe lekkerder in de hand, heeft ook meer fysieke knoppen om instellingen te doen. Daarnaast is een eventueel uit te breiden lenzen pakket makkelijker en goedkoper realiseerbaar (dit laatste is even een inschatting). Filmen is daarentegen met de kitlens, die er nu in eerste instantie zal komen, van mindere kwaliteit door enerzijds een minder snelle autofocus en anderzijds deze hoorbaar is tijdens het filmen.
What to do? Nog andere ervaringen? en klopt ongeveer wat hierboven staat, of sla ik de plak volledig mis.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrosser op 07-09-2017 14:39 ]

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 00:18
disclaimer, ik ben een Sony shooter (nex-7, a700, a77).

In je budget lijkt me de Sony een handige keuze omdat deze (veel) beter is met filmen. Voornaamste nadeel aan de Sony vind ik de slechte menu structuur en voor een goede initiële setup kan je beter niet in de handleiding kijken maar op de gids van Gary Friedman (dit verbeterd de kwaliteit van zowel foto als video enorm).

De Nikon is groter en iets zwaarder, wat voor grotere lenzen intuïtiever aanvoelt, die grote lenzen, en het ruimere aanbod zitten echter in een andere prijs klasse dan waar je naar kijkt (en wil je dan wel deze body, of zit je dan al naar de 750 oid te kijken...), al is er zeker een ruimere tweedehands markt voor Nikon lenzen en cameras.

Wel nog een puntje voor Nikon: de batterij, de Nikon gaat fors langer mee (bijna twee keer zo lang). Zelf heb ik voor al mijn camera's twee of meer batterijen en kom ik nooit zonder power te zitten. De kit lens van de Nikon is ook iets beter, al is de sony met 16mm tegen 18mm wel handiger voor binnen foto's/video (die 2mm is een redelijk merkbaar verschil). Prima prime voor de sony is de sigma 30mm art

Het zijn in ieder geval alletwee prima camera's, ik zou ze in een winkel uitproberen voor het formaat (de verkoper zou ik negeren :) ) en kijken welke je wel mee zou nemen en hoe belangrijk video is.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
01001000 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 18:48:
disclaimer, ik ben een Sony shooter (nex-7, a700, a77).

In je budget lijkt me de Sony een handige keuze omdat deze (veel) beter is met filmen. Voornaamste nadeel aan de Sony vind ik de slechte menu structuur en voor een goede initiële setup kan je beter niet in de handleiding kijken maar op de gids van Gary Friedman (dit verbeterd de kwaliteit van zowel foto als video enorm).

De Nikon is groter en iets zwaarder, wat voor grotere lenzen intuïtiever aanvoelt, die grote lenzen, en het ruimere aanbod zitten echter in een andere prijs klasse dan waar je naar kijkt (en wil je dan wel deze body, of zit je dan al naar de 750 oid te kijken...), al is er zeker een ruimere tweedehands markt voor Nikon lenzen en cameras.

Wel nog een puntje voor Nikon: de batterij, de Nikon gaat fors langer mee (bijna twee keer zo lang). Zelf heb ik voor al mijn camera's twee of meer batterijen en kom ik nooit zonder power te zitten. De kit lens van de Nikon is ook iets beter, al is de sony met 16mm tegen 18mm wel handiger voor binnen foto's/video (die 2mm is een redelijk merkbaar verschil). Prima prime voor de sony is de sigma 30mm art

Het zijn in ieder geval alletwee prima camera's, ik zou ze in een winkel uitproberen voor het formaat (de verkoper zou ik negeren :) ) en kijken welke je wel mee zou nemen en hoe belangrijk video is.
Thnx voor je advies! ik was van plan om morgen naar de mediamarkt te gaan en beide eens even gaan testen. Ik heb zelf al de nx300 die qua formaat wel vergelijkbaar moet zijn. Ik was inderdaad ook aan het kijken naar een prime lens, om mooie scherpte diepte foto's te maken van mijn dochtertje

PS. Wat een mooie Sony camera collectie heb je! Om echt jaloers op te worden (al ben ik te beginner om er goed mee overweg te kunnen)!

[ Voor 3% gewijzigd door Chrosser op 08-09-2017 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:32
Chrosser schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:34:
Inmiddels een flinke tijd verder.

In de tussentijd is de samsung camera bijna helemaal naar de vaantjes. De lens geeft continue een error en alleen de batterij er uit halen werkt dan nog, af en toe lukt het nog om wat foto's te schieten. Ben hiermee ook bij BCC geweest maar daar kwamen we er achter de de garantie verlopen is en het weinig zin heeft om de camera op te sturen voor coulance. Misses is nu ook (eindelijk) overtuigd om een nieuwe camera te gaan zoeken. Budget is nog steeds vastgesteld op € 500 maar deze is wel hard geworden.

- Nikon D5300
- Sony A6000

Beide toestellen zijn (net) boven budget, maar ik vind het niet erg om naar een 2e hands toestel op zoek te gaan (indien compleet en met garantie uiteraard).
  • De A6000 kan mij bevallen omdat deze compact is en toch een zoeker heeft. Tevens is het hybride autofocus systeem beter geschikt om te filmen t.o.v. de D5300 (tenminste als ik dit goed geïnterpreteerd heb.De fotokwaliteit is daarbij ook uitstekend.
  • De D5300 is wat groter en licht in principe lekkerder in de hand, heeft ook meer fysieke knoppen om instellingen te doen. Daarnaast is een eventueel uit te breiden lenzen pakket makkelijker en goedkoper realiseerbaar (dit laatste is even een inschatting). Filmen is daarentegen met de kitlens, die er nu in eerste instantie zal komen, van mindere kwaliteit door enerzijds een minder snelle autofocus en anderzijds deze hoorbaar is tijdens het filmen.
What to do? Nog andere ervaringen? en klopt ongeveer wat hierboven staat, of sla ik de plak volledig mis.
Het nadeel van de D5300 (i.q. filmen en geluid van de focusmotor) is simpel te ondervangen met een externe microfoon. Dan hoor je in ieder geval die geluiden niet.

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Chrosser schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:34:
Budget is nog steeds vastgesteld op € 500 maar deze is wel hard geworden.

- Nikon D5300
- Sony A6000

What to do?
2e hands markt voor Nikon is makkelijker shoppen dan voor Sony, want groter aanbod.

De kitlens van de A6000 is een 16-50. Dat betekent weinig tele, wel aardig wat groothoek (KB equiv. 24-75mm) Dan ben je wel erg beperkt in je mogelijkheden.
Ik zie dat op Ebay-de in oktober één verkocht setje met ook het 55-210 tele-kitlensje erbij voor 550€ is weggegaan. Met zo'n set dek je aardig wat af, maar wordt dus zelden gebruikt aangeboden. Daarna het beste gaan sparen voor een prime tussen 30 en 50mm, en je bent kompleet uitgerust.

De D5300 kun je met de 18-105 kitlens voor minder dan 500€ krijgen. Dat is dan 27-157mm KB equiv., wat de aanschaf van een telezoom minder noodzakelijk maakt. Een 35/1.8 prime kost gebruikt zo'n 125€. Daarmee ben je iets boven budget, maar wel behoorlijk kompleet uitgerust. Daarna evt. sparen voor bijv. een 70-300 VR telezoom. Die krijg je gebruikt voor zo'n 200€, wat voor deze lens een prima prijs-kwaliteits-verhouding is.

Conclusie: met Nikon gaat het eenvoudiger worden met je budget te slagen en goedkoper om later uit te breiden. Met beide kamera's zijn prima resultaten mogelijk, als de man/vrouw achter het apparaat ermee om weet te gaan. :)
Pagina: 1