Zoek een kleine krachtige versterker met DAC voor bij PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-04 00:54
Ik zou graag een kleine versterker kopen om bij mijn desktop te zetten. Idealiter zou ik deze willen kunnen koppelen aan 2 KEF LS50 Speakers. De fabrikant van deze speakers geeft aan dat de gebruikte versterker ermee het liefst tussen de 50 en 100W aan vermogen zou hebben.

Daarnaast zou ik ook graag hebben dat deze versterker zou kunnen worden gebruikt als externe geluidskaart voor de PC via USB, een DAC dus.

In feite zoek ik dus het volgende:
kleine versterker van redelijk vermogen, gewoon stereo voor 2 speakers is voldoende
DAC functionaliteit
Hoofdtelefoon aansluiting
analoog in
optical in
optioneel : bluetooth ondersteuning

Ik heb al meerdere toestellen gevonden die deels voldoen, maar nog niets dat aan al deze punten voldoet. Ofwel is het vermogen van de versterker te weinig, ofwel is het geen DAC, ofwel heeft ie geen optical in, ...

Modellen dit ik al heb bekeken:

NAD D3020 - één van de mooiste opties, maar heeft helaas maar 2x 30 watt
NAD D7050 - wel 2 x 50W, maar een stuk duurder, en ook geen analog in
Sound Blaster X7 - voldoet vrij goed, maar het blijft "maar" sound blaster hé...
Teac A-H01 - 2 x 60W, maar dit is een ouder model waar niet meer makkelijk aan re geraken is. Ondersteunt geen Bluetooth en reviews zijn ook niet super lovend
Denon PMA50 - 2 x 50W, net voldoende dus, maar de reviews zeggen dat er vaak problemen mee zijn. De Amp zou ook niet erg performant zijn voor zijn 50W. Ook wordt de DAC functie maar weinig getest en lijkt het alsof niet alle audio van de computer er doorheen zou passeren, maar enkel specieke audio gespeeld met een specifieke software speler.
Teac AI 101DA - Ook hier : vrij ideaal, maar helaas maar 2 x 20 watt. Wordt ook geadverteerd als "externe geluidskaart"
Teac AI 301DA - Grote broer van de AI 101DA. 2x 60 in de USA, bij ons maar 2 x 40 watt? Review zijn niet 100% positief.
Yamaha WXA50 - Geen DAC
PS Audio Sprout : 2 x 50 watt, helaas geen optical in, ook moeilijk aan te geraken in Europa en vrij duur

Heeft iemand nog een andere optie? Bedankt!

Bijkomende vraag : als het systeem een DAC ondersteunt, betekent dit dan dat het altijd kan worden gebruikt als volledige externe geluidskaart? Voor ALLE geluid van de computer? (en dus niet alleen voor specifieke geluidsbestanden met een specifieke player)

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De vermogenseis waarop je zo focust is helemaal niet zo relevant.
Bij de link naar je boxen staat:
Amplifier requirements 25 - 100 W
Dat wil dus zeggen dat 25Watt meer dan genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
2x 30 watt van de NAD D3020 kan je echt doof maken hoor, zo hard gaat dat xD

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Dennus, heb je persoonlijk ervaring met de NAD D3020? Werkt hij dan effectief als externe soundcard voor alle pc geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Archeon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:06:
Dennus, heb je persoonlijk ervaring met de NAD D3020? Werkt hij dan effectief als externe soundcard voor alle pc geluid?
Nee, maar ik weet wel dat zulk vermogen vrijwel niets zegt over hoe "hard" iets kan. En ja, natuurlijk kan je al het geluid daar naartoe sturen.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Bedankt voor de info! Ik vroeg me dat alleen af omdat bij sommige versterkers er specifiek melding wordt gemaakt van bepaalde spelers voor bepaalde files. Maar dan is dan misschien voor HD audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier een TPA3116 bordje aan het uitproberen, 2x50W. Geen enkel probleem om verschillende speakers aan te sturen. Het is met dit spul uit China wel handig om gelijk een goede AC adapter te gebruiken, de meegeleverde ging na 1 dag stuk.
Genoeg van deze dingen op Ebay, ook kant en klaar met USB input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Heb dat eens bekeken. Dat is inderdaad een echter Tweaker oplossing, maar ik wil toch iets beter en kant en klaar. Het is ook wel de bedoeling dat dit enkele jaren meegaat.

Een andere optie die ik ook al overwogen heb is gewoon een externe DAC gebruiken zoals bv. van Cambridge Audio, en die koppelen aan een simpele versterker. Aan die versterker zou ik zelfs maar een drietal eisen hebben: gewoon stereo, 100W en een optical in. Helaas blijkt dit nog een veel moeilijkere opgave. Gewone stereo versterkers zijn quasi altijd HiFi en dus zeer duur. Bovendien zit er meestal geen Optical in op. Ik kan natuurlijk ook een surround versterker kiezen. Dan zijn de opties groter en goedkoper, maar ik vind het zon onnozel om een surround versterker te kiezen als ik weet dat ik nooit die surround zal nodig hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Waarom wil je optical in als je een externe DAC gaat gebruiken?
Ik zou trouwens je 'minimaal aantal Watt' eis gewoon laten schieten, dat zegt helemaal niks.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02
Archeon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:06:
De D-7050 werkt wel als soundcard voor de PC wanneer je deze via USB aansluit. Ik gebruik zelf zowel de optische als coax digi-in.

De enige analoge bron hangt aan de analoog in van mijn ESI Juli@ soundcard.

De D-3020 heeft al voldoende vermogen om je doof te maken overigens...

Sowieso kun je het vermogen van NAD nooit vergelijken met vele anderen. Ze knallen gewoon de ruiten uit de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
-tom-562 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:46:
Waarom wil je optical in als je een externe DAC gaat gebruiken?
Ik zou trouwens je 'minimaal aantal Watt' eis gewoon laten schieten, dat zegt helemaal niks.
Omdat ik er ook nog een Sonos connect op wil aansluiten. Dat kan in principe ook wel met cinch, maar ik zou het liever optisch doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je weet dat het verschil tussen 2x20 watt en 2x100 watt niet echt groot is in wat er in de praktijk mee kan he? Ik zou die focus op watts helemaal los laten.

Qua specs kan dit ding trouwens alles wat je wilt:
https://www.amazon.com/SM...fRID=NM4N3YJXBD2TA723SBXB

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 16:00

pmeter

Poes!

Mij lijkt de NAD D3020 de mooiste optie. Het is hierboven al vaak gezegd, maar de 2 x 30 watt zal voldoende zijn. De NAD heeft ook een zgn. 'PowerDrive-circuit' (uitleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodwinkel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Zijn er inmiddels nieuwe modellen op de markt die voldoen aan de specs van dit topic?
1 van de 2 nads zie ik het meest zitten maar ik kwam er achter dat die nogal eens kapot gaan. Daar wou ik even voor waarschuwen voor iedereen die een 2e hands overweegt.

En ik vind het een beetje jammer dat de topicstarter niet laat weten waar zijn keus uiteindelijk opgevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:10

FeaR

In GoT we trust

roodwinkel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:01:
En ik vind het een beetje jammer dat de topicstarter niet laat weten waar zijn keus uiteindelijk opgevallen is.
Volgens mij kon je nog geen topics volgen in 2017, dus @BartDG wat is het geworden?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
FeaR schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

Volgens mij kon je nog geen topics volgen in 2017, dus @BartDG wat is het geworden?
Haha, leuk, zo'n topic dat nog eens wordt opgerakeld. :) En jullie hebben gewoon gelijk hoor, ik had moeten laten weten wat mijn keuze uiteindelijk was geworden. Excuus hiervoor!

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de NAD D3020. Heb ik tweedehands voor een leuk prijsje kunnen scoren op V&A en ben ik nog steeds heel tevreden van. Hoewel ik moet zeggen dat ik sinds die tijd ook een Traktor Kontrol S3 MK3 mengpaneel op mijn PC heb aangesloten en in feite voornamelijk die nu gebruik als externe geluidskaart wanneer ik enkel mijn hoofdtelefoon gebruik (wat 95 % van de tijd is). Als ik dan toch nog eens de speakers wil laten knallen, dan gaat het van de Traktor naar de line in van de NAD D3020, en dat werkt ook prima en is zeker luid genoeg. Al met al : niets te klagen en ik zou het zeker opnieuw doen! :)

[ Voor 5% gewijzigd door BartDG op 27-10-2020 20:31 ]

Pagina: 1