Nieuw mobo ASRock A88M-G/3.1, gaat alles passen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Truusje26
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 09:50
Hallo allemaal,

Omdat ik sinds ik over ben naar Windows 10 64 bit mijn USB 3.0 niet meer werkend krijg op mijn Asrock FM2A75 PRO4-M moederboard ben ik op zoek naar een nieuw moederboard waar de componenten van mijn huidige pc allemaal op kunnen:

Lite-On IHDS118 Zwart | IHDS118-18
LC-Power Pro-906B | C-PRO906B
G.Skill F3-17000CL11D-8GBXL
Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003. 1TB
ASUS TFT 51 Cm (20") 16:9 ASUS VS208DR 5ms LED (A/bk)
Gelid Solutions Slim Silence A-Plus | CC-SSilence-Aplus
AMD A10-5800K Boxed | AD580KWOHJBOX
Conceptronic CLLSPK20L | C08-175
Asrock FM2A75 PRO4-M
Lite-On IHAS124-04
Pioneer BD-RW BDR 209-D
Kingston SSDNow V Series V300 120GB | SV300S37A/120G
Be Quiet! System Power 7 300W OEM | BN140

Via de pricewatch hier kwam ik uit op deze: ASRock A88M-G/3.1. Ik heb bij de specificaties gezien dat deze geschikt is voor mijn processor socket (FM2), hij heeft 4 geheugenslots (vereiste), de form factor (Micro ATX) past in mijn kast én hij is geschikt voor Windows 10. Zijn er verder nog dingen waar ik op waar ik op moet letten?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven of al m'n huidige componenten op dit nieuwe mobo passen en of het een goede keus is.

Alle reacties

Verwijderd

Een insteekkaartje categorie: Controllers is een veel goedkopere en makkelijker oplossing. Zonde om van dit dode platform nog een nieuw moederbord te kopen.

CPU koeler is het volgens de specs net niet voor de A10-5800K. Vreemde keuze omdat er in de behuizing ruimte genoeg is voor een towerkoeler die heel wat beter koelt.

• Truusje26
Gaat het met zo'n controller dan wel werken? Zo'n insteekkaartje sluit je toch aan op de USB 3.0 header op je mobo? Probleem is dat mijn mobo geen Windows 10 ondersteunt waardoor mijn USB 3.0 niet werkt (onder Windows 8 werkte het met ditzelfde mobo wel), dan gaat het met zo'n kaartje toch ook niet lukken of zie ik dat verkeerd?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Deze werkt voor mij op een moederbord dat geen USB 3 headers heeft: pricewatch: Silverstone EC04. De USB 3 header op de insteekkaart dient om een front panel USB 3 poort aan te sluiten, maar de verbinding met de het moederbord gebeurt dus via de PCIe interface.

• Truusje26
Ah, okay. Bedankt voor de uitleg en de tip. Ga van de week zo'n kaartje bestellen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Truusje26 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:38:
Hallo allemaal,

Omdat ik sinds ik over ben naar Windows 10 64 bit mijn USB 3.0 niet meer werkend krijg op mijn Asrock FM2A75 PRO4-M moederboard ben ik op zoek naar een nieuw moederboard waar de componenten van mijn huidige pc allemaal op kunnen:

Lite-On IHDS118 Zwart | IHDS118-18
LC-Power Pro-906B | C-PRO906B
G.Skill F3-17000CL11D-8GBXL
Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003. 1TB
ASUS TFT 51 Cm (20") 16:9 ASUS VS208DR 5ms LED (A/bk)
Gelid Solutions Slim Silence A-Plus | CC-SSilence-Aplus
AMD A10-5800K Boxed | AD580KWOHJBOX
Conceptronic CLLSPK20L | C08-175
Asrock FM2A75 PRO4-M
Lite-On IHAS124-04
Pioneer BD-RW BDR 209-D
Kingston SSDNow V Series V300 120GB | SV300S37A/120G
Be Quiet! System Power 7 300W OEM | BN140

Via de pricewatch hier kwam ik uit op deze: ASRock A88M-G/3.1. Ik heb bij de specificaties gezien dat deze geschikt is voor mijn processor socket (FM2), hij heeft 4 geheugenslots (vereiste), de form factor (Micro ATX) past in mijn kast én hij is geschikt voor Windows 10. Zijn er verder nog dingen waar ik op waar ik op moet letten?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven of al m'n huidige componenten op dit nieuwe mobo passen en of het een goede keus is.
Wat heb je al geprobeerd om het aan de praat te krijgen? Kan me bijna niet voorstellen dat dit niet gaat werken onder Windows 10. Het is namelijk gewoon USB 3.0 uit de chipset.
Ja, de chipsetdrivers staan niet bij Asrock, maar wel bij AMD.

http://support.amd.com/en...&os=Windows%2010%20-%2064

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-02 23:00

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

White Feather schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:00:
[...]

Wat heb je al geprobeerd om het aan de praat te krijgen? Kan me bijna niet voorstellen dat dit niet gaat werken onder Windows 10. Het is namelijk gewoon USB 3.0 uit de chipset.
Ja, de chipsetdrivers staan niet bij Asrock, maar wel bij AMD.

http://support.amd.com/en...&os=Windows%2010%20-%2064
Daar staat USB3.0 en support voor Windows 10. Zou dus gewoon moeten werken. Anders zou je alsnog zo'n insteek kaart kunnen halen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Truusje26
Ik heb via Google een stappenplan gevonden en heb het volgende geprobeerd:

* Bios gecheckt: USB 3.0 staat gewoon op enabled.
* Alle USB stuurprogramma’s eerst verwijderd en toen mijn computer opnieuw opgestart (zie ook geen gele uitroeptekens bij apparaat beheer). Toen bij de USB controllers in Apparaat beheer alle stuurpogramma's bijgewerkt, had overal al de beste versie stond er.
* Op de Asrock site zijn geen drivers voor Windows 10 te vinden. Voor de zekerheid de recentste Windows 8 driver geïnstalleerd.
* Via Driver Booster en Snappy voor de zekerheid alle andere drivers geupdate, ook de AMD Display driver.
* Via Apparaatbeheer rechter muisknop op alle USB hubs geklikt en overal bij Energiebeheer de optie "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" uitgevinkt.

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Truusje26 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 07:30:
Ik heb via Google een stappenplan gevonden en heb het volgende geprobeerd:

* Bios gecheckt: USB 3.0 staat gewoon op enabled.
* Alle USB stuurprogramma’s eerst verwijderd en toen mijn computer opnieuw opgestart (zie ook geen gele uitroeptekens bij apparaat beheer). Toen bij de USB controllers in Apparaat beheer alle stuurpogramma's bijgewerkt, had overal al de beste versie stond er.
* Op de Asrock site zijn geen drivers voor Windows 10 te vinden. Voor de zekerheid de recentste Windows 8 driver geïnstalleerd.
* Via Driver Booster en Snappy voor de zekerheid alle andere drivers geupdate, ook de AMD Display driver.
* Via Apparaatbeheer rechter muisknop op alle USB hubs geklikt en overal bij Energiebeheer de optie "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" uitgevinkt.
10 seconden google'n
Dit al geprobeerd?:

BIOS versie controleren: http://www.asrock.com/mb/amd/fm2a75%20pro4-m/#BIOS
http://www.tomshardware.c...ts-working.html#r17628974

Drivers opnieuw installeren: http://support.amd.com/en...&os=Windows%2010%20-%2064

[ Voor 8% gewijzigd door uname -r op 14-07-2017 07:51 ]

• Truusje26
Bedankt voor alle tips. Helaas zonder resultaat. De bios updaten lukt niet, terwijl ik wel een verouderde versie heb. Heb een paar jaar geleden ook al een poging gewaagd de bios te updaten, maar toen lukte het ook niet. Stukje geknipt en geplakt uit mijn vraag hier op het forum van toen:

Update: Bios update is niet gelukt :-( Heb op de site van ASRock de recentste bios update gedownload en deze op een stickie gezet zoals er stond dat ik moest doen. Ik kom in de bios wel bij het update gedeelte (via F2), maar ik krijg de melding "Image not found". Heb toen via de 2e optie in de bios geprobeerd om via internet te updaten maar ook dat lukt niet (No internet connection zegt 'ie). Op de site van ASRock stond dat je ook via F6 naar de Instant flash kunt gaan, maar ook daar zegt 'ie "Image not found". M'n USB stick is gewoon Fat32 en in Windows ziet 'ie 'm ook gewoon, dus dat is het probleem niet. Andere USB stick geprobeerd maar ook dit lukt niet :N

Deze stap laatst ook op Google voorbij zien komen maar niet geprobeerd omdat het gezien het mislukken de vorige keer . Nu wel net een nieuwe poging gewaagd, USB stick in het goede slot ingeplugd (de USB 2.0, die werkt wel gewoon), maar weer alleen maar de melding "Image not found". Ook via internet updaten lukt niet.

USB instellingen in de bios nogmaals nagelopen (had ik laatst ook gedaan maar voor de zekerheid nogmaals) zoals ze bij Toms hardware aanraden maar daar staat alles goed.

Display driver van AMD van het linkje van zeadope was al geïnstalleerd via Driver update of Snappy laatst maar heb hem net nogmaals geïnstalleerd, werkt nog steeds niet.

Vrees dat het 'm gewoon niet gaat worden zonder een PCIE kaartje, ga zo'n kaartje bestellen. Iedereen hartstikke bedankt voor de tips en het meedenken!
Pagina: 1