Een Quadro M1200 vs. Consumer Card (bv. GTX 1050Ti 4GB)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maricello
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-07-2017
Ik zit met de volgende situatie.

Ik begin komende zomer aan een architectuur master en heb hiervoor een nieuwe laptop nodig en ben op twee uit gekomen. Via de universiteit is het mogelijk om een HP ZBook Studio G4 te krijgen, en verder is mijn oog op de HP Omen 15. Na de nodige upgrades na aankoop zouden deze dezelfde specs hebben (behalve de videokaart), waarbij de ZBook rond de 300 euro duurder zijn.

Dus het grootste verschil is de videokaart en ik kom hier maar niet uit. De ZBook heeft een QUADRO M1200 4GB en de HP Omen een GTX 1050Ti 4GB.

Ik lees nu hier en daar dat een QUADRO vele male beter is in het renderen en het gebruiken van CAD software (AutoCAD, Revit etc). Echter vind ik ook berichten dat het allemaal wel meevalt. Dus ik denk ik stel de vraag nu hier.

Geeft een QUADRO M1200 4GB echt zoveel voordeel boven een (b.v) GTX 1050Ti 4GB, als het gaat om het renderen en gebruiken van CAD software? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

En dan nog een bonus vraagje;
hoe zit het qua gamen, is het mogelijk om met een QUADRO moderne spellen te spelen, of is hiervoor wel echt een consumer card, GTX of gelijke nodig?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-03-2020

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Omdat nog maar weinig mensen een passend antwoord hebben gegeven gooi ik ook maar even wat info in de ring.

Kijk allereerst de volgende video even; YouTube: GeForce vs Quadro as Fast As Possible
Hij is al wat jaartjes ouder maar nog steeds relatief relevant voor je vraag.

Om je ook even te corrigeren; de videokaart is niet zozeer het grootste verschil. Naar mijn weten kun je géén Next Business Day garantie op je Omen af sluiten. Voor een opleiding zou het toch fijn zijn als ie ooit stuk gaat dat je dan zsm weer aan de slag kunt en niet 5 weken lang moet wachten op een reparatie, die misschien wel 2 keer opnieuw moet omdat het toch niet zo goed gerepareerd is...De ZBook kan dit als het goed is wel want zakelijk model.

Nog even terug naar quadro vs gtx; Quadro zal in de meeste gevallen niet heel veel sneller meer zijn als de GTX1050. Houd er echter wel rekening mee dat de Quadro ISV gecertificeerd is door zowel HP als de software maatschappij. Dit betekend dat er talloze uren getest is met die kaart icm het software pakket, oftewel je weet 100% zeker dat dat ding gewoon gaat renderen en er zonder kleerscheuren vanaf komt.
Mocht je toch problemen met je software hebben, dan kun je zowel bij HP als bij de software vendor aankloppen en zij zullen absoluut gaan kijken of ze het probleem op kunnen lossen voor je. Klop je aan met je GTXje dan is het heel simpel; hallo en doeidoei! Je bent dan aangewezen op fora zoals hier hopende dat iemand toevallig iets weet om je te helpen.

Daarnaast zijn er specifieke drivers voor quadro icm software, die naar mijn weten niet zo veel effect hebben op GTX kaarten. Denk aan specifieke autoCAD drivers; http://www.nvidia.com/object/AutoCAD_PD_workstation.html toch fijn dat ze je helpen met toegespitste drivers..
Ook bevat de ZBook HP Performance advisor software. Hiermee kun je met een (paar) klikken van je muis je systeem compleet afstellen op de meest optimale settings voor je software. Ook erg fijn toch wel om ook die laatste druppel performance eruit te persen. Sommige software kan namelijk (veel) slechter presteren als je hyperthreading aan hebt staan bijv. O-)
Zakelijke gebruikers komen gewoon voor 90% automatisch bij Quadro uit omdat het support heeft. Staat een medewerker stil dan kost die veul geld (een pro kost nou eenmaal wat) in vergelijking met het verschil van GTX aanschaf prijs en geen support...

Het punt waar je op terecht komt is simpel. Wil je betrouwbaarheid en een plekkie voor pro hulp bij issues (waarschijnlijk weten je leraren ook iets meer van quadro's ipv GTX want: redenen) of wil je voor je games gaan en toegewezen zijn op je Google Fu en communities (ook niets mis mee hoor)?

Om antwoord te geven op je bonus vraag; Moderne games draaien ook nog prima op de M1200M, echter niet op ultrasupervet settings. Vergelijk 'm met de GTX960M waar je ook prima een potje op kunt gamen zolang je de settings niet boven medium/high uit komt.

Nu nog een bonusje van mij uit :+ ;
Een VEEL mooiere, betere, en dikkere laptop dan die ZBook? ZEKER!
Nu met nog meer voordeel, want het volgende zit er ook nog eens GRATIS bij voor jou;
500GB externe HDD van LG (voor al je projecten veilig op te kopiëren als backup!)
Kensington superveilige laptoptas met slot voor de ritsen en kabelsloten voor erop (ja, sloten. 1,2,3 stuks dus! Je kunt er altijd nog 2 voor je fiets gebruiken?)
Microsoft Office 2016 Professional Plus
Microsoft Visio 2016 Professional Plus
en als klapstuk;
Plantronics C325 headset met USB callcontrol verloop (voor als je je eigen architecten bureau bent begonnen en potentiële klanten wil bellen)
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maricello
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-07-2017
Bedankt voor de uitgebreide reactie, genoeg stof om over na te denken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-03-2020

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

@Maricello Graag gedaan! Ook nog een extra dingetje; https://www.notebookcheck...s-and-Specs.207414.0.html

Succes met je keuze (voor mijn prachtige once in a lifetime aanbieding :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironhydrax
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2024
Wat heb je gekozen en waarom?
Dit jaar zit er een P1000 in, op papier ook trager dan een 1050ti/1060.