Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
Goedendag,

Ik zit al langere tijd met het volgende "probleem" waar ikzelf geen oplossing op weet.

Ik ben enorm tevreden met onze receiver i.c.m speakers. Alleen valt mij op dat de volume vaak rond de 40-50 moet staan om überhaupt geluid te horen. Ik heb hier toen met een collega over gehad en die gaf aan de speakers individueel in te stellen op een bepaalde dB alleen heb ik geen idee wat de ""normale" instellingen horen te zijn

Onze dB instelling is al volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
Fron L: + 2.5 dB
Center + 5.0 dB
Front R + 2.5 dB
Surround R + 2.0 dB
Surround L + 2.0 dB
Subwoofer + 0.5 dB

Met een afstand van MAX 3.5 Meter.

de speakers hebben ondersteuning van 20 tot 100 Watt met een max dB van 86
http://www.wharfedale.co.uk/product.php?pid=89

Dus wie heeft hier nog tips om het geluid duidelijker te krijgen zonder de volume op 40-60 te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57
Wat is überhaupt het probleem om het volume op 60 te zetten? De stand van de volumeknop is zo niet interessant om rekening mee te houden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 10:04
FeaR schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:57:
Wat is überhaupt het probleem om het volume op 60 te zetten? De stand van de volumeknop is zo niet interessant om rekening mee te houden.
Misschien omdat het geluid harder zou kunnen dan bijv 60?

@Jboy1991: Heb je Audyssey gebruikt?

[ Voor 6% gewijzigd door YaYo86 op 11-07-2017 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
FeaR schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:57:
Omdat het mij niet gezond lijkt voor de speakers heb er verder geen verstand van vandaar het topic
YaYo86 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:59:
[...]

Misschien omdat het geluid harder zou kunnen dan bijv 60?

@Jboy1991: Heb je Audyssey gebruikt?
Ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
De gewone schaal loopt tot 100 meen ik, je hebt nog wel wat gas over als je bij 50 pas geluid hoort.
Bij mijn x2200 staat het volume meestal op -28db :P

[ Voor 20% gewijzigd door Goofy1978 op 11-07-2017 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:56
Zou me echt niet druk maken om deze stand van het 'volume'. Pas als het altijd richting de 100% moet om hoorbaar te worden dan wordt het raar.

Paar dingen:
- jouw 'max 86 dB' is de gevoeligheid van de luidsprekers. Het zegt iets over hoeveel geluidsdruk een luidspreker produceert gemeten op een bepaalde afstand bij een bepaald vermogen. Hoe hoger, hoe efficienter vermogen in geluid omgezet wordt. Het is zeker geen 'maximum'.
- standje 60 op de versterker wil niet zeggen dat er ook 60 dB of Watt uit komt, dat werkt niet zo. Het regelt alleen hoeveel van het ingangssignaal bij de eindversterker komt.
- die losse dB instellingen per speaker zijn om de balans (links/rechts, voor/achter) te regelen voor jouw 5.1 surround. Ga op je luisterplek zitten en stem het af met de ingebouwde testtoon/ruis of meetapp (als die er is) van je receiver. Exacte getallen zijn niet zo te noemen, dat is afhankelijk van de opstelling (en akoestiek etc). Niet echt bedoeld om een laag volume te boosten, ookal kan het wel.

Slecht voor de speakers.... zolang het nog geen pijn aan de oren doet of het geluid vervormt dan mag je redelijkerwijs verwachten dat de speakers het prima trekken.

De Denon lijkt mij een prima match voor de Wharfedales. Geen zorgen over maken, gewoon genieten! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Dat staat ie bij mij ook normaal gesproken, althans 40 (of -40 bij die andere verdeling) is in mijn systeem "normaal" volume. De schaal -80 tot +20 is wat logischer dan de schaal 0 tot 100. Voor je gemoedstoestant kun je je dan inbeelden dat de speakers op volume 0 gewoon 1 watt vragen en gelijk volume aan de gevoeligheidsopgave geven. Alle negatieve waardes zijn dan sowieso veilig voor receiver en speaker, omdat de vermogens onder een watt zullen liggen. De realiteit is niet zo zwart-wit en precies dat, maar het zal er niet ver vanaf liggen. Weet dat de laatste 6 volumepunten (94-100 of 14-20) pas echt de receiver op z'n staart trappen. (Het gevolg van een logaritmische schaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Dit topic doet me een beetje denken aan "but these go to eleven!" (This is spinal tap fragment :) ).

Maw, volume aanduiding is arbitrair.
Pagina: 1