Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 09:20
Hallo allemaal,

Een vraag over het verminderen van het belastingbedrag over een schenking.

Oma heeft haar huis verkocht (bijna vrij van hypotheek) en heeft het restant nu dus op haar rekening staan.

Nu wil zij daarvan een deel gaan schenken aan haar kinderen. Is het fiscaal mogelijk om deze schenking ook via de kleinkinderen (3 stuks) te laten lopen, welke deze weer "doorschenken" aan hun ouders?

Voorbeeld 1, rechstreeks naar kind: Oma schenkt 50K aan kind 1, en kind 1 betaald hierover 50K - vrijstelling (5k voor gemak) = €45K * 10%. = €4.500,-

Voorbeeld 2, via kleinkinderen naar kind. Oma schenkt 3x €2.129 = 6.387 naar de kleinkinderen, welke dit geld aan kind "doorschenken" (belastingvrij). het restant van €50K - €5K vrijstelling - 6.387 gaat rechtstreeks naar het kind, en hierover wordt schenkbelasting betaald.

De winst hierin is dus dat er over €6.387 geen 10% belasting betaald hoeft te worden, waardoor er toch ruim €600 wordt "bespaard" aan belasting.

De kleinkinderen in deze zijn allen uitwonend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Aan schenkingen mogen geen voorwaarden zitten. Dus de kleinkinderen mogen niet gedwongen worden om dit geld door te storten aan hun ouders.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:38

Tazzios

..

Kan de schenking niet worden gebruikt voor de woning of kan er gebruik worden gemaakt van de eenmalige verhoging.
Zie hier de regels:
https://www.belastingdien...nken-vrijstellingen-2017-

Schenking over meerdere jaren spreiden is misschien ook een optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Tazzios op 11-07-2017 14:49 . Reden: even wat netter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
CaLeX schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:45:
Aan schenkingen mogen geen voorwaarden zitten. Dus de kleinkinderen mogen niet gedwongen worden om dit geld door te storten aan hun ouders.
Nee dat begrijp ik, maar als dit op iniatief van de kinderen wordt ingezet is het dus geen probleem?
Tazzios schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:45:
Kan de schenking niet worden gebruikt voor de woning of kan er gebruik worden gemaakt van de eenmalige verhoging.
Zie hier de regels:
https://www.belastingdien...nken-vrijstellingen-2017-

Schenking over meerdere jaren spreiden is misschien ook een optie.
Nee beide kinderen zijn de leeftijd van de 40 reeds gepasseerd. Uitspreiden over meerdere jaren is niet echt een optie, oma zit in het verzorgingstehuis en betaald hierdoor naar inkomen/spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Zijn de partners ook de 40 gepasseerd?
"* Bent u 40 jaar of ouder, maar is uw partner jonger dan 40 jaar? Dan geldt deze vrijstelling ook voor u."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er is sprake van drie schenkingen. Oma aan kind, oma aan kleinkind en kind aan ouders. Voor zover ik kan zien zijn hier geen juridische bezwaren tegen.

Ik vind het alleen een aparte constructie om de kleinkinderen als geldezel te gebruiken in plaats van direct de schenking aan de kleinkinderen te geven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
Jep, zijn beide de 40 gepasseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-06 15:53
Belastingtelefoon al gebeld? Dan weet je direct of het mag ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Wat Tsurany aangeeft vind ik ook wel goed, waarom niet de klein kinderen de schenk laten houden.
Kunnen ze later niet gaan klagen dat hun spaarrekening door hun ouders is geplunderd. Wettelijk zijn er ook wat haken en ogen: http://www.benthemgratama...un-kinderen-te-gebruiken/

Edit:
Ik ga er in de laatste regel vanuit dat ze minder jarig. (zijn maar hoeft natuurlijk zo te zijn)

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 11-07-2017 15:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:53
Jongens dit valt onder belastingontduiking!
Je gaat nu een rare 'constructie' creëren om te proberen onder de belasting uit te komen.

Andere situatie:
Stel je doet het toch op je voorgestelde manier. 1 van de kleinkinderen besluit het geld niet over te maken naar je kind. Resultaat: jij boos, maar er is 100% correct gehandeld.
'maar zoiets zullen ze nooit doen', geld maakt het slechtst in de mens los.

Is het fiscaal mogelijk om deze schenking ook via de kleinkinderen (3 stuks) te laten lopen, welke deze weer "doorschenken" aan hun ouders?
Ja.

Ga je hiermee de belasting proberen té slim af te zijn (ontduiken)
Ja.

Doe je het toch en gaat het fout, heb je dan een poot om op te staan?
Nee, want het is een schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Swennus schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:52:
[...]

Nee dat begrijp ik, maar als dit op iniatief van de kinderen wordt ingezet is het dus geen probleem?
De kinderen initiëren dat de kleinkinderen hun schenking door moeten storten? Weet oma wel wat er allemaal gebeurd?

De belastingdienst zal dit als 1 schenking zien en er belasting over heffen (plus eventuele boete als het volgens door jouw op de belastingaangifte staat).

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-06 15:53
diefightdie schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:05:
Jongens dit valt onder belastingontduiking!
Je gaat nu een rare 'constructie' creëren om te proberen onder de belasting uit te komen.
En hier spreek je jezelf tegen. :)

Belastingontduiking is inderdaad strafbaar. Dit kan echter vallen onder belastingontwijking (belastingdienst te slim af zijn), en dat is gewoon toegestaan.

EDIT; typo.

[ Voor 4% gewijzigd door AlxRoelofs op 11-07-2017 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:55
Snap de TS heel goed. Misschien een 'rare belastingconstructie' maar je mag best opzoek naar een legale manier om zo min mogelijk schenkbelasting kwijt te zijn. Zie wettelijk geen bezwaren tegen de genoemde constructie via de kleinkinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 16:26
Ik zie een probleem in de voorwaardelijkheid van de schenking van oma aan kleinkind. Door voorwaarden te stellen is het geen schenking meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:21
Schenk het lekker aan je kinderen. En als je dat niet wil moet je gewoon zelf belasting betalen over het geld. Je hebt nu een risico van 2129 euro om 200 euro te besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:07
Swennus schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:41:
Nu wil zij daarvan een deel gaan schenken aan haar kinderen. Is het fiscaal mogelijk om deze schenking ook via de kleinkinderen (3 stuks) te laten lopen, welke deze weer "doorschenken" aan hun ouders?
Oma kan beter jaarlijks 3x 2.129 euro aan haar kleinkinderen schenken, die hebben waarschijnlijk meer aan het geld dan 'de ouders'.

Daarnaast mag oma 5.320 belastingvrij aan jullie schenken.

Op deze manier kan oma jaarlijks bijna 12k belastingvrij aan jullie schenken.

Misschien dat oma haar geld evenredig over de kleinkinderen in een 'eenmalige schenking' kan doen voor het huis: https://www.belastingdien...elling-eigen-woning-2017/

Waarom willen de 'ouders' trouwens het geld hebben? Hebben deze hun zaakjes al niet prima voor elkaar? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:04
President schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:28:
[...]

Oma kan beter jaarlijks 3x 2.129 euro aan haar kleinkinderen schenken, die hebben waarschijnlijk meer aan het geld dan 'de ouders'.

Daarnaast mag oma 5.320 belastingvrij aan jullie schenken.

Op deze manier kan oma jaarlijks bijna 12k belastingvrij aan jullie schenken.

Misschien dat oma haar geld evenredig over de kleinkinderen in een 'eenmalige schenking' kan doen voor het huis: https://www.belastingdien...elling-eigen-woning-2017/

Waarom willen de 'ouders' trouwens het geld hebben? Hebben deze hun zaakjes al niet prima voor elkaar? :X
Wat vaak is, zeg niet in dit geval maar als oma bijvoorbeeld naar een zorginstelling moet dan wordt er een eigen bijdrage gevraagd, van je raad het al, je eigen vermogen. is dat eigen vermogen dus heel veel dan is dat percentage dat je moet betalen van je vermogen dus ook heel veel.

En tja dan kan ik begrijpen dat je je hardverdiende centjes liever in de familie houdt dan aan eigen bijdrage jaarlijks.

[ Voor 5% gewijzigd door Scrtz op 11-07-2017 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Scrtz schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:29:
[...]

Wat vaak is, zeg niet in dit geval maar als oma bijvoorbeeld naar een zorginstelling moet dan wordt er een eigen bijdrage gevraagd, van je raad het al, je eigen vermogen. is dat eigen vermogen dus heel veel dan is dat percentage dat je moet betalen van je vermogen dus ook heel veel.

En tja dan kan ik begrijpen dat je je hardverdiende centjes liever in de familie houdt dan aan eigen bijdrage jaarlijks.
Klopt, een prima reden om je geld naar je kinderen en kleinkinderen te schenken!
(en niet zoals in TS zijn geval om via zijn eigen kinderen het geld weer bij hem te krijgen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
t_captain schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:18:
Ik zie een probleem in de voorwaardelijkheid van de schenking van oma aan kleinkind. Door voorwaarden te stellen is het geen schenking meer.
Zelfs buiten dit is het een geval van 'fraus legis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

alwind schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:26:
Schenk het lekker aan je kinderen. En als je dat niet wil moet je gewoon zelf belasting betalen over het geld. Je hebt nu een risico van 2129 euro om 200 euro te besparen.
TS is 29. Denk niet dat hij uitwonende kinderen heeft :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Schenk aan kleinkind. Zet vast op de bank. Mooi voor de studie of het eerste huis van kleinkind.
oma zit in het verzorgingstehuis en betaald hierdoor naar inkomen/spaargeld.
Er is dus zelfs sprake van de combi van belastingontwijking / -ontduiking en misbruik maken van het verzorgingstehuis die korting geeft aan mensen die het niet zelf kunnen bekostigen? Sja...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

F_J_K schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:57:
Er is dus zelfs sprake van de combi van belastingontwijking / -ontduiking en misbruik maken van het verzorgingstehuis die korting geeft aan mensen die het niet zelf kunnen bekostigen? Sja...
Over de moraliteit kan gediscussieerd worden maar belasting ontduiking ka het zeker niet zijn. Dit is gebruik maken van de regels om zo min mogelijk belasting te hoeven betalen en zo min mogelijk te hoeven betalen aan het verzorgingstehuis.

Ik vind het ook absoluut niet netjes maar het mag wel gewoon.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:40

[...]

Is het dan steun voor de gene die het niet kunnen betalen of straf voor degene die wel netjes de zaakjes op orde hebben? Neigt toch behoorlijk naar het laatste.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Schenk aan kleinkind. Zet vast op de bank. Mooi voor de studie of het eerste huis van kleinkind.

[...]

Als je zuinig geleefd hebt en dus een gevulde rekening, mag je fijn €2300 per maand aftikken. Heb je niets, dan krijg je dezelfde zorg. Wat zou jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
Allen bedankt voor de antwoorden, het is mij wel duidelijker geworden.

Topic mag dicht wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:03:
[...]

Als je zuinig geleefd hebt en dus een gevulde rekening, mag je fijn €2300 per maand aftikken. Heb je niets, dan krijg je dezelfde zorg. Wat zou jij doen?
Jij hebt zorg nodig en hebt een gevulde rekening. Je geeft dit lekker aan je kinderen en laat de belastingbetaler betalen voor je zorg. Vind je dat dan eerlijk?

De overheid springt bij voor mensen die het niet zelf kunnen opbrengen. Er zit niks aan 'straf' in voor mensen die het wel kunnen betalen, hoe graag sommige mensen het ook op die manier willen bekijken. Wees blij dat 'oma' het kán betalen!

[ Voor 21% gewijzigd door Icephase op 11-07-2017 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Icephase schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:27:
[...]

Jij hebt zorg nodig en hebt een gevulde rekening. Je geeft dit lekker aan je kinderen en laat de belastingbetaler betalen voor je zorg. Vind je dat dan eerlijk?
In Duitsland hebben kinderen een onderhoudsplicht ten opzichte van hun ouders (en in principe ook kleinkinderen tov hun grootouders), dat zou zoiets wat ondervangen. In Nederland wentelt men de kosten van de verzorging van ouders eerder op de samenleving af.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 11-07-2017 16:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

[...]

De overheid springt bij voor mensen die het niet zelf kunnen opbrengen. Er zit niks aan 'straf' in voor mensen die het wel kunnen betalen, hoe graag sommige mensen het ook op die manier willen bekijken. Wees blij dat 'oma' het kán betalen!
Mensen 'met wat geld' hebben al hun hele leven flink bijgedragen aan de schatkist, veel meer dan niet-werkenden. Dat is niet erg, want je krijgt iets terug voor een hoog salaris waar hoge belasting bij hoort: de mogelijkheid om een groot huis te kopen, mooie reizen te maken, fijne spullen, goede opleiding voor je kinderen, etc.
Maar zodra je in het verpleeghuis ligt, valt dat allemaal weg: iedereen wordt hetzelfde behandeld, maar wie geld heeft mag ruim een modaal nettosalaris bijdragen. Er is gewoon geen incentive meer om bezit/vermogen te hebben. Dan snap ik wel dat je dat geld liever aan je nageslacht geeft, en dat neem ik dan ook niemand kwalijk.

Ben je zelf trouwens ook al flink aan het sparen voor je pleegzorg als je 90 bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Oma heeft het gedurende haar leven al helemaal betaald aan verplichte premies en verzekeringen. 2x betalen is natuurlijk wat veel van het goede. Dan verkoopt de directeur maar 1 van zijn auto's of vakantiehuisjes.

Je moet echt zo arm mogelijk het verzorgingstehuis in en zorgen dat je kinderen het goed hebben met je zuurverdiende geld. Doe je dat niet, dan had je er niet voor hoeven werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
[...]

Ja, dat vind ik eerlijk. Tegen de tijd dat ik naar een verzorgingstehuis moet ga ik ook al mijn geld schenken.

Piet is jaarlijks op vakantie gegaan en heeft geen eigen vermogen, Klaas is om het jaar op vakantie gegaan en heeft wel eigen vermogen. Klaas moet meer dan Piet betalen omdat hij meer vermogen heeft?

Ik schenk mijn geld wel weg, dan heb ik het ook nodig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Rukapul Fraus legis, is dat dwaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 17:07

Basszje

Reisvaap!]

Overigens moet je ook gewoon schenkbelasting betalen van kind > ouders, dus wat zo'n constructie nou precies oplevert is mij Henk.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:21
Basszje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:10:
Overigens moet je ook gewoon schenkbelasting betalen van kind > ouders, dus wat zo'n constructie nou precies oplevert is mij Henk.
Je hebt dan gewoon de vrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 17:07

Basszje

Reisvaap!]

alwind schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:11:
[...]
Je hebt dan gewoon de vrijstelling.
Die heb je van ouder > kind toch ook gewoon? Enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je het iets meer spreidt. Lijkt mij nogal veel moeite voor een marginaal voordeel, maar goed.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
Nee: Wikipedia: Fraus legis
Fraus legis is een door de Hoge Raad[1] in het fiscale recht geïntroduceerd begrip dat 'misbruik van recht' verbiedt. Hiervan is sprake bij constructies die bedoeld zijn om belasting te besparen, verder geen niet-fiscale betekenis hebben en strijdig zijn met doel en strekking van de wet.
Een indirecte schenking om een directe te verhullen is een prima kandidaat daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Precies wat in OP wordt voorgesteld dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:14:
[...]

Nee: Wikipedia: Fraus legis

[...]

Een indirecte schenking om een directe te verhullen is een prima kandidaat daarvoor.
http://www.universiteitva...en-maas-in-de-wet-vinden/

Hier wordt ook een leuke casus besproken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 12:25
Dus oma moet van haar geld af omdat ze anders moet betalen voor het verzorgingstehuis; jullie vinden dat de belastingbetaler voor oma moet betalen. Oma moet dus van haar geld af, maar hierover moet zo min mogelijk belasting betaald worden; jullie vinden dat andere belastingbetalers voor oma moeten betalen. En die andere belastingbetalers vraag je hier om hulp? Getuigt wel van lef, vind ik.

Ik zou zelf denken dat de 'schenking' aan de kleinkinderen, die doorgesluisd wordt aan de kinderen, niet als aparte schenking gezien kan worden. Je maakt handig gebruik van het feit dat het geld even op naam van een ander gestaan heeft, maar effectief is de hele bulk een schenking aan dezelfde persoon. Je probeert naar de letter van de wet te kijken, maar weet donders goed dat de geest van de wet een andere is. Als dit niet strafbaar is zou het strafbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

@Swennus heb je uberhaupt de tekentool al doorlopen? https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/schenkbelasting/

Direct naar kind een schenking van 50 k betaal je 2400 euro ofzo over. Naar een kleinkind hetzelfde bedrag een dikke 8k aan belasting.

Dus ik weet niet hoe je tot de conclusie komt dat via kleinkinderen er voordeel te halen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 11-07-2017 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Schenken van oma aan kinderen. Dito doorschenken aan kleinkinderen. Vervolgens kinderen terug laten lenen van kleinkinderen. Dat laatste moet tegen een actieel rentepercentage en jaarlijks vastgesteld worden, maar rente is nu vrij weinig. Plus, als kleinkinderen bijv studeren kun je het zo uitrekenen dat het gelijk is aan het collegegeld oid.

Alternatief: kijk eens naar een familiebank constructie. Maar een goede financieel adviseur en/of eennotaris kan hier prima bij helpen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:48:
[...]

Mensen 'met wat geld' hebben al hun hele leven flink bijgedragen aan de schatkist, veel meer dan niet-werkenden. Dat is niet erg, want je krijgt iets terug voor een hoog salaris waar hoge belasting bij hoort: de mogelijkheid om een groot huis te kopen, mooie reizen te maken, fijne spullen, goede opleiding voor je kinderen, etc.
Maar zodra je in het verpleeghuis ligt, valt dat allemaal weg: iedereen wordt hetzelfde behandeld, maar wie geld heeft mag ruim een modaal nettosalaris bijdragen. Er is gewoon geen incentive meer om bezit/vermogen te hebben. Dan snap ik wel dat je dat geld liever aan je nageslacht geeft, en dat neem ik dan ook niemand kwalijk.

Ben je zelf trouwens ook al flink aan het sparen voor je pleegzorg als je 90 bent?
Ik op zich ook niet, maar daar kies je dan toch zelf voor? Je kunt ook lekker met je (klein)kinderen ieder jaar op vakantie gaan wanneer je dat nog kunt, je kunt ze een schenking doen als ze een huis gaan kopen, etc. etc. Mogelijkheden zat. Alleen als je als bok op de haverkist blijft zitten totdat je 90 bent en zorg nodig hebt, moet je dat dus zelf betalen. Is toch niks mis mee?

Overigens, ik werk om te leven. Als ik 90 ben, hoop ik dat ik geen cent meer over heb want dan heb ik er alles uit gehaald wat binnen mijn mogelijkheden lag. Met een ton op de bank kun je wat mij betreft wel spreken over gemiste kansen. Geld is een middel, geen doel.

Veel mensen hier zien dit betalen als 'straf' geloof ik, of als extra belasting... dat is echt de grootste onzin. Mensen die het níet kunnen betalen, worden geholpen (je kunt ze immers moeilijk laten verrotten toch?). De rest moet het zelf doen. Ben je het hier niet mee eens, moet je de volgende keer niet meer VVD stemmen. Dan betaalt de overheid (maar gaat ws. het inkomensbelastingtarief omhoog).

[ Voor 11% gewijzigd door Icephase op 13-07-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Icephase schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:16:
Veel mensen hier zien dit betalen als 'straf' geloof ik, of als extra belasting... dat is echt de grootste onzin. Mensen die het níet kunnen betalen, worden geholpen (je kunt ze immers moeilijk laten verrotten toch?). De rest moet het zelf doen. Ben je het hier niet mee eens, moet je de volgende keer niet meer VVD stemmen. Dan betaalt de overheid (maar gaat ws. het inkomensbelastingtarief omhoog).
Ik stem ook geen VVD >:)

Maar het is ook een vorm van extra belasting
- schenken boven een bepaald bedrag kost geld? Waarom? Ik heb er toch al o.a. loonbelasting over betaald?
- sterf ik dan moet er erfbelasting worden betaald, maar schenk ik het voor die tijd weg dan kost het niks?
- heb ik geen geld is het verzorgingstehuis 'gratis', heb ik wel spaargeld dan moet ik eigen vermogen afstaan?

Het is ook een straf voor zuinig leven.Je hebt gelijk dat je gewoon moet zorgen dat je op 0 staat als je de pensioenleeftijd nadert, want voor mensen met weinig geld zorgt de maatschappij en heb je het geld niet dan zorgt de maatschappij niet voor je. Terwijl de service en voorzieningen in het verzorgingstehuis gelijk zijn voor iemand met 0 euro of iemand met 200.000 euro
Met een ton op de bank kun je wat mij betreft wel spreken over gemiste kansen.
Dat kan je inderdaad zeggen, behalve als je van plan bent die ton later (nuttig/doelmatig) te besteden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
President schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:51:
... Terwijl de service en voorzieningen in het verzorgingstehuis gelijk zijn voor iemand met 0 euro of iemand met 200.000 euro
...
Als je zou willen zou je voor die €200000 een tijdje ook wat betere service kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Grote kans dat de kleinkinderen het geld beter kunnen gebruiken dan de kinderen, dus dat lijkt me een betere oplossing dan belastingontduiking via een schijncontstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

[...]

- schenken boven een bepaald bedrag kost geld? Waarom? Ik heb er toch al o.a. loonbelasting over betaald?
- sterf ik dan moet er erfbelasting worden betaald, maar schenk ik het voor die tijd weg dan kost het niks?
- heb ik geen geld is het verzorgingstehuis 'gratis', heb ik wel spaargeld dan moet ik eigen vermogen afstaan?
Noem me maar een idealist of dromer misschien, maar dit zie je toch echt verkeerd. Het is toch ook normaal dat mensen met een laag inkomen huursubsidie krijgen, of kinderopvangtoeslag, of zorgtoeslag, of of of? Waarom is het dan ineens gek dat die mensen ook 'korting' krijgen op de zorg die ze op hun oude dag nodig hebben? Dat maakt het niet ineens een extra belasting voor mensen die het wél zelf kunnen betalen. De dagelijkse boodschappen moet ik ook zelf betalen, dat is toch ook geen "belasting"?

Verder zoek ik hier geen discussie over of erfenis of schenking al dan niet terecht belast wordt. Het argument 'daar heb ik toch al loonbelasting over betaald' gaat voor veel meer dingen op, denk alleen al aan BTW of accijnzen. Als we het afschaffen, gaat onherroepelijk de loonheffing omhoog. Maar ja, nivelleren is een feest zullen we maar denken dan. Het is nou niet zo dat de rijksoverheid gigantische winsten maakt, dus als het niet uit de breedte komt, moet het maar uit de lengte nietwaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 13-07-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Icephase schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:20:
[...]

Noem me maar een idealist of dromer misschien, maar dit zie je toch echt verkeerd. Het is toch ook normaal dat mensen met een laag inkomen huursubsidie krijgen, of kinderopvangtoeslag, of zorgtoeslag, of of of? Waarom is het dan ineens gek dat die mensen ook 'korting' krijgen op de zorg die ze op hun oude dag nodig hebben? Dat maakt het niet ineens een extra belasting voor mensen die het wél zelf kunnen betalen. De dagelijkse boodschappen moet ik ook zelf betalen, dat is toch ook geen "belasting"?
Ik ben het deels met je eens, maar niet helemaal
kinderopvangtoeslag: prima, krijgen wij zelf ook. Helemaal prima als beiden ouders die dag werken of om een andere reden op die dag niet voor hun kind kunnen zorgen

zorgtoeslag: prima, maar dit geld moet dan wel worden besteed aan de zorgverzekeraar (genoeg wanbetalers...)

huursubsidie: hmm, dat weet ik niet. Misschien dat er gewoon wat woningen moeten worden gebouwd voor 200 euro in de maand. Gewoon containerwoningen ofzo, vooral voor de mensen die alleen zijn. Teveel alleenstaanden die nu een gezinswoning door sociale huur bezet houden, woonoppervlakte naar gezinssamenstelling of andere bijzondere omstandigheden vind ik prima

Maar:
- persoon A gaat jaarlijks op vakantie en gaat wekelijks uit eten. Op zijn 73e heeft hij geen eigen bezit meer
- persoon B gaat 1x per 5 jaar op vakantie en gaat zelden uit eten. op zijn 73e heeft hij een eigen vermogen van 300.000 gespaard

Waarom moet persoon B extra betalen in het verzorgingstehuis? Hij heeft zuinig geleefd om niet tijdens zijn leven te hoeven terugvallen op de maatschappij qua zorg en om gewoon in zijn eigen huis te wonen in plaats van sociale huur. Als persoon B zijn geld had uitgegeven of had geschenkt dan had hij evenveel betaald als persoon A.

- Persoon B wordt gestraft voor zuinig leven
- Persoon A wordt beloond voor financieel onverstandig leven en ervan uit gaan dat 'de maatschappij' wel voor hem gaat zorgen

Desondanks snap ik ook wel dat de overheid overal geld voor nodig heeft. In dat opzicht ben ik blij dat mensen zich bijvoorbeeld niet aan de verkeersregels houden, door het geld wat via bonnen binnen komt hoef ik niet 20 euro per maand extra wegenbelasting af te dragen :9.

[ Voor 6% gewijzigd door President op 13-07-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

De rijksoverheid maakt gewoon alles op wat er binnen komt. Als dat wat meer is, dan maken ze wat meer op. Simpel zat.

De rekening voor een eventueel verzorgingstehuis heb je gedurende je werkzame leven volledig voldaan. Dat de rijksoverheid regeltjes heeft bedacht om dit 2x in rekening te kunnen brengen, is een keuze. Ik betaal liever maar 1 keer en zal dus ook zorgen dat er niets of bijna niets meer is als het zover is. De rijksoverheid geeft dan gewoon iets minder uit, want er komt iets minder binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

President schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:34:
[...]
[knip]

Maar:
- persoon A gaat jaarlijks op vakantie en gaat wekelijks uit eten. Op zijn 73e heeft hij geen eigen bezit meer
- persoon B gaat 1x per 5 jaar op vakantie en gaat zelden uit eten. op zijn 73e heeft hij een eigen vermogen van 300.000 gespaard

Waarom moet persoon B extra betalen in het verzorgingstehuis? Hij heeft zuinig geleefd om niet tijdens zijn leven te hoeven terugvallen op de maatschappij qua zorg en om gewoon in zijn eigen huis te wonen in plaats van sociale huur. Als persoon B zijn geld had uitgegeven of had geschenkt dan had hij evenveel betaald als persoon A.

- Persoon B wordt gestraft voor zuinig leven
- Persoon A wordt beloond voor financieel onverstandig leven en ervan uit gaan dat 'de maatschappij' wel voor hem gaat zorgen

[knip]
En als ze nou allebei een Ferrari willen kopen van € 300.000? Persoon B kan dat gewoon doen, persoon A niet. Wordt persoon B dan ook gestraft voor een zuinig leven? Tuurlijk niet, hij is blij dat hij die mooie auto gewoon kan halen. Persoon A krijgt vervolgens een OV-kaart van de overheid zodat hij/zij toch nog ergens naar toe kan als dat nodig is. Er zijn genoeg verzorgingshuizen waar je een veel betere zorgervaring kunt kopen vs. iemand die het 'krijgt', dat kan B wel betalen en A niet. Het is maar net waar je je geld aan uit wilt/kunt geven.

Er is niemand die in NL wordt gestraft voor een zuinig leven, er wordt gewoon gezorgd dat niemand de zorg misloopt die ze nodig hebben. Je haalt zelf de wanbetalers van zorgverzekeringspremie aan: wil je die dan ook maar de toegang tot zorg ontzeggen? En voordat je 'ja' antwoordt: weet dat dat de maatschappij nog véél meer aan geld kost op de lange duur.
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:36:
De rijksoverheid maakt gewoon alles op wat er binnen komt. Als dat wat meer is, dan maken ze wat meer op. Simpel zat.

[knip]
Onjuist. Ik vraag me af of je überhaupt iets van overheidsfinanciën weet.
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:36:
[knip]

De rekening voor een eventueel verzorgingstehuis heb je gedurende je werkzame leven volledig voldaan. Dat de rijksoverheid regeltjes heeft bedacht om dit 2x in rekening te kunnen brengen, is een keuze. Ik betaal liever maar 1 keer en zal dus ook zorgen dat er niets of bijna niets meer is als het zover is. De rijksoverheid geeft dan gewoon iets minder uit, want er komt iets minder binnen.
Lekker je kinderen opzadelen met hogere lasten... ook prima, maar geef de schuld niet aan de overheid. Dit is je eigen keuze.

[ Voor 21% gewijzigd door Icephase op 13-07-2017 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is ook een straf voor zuinig leven. Je hebt gelijk dat je gewoon moet zorgen dat je op 0 staat als je de pensioenleeftijd nadert, want voor mensen met weinig geld zorgt de maatschappij en heb je het geld niet dan zorgt de maatschappij niet voor je. Terwijl de service en voorzieningen in het verzorgingstehuis gelijk zijn voor iemand met 0 euro of iemand met 200.000 euro
- tussen pensioenleeftijd en tehuis zit nog 5 a 25 jaar aan thuis wonen, op vakantie gaan, nieuwe XBOX kopen, etc ;)

- ook in een tehuis: nietes. Immers kan je met die 200k een keertje wat leuks gaan doen, cadeautje kopen, etc. (Mits je nog een heldere geest heb dan). En: in een tehuis kan je dan lekker af en toe een punt taart of biertje kopen, de stad in gaan, etc. Dat kost ook geld als je 85 bent.. Oh, En je hebt met geld meer mogelijkheden om een beter tehuis te vinden, een (rechtsbijstandverzekering betalen of) advocaat in te huren bij problemen, etc.

- de service is misschien gelijk (behalve dus v.w.b. extraatjes), maar als niemand meer betaalt voor de service dan is er minder geld = minder zorg. En/of gaat de belasting voor iedereen omhoog om de zorg te blijven betalen. Al heb je gelijk dat dan automagisch niemand meer geld heeft, maar dan al ruim voor de pensioenleeftijd niet :+

Advies: ga als je keuze hebt niet arm een tehuis in. (En ga geen belastingfraude plegen).

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 13-07-2017 11:45 . Reden: betaalttttttt met een t :X ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 07:35
Ik had iets minder text dan @President, maar inhoudelijk eens met jouw post.

Die zorgtoeslag en kinderopvangtoeslagen zou men vanuit de instelling gelijk moeten doorstorten. Is nu ook een pilot mee gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
F_J_K schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:43:
...
- de service is misschien gelijk ...
En ook dat hoeft zoals eerder gepost helemaal niet zo te zijn, je kan gewoon betere service kopen als je dat zou willen.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 13-07-2017 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Croga

The Unreasonable Man

Yup, JIJ hebt al belasting betaald. Degene die de schenking krijgt niet.
Of wil je ook stoppen met loonbelasting betalen? Tenslotte heeft je werkgever er ook al belasting over betaald en die heeft het gekregen van iemand anders die er ook al belasting over betaald heeft......
Ur? Je hebt het net over schenkingsbelasting en nu beweer je dat die niet bestaat?
Tsja, alles kan om gedraaid worden heh.... Maar stromannen gebruiken is niet argumenteren.
Het is ook een straf voor zuinig leven.Je hebt gelijk dat je gewoon moet zorgen dat je op 0 staat als je de pensioenleeftijd nadert, want voor mensen met weinig geld zorgt de maatschappij en heb je het geld niet dan zorgt de maatschappij niet voor je. Terwijl de service en voorzieningen in het verzorgingstehuis gelijk zijn voor iemand met 0 euro of iemand met 200.000 euro
Op exact dezelfde manier als dat je beter kunt zorgen dat je geen baan hebt. Tenslotte wordt er dan voor je gezorgd. Toch? Die €10000 die ik nu per maand verdien met werken krijg ik toch ook gratis als ik niet werk?.... Oh, nee, toch niet.....

Op dezelfde manier kun je zonder geld weliswaar verzorgt worden maar met 2 ton op de bank kun je een heel ander soort verzorging krijgen.

Uiteindelijk is het zo enorm prettig dat we kunnen kiezen, zonder dat we het risico lopen in de goot te belanden. Wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Om nog even praktisch en legaal mee te denken: schenk jaarlijks 5k i.p.v. eenmalig 50k. Geeft de kinderen ook meteen een reden om wat vaker bij oma op de koffie te gaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 13-07-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

RemcoDelft schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:16:
Om nog even praktisch en legaal mee te denken: schenk jaarlijks 5k i.p.v. eenmalig 50k. Geeft de kinderen ook meteen een reden om wat vaker bij oma op de koffie te gaan :)
[...]
...

Nee beide kinderen zijn de leeftijd van de 40 reeds gepasseerd. Uitspreiden over meerdere jaren is niet echt een optie, oma zit in het verzorgingstehuis en betaald hierdoor naar inkomen/spaargeld.
Maar wel weer ontopic geraakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-06 16:03
Pin gewoon x bedrag en geef het cash?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
los van de belasting die betaald zou worden over het bedrag wat buiten een eventuele schenking om zou gaan, is het in dit geval, gezien grootmoeders in een verpleeghuis zit, ook zeker rendabel om haar zo weinig mogelijk op haar rekening te laten houden. immers wordt daar natuurlijk ook weer belasting over betaald, plus de kosten verblijf worden naar ratio van jou ''rijkdom'' berekend.

Besides, we betalen al genoeg belasting.. ik stel voor om het geld gewoon van de rekening te halen en onderling te verdelen... immers ALS grootmoeders onverhoopt binnen 6 maanden dood gaat na schenking, dan ga je daar alsnog belasting over betalen zoals die berekend wordt bij een erfenis.

Het beste, schenken wat er geschonken kan worden en de rest gewoon er af halen.. na overlijden vol houden dat jullie nergens van wisten, misschien ivm mogelijke dementie heeft ze iets aan de overbuurvrouw gegeven.. oid.

Ik blijf dit soort zaken zo krom hier in Nederland..
ik ga naar een tuincentrum, ik koop een boom, ik plant de boom in mijn tuin van mijn huis waar geen hypotheek op zit, 15 jaar later is de boom groot, en is het niet meer mijn boom, nee want nu kan en zal de gemeente en daarbijhorende ambtenaar bepalen of ik hem wel of niet OM mag doen..

Mijn boom..

[ Voor 16% gewijzigd door Patientzero op 13-07-2017 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:55
Patientzero schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:28:
Besides, we betalen al genoeg belasting..
Niet dus, want we hebben een staatsschuld...
Patientzero schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:28:
Ik blijf dit soort zaken zo krom hier in Nederland..
ik ga naar een tuincentrum, ik koop een boom, ik plant de boom in mijn tuin van mijn huis waar geen hypotheek op zit, 15 jaar later is de boom groot, en is het niet meer mijn boom, nee want nu kan en zal de gemeente en daarbijhorende ambtenaar bepalen of ik hem wel of niet OM mag doen..

Mijn boom..
Dit kan je nog voor 1000 andere zaken bedenken, ik mag niet eens zelf beslissen of ik mijn gordel om doe in de auto....

[ Voor 59% gewijzigd door assje op 13-07-2017 12:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dit topic gaat al lang niet meer over de originele vraag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.