Synology DS212j krijgt kuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-12-2025
Hallo,

Enkele jaren geleden heb ik een DS212j aangeschaft om eens wat te spelen met een NAS. Gaandeweg heeft de NAS steeds meer functies gekregen.

Momenteel gebruik ik hem voor VPN(TV/netflix in het buitenland), opslag, backups, DynDNS en Domoticz.

Nu heb ik al meer dan een jaar maandelijks de melding dat 1 van de schijven beschadigde sectoren heeft. Mede omdat het officieel de NAS is van mijn vader, en hij het niet nodig vindt de HDD te vervangen tot ie echt kapot is en het feit dat ik Raid1 draai heb ik deze nog niet vervangen. Al die tijd heb ik bij vlagen last gehad van het niet reageren van de web GUI en/of windows bestandsservices.

In de loop van de tijd heb ik gemerkt dat ik ook soms geen toegang tot VPN heb. Een reboot van zowel router, modem als NAS volstaat dan meestal voor een tijdje. (enkel 1 van deze 3 apparaten heeft geen effect, gek genoeg). Nu gebruik ik een TP-link router met OpenWRT die op een Ubee van Ziggo(bridge modus) aangesloten zit. Ik zit te wachten op een lucratieve deal om een USG van Ubiquiti op te pakken, maar wellicht dat ik dit eerder doe.

Nu worden de problemen echter steeds erger. Momenteel kan ik de Web GUI niet benaderen, zowel extern als via LAN niet. Pingen naar het IP kan wel. Verder is Domoticz het enige dat wel blijft werken.

Een DS212j is nooit een snelle NAS geweest maar hij is misschien toch wel aan vervanging toe. Ik wil echter niet zomaar voor niks alles gaan vervangen.

Lang verhaal kort: wat is wijsheid?

Beste antwoord (via Qlimaxxx op 24-07-2017 16:19)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:22
https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC
Of, kijk eerst maar of ze überhaupt draaien aan de pc. (let op, pc kan de volumes niet zien, niet formatteren)

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2017 22:23 ]

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:17
Gooi die schijf die foutmeldingen geeft er eens uit? Je geeft aan dat je raid gebruikt dus in principe zou alles gewoon door moeten lopen. Het kan zijn dat ie aan het 'wachten' is tot bepaalde data naar de defecte schijf geschreven is, maar dit echter niet lukt.

De J modellen zijn nooit de snelste in het gamma geweest, maar de taken die jij m toebedeelt hebt zou ie prima aan moeten kunnen.

• Qlimaxxx
gastje01 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:42:
Gooi die schijf die foutmeldingen geeft er eens uit? Je geeft aan dat je raid gebruikt dus in principe zou alles gewoon door moeten lopen. Het kan zijn dat ie aan het 'wachten' is tot bepaalde data naar de defecte schijf geschreven is, maar dit echter niet lukt.

De J modellen zijn nooit de snelste in het gamma geweest, maar de taken die jij m toebedeelt hebt zou ie prima aan moeten kunnen.
Ik heb het meteen even gedaan. Toen ik net keek bleek ook dat de LED voor HDD1 steeds lang uit was en dan even aan. Alsof hij steeds aan het reconnecten was, dat zou het natuurlijk kunnen verklaren.

Nu heb ik hem weer aangesloten zonder HDD1. Nou gaat het booten normaal ook niet snel, maar ik begin nu wel te twijfelen of de DS zelf defect tis of dat booten vanaf HDD2(dus zelfs met RAID1) niet kan? Of heeft de DS een aparte boot opslag?

• gastje01
Voor zover ik weet installeert DSM zich op alle schijven. Wanneer je gebruik maakt van SynologyHybridRaid zou ie gewoon op moeten starten, immers wanneer een schijf dood gaat terwijl ie in gebruik is loopt ie gewoon verder. Geeft ie wel een piep wanneer je m aan zet?

• Qlimaxxx
gastje01 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:16:
Voor zover ik weet installeert DSM zich op alle schijven. Wanneer je gebruik maakt van SynologyHybridRaid zou ie gewoon op moeten starten, immers wanneer een schijf dood gaat terwijl ie in gebruik is loopt ie gewoon verder. Geeft ie wel een piep wanneer je m aan zet?
Ik heb hem tussentijds even kunnen pingen. Kort daarop niet meer. De power led ging vervolgens continu branden maar de status led oranje knipperen + een systeem piep om de 2 seconden. Ik probeer nu uit te vogelen wat dat moet betekenen.

• gastje01
https://www.synology.com/..._keeps_flashing_in_orange

Was je volume al degraded? Start hij wel als je de schijf terug plaatst?

• Qlimaxxx
gastje01 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:23:
https://www.synology.com/..._keeps_flashing_in_orange

Was je volume al degraded? Start hij wel als je de schijf terug plaatst?
Ik heb regelmatig meldingen gekregen dat er beschadigde sectoren waren en dat er herverbindingen hadden plaats gevonden maar telkens als ik in DSM keek was er op dat moment niks aan de hand.

Ik heb net even het maandelijkse rapport opgezocht in mijn mail. Daar valt me op dat sinds de meest recente mail DISK1 niet meer vermeld staat.

Dat is dus de disk die ik verwijderd heb. Met alleen DISK2 krijg ik dus de oranje knipperende status LED met het gepiep. Het kromme is dat daarop 0 sectoren beschadigd zijn, dus die schijf zou helemaal in orde moeten zijn.

Of is het noodzakelijk dat ik hem in het slot van HDD1 plaats?

• jeroen3
Kun je er met ssh in?

Als je nu openwrt draait en een nieuwe router zoekt, wellicht is een Mikrotik iets?

• Qlimaxxx
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:28:
Kun je er met ssh in?

Als je nu openwrt draait en een nieuwe router zoekt, wellicht is een Mikrotik iets?
Ik kon zojuist ook niet meer pingen, dus SSH gok ik ook niet. Ik heb hem nu uitgezet want ik werd gek van het gepiep. Ik zal hem nog eens booten.

• jeroen3
Je kunt met uptime kijken of hij erg druk is. Als de cijfers erg hoog zijn kom je er met web niet meer in. Helaas.

• Qlimaxxx
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:32:
Je kunt met uptime kijken of hij erg druk is. Als de cijfers erg hoog zijn kom je er met web niet meer in. Helaas.
Hij is nu aan het booten, kan echter wel even duren :O
Waar kan ik dat uptime precies vinden? Of beter gezegd; wat bedoel je er precies mee? (een tool lijkt me?)
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:28:
Als deze router het probleem niet is heb ik er verder geen problemen mee. Ik wil (gewoon omdat het kan) het liefst ook een USG. Ik denk dat als ik daar mijn doel niet mee kan bereiken dat ik een Edgerouter zou proberen. Ik ben nogal fan geworden van Ubiquiti de laatste tijd.

Ik hoor uiteraard ook goede dingen over Mikrotik maar volgens mij niet nodig hier. Of heb je bepaalde argumenten om het wel te doen? (WiFi wordt al afgehandeld door UniFi)

• jeroen3
uptime is tool welke je kan gebruiken via ssh.

Offtopic: Mikrotik maakt goedkope maar krachtig netwerkspul, met RouterOS, dat is nog geavanceerder dan OpenWRT. Maar als je al Ubiquiti hebt moet je dat zo houden. RouterOS is namelijk best ingewikkeld.

[ Voor 49% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2017 15:53 ]

• gastje01
Qlimaxxx schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:37:
[...]
Hij is nu aan het booten, kan echter wel even duren :O
Ik zou m gewoon ook even laten gaan, je hebt best kans dat ie aan het proberen is DSM te herstellen. In principe moet het ding gewoon van 1 (gezonde) schijf kunnen starten. Hoe lang heb je gewacht?

• jeroen3
Hoe heb je hem trouwens uitgezet? Toch niet de stekker eruit?

• Qlimaxxx
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 15:50:
uptime is tool welke je kan gebruiken via ssh.
[/small]
Ik kon zojuist niet met SSH in de DS komen...
gastje01 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:10:
[...]

Ik zou m gewoon ook even laten gaan, je hebt best kans dat ie aan het proberen is DSM te herstellen. In principe moet het ding gewoon van 1 (gezonde) schijf kunnen starten. Hoe lang heb je gewacht?
Ik heb hem ook al in het andere slot gedaan. Helaas wederom hetzelfde. Dit houdt een paar minuten aan, toen was mijn geduld op. (Mijn moeder kan het ook niet echt waarderen O-) )
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:13:
Hoe heb je hem trouwens uitgezet? Toch niet de stekker eruit?
Ik beken schuld. Ik heb hem eerst op verschillende wijzes met de Powerbutton uit proberen te schakelen(kort in drukken), langer indrukken, tot enkele seconden ingedrukt houden. Maar hij had er lak aan.

Normaliter schakel ik hem uit via de GUI, alleen daar kon ik dus niet inkomen.

----
Update:
Ik heb de DS nu met beide schijven(wel in andere volgorde) weer laten booten. Dit mag ook niet baten. Ik heb hem nu een poos laten piepen maar dat verandert ook niks.

Wat nu?

[ Voor 7% gewijzigd door Qlimaxxx op 11-07-2017 17:08 ]

• gastje01
Schijven in originele volgorde terug steken?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Disks met een SATA-kabel aan je PC koppelen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jeroen3
Nieuwe lege disk plaatsen. (Any size, maar als je wilt restoren moet hij groot genoeg zijn)
DSM installeren.
Oude schijf erbij, en je kunt je oude volume mounten/restoren.

• Qlimaxxx
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:51:
Nieuwe lege disk plaatsen. (Any size, maar als je wilt restoren moet hij groot genoeg zijn)
DSM installeren.
Oude schijf erbij, en je kunt je oude volume mounten/restoren.
Ik had al het idee dat die ene disk defect was, maar als ik het goed begrijp denk jij dus dat er met de DS zelf niks mis is?

Ik ga het in ieder geval even proberen.

• jeroen3
Dat weet ik niet. Je komt er alleen maar achter door niet meer te starten vanaf de disks waarmee het nu zeker niet werkt.
Een manier om dat te doen is door DSM opnieuw te installeren op een lege schijf, en dan een oude disks te plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2017 19:15 ]

• Qlimaxxx
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 19:15:
Dat weet ik niet. Je komt er alleen maar achter door niet meer te starten vanaf de disks waarmee het nu zeker niet werkt.
Een manier om dat te doen is door DSM opnieuw te installeren op een lege schijf, en dan een oude disks te plaatsen.
Ik heb even een WD Red schijf gehaald. Deze heb ik van een fresh install voorzien, dit ging prima(nog steeds geen snelheidsduivel, maar het werkt ten minste weer).

Vervolgens heb ik de schijf die niet defect zou moeten zijn er bij geplaatst en de DS weer opgestart. Ik krijg nu echter exact hetzelfde als alle vorige pogingen. Deze schijf heeft nooit maar 1 probleem gehad, die andere lijkt echt defect(gezien de LED en de reports van DSM).

Wat zijn nu de opties?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:19
Ga er van uit dat die andere disk ook kapot is. Als je de Storage Manager lang niet hebt kunnen inzien, kan deze schijf net zo goed kaduuk zijn.
Opties (voor je pa):
* Installeer volgende schijven als losse volumes en maal er niet om dat er dataverlies zal zijn als een schijf uitvalt.
* Als je een RAID volume installeert (geen RAID 0, ok;) wissel schijven zodra je ze niet meer vertrouwd.
Een degraded RAID array kan data corrupt maken als je er naar schrijft. RAID is geen backup.

Als je twee nieuwe schijven gebruikt, kun je in iig eventueel uitsluiten dat de SATA poorten of de Synology kapot zijn gegaan, hij doet het immers wel op 1 schijf.
Het kan misschien ook geen kwaad om een memory test te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door biomass op 11-07-2017 22:15 . Reden: hardware check - memory test? ]

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC
Of, kijk eerst maar of ze überhaupt draaien aan de pc. (let op, pc kan de volumes niet zien, niet formatteren)

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2017 22:23 ]

• Qlimaxxx
Even een update:

De NAS heb ik dus van een fresh install voorzien met momenteel nog een enkele WD RED 3TB schijf(gelijk de kans benut om 1TB erbij te voegen). Dit draait stabieler en ook ietsje vlotter dan ik gewend was. Vooralsnog lijken alle problemen verholpen(dus ook het probleem dat ik al een poos had met dat VPN soms niet meer werkte).

Momenteel ben ik bezig de data van de oude schijven over te zetten naar de nieuwe schijf. Eigenwijs als ik was probeerde ik het eerst met drivers voor Windows en Mac, Virtual Box op mac maar dat bood alemaal geen oplossing. Op mijn MBP herkent hij 1 van een van de schijven wel maar hij geeft aan dat hij er niks mee kan omdat het een Linux Raid is.

Uiteindelijk een Ubuntu Live USB gemaakt(dit had ook nogal wat voeten in de de aarde aangezien ik het eerst probeerde met een 64GB USB(wat aan de grote kant voor FAT32)). Verder gewoon de stappen gevolgd uit de Synology Knowledge base. Er miste nog wel een stap (get-apt update). Maar het werkt momenteel.

Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1