M.2 SSD adapter en goede tool voor wipen SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:05
Ik heb regelmatig harde schijven die ik verkoop. Normaal gesproken wis ik ze met met DBAN (DoDs short 3x overschrijven). Het gaat om schijven van 500GB, het wissen duurt zo'n 7 uur op een oude laptop waar ik de schijf in doe en boot via USB.

Nu heb ik ook wel eens een m.2 SSD. Deze wordt niet door DBAN herkent.
Ik ben op zoek naar een m.2 SSD naar USB adapter, deze heb ik gevonden: https://www.startech.com/...sd-behuizing~SM2NGFFMBU33

Is deze adapter geschikt om te gebruiken?
Ook las ik dat je een SSD niet zomaar kunt gaan wipen met speciale tools omdat dit de levensduur verkort door de vele schijfacties die gedaan worden.
Welke tool gebruiken jullie om een SSD op een goede manier te legen zodat data niet meer teruggehaald kan worden door de gemiddelde computer gebruiker?

Beste antwoord (via Binnetie op 19-07-2017 12:52)

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:11

The GUI

ClickOps < DevOps

SSD's hebben een secure erase functie die ervoor zorgt dat hij volledige gewiped wordt zonder dat je data (nullen) hoeft weg te schrijven. Met parted magic kan dit heel snel, duurt per SSD nog geen 10 seconden.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet compatibel met PCI-Express M.2 SSD's
Laat dat nou net de reden zijn dat de meeste Tweakers de laatste tijd een M2 SSD's kiezen in de wat duurdere systemen.

Daarbij; meten = weten. Een beetje SSD accepteert "garantie-technisch" ergens tussen de 0.25TB en 0.5TB full write per dag. Ik weet niet wat jouw tools aan data genereren; maak een rekensom en verkoop je SSD met theoretisch x aantal dagen minder fabrieks-garantie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Binnetie
Ik heb nu een LiteOne L8H-128V2G-11 liggen, deze komt uit een laptop. Zou deze daar dan niet in werken? Ik begrijp de compatibiliteit met PCI-Express niet.

Ik wil een M.2 SSD aan kunnen sluiten op een pc of laptop die geen M.2 heeft maar bijvoorbeeld alleen USB zodat ik met een tool de M.2 SSD kan wipen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Binnetie schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:54:

Ik wil een M.2 SSD aan kunnen sluiten
M2 is een connector-type, geen bus-standaard! M2 kan ook USB zijn. Of SATA-600. Of PCI-Express. Oftewel; 3 bus-standaarden die je via USB zou willen koppelen.
Ik begrijp de compatibiliteit met PCI-Express niet.
Misschien even wat info inwinnen; zo lastig om zometeen of over een jaar of 2 je handel in storage niet zelf te begrijpen

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 11-07-2017 14:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Binnetie

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Meestal hebben SSD's een AES sleutel die publiekelijk is voor de fysieke eigenaar, dit betekent dat de data encrypted is maar de sleutel ook direct afleesbaar is, eigenlijk een flut encryptie. Maar stel je verwijderd deze sleutel, dan is niets meer leesbaar op de SSD. Wat er gebeurd is dat er een nieuwe sleutel over de oude sleutel wordt geschreven, hierdoor is de oude data onleesbaar en ook niet meer in te lezen. Het volledig wipen van een SSD is dan ook niet nodig en wordt wegens de Total Bytes Written (TBW) afgeraden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Binnetie
Hoe verwijder je de sleutel dan? Door een gewone format te doen van de gehele M.2 SSD, zodat er een nieuwe sleutel gecreëerd wordt?

Acties:
  • Beste antwoord

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:11

The GUI

ClickOps < DevOps

SSD's hebben een secure erase functie die ervoor zorgt dat hij volledige gewiped wordt zonder dat je data (nullen) hoeft weg te schrijven. Met parted magic kan dit heel snel, duurt per SSD nog geen 10 seconden.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Binnetie
Dit was uiteindelijk de oplossing. Ik heb de SSD met een bootable Parted Magic gewiped.
Pagina: 1