[Thuis Netwerk] Ubiquiti Router icm KPN Glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercell7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-03-2019
Beste,

Ik heb sinds 2 maanden KPN Glasvezel, momenteel 60mbit, maar zal in de toekomst verhoogd worden naar 500mbit. Momenteel ben ik nog bezig met het verbouwen van mijn huis, en wil binnenkort een eigen netwerk bouwen. Een collega heeft mij aangeraden om Ubiquiti te gebruiken.

Netwerk Hardware:
1x Ubiquiti USG (vervangt de KPN ExperiaBox v10)
2x Unifi Switch 8-60W
2x Unifi AP AC LR

Ik heb alleen een internet aansluiting bij KPN, dus geen telefonie en TV. Dit zal er in de toekomst ook niet komen.

Nou vond ik op internet de volgende handleiding om dit allemaal te configureren op een USG: https://www.byluke.nl/tut...nd-krijgen-kpn-glasvezel/ maar hier zit ook de configuratie voor IPTV en VoIP in.

De WAN poort moet ik aansluiten op de NTU van KPN, maar kan ik de overige twee poorten (LAN en VOIP) gebruiken om daar de twee switches aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08
Als je alleen internet hebt heb je die uitgebreide handleiding helemaal niet nodig. Als je de pppoe gegevens en dns gegevens invoert in de controller werkt internet als een tierelier. De echte uitdaging zit in iptv en telefonie.
De LAN poort kun je inderdaad gewoon gebruiken voor je switch, de VOIP poort (nog) niet. Maargoed die tweede switch kun je natuurlijk ook doorlussen vanaf de eerste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supercell7 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:00:
Beste,

Ik heb alleen een internet aansluiting bij KPN, dus geen telefonie en TV. Dit zal er in de toekomst ook niet komen.
Er komt geen telefonie. Dus de FXS poort hoeft niet geactiveerd worden etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
reinoudkil schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:52:
Als je alleen internet hebt heb je die uitgebreide handleiding helemaal niet nodig. Als je de pppoe gegevens en dns gegevens invoert in de controller werkt internet als een tierelier. De echte uitdaging zit in iptv en telefonie.
De LAN poort kun je inderdaad gewoon gebruiken voor je switch, de VOIP poort (nog) niet. Maargoed die tweede switch kun je natuurlijk ook doorlussen vanaf de eerste..
je kan met de nieuwste controller de VoIP poort gebruiken als lan 2 met een eigen range
helaas niet om 1 range over beide poorten te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08
Daarom zei ik ook nog niet, aangezien dit nog niet in de stable (5.5) release zit, in de 5.6 schijnt het wel mogelijk te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht de AP aan de switch komen hangen dan is het te overwegen om een PoE switch te kopen..

In dat geval ff in de gaten houden dat Ubiquiti bezig is om alle PoE in haar producten over te zetten naar 48v (oud was 24v). Dus koop een 48v switch (is nu standaard geloof ik) en een 48v AP (die zijn vanaf binnenkort verkrijgbaar).

Verder: waarom heb je voor de LR (Long Range) versie gekozen?

• supercell7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-03-2019
@reinoudkil Bedankt! Dat wist ik dus niet. Ik ga het binnenkort eens proberen wanneer ik klaar ben met de verbouwing.

@Verwijderd Ik zal het in de gaten houden, thanks! Bij nader inzien ga ik waarschijnlijk voor de Pro versie, omdat deze, volgens de specificaties, genoeg range biedt om ook de achtertuin van internet te voorzien.
Pagina: 1