Toon posts:

Beeldscherm zwart en soms geluid weg na paar minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ten eerste hoop ik dat ik hier de juiste sectie gebruik om mijn vraag te stellen.

Het probleem dat ik heb is als volgt: Als ik mijn pc opstart dan functioneert hij gewoon goed totdat na een x aantal minuten mijn beeldscherm wegvalt, soms ook tegelijk het geluid.

De geschiedenis naar aanloop van dit probleem:
Een half jaar terug had ik een kapotte videokaart, kreeg steeds VIDEO_TDR_FAILURE. Deze kaart heb ik naar de fabrikant gestuurd en is gerepareerd (viel binnen garantie). Toen ik de kaart terugkreeg heb ik deze weer in mijn (zelf samengestelde) computer gedaan. Ik heb Windows 10 opnieuw geinstalleerd en alle up-to-date drivers geinstalleerd. Als ik niet game dan merk ik op dat het langer duurt voordat het beeldscherm (en soms geluid) uitvalt dan wanneer ik een spel speel, en in dat geval is dat alleen Warhammer Total War.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Processor: Intel Core i5-4590 CPU @ 3.30 GHz
Videokaar: NVIDIA GeForce GTX970
Moederbord: MSI B85-G43 GAMING
Voeding: CoolerMaster PSU VS Serie 550Watt V550S
RAM 8.00 GB
Windows 10, 64 bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik heb de HDMI kabel vervangen voor een VGA, geen beeld.
- Ik heb de videokaart ontkoppelt en hdmi op moederbord aangesloten; beeldscherm&geluid vallen niet weg.
- Heb temperatuur gemeten van videokaart en log hiervan tot het moment dat het beeldscherm wegviel, max temp. tijdens gaming was 64 graden en bleef al een tijdje stabiel.
- Als beeldscherm/geluid wegvalt blijven de fans van de videokaart wel draaien.
- Ik heb alle voedingspinnen bekeken of ze goed in het moederbord/voeding/videokaart staken en dit zat goed. Ook na het loskoppelen en weer vastmaken hiervan.

Op dit moment weet ik niet zo goed wat ik nog kan doen. Ik kan proberen een andere videokaart in het systeem te steken maar deze zal ik dan eerst ergens moeten fixen.

Zijn jullie bekend met dit probleem of weet een van jullie wat hier aan de hand kan zijn?

Ik hoor het graag en alvast bedankt.
Sebastiaan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:13
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:35:
- Ik heb de videokaart ontkoppelt en hdmi op moederbord aangesloten; beeldscherm&geluid vallen niet weg.
Dan weet je nu dus dat het probleem in de PCI-E aansluiting op het moederbord zit OF dat het aan de kaart zelf ligt.

Stop je videokaart in een andere pc en kijk of het daar ook zo is, is het dan daar ook dan weet je dat het je videokaart is :)

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 22:12

D4NG3R

kiwi

:)

Dracoz schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 01:35:
[...]

Dan weet je nu dus dat het probleem in de PCI-E aansluiting op het moederbord zit OF dat het aan de kaart zelf ligt.
Het probleem met moderne hardware is dat bijna alles met elkaar kan communiceren en van elkaar afhankelijk is. De fout kan ook prima in de aansturing van de PCI-E lanes liggen in de processor of een voeding die niet houd van pieken/lange belasting. Alweer 2 extra componenten die uit zijn te sluiten. ;)

De makkelijkste manier is inderdaad door hardware uit te wissel. Allereerst de grootste kanshebber, ofwel de GPU. Test een andere (vergelijkbare) GPU in jouw systeem en/of test jouw GPU in een ander systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 12-07-2017 02:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens kijken of ik mijn videokaart in een andere pc kan stoppen of een andere videokaart in mijn eigen pc te doen. Bedankt voor de replies, ik laat weten wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 21:15:
Ik zal eens kijken of ik mijn videokaart in een andere pc kan stoppen of een andere videokaart in mijn eigen pc te doen. Bedankt voor de replies, ik laat weten wat het resultaat is.
Mocht je in de buurt van Leeuwarden wonen en geen andere pc kunnen vinden wil ik je best helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dracoz schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:31:
[...]

Mocht je in de buurt van Leeuwarden wonen en geen andere pc kunnen vinden wil ik je best helpen
Dat is vriendelijk van je maar ik woon in Amsterdam dus helaas niet echt om de hoek.

Overigens blijft mn pc gewoon draaien als ik dat spel maar niet opstart. Heb afgelopen dagen mn pc gewoon een hele dag aangehad zonder enige problemen, maar zodra warhammer total war gaat draaien dan gaat t scherm op zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:02:
[...]

Dat is vriendelijk van je maar ik woon in Amsterdam dus helaas niet echt om de hoek.

Overigens blijft mn pc gewoon draaien als ik dat spel maar niet opstart. Heb afgelopen dagen mn pc gewoon een hele dag aangehad zonder enige problemen, maar zodra warhammer total war gaat draaien dan gaat t scherm op zwart.
Je hebt je videokaart ook niet overclocked toch?

Klinkt alsof het ook nog de voeding evt zou kunnen zijn dat die het onder load niet trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee videokaart niet overclocked. En ja idd zit ook te denken aan de voeding evt. Het gekke is alleen dat mijn videokaart dus eerst kapot was en 'gerepareerd' is teruggekomen maar dat sinds ik mn kaart terug heb dit probleem zich voordoet en dat dan nu ineens mn voeding kapot is. Maargoed, het kan natuurlijk gewoon zo zijn. Ergens maar ff een kaart regelen eerst en dan maar eens zien hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb nu een andere videokaart van een vriend in m'n pc gestopt, juiste drivers geïnstalleerd en kan nu uren achter elkaar gamen zonder uitval van het systeem.

Dus dat wordt m'n eigen videokaart opsturen voor een 2e reparatie.
Pagina: 1