Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-10-2024
Beste leden,

Ik heb een mobiele fotostudio met 1 continuelamp(softbox).
Deze gebruik ik eigenlijk alleen voor newbornshoots, als ik niet voldoende daglicht naar binnen krijg vanuit een raam.

Nu overweeg ik om en een continuelamp of Mini LED lamp voor erbij te kopen.
Er zijn regelmatig situaties waar ik graag meer lichtinval had willen hebben.

Zelf ben ik geen fan van het "inflitsen" en werk ik het liefst alleen maar met natuurlijk licht.
Geeft naar mijn mening een mooi, soft en puur effect.
Dat is soms lastig met bruiloften en fotoshoots, maar ik zie het ook weer als mijn kracht en daarnaast herken je duidelijk een aparte stijl in mijn foto's.

Wat denken jullie, zal een MINILED als deze een aanwinst en aanvulling kunnen zijn:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.8937460.0.0.Cph6E1

Voordeel is dat je het makkelijk mee neemt en het werkt op batterijen.

Zien jullie voordelen/nadelen ten opzichte van een opzetflitser of bijvoorbeeld een andere manier van verlichten? Iemand ervaring of tips?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Bedenk even in welke situatie(s) je dit zou willen gebruiken, en of de eigenschappen van de lamp daarbij passen: kleurtemperatuur 5500K, lichtstroom 860 lumen en stralingshoek 120° (al lijkt het in de voorbeeldfoto's buiten een halve hoek van 30° al snel af te vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clo
Bedankt voor je reactie @Anoniem: 677216.

In principe bedoeld als bijverlichten voor zowel binnen als buiten, voornamelijk binnen als aanvulling op mijn mobiele fotostudio.
Alles wat jij opnoemt daar heb ik niet veel verstand van.

Als ik het goed begrijp zijn dit eigenschappen van een lamp die je het beste binnen kunt gebruiken met een niet al te grote afstand? Dat zou dan toch perfect kunnen zijn als aanvulling voor portretten/babys met mijn mobiele fotostudio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 15:19
Tsja, ervaringen met die lichten op Aliexpress e.d. zijn vrij divers. Sowieso zou ik adviseren om 2 gelijke lampen te gebruiken of in ieder geval hetzelfde merk. Anders krijg je verschil in kleurtemperatuur en dat is lastig weg te poetsen. De 'chinese' lampenproducenten nemen meestal de laagste categorie LED's af (met de grootste afwijking) die een stuk goedkoper zijn. Hierdoor kan er nogal wat kleurverschil in zitten, zelfs als ze allebei als 5500K verkocht worden.

Flitsen zou ik persoonlijk niet snel doen bij het fotograferen van baby's. Buiten dat het ze een beetje onrustig zou kunnen maken (lijkt mij), zullen de ouders misschien ook hun bedenkingen hebben? Deze zorgen hoeven nergens op gebaseerd te zijn natuurlijk, maar als je het kunt voorkomen, waarom niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clo
@M0Dzilla klopt inderdaad dat ik bewust werk met daglicht en/of dus een continuelamp met softbox voor het fotograferen van Baby's :) Ik vraag me af of een LED-lamp een aanwinst zou zijn om te gebruiken met of in plaats van de softbox.

En zou dit in andere gevallen de functie van een opzetflits kunnen vervangen?

Ik ben niet perse van plan om deze via Aliexpress aan te schaffen, kan natuurlijk ook gewoon via cameraland oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0Dzilla
Wat voor een lamp/softbox heb je nu? Vervangen van de softbox zou ik niet snel doen, die dingen geven zo'n mooi zacht licht! Je kan het als aanvulling gebruiken qua licht, maar dan moet het licht wel 'mengen' anders zou je (heel overdreven) aan de linkerkant van het gezichtje een blauwige gloed kunnen hebben en rechts een gele gloed.

Op zich is meer licht altijd beter natuurlijk :)
https://www.cameranu.nl/n...v-k1-op-batterij#tab-info
Deze kwam ik snel tegen, niet te duur, leuke accesoires erbij (om op statief te bevestigen). Ik zou het proberen :) Als het bevalt kun je bij deze set ook nog een sony accu kopen i.p.v. de batterijen. Deze (dimbare!) lamp gaat namelijk maar 2,5 uur mee op volle sterkte.

Edit: denk er nu net aan, een softbox kun je min of meer wel even recht in kijken zonder dat je een grote vlek ziet naderhand, bij een dergelijke lamp als bovenstaande kan dit niet. Misschien wel iets om rekening mee te houden (misschien heb je dat allemaal al bedacht hoor, maar ik dacht er ineens aan).

[ Voor 16% gewijzigd door M0Dzilla op 11-07-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clo
Bedankt voor je reactie @M0Dzilla Ik heb nu een simpele softbox van VidaXL. Omdat ik bijna altijd buiten fotografeer en nog niet heel veel verstand heb van studio-accessoires ben ik simpel begonnen. Ik wil niet blind allemaal dure spullen kopen als ik daar nog te weinig ervaring en verstand mee hebt. Het is verder opzich prima spul hoor, alleen wat "goedkoper" en wat minder robuust dan een wat duurdere merk-set.

Bedankt voor de tip! Erg handig dat er evt ook een accu op aangesloten kan worden!
Ik vind dit wel een leuke voor erbij. In combinatie met een softbox dan waarschijnlijk wat minder handig maar das ook een kwestie van uitproberen :)

Wil me graag wat meer verdiepen in heel het belichtingsverhaal. @M0Dzilla , jij had het over dat die chinese lampen vaak een afwijking hebben waardoor ze niet allemaal precies 5500K zijn waardoor er temperatuurverschillen komen. Is dit echt een drama? Ik fotografeer in RAW, is daar in de nabewerking niet nog wat over te zeggen? Is er een andere manier om dit te corrigeren/waar kan je nog meer op letten. Bijvoorbeeld met een grijskaart of zo'n licht/temperatuur meter? Misschien wat gekke vragen, maar ik heb hier echt geen verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Over het algemeen kies je één kleurtemperatuur voor je foto. Je vertelt hiermee eigenlijk tegen de RAW converter wat voor samenstelling het licht heeft dat op je onderwerp valt (verhouding tussen rood/geel/groen/blauw/etc). Met deze informatie kan de RAW converter 'terugrekenen' wat de echte kleur van elke pixel is.
Als twee kanten van je onderwerp door verschillende lichtbronnen worden belicht (twee LED-lampen, LED-lamp plus softbox, lamp+zonlicht), kan het dus zijn dat de kleur van de twee kanten op de foto verschillend is want je kiest 1 kleurtemperatuur voor de hele foto.

Denk even aan een extreem voorbeeld: onderwerp is een wit vel papier. Door de juiste kleurtemperatuur te kiezen, is dit ook echt wit in de foto.
Beschijn je het papier met een zaklamp (met gloeilampje), dan kies je +-2500K en verschijnt hij wit op de foto.
Beschijn je het papier met een zaklamp (met LED-lampje), dan kies je +-5500K en verschijnt hij wit op de foto.
Maar beschijn je nu de twee helften van het papier met de verschillende lampen, welke kleurtemperatuur kies je dan? Waarschijnlijk iets tussenin, maar je voelt wel aan dat je duidelijk het verschil zal zien tussen de geel-achtige gloeilamp en de blauw-achtige LED-lamp.

Iets soortgelijks kan je krijgen als een babykamer door gloeilampen wordt verlicht, en je het gezicht met een LED-lamp belicht. Je krijgt dan een te gele kamer, een te blauw gezicht, of iets tussenin.
Weet je de kleurtemperatuur van je continulamp met softbox? Die ligt waarschijnlijk eerder rond de 3000K. De 5500K van deze LED-lamp is vergelijkbaar met een gewone flitser - dat geeft je een idee voor het soort licht dat er uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0Dzilla
Wat @Anoniem: 677216 schrijft is precies waar het om gaat. Op de foto maak je gebruik van 1 kleurtemperatuur, maar als de verlichting voor meerdere temperaturen zorgt dan kun je dit in de nabewerking bijna niet wegpoetsen. Het scheelt al wel als de verlichting bijna uit dezelfde hoek komt en dus mengt (lastig).

Voorbeeldje van mijn kant:
Ik maak wel eens wat productfoto's, waarvoor ik gebruik maak van 3 simpele spiraallampen (spaarlampen). Deze zijn vrij geel (warm wit). Als ik de ramen niet verduister en er dus zonlicht bij komt, dan is de witte achtergrond aan één kant blauw (zonlicht) en aan de andere kant geel (spiraallamp). Dit is in nabewerking eigenlijk niet te doen. Als ik de ramen verduister en alleen de spiraallampen gebruik gaat het perfect. Maar mijn onderwerpen bewegen dan ook niet, dus een langere sluitertijd is prima ;)

Als er in die softbox een daglichtlamp zit, dan zal de kleurtemperatuur ook richting de 5500K moeten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clo
@M0Dzilla en @Anoniem: 677216 bedankt voor jullie uitgebreide uitleg. Er gaat bij mij nu wel een "lampje" branden (haha). Komt er dus eigenlijk op neer dat ik een keuze moet maken qua belichting. In iedergeval is de combi van een LED en Softbox niet zo'n best idee.

Kan ik de softbox dan bijvoorbeeld wel gebruiken samen met daglicht?

Ik zit nu te denken dat ik misschien toch beter wel kan investeren in een opzetflitser voor op mijn Nikon D5500. Er bestaan van die kleine softboxjes die je weer boenop de flitskop kan plaatsen, zodat het flitslicht weer wat zachter word. Dat is denk wel een oplossing om zowel binnen en buiten extra verlichting te hebben. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0Dzilla
Softbox gebruiken i.c.m. daglicht hoeft geen probleem te zijn. Als het helemaal helder is buiten zul je er niet snel problemen mee hebben, maar als het heel erg bewolkt/grijzig is, kun je wel dat kleurverschilprobleem krijgen. Een flitser kan veel meer licht verzorgen, maar vergt wel oefening. Je ziet immers niet wat het licht doet totdat je een foto gemaakt hebt. Dit in tegenstelling tot een softbox of spot waarbij je het al door je zoeker ziet.

Wat ik bij een flitser zou adviseren is eentje die ook van links naar rechts kan zwenken. De goedkoopste modellen kunnen vaak alleen omhoog en omlaag. Ik heb er destijds zo een gekocht, maar ik had graag een flitser gehad die ook horizontaal kon zwenken! Dan kun je mooi op een muur of iets reflecteren.
Heb je ook al wel eens gekeken naar een reflectiescherm (goud/zilver) als aanvulling op de flitser? Deze zijn niet duur en als je buiten gaat fotograferen kun je zo mooi het zonlicht wat sturen of de flits reflecteren :)

Bijvoorbeeld: https://www.cameranu.nl/n...-gold-silver-107cm-298109

of

https://www.cameranu.nl/n...n-1-fr-80b-80-cm#tab-info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clo
@Anoniem: 677216 Om nog even terug te komen op je bericht. Ik heb geen idee wat de kleurtemperatuur is van de softbox die ik in huis heb. Misschien kan je dat opmaken uit de artikelinformatie, deze is het:

https://www.vidaxl.nl/e/8...xhHJu9YppvdAhTRoC_8Lw_wcB

En @M0Dzilla, bedankt voor je tip. Ik heb inderdaad een reflectiescherm in huis :) hier experimenteer ik ook regelmatig mee.
Pagina: 1