iMac 2011 dual boot zonder optical drive

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:54

Niwla

dat dus....

Topicstarter
Dag mensen,

Graag jullie hulp bij het volgende, want ik weet het inmiddels niet meer:

Afgelopen week heb ik de SSD in mijn iMac (mid 2011/21,5 inch/SSD in optische drive-bay/HDD) vervangen door een grotere variant. Graag zou ik hier een dual boot van maken i.c.m. windows 7 of 10.
Inmiddels heb ik hier al heel wat uren in zitten en heb ik al verschillende methoden geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar.

Wat ik heb geprobeerd is:
- Bootcamp aanpassen zodat hij niet langer waarschuwt dat er een optische schijf nodig is (die ik dus niet meer heb omdat op die plek mijn SSD zit) en ik dus een USB-stick aan "mag" maken. Voor het aanmaken van de stick mount ik de Windows-image met Daemon Tools. Dit werkt goed, tot de reboot. Dan is de mount weg en vind hij de USB-stick niet om vanaf daar te starten. Ook niet als ik tijdens opstarten "C" ingedrukt hou. Ook heb ik met reFIT geprobeerd de USB-stick te starten maar ik krijg heel reFIT niet werkend. Resultaat is dus dat het eindigt met een zwart scherm met de melding: "No bootable device -- insert boot disk and press any key"

- Diverse tutorials gevolgd die middels VMWare Fusion proberen een virtueel station te bouwen en die naar de bootcamp-partitie te kopieeren. Deze pogingen stranden om verschillende redenen

- Diverse tutorials gevolgd die middels virtualbox hetzelfde als bovenstaande proberen. Hiermee ben ik tot nu het meest ver gekomen. De setup van Win7 start, maar bij het kiezen van de partitie zijn alleen de partities van disk0 (m'n HDD) zichtbaar. Disk1 (SSD) met de partities is helemaal niet zichtbaar.

Ik ben dus naarstig op zoek naar iemand die mij hiermee verder kan helpen!! Het doel is dus een volledige dual boot van Sierra en Win7 of 10.

niets moet......behalve adem halen

Beste antwoord (via Niwla op 12-07-2017 00:57)

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-08 17:19
Ik heb hier zelf ook ongelofelijk mee lopen tobben op een iMac 2010, uiteindelijk is het met onderstaande beschrijving wel gelukt:

https://forums.macrumors....cal-drive-or-usb.1836959/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Ik heb hier ook lang mee lopen klooien en heb Windows uiteindelijk gewoon met een externe USB dvd speler geïnstalleerd. Via alle wegen die jij nu opnoemt wel een installatie kunnen voltooien, maar na een herstart bleef windows crashen. Na een installatie met een DVD (zoals Apple dat helaas voor je bedacht heeft) geen problemen meer gehad.

Wellicht dat je je verwijderde superdrive nog kunt gebruiken als je die nog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Topicstarter
gastje01 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:22:
Ik heb hier ook lang mee lopen klooien en heb Windows uiteindelijk gewoon met een externe USB dvd speler geïnstalleerd. Via alle wegen die jij nu opnoemt wel een installatie kunnen voltooien, maar na een herstart bleef windows crashen. Na een installatie met een DVD (zoals Apple dat helaas voor je bedacht heeft) geen problemen meer gehad.

Wellicht dat je je verwijderde superdrive nog kunt gebruiken als je die nog hebt.
Bedankt voor je reactie!
Tijdens installatie maakt bootcamp geen onderscheid tussen een interne of externe dvd-speler?
De originele hyperdrive heb ik niet meer maar een externe dvd-speler kan ik wel aan komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Bij mij niet in ieder geval, ik heb gewoon een of ander oud lite-on ding gebruikt, deed wat ie moest doen. Je kan een Mac ook herinstalleren vanaf een externe DVD-drive, dus ik zie niet in waarom dat bij Windows niet zou kunnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
Ik heb hier zelf ook ongelofelijk mee lopen tobben op een iMac 2010, uiteindelijk is het met onderstaande beschrijving wel gelukt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Topicstarter
vdkleijn schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:04:

Toevallig kwam ik deze tutorial vanmorgen zelf ook tegen!! Deze vond ik zeer uitgebreid en heb ik zeker opgeslagen om zo snel mogelijk eens te proberen.
gastje01 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:38:
Bij mij niet in ieder geval, ik heb gewoon een of ander oud lite-on ding gebruikt, deed wat ie moest doen. Je kan een Mac ook herinstalleren vanaf een externe DVD-drive, dus ik zie niet in waarom dat bij Windows niet zou kunnen.
Ik denk dat ik sowieso ga kijken naar een externe speler. Mocht de tutorial niks worden probeer ik het gewoon met de dvd.

beide bedankt voor de duw in de rug! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
Om het leven wat goedkoper te maken: je kan je superdrive gebruiken door er een externe aansluiting voor te kopen. Dit kan met een mini sata naar usb adapter te kopen. Even een externe speler lenen is uiteraard nog goedkoper maar zelf een om handen hebben is ook chill.

Mocht je er echt een gaan aanschaffen laat het dan even weten. Ik heb er nog een aantal liggen van Apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
Apple modellen die oorspronkelijk een interne DVD speler hebben accepteren een externe drive niet als bron om bootcamp vanaf te installeren. (en weigeren overigens ook de DVD speler applicatie te openen) (i.i.g. bij de iMac 2010)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
vdkleijn schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:46:
Apple modellen die oorspronkelijk een interne DVD speler hebben accepteren een externe drive niet als bron om bootcamp vanaf te installeren. (en weigeren overigens ook de DVD speler applicatie te openen) (i.i.g. bij de iMac 2010)
Was dit met de originele speler of had je er entje geleend? Ik heb dit namelijk bij mijn 2011 en 2012 macbooks wel kunnen doen met de originele speler maar dan extern. Kan ook aan de software liggen (clean install na verbouwen van de hele zwik met snow leopard retail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Topicstarter
vdkleijn schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:04:

Ik ben compleet "over the moon". Na ontzettend veel uren hierin gestoken te hebben was deze tutorial voor mij dé oplossing!! Uiteindelijk is het zoooo simpel (maar dat is makkelijk praten achteraf). Inmiddels heb ik Windows 7 en 8 draaiende gehad en inmiddels heb ik Windows 10 op deze manier draaien!

Iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door Niwla op 12-07-2017 08:53 . Reden: typo ]

Pagina: 1