Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Abuse IP Scan

Pagina: 1
Acties:

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-11 16:33
Beste mede-Tweakers,

Ik zit met een serieus probleem m.b.t. dreiging afsluiting internet verbinding, gaarne jullie hulp!

De situatie is als volgt:
We hebben een klant met een verzamelpand welke een glasvezel verbinding bij een provider afneemt.
Er is een Draytek 2960 geplaatst met voor elk bedrijf een eigen VLAN.
Nu blijkt 1 van deze bedrijven een PC (of meerdere) in hun netwerk te hebben welke willekeurig een heel subnet aan IP's gaat scannen.
Het vervelende is dat we van de provider pas na een dag of wat de abuse-melding terugkrijgen.

Gezien de klant 1 extern IP heeft en de bedrijven allen hiervan gebruik maken lijkt het mij vrij complex te achterhalen wie de boosdoener is.
Gezien wij niet het beheer doen van deze bedrijven is het dus ook niet mogelijk om ze allemaal te checken.

Hebben jullie nog enig idee wat ik kan doen? Is er toch nog een feature in de Draytek welke ik over het hoofd zie en welke ik kan gebruiken?
Is er wellicht iets van een Uitgaande IPScan blokkade? (inkomende heeft de Draytek wel).

Hoor het graag!!!!!!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vraag je toch aan de beherende partij van de Router om te kijken waar het vandaan komt? Die weten wel hoe ze dat kunnen zien :) (logging, span poorten etc)

/edit
oh ik las het verkeerd, jullie doen het beheer, maar weten niet hoe het werkt? Dat is natuurlijk niet zo handig, er wordt betaald voor jullie dienstverlening, maar jullie kunnen het niet bieden, niet erg netjes. Raadt je dan aan expertise in te huren, zie het als een investering, want jullie kunnen daar van leren en dus de volgende keer zelf actie ondernemen.

[ Voor 54% gewijzigd door Vorkie op 11-07-2017 12:05 ]

Verwijderd

De Draytek is niet gemaakt om uitgaand verkeer te controleren. (Misschien dat het via een omweg wel kan - dat weet ik niet.) Zelf zou ik er tijdelijk een Linux doos tussenzetten ipv de Draytek. iptables met PSD module en je weet al heel snel iets. Zo niet, dan een tcpdump van een paar dagen analyseren.

Overigens is mijn eerste vermoeden dat het hier om malware of een soort virus gaat, niet om een kwaadwillige gebruiker. Zelfs als je de bron kan vinden en uitschakelen is de kans groot dat de situatie zich herhaalt. Naar mijn mening zul je dus echt meer maatregelen moeten nemen dan het eenmalig identificeren van de dader.

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-11 16:33
@ThaNetRunner
Die ziet niks in het log staan, wel een aantal met veel open sessies, maar niet op de manier waarop ik hoopte.
Er is zover ik kan zien een PC met een malware gezien useragent Mozilla/5.0 Jorgee wordt doorgegeven in het log van Abuse.
Gaan nu overleggen met de klant om iedereen af te sluiten tot ze kunnen aantonen dat alles gescant is en/of overleggen met de leverancier van het glas om meerdere externe IP adressen zodat elk bedrijf zijn eigen externe IP krijgt.

@Verwijderd Uiteraard heb je gelijk dat dit een pleister op een wondje plakken is.
Is PFSense iets om naar te kijken?

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 16:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zou tussen de WAN verbinding en de Draytek (of in plaats van de Draytek) een PFSense bakje neerzetten met Suricata erop (is een standaard plugin op PFSense). Hiermee heb je heel snel in kaart welke interne IP's aan het poortscannen zijn en kun je zelfs deze IP's automatisch blokkeren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Simpele1986 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:20:
@Verwijderd Uiteraard heb je gelijk dat dit een pleister op een wondje plakken is.
Is PFSense iets om naar te kijken?
Mijn ervaring met pfSense is heel beperkt. Elke keer als ik het probeer vind ik het vele malen ingewikkelder dan de Linux command-line. Maar mogelijk is dat simpelweg een kwestie van gewenning. Functioneel lijkt pfSense me een prima alternatief.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of gewoon een duidelijk briefje naar de gebruikers met een verantwoordelijk stelling etc. Hierin kan ook duidelijk gesteld worden dat je anders genoodzaakt bent tot totale monitoring van al het verkeer. Ik weet wel waar de huurders voor kiezen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• JohnKarma
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-07 15:17
Inderdaad pfsense is een mogelijkheid. Maar mogelijk kan je ook iets met je firewall. Als je weet wat er zoal gescand wordt dan zou je je firewall mogelijk in kunnen stellen verbindingen met die adressen te loggen en kan je daar iets van informatie uithalen.
Als je op een of andere manier iets zou kunnen doen moet tcpdump of wireshark dan denk ik dat je er zo uit bent. Tcpdump kan specifiek luisteren naar bepaalde poorten/ip-adressen mac adressen in of uitgaand verkeer etc. En de syntax is vrij simpel. Dat kost geen dagen waarschijnlijk, 1 dag en mogelijk nacht (verdachte computers gaan snachts ook wel door). Schaamteloos wijs ik naar een oude post van mezelf om je op weg te helpen, maar google is ook gewillig. https://gathering.tweaker...message/41271038#41271038. Met een live backtrack cd kan dit ook wel.
Het is overigens wel zo dat ik vermoed dat als je zonder enig overleg met de andere bedrijven netwerk verkeer gaat lopen sniffen zonder afspraken dat je daarmee problemen kan krijgen. Dus eerst overleggen, maar gezien niemand meer internet heeft als je afgesloten wordt lijkt me dat niemand moeilijk doet.

[ Voor 5% gewijzigd door JohnKarma op 16-07-2017 21:26 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JohnKarma schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:24:
Het is overigens wel zo dat ik vermoed dat als je zonder enig overleg met de andere bedrijven netwerk verkeer gaat lopen sniffen zonder afspraken dat je daarmee problemen kan krijgen. Dus eerst overleggen, maar gezien niemand meer internet heeft als je afgesloten wordt lijkt me dat niemand moeilijk doet.
Zolang je niet erg diep in de handleiding duikt zul je met tcpdump niet meer dan metadata verzamelen en dat is niet zo'n probleem. Met wireshark zit je wat sneller in andermans data, maar ook hier ben je eigenlijk alleen op zoek naar metadata over het verkeer wat de andere bedrijven genereren.

Sowieso moet je geen data bewaren en gebruiken. Naar analogie met telefoongesprekken: als je ergens staat en je hoort het telefoongesprek wat iemand aan de andere kant van de schutting voert mag je daar best naar luisteren. Je moet het alleen niet opschrijven en al helemaal niet gebruiken.

TS: Met alleen maar een Draytek kun je bijna niets. Als er ook een switch staat kun je misschien al wat meer. Een beetje managed switch heeft een feature die port-monitoring of port mirroring heet. Wat de switch doet is al het verkeer op een poort kopiëren naar een tweede poort. Je kopieert al het verkeer naar de Draytek naar een poort waar je een laptop aanhangt waar je tcpdump of wireshark op draait. Die laat je een dag hangen, en samen met je ISP kun je dan achterhalen welk intern adres iemand buiten de deur lastig gevallen heeft.

Overigens: de kans is heel groot dat het de meubelstoffeerderij is, en dat de scans gedaan worden door malware op de PC waar ze de boekhouding op doen en dat ze zelf nergens van weten.
JohnKarma schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:24:
Maar mogelijk kan je ook iets met je firewall.
Een Draytek router is geen firewall en heeft geen firewall functionaliteit. Het is een simpele router die NAT en portforwarding mogelijk maakt. Verder zit er een basaal packetfilter in, en een handige webinterface. Meer dan genoeg voor de doorsnee thuisgebruikert, maar een regel toevoegen die een SNMP trap verstuurt als een lokale client de limiet voor het aantal uitgaande SYN's naar één IP overschrijdt zit er niet in. :>

[ Voor 14% gewijzigd door burne op 16-07-2017 23:34 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• JohnKarma
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-07 15:17
Het is me duidelijk dat je er wat meer van weet als ikzelf.
Afgaande op de handleiding had ik het idee dat er wel wat meer mogelijk was met de firewall.
https://www.manualslib.co...2960.html?page=110#manual.
Is het trouwens zo dat als ik een pcap bestand gecaputured met tcpdump in wireshark open ik andere informatie krijg als met puur wireshark? Ik had het idee dat wireshark info uit de capture omzet in meer nuttige info.
ps weer wat geleerd over een managed switch, handige functie port mirroring.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DexterDee schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:22:
Ik zou tussen de WAN verbinding en de Draytek een PFSense bakje neerzetten met Suricata erop. Hiermee heb je heel snel in kaart welke interne IP's aan het poortscannen zijn en kun je zelfs deze IP's automatisch blokkeren.
Hoe kun je dat aan de WAN kant? Het lijkt me dat je aan de verkeerde kant van de NAT zit.
Pagina: 1