Opensource Satnav hardware

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noil
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 13:32
Ik ben op zoek naar een opensource SatNav systeem. Mijn doel ermee is om zelf uitbreiding te bouwen op een bestaand navigatie systeem.
Bijvoorbeeld een tomtom, ik wil dus gewoon de bestaande navigatie en kaarten gebruiken maar zelf code schrijven die bepaalt waar heen word genavigeerd en de data daarvoor kan ophalen via een rest service van mij zelf.

Ik kan natuurlijk een smartphone gebruiken en werken met google maps maar ik hoopte dat er een dedicated systeem voor bestaat.
Ik kon niet echt iets vinden of dit mogelijk is met de normale tomtoms.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:03
Ik weet niet wat je precies wil? Wil je een webservice of een app of een dedicated device?

Je zou sowieso kunnen kijken naar Graphhopper https://github.com/graphhopper/graphhopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Normale Tomtoms zullen dit niet kunnen (tenzij je op elke manier de TomTom service gaat nabouwen, lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zou gewoon je telefoon gebruiken, dan weet je dat het stabiel is. Als je dan echt iets dedicated wilt hebben, koop misschien een tweedehands apparaat van een paar jaar terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ik wil dus gewoon de bestaande navigatie en kaarten
TomTom betaalt voor de kaarten. Die wil jij nu gratis gaan hergebruiken? Lijkt me niet wenselijk/toegestaan? Klinkt als reverse-engineeren van een proprietary infra.
uitbreiding te bouwen op een bestaand navigatie systeem
Uitbreiding waarvan? Ga je zelf nieuwe straten scannen? Wegsituaties opnieuw documenteren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waze misschien?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 08:41
Open source (navigatie) hardware bestaat helaas niet. Mogelijk dat er op basis van een raspberry pi gps modules e.d. te gebruiken zijn, maar aanhaken bij bestaande navigatie hardware/software combinaties zal niet gaan. Waarschijnlijk zul je op basis van een smartphone of dergelijke hardware moeten werken.

Als het gaat om software:
Osmand is een open source project. Is op dit moment (offline) navigatie op android apparaten.

http://osmand.net/help-online#code

[ Voor 56% gewijzigd door Qaatloz op 13-07-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-08 16:36
Voor de data kun je OpenStreetMap gebruiken, maar dan moet je alle berekeningen ook zelf bouwen.

Makkelijkste optie is op een telefoon de Google Maps API te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat is er niet om dat de benodigde data niet gratis is, het formaat waarin de data staat geheim/onder NDA is, en de software om het te lezen niet vrij beschikbaar is.

Wat je wil kan wel, maar kost uiteindelijk meer dan een gewone TomTom kopen.

Iedereen denkt ook zelf even een dingetje in elkaar te knutselen 'om dat het toch maar software is', maar in de praktijk valt het toch vies tegen. Stel dat je perse zelf een 'SatNav' (UK? US?) wil bouwen, ga dan eerst maar even op zoek naar een efficiënter algoritme dan Dijkstra of A*. Daarna kan je naar het interpreteren van routekaarten gaan (en dat is heel wat anders dan OSM/Maps). Je kan waarschijnlijk wel een devkit met oude data kopen, zoek naar zaken als GDF en Tele Atlas MultiNet. Sommige bedrijven hebben nog wel wat slides op internet zwerven (Navteq dacht ik, PDF'jes uit 2007) waar je wat termen en informatie mee kan vinden.

Daarnaast ga je open source hardware nodig hebben als ik je post goed lees. Dat wordt lastig, want geen enkele open source CPU/GPU SoC is krachtig genoeg om iets met een GUI te doen, en de rest is allemaal closed en op z'n best onder NDA te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noil
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 13:32
Het idee is een bestaande navigatie systeem die direct contact kan leggen met de servers van een bedrijf.
Er hoeft niks aangepast te worden aan het navigatie deel of de kaarten.

Voorbeeld functie: ik wil vanaf een server een call kunnen versturen naar tomtom of dergelijk systeem waarbij ik extern de route kan instellen. Met erbij informatie over het punt waar ik de bestuurder heen stuur.

Zoals meerdere reacties al genoemd hebben, bedrijven zoals tomtom staan niet erg open als andere mensen gaan rotzooien binnen hun eco system.

Waarschijnlijk word het alsnog een mobile applicatie, alleen google is wel open met hun maps en bijbehorende API maar verbieden het om een turn by turn navigatie aplication te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 17:13
Volgens mij bieden de enterprise oplossingen van TomTom wel een oplossing voor jouw probleem. De webfleet service kan berichten naar de chauffeur sturen en het is mogelijk om een order route in te voeren. Prijs is wel hoger dan de consumenten versies uiteraard

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Pagina: 1