Toon posts:

Welke router ???

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dinsdag ga ik eindelijk breedband het internet op. Nu wil ik natuurlijk een routertje bouwen, maar wat is handig ??
Zo'n freesco lijkt me te beperkt..

Ik wil een (linux) PC bouwens als: Router, firewall en natuurlijk FTP server.

Maar kan ik dan ook via die bak van buiten af (bijvoorbeeld vanaf m'n werk) m'n gewone PC's overnemen, liefst via een webbrowser.

Ik ben met linux/routers absolute newbie en weet dus niet welke software ik op zo'n linuxbak set zodat ik VEILIG bij de rest van het netwerk kan. En hoe werkt dat dan met IP adresses, ik krijg er maar 1 van de cable providers, maar d'r hangen 4 PC's aan. Hoe kan ik van buiten af kiezen welke PC ik wil benaderen :?

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 23:06
FAQ / Search

Verwijderd

Freesco kan alles wat je dernet allemaal opnoemde. Nat, FTP, WWW, Firewalling, noem het maar op.
Gewoon een strak programma, en ik kan ook via het web connecten door m'n freeco heen naar iedere pc die ik wil. Portmapping moet je dan gebruiken.

Greetz,

Je kunt natuurlijk ook een Win2k bak als router gerbuiken. Kun je er ook nog een UD client op draaien.
BASIX

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Move > NOS. En ik heb al zo'n idee wat er met deze thread gebeuren gaat.

Maar dat mag Ome Jotti zelf uitmaken.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Weinig speciaals tot nu toe hoor, waarde collega ;)
Op zaterdag 07 juli 2001 10:33 schreef Smooth2K het volgende:

Dinsdag ga ik eindelijk breedband het internet op. Nu wil ik natuurlijk een routertje bouwen, maar wat is handig ??

Zo'n freesco lijkt me te beperkt..
Tatatata:
[topic=152316]
[topic=163843]
Kijkt u eens, daar valt toch wel een keuze uit te maken he :)
Maar kan ik dan ook via die bak van buiten af (bijvoorbeeld vanaf m'n werk) m'n gewone PC's overnemen, liefst via een webbrowser.
Via webbrowser wordt vervelend, maar jouw idee is zeker mogelijk, kijk eens naar SSH.
En hoe werkt dat dan met IP adresses, ik krijg er maar 1 van de cable providers, maar d'r hangen 4 PC's aan. Hoe kan ik van buiten af kiezen welke PC ik wil benaderen :?
Zie het onderdeel 'hoe kan ik mijn internet delen' in de FAQ, daar staan een hoop nuttige links in... zo te zien heb je nog een hoop te lezen.
Succes! :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Volgens mij kun je beter een linksys router bestellen. En daarna zelf gaan stoeien met een linux pc.

Verwijderd

Topicstarter
Wat schiet ik daar mee op, dan ben ik 3 a 400 piek verder terwijl Linux en een 486 me niets kost ?
Op zaterdag 07 juli 2001 16:13 schreef Aspi het volgende:
Volgens mij kun je beter een linksys router bestellen. En daarna zelf gaan stoeien met een linux pc.

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 23:06
Op zondag 08 juli 2001 13:33 schreef Smooth2K het volgende:
Wat schiet ik daar mee op, dan ben ik 3 a 400 piek verder terwijl Linux en een 486 me niets kost ?
[..]
Wel eens van electriciteits kosten gehoord? ;) .. Na 1,5 jaar heb je hem al terug verdiend.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou dat eens moeten uitzoeken, volgens mij zijn die kosten niet zo hoog hoor.

Stel een P133 is in ruststand zo'n 50 watt.
Ik denk dat het zelfs minder is, geen monitor, hd in standby etc...

50 watt is 0,05 Kwh
Op jaarbasis dus 438 KWH
1000KWH kost je 137,81
Maar bij meer afname loopt dit flink op...
3000kwh is al 927,61

Dus die PC kost dan per jaar iets van 60 piek in het beste geval. Maar als je wat eerlijker gaat rekenen kom je inderdaad wel een stuk hoger uit, misschien wel tegen de 150 piek. Fuck zeg, best wel duur zo'n PC laten lopen. Toch maar eens een lantarenpaal aanpassen ofzo >:)

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 12:43 schreef om3ega het volgende:

[..]

Wel eens van electriciteits kosten gehoord? ;) .. Na 1,5 jaar heb je hem al terug verdiend.
LinkSys BEFSRU31
Ooops..575,- kostie!

ik heb 'm staan...en meteen maar ff die poorten uitgebeend..eindelijk dat stalen geval onder uit de kleding kast...., met 4 netwerkkaarten aan de slag...Download accellerator is er nix bij

Verwijderd

Topicstarter
Huh, gaat internet door dit ding dan ineens slimmer/sneller dan :? :?
Op maandag 09 juli 2001 22:19 schreef Mad_Cookie het volgende:

[..]

...Download accellerator is er nix bij

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Als je niks van Linux en Routers weet zou ik maar gouw eens een of meerdere boeken gaan kopen. En daarnaast een heleboel informatie op internet zoeken.
Het is absoluut niet makkelijk om zoiets te bouwen. Ja voor een aantal mensen hier wel, maar Linux is helemaal niet Windows dus je moet opnieuw beginnen en je Windowskennis overbord gooien.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 13:33 schreef Smooth2K het volgende:
[..]
Omdat je in je eerste post zei dat je een complete newbie bent. En dan is een router maken van limux niet zo makkelijk. Dus eenhardware router is handiger d8 ik..
Pagina: 1