Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
Ik zoek een?
Vervanger voor mijn LG Nexus 5.

Wat is je budget?
Budget is niet belangrijk.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Dagelijks gebruik, geen specifiek doel.

Eisen:
  • Compacte telefoon, vooral in de breedte. Hij moet goed vast te houden zijn. Niet (veel) breder dan mijn Nexus 5 van 69,2 mm
  • Minimaal 1920x1080 scherm
  • Android 7, liefst zo stock mogelijk
  • Moderne specs (CPU/geheugen), zodat ik even vooruit kan
  • Geschikt voor alle Nederlandse frequenties
Nice to have:
  • Amoled scherm
  • Vingerafdrukscanner
  • Grote accu(capaciteit)
  • Mogelijkheid tot root access
Wat heb je zelf al gevonden?
Met mijn eisen in de zoekfunctie kom ik op deze modellen. Voor de breedte heb ik 73,2 mm ingegeven, dat is +4mm.

Samsung Galaxy S7
+ compact
+ scherm (Amoled + resolutie)
+ draadloos laden
+ IP68
- wat ouder model: ondersteuning/updates?
- Samsung software

Huawei P10
+ Accu
+ Camera
+ Opslag
+ Nieuwer
- Scherm (LCD/resolutie)

Welke vragen heb je hier nog over?
Uit het zoeken in de pricewatch komen deze twee als best passend naar voren.
Wat zijn de onderlinge verschillen die je in gebruik zult merken?
Hoe verhoudt de Huawei software tot de Samsung software?
Is de S7 nog voldoende toekomstbestendig? (ik doe nogal lang met een telefoon, daarom heb ik nog een Nexus 5 :D )
Zijn er nog (toekomstige) modellen die ik over het hoofd zie?

Beste antwoord (via Dirtbiter op 31-01-2018 15:56)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De P10 is een stuk nieuwe dan de S7. De S7 is nu ruim één jaar oud en Samsung geeft aan dat je nog updates van verwachten tot april 2019. Ze geven alleen niet aan of dit upgrades zijn of alleen updates. Het is echter in de regel zo dat Samsung toestellen 2 jaar lang upgrades krijgen en daarna nog één jaar updates. Je kan waarschijnlijk nog een upgrade verwachten naar Android O en dat zal dan de laatste versie zijn.

De skin van zowel de P10 als de S7 zijn heel anders dan Stock Android en daar moet je van houden. Ik kan je aanraden om beide telefoons even uit te proberen bij bijv. de Media Markt. Je kan dan zelf een indruk krijgen van de software.

Je geeft overigens aan dat je geen budget hebt, waarom is de S8 dan geen optie: pricewatch: Samsung Galaxy S8 Zwart. Dat toestel is maar 68,1mm breed.

Verder is rooten, maar voornamelijk custom ROM's op Samsung en Huawei toestellen lastig, aangezien ze geen Qualcomm soc hebben.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

De P10 is een stuk nieuwe dan de S7. De S7 is nu ruim één jaar oud en Samsung geeft aan dat je nog updates van verwachten tot april 2019. Ze geven alleen niet aan of dit upgrades zijn of alleen updates. Het is echter in de regel zo dat Samsung toestellen 2 jaar lang upgrades krijgen en daarna nog één jaar updates. Je kan waarschijnlijk nog een upgrade verwachten naar Android O en dat zal dan de laatste versie zijn.

De skin van zowel de P10 als de S7 zijn heel anders dan Stock Android en daar moet je van houden. Ik kan je aanraden om beide telefoons even uit te proberen bij bijv. de Media Markt. Je kan dan zelf een indruk krijgen van de software.

Je geeft overigens aan dat je geen budget hebt, waarom is de S8 dan geen optie: pricewatch: Samsung Galaxy S8 Zwart. Dat toestel is maar 68,1mm breed.

Verder is rooten, maar voornamelijk custom ROM's op Samsung en Huawei toestellen lastig, aangezien ze geen Qualcomm soc hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
rens-br schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:21:
Daar heb ik ook naar zitten kijken.
Ik ben niet zo kapot van het edge-less design, vandaar ook dat ik een S7 edge niet overweeg.

De S8 lijkt me wat té hip en nieuw, qua design en sommige features (infinity display, bixby) denk ik toch niet te gaan gebruiken. Daarom is de S8 misschien wat teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

@Dirtbiter die reden kan ik inderdaad wel begrijpen. Ik ben er zelf ook niet zo weg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigerblood
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-01 13:55
Als je de Huawei P10 overweegt zou je eventueel ook kunnen kijken naar de nieuwe Honor 9. Qua specs vrijwel identiek, alleen ander design en merknaam. Prijstechnisch een stuk interessanter.

[ Voor 11% gewijzigd door Tigerblood op 11-07-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Of de ZTE Axon 7? 64GB, UHD, dual sim, metalen behuizing en <400,-

[ Voor 8% gewijzigd door jayjey op 12-07-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
jayjey schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:58:
Of de ZTE Axon 7? 64GB, UHD, dual sim, metalen behuizing en <400,-
Die is 75mm breed. Dat is veel meer dan de Nexus 5, en compactheid/vasthoudbaarheid is wel een van de belangrijkste criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Dat is waar, hij is net geen 75 mm breed, het is een echte 5,5 inch. Dat merk je in de hand. Dat is voor mij ook een nadeel maar ik neig toch naar een compromis op dat punt. De S8 ligt idd beter in de hand met dat langwerpige scherm en afgeronde hoeken. Maar of het bij het dragen in broekzak allemaal zoveel zou uitmaken? De ZTE is wel dun.

Anders een 5,2 inch, alles onder de 70 mm is al heel makkelijk in de hand te houden en ik heb geen grote handen.

De Samsung A5 dan? Die is 349,- maar android 6 weer... Wel een stuk minder dan de S8 qua prijs en geen edgeless design.

Of de ZTE Axon 7 mini?

Anders keep it simple Samsung 2017 J5 iets van 185,-, maar die is weer 720 resolutie. Ik denk dat je die gaat kopen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door jayjey op 15-07-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
ZTE axon mini is niet echt mini. Schijnt de camera best slecht te zijn. Wel goedkoop en daarmee een hoop telefoon voor weinig geld. Als geld geen rol speelt, nieuwe generatie pixel dadelijk :) of kijk even bij de LG G6. Dankzij een andere beeld verhouding is deze wat minder breed en via een nl webshop te bestellen voor 499 euro en dan krijg je een cadeaubon van 75€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Pixel 2 XL is groter dan de ZTE :) en de Pixel 2 koop je toch niet want die zal wel 800,- zijn of zo en dan kan je beter een S8 kopen voor de restwaarde.

Ja de ZTE is breed, gewoon 75 mm, net als andere 5,5 inch telefoons met dezelfde verhouding die ik in de hand heb gehad (Lenovo P2, Huawei 10 Plus). Wel dun. Grootte en camera zijn een beetje zorgen inderdaad en hij is 419,- dus niet voor niks.

Andere beeldverhouding zoals bij de Samsung S8 vond het geen voordeel, maar de LG G6 is wel interessant, enorme resolutie en toch smal, maar ik heb al ooit een G2 gehad, die was niet fijn.
Dus jij gaat een G6 kopen? Zou er onderhand niet een nieuwe ZTE Axon 7 uitkomen?

[ Voor 20% gewijzigd door jayjey op 17-07-2017 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chocodeluxe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 16:50
Heb een blauwe honor 9 genomen ter vervanging van mijn nexus 5. En vanaf het moment dat je de telefoon uit de verpakking haalt weet je dat je een luxe en degelijk product hebt gekocht. Kan er nog niet veel over zeggen, maar qua uiterlijk voelt hij erg goed aan. stukje zwaarder dan de nexus en een cm? langer? Jammer dat er nog geen topic over is!

Succes met een beslissing nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Toch nog maar even een tik omhoog geven, aangezien de noodzaak voor een nieuwe telefoon steeds groter wordt (lees: echt geen ruimte meer over op oude telefoon).

Nog steeds blijf ik bij de Samsung S7 en Huawei P10 uitkomen. Puur omdat die weinig minpunten hebben, en wel een (in de breedte) compact design.

De S8 heb ik even in mijn handen gehad. Het formaat is prima, maar die bolle (edgeless) randen vind ik niks.

Bijvoorbeeld de Essential Phone PH-1 of de Pixel 2 waren hoopvolle kandidaten, maar die hebben allebei belangrijke minpunten.
De PH-1 het slechte scherm, camera, vingerafdrukscanner en geen 3,5mm.
De Pixel 2 geen 3,5mm en met name de verkrijgbaarheid (ik moet hem zakelijk bestellen).

De S7 heeft een aantal voordelen (scherm, waterdichtheid, draadloos laden) die de P10 niet heeft.
De S7 heeft als belangrijk nadeel ten opzichte van de P10 dat hij een jaar ouder is, en dus minder lang updates zal ontvangen. Up-to-date software vind ik belangrijk. Daarom het liefst zo stock mogelijk android (vandaar PH-1 of Pixel 2) maar dat lijkt bijna niet haalbaar.
Qua prijs zijn ze tegenwoordig gelijk.

De vraag is hoe erg het ontbreken van een AmoLED scherm, waterdichtheid en draadloos laden op de P10 zijn. Dat heb ik nu allemaal ook niet, en mis ik niet. Maar wat je niet kent, kun je ook niet missen. Het lijken me wel handige features.

Er lijken dus in het afgelopen half jaar weinig goede kandidaten bijgekomen te zijn.
Iemand nog goede opties, of ervaringen over N5->S7, N5->P10 of S7<>P10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
De LG Q6 is ook een mooi toestel, voldoet aan de eis van de breedte.

Alleen zit daar zo'n matige processor in (Snapdragon 435) dat hij qua prestaties waarschijnlijk onder de Nexus 5 duikt...

Als ze de Q6 nu met een fatsoenlijke processor uit zouden brengen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Zo ver ik weet krijgt de s7 nog wel een update naar 8.0
https://www.google.nl/amp...axy-android-8-update/amp/

De vraag is ook of Huawei echt langere ondersteuning bied, ik ben daar niet zeker van.
Als je geen China phone overweegt zoals bv Xiaomi dan zou ik voor de s7 gaan ondanks de skin die Samsung gebruikt.
Het is nog steeds een top telefoon die zichzelf bewezen heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door pino85 op 07-11-2017 11:14 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Een paar maanden verder, en nog steeds geen knoop doorgehakt...
Nu met de BTW actie van MediaMarkt toch wel een interessant moment om iets aan te schaffen...

Ik heb het idee dat ik met het kopen van een Samsung Galaxy S7 of een Huawei P10 in beide gevallen het 'nét niet' koop.
Een telefoon van 1 tot 2 jaar oud, voor toch nog een behoorlijk bedrag (S7: 360, P10: 440).
De hardware voldoet over het algemeen wel. Op software gebied zijn de duur van de updates een vraag.

Er is tegenwoordig (en aangekondigd) al zoveel goeds, moois en moderns te koop, maar daar is altijd de breedte van de telefoon een issue.

Bijvoorbeeld:
  • Oneplus 5T (559 euro, 75,4mm)
  • Nokia 8 (479 euro, 73,7mm)
  • ZTE Axon 7 (340 euro, 75mm)
  • Motorola Moto X4 (340 euro, 73,4mm)
  • Sony Xperia XZ Premium (593 euro, 77mm)
  • Sony Xperia XZs (440 euro, 72mm)
  • Xiaomi Mi 6 (430 euro, 70,49mm)
Er worden nog genoeg mooie telefoons aangekondigd, maar met steeds groter wordende schermen, nooit met een smalle form factor.

De reden dat ik naar een smalle telefoon opzoek ben is vanwege het bediengemak. Dat je redelijk met 1 hand je telefoon kunt bedienen.

Heeft er iemand nog nuttige tips? Of nuttige ervaringen over het switchen naar een bredere telefoon, als je ook waarde hecht(te) aan het bedienen met 1 hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:41
Ik heb gisteravond een Samsung Galaxy S7 gekocht bij de Mediamarkt (met de BTW korting). Voor mij is de hardware nog goed genoeg, en het toestel is niet te groot. Voor de software updates vertrouw ik eerst nog op Samsung, maar mezelf kennelijke zal ik vroeg of laat toch een custom rom installeren (Lineage OS).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessevandijk
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 15:11
Ondertussen is een lg g6 overweegbaar? is erg in prijs gedaald en voldoet aan je eisen. vind zelf het met 1 hand bedienen ook fijn en dat is goed te doen. lg g6 is 71,9 mm breed. is via V&A zelfs regelmatig nieuw te koop voor rond de 300-330 euro. Ben er blij mee! mocht je er nog vragen over hebben, vraag ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 16:54
Compact zie je nog maar heel weinig... enige echte compacte 'high-end' smartphone op het moment is

pricewatch: Sony Xperia XZ1 Compact Zwart

De twee grootste nadelen van het toestel zijn een lage resolutie en een toch inmiddels wel ouderwets design... verder qua specs prima in orde en maar 6,5cm breed.

[ Voor 26% gewijzigd door MicGlou op 28-01-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dirtbiter schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:38:
De reden dat ik naar een smalle telefoon opzoek ben is vanwege het bediengemak. Dat je redelijk met 1 hand je telefoon kunt bedienen.

Heeft er iemand nog nuttige tips? Of nuttige ervaringen over het switchen naar een bredere telefoon, als je ook waarde hecht(te) aan het bedienen met 1 hand?
Ik heb zelf redelijk kleine handen. Was daarom ook huiverig toen ik de OP3 kocht toen deze uitkwam ter vervanging van mijn N5. Ik moet zeggen dat met één hand bedienen moet ik wel even een handigheidje gebruiken en mijn telefoon soort van balanceren als ik echt de notificaties wil openen bovenaan, maar dit is geen probleem. Groter dan een OP3 zou ik nooit nemen, ik vind de OP5T (beetje mee gespeeld toen een kennis die aangeschaft had) net iets te lang/hoog worden.

Het is dus wel even wennen, maar vind het niet ongemakkelijk groot.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Vandaag begon mijn Nexus wéér te klagen dat de opslag vol was.
Weer opgeschoond, maar nu was ik het echt beu.

Een Huawei P10 besteld. We gaan kijken hoe hij bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ben benieuwd hoe die je bevalt in vergelijking met je Nexus 5, veel plezier er in ieder geval mee!

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Laatst online: 08:30
Dirtbiter schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:56:
Vandaag begon mijn Nexus wéér te klagen dat de opslag vol was.
Weer opgeschoond, maar nu was ik het echt beu.

Een Huawei P10 besteld. We gaan kijken hoe hij bevalt.
Heb je de Google Pixel 2 al overwogen? Slechts een halve millimeter breder dan de N5 (verwaarloosbaar), 7.8 mm langer en bijna een millimeter dunner dan de N5. Stock Android, updates voor de komende 3 jaar, nieuwste specs (Qualcomm S835 en 4GB RAM), de beste camera van dit moment en hij voldoet aan nagenoeg alle andere punten van jouw eisen (behalve batterij eventueel, maar daar heb ik persoonlijk goede ervaringen mee als Pixel 2 power user).

Edit: ik zie dat je een AMOLED-scherm wilt hebben. Helaas heeft de Pixel 2 dit niet. Excuus!

[ Voor 6% gewijzigd door Sky Lynx op 31-01-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ben ik 2 jaar geleden van een Nexus 4 naar een Moto X Style gegaan. Hoewel er enkele toepassingen van Motorola opzitten, is het toch behoorlijk stock android. Ik weet uiteraard niet of dit geld voor alle telefoons in de Moto X-lijn, maar voor mij was de stap van Nexus naar Moto erg plezant!

Vervolgens ben ik van mijn Motorola telefoon overgestapt naar de Oneplus 5T welke ik ook zeker kan aanraden!

De Oneplus 5T is relatief smal (vergeleken met de lengte) en ligt voor mij prima in de hand. Heb gemiddelde handen qua vingerlengte en kan jammer genoeg net niet helemaal in de linkerbovenhoek komen als ik het in mijn rechterhand heb. (Wel als ik hem iets in mijn hand verschuif, waar je handig de vingerafdrukscanner voor kan gebruiken om de telefoon op je vinger te balanceren :p)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Sky Lynx schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:01:
[...]

Heb je de Google Pixel 2 al overwogen? Slechts een halve millimeter breder dan de N5 (verwaarloosbaar), 7.8 mm langer en bijna een millimeter dunner dan de N5. Stock Android, updates voor de komende 3 jaar, nieuwste specs (Qualcomm S835 en 4GB RAM), de beste camera van dit moment en hij voldoet aan nagenoeg alle andere punten van jouw eisen (behalve batterij eventueel, maar daar heb ik persoonlijk goede ervaringen mee als Pixel 2 power user).

Edit: ik zie dat je een AMOLED-scherm wilt hebben. Helaas heeft de Pixel 2 dit niet. Excuus!
Volgens wat ik kan vinden heeft de Pixel 2 wel een AMOLED scherm?
AMOLED stond als 'nice to have' op het lijstje.

Anyway, ik heb nu al een Huawei P10 binnen.

De Pixel 2 is een prachtige telefoon, en zou heel goed zijn. Maar met 300 euro meer dan een P10, en het ontbreken van een 3,5mm aansluiting en SD-kaart mogelijkheid, heeft hij onvoldoende voordelen ten opzichte van de P10 om die 300 euro goed te praten.

En toen ik de vraag stelde, was de Pixel 2 nog slecht verkrijgbaar in NL, maar dat is nu geen argument meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:05:
Vervolgens ben ik van mijn Motorola telefoon overgestapt naar de Oneplus 5T welke ik ook zeker kan aanraden!

De Oneplus 5T is relatief smal (vergeleken met de lengte) en ligt voor mij prima in de hand. Heb gemiddelde handen qua vingerlengte en kan jammer genoeg net niet helemaal in de linkerbovenhoek komen als ik het in mijn rechterhand heb. (Wel als ik hem iets in mijn hand verschuif, waar je handig de vingerafdrukscanner voor kan gebruiken om de telefoon op je vinger te balanceren :p)
Misschien wel smal voor zijn lengte, maar nog steeds 75mm. Dat scheelt ongeveer 6mm met de Nexus 5 en de Huawei P10 die ik nu heb gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Laatst online: 08:30
Dirtbiter schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:47:
[...]

Volgens wat ik kan vinden heeft de Pixel 2 wel een AMOLED scherm?
AMOLED stond als 'nice to have' op het lijstje.

Anyway, ik heb nu al een Huawei P10 binnen.

De Pixel 2 is een prachtige telefoon, en zou heel goed zijn. Maar met 300 euro meer dan een P10, en het ontbreken van een 3,5mm aansluiting en SD-kaart mogelijkheid, heeft hij onvoldoende voordelen ten opzichte van de P10 om die 300 euro goed te praten.

En toen ik de vraag stelde, was de Pixel 2 nog slecht verkrijgbaar in NL, maar dat is nu geen argument meer.
Oh ja inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Ik was al die tijd in de veronderstelling dat er een LCD scherm in zat omdat de Pixel 2 door HTC wordt gemaakt (i.t.t. de Pixel 2 XL die door LG wordt gemaakt). Maar er zit dus een AMOLED in de Pixel 2 en een P-OLED in de Pixel 2 XL (waarvan de eerste productiebatch geplaagd werd door problemen met kleur; dat schijnt nu opgelost te zijn in de nieuwe batches).

Ik begrijp je overweging van het ontbreken van 3,5mm aansluiting en de meerprijs van €300. Wat dat betreft is de P10 een meer passende aanschaf. Nu hopen dat het update-beleid van Huawei ook daadwerkelijk is wat ze belooft.
Pagina: 1