Internet en tv in buitengebied

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander.vanerp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
Mijn vraag
Wij gaan binnenkort verhuizen en tot onze grote verbazing beschikt ons nieuwe adres enkel over ADSL. Omdat we ook nog eens ver van de centrale afzitten krijgen we maximaal 8 Mbit/s download. Ik ben bang dat dit voor ons huishouden niet voldoende is. Wij maken simultaan gebruik van interactieve televisie, streamen op iPad en online gamen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
4G voor thuis van T-Mobile. Echter is dit vrij prijzig en trek ik de stabiliteit en snelheid ten twijfel, daarnaast zit je vast aan een limiet en moet je een apart abonnement afsluiten voor vaste telefonie en televisie. Helaas is het voor ons niet mogelijk om glasvezel te laten leggen.

Zijn er mensen met eenzelfde situatie die mij kunnen adviseren of zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Digitenne voor TV en dan (helaas) 8Mbit voor je internet-dingetjes?

Of niet verhuizen ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er is dus geen Ziggo / Coax aanwezig? Dat lost een hoop op als het mogelijk is. Verder kan je proberen via https://www.mijnaansluiting.nl/ te kijken wat er eventueel wel mogelijk is (soms tegen 5 jaar tekenen, soms door een aanbetaling etc...)

Het is natuurlijk tegenwoordig een onderdeel van een checklist, je aansluitingen, 4G is alleen voor internet handig, maar niet voor een gezin en TV.

Maar goed, TV kan je regelen via satelliet bij Canal Digital met meerdere LMB's, heb je tenminste HD. Je ADSL 8Mbit/s is dan inderdaad voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-07 19:59
Sander.vanerp schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:19:

Zijn er mensen met eenzelfde situatie die mij kunnen adviseren of zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie?
Al rondgevraagd welke buren wel over een coaxkabel of glasvezel beschikken? Als er coax of glasvezel in de buurt is, dan zou je het met de bewoner op een akkoordje kunnen gooien en een straalverbinding opzetten tussen de twee huizen. Dit is alleen mogelijk als je vrij zicht kan hebben tussen beide stralers. Moet je wel wat investeren in apparatuur. Dan heb je in ieder geval al snel internet.

Je zou ook eens naar Maxximum kunnen kijken, zie daarvoor dit topic: ([MaXXimum - Onbeperkt 4G voor thuis] Ervaringen & Discussie)

En anders een load balancing oplossing, T-Mobile voor thuis met ADSL en dan ADSL gebruiken voor gamen met iTV en T-Mobile 4g voor thuis voor downloads('s nachts heb je met de 2 hoogste abonnementen onbeperkt dataverkeer).

[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 11-07-2017 11:10 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:07

Wokschotel

Op 6 wielen

Of kijken of je samen met buren zelf glasvezel kunt aanleggen in een coöperatie. Zie bijvoorbeeld Kempenglas of Midden Brabant glas.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:15
De vraag is of je die 8 Mb/s daadwerkelijk gaat halen. Het kan meer zijn maar ook minder.
Straalzenders (p2p) is een mooie gedachte alleen dan moet je wel hele goede buren hebben :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 21:18
Hier al gekeken? Alhoewel de glasuitrol bij KPN niet zo heeeeel vlot loopt, zijn ze wel VDSL redelijk aan het uitrollen. Mocht er wat gepland zijn, dan kan je dat hier ook zien ...

Met 8Mb ADSL2+ (neem ik aan) zit je - schatting - iets van 3.5-4km van de wijkcentrale ... Da's niet best ...

[ Voor 19% gewijzigd door Houtenklaas op 11-07-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander.vanerp
Digitenne is inderdaad een goed alternatief om de ADSL lijn te ontlasten. Gister contact gehad met Ziggo, zij gaven aan dat ik via more than cable eventueel een coax aan kan laten leggen. Iemand ervaring mee toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
Sander.vanerp schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:21:
Digitenne is inderdaad een goed alternatief om de ADSL lijn te ontlasten.
Houdt ook even Joyne in de gaten. Dat wordt een nieuwe concurrent van Canal Digitaal via de satelliet. Op de site staat momenteel nog weinig, maar als je googlet op Joyne zie je al wel prijzen en pakketten op nieuwssites staan.

Digitenne is qua beeldkwaliteit wel slecht. Alles SD en geknepen bandbreedte. Het zou eind dit jaar/volgend jaar wel overgaan naar DVB-T2 en HD in verband met een eis in de nieuwe vergunning, maar er zijn nog geen concrete plannen van KPN volgens mij.

Als je in Oost-Brabant woont kun je met een buitenantenne met een DVB-T2 ontvanger nog wel een aardig Duits pakket ontvangen.
Gister contact gehad met Ziggo, zij gaven aan dat ik via more than cable eventueel een coax aan kan laten leggen. Iemand ervaring mee toevallig?
Ligt helemaal aan de afstand die gegraven moet worden. Maar schrik niet van 3500 tot 10000 euro...

Als ik je woonplaats zie... In Brabant zijn ze nu toch massaal bezig met glasvezel-buitengebied-projecten ??

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:53
Joyne is goede tip, gaan trouwens behalve tv ook internet aanbieden, loopt via de schotel met een extra set up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:47
Het nadeel aan internet via de satelliet is de latency. Online gamen zou ik hier niet via willen doen. Netflix is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
.Maarten schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:19:
Het nadeel aan internet via de satelliet is de latency. Online gamen zou ik hier niet via willen doen. Netflix is geen probleem.
En daarnaast zit je meteen aan de 2 nadelen die @Sander.vanerp over 4G internet had: Duur en datalimiet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:22:
[...]

En daarnaast zit je meteen aan de 2 nadelen die @Sander.vanerp over 4G internet had: Duur en datalimiet...
Soms is het leven niet makkelijk, Helaas kan je niet altijd kiezen.
Familie van mij is ook naar zo'n buitengebied verhuisd, van Ziggo 300/30 naar DSL 10/4 ( pakket is eigenlijk 40/4 )
Met een gezin is dat inderdaad niet 'fantastisch' maar de keuze hangt niet alleen van internet af.
10Mb is nog steeds breedband, en onbeperkt in volume.
Het woongenot gaat boven entertainment, andere zaken ( bankieren, news e.d ) is prima te doen op de verbinding
Ze kunnen niet met 5'en op tegelijk youtube HD, maar na een gewenningsperiode heeft men geen noemenswaardige klachten.
Het duurt allemaal iets langer, so be it, get over it :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
FreshMaker schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:30:
[...]

Soms is het leven niet makkelijk, Helaas kan je niet altijd kiezen.
Maar volgens mij heeft @Sander.vanerp het niet zo zwaar. Als hij binnen zijn huidige woonplaats verhuist, mag hij zich op 1 september aanmelden voor glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:44:
[...]

Maar volgens mij heeft @Sander.vanerp het niet zo zwaar. Als hij binnen zijn huidige woonplaats verhuist, mag hij zich op 1 september aanmelden voor glasvezel
Buiten dat, mijn comment in het algemeen, als je zo zwaar zou tillen aan de verbinding, dan moet je daar je 'verhuizing' op afstellen.

Als ik ga kamperen, is één vaste voorwaarde dat de (houtskool) BBQ mee mag, is dat niet toegestaan, dan ga ik niet.
Dat is dan iets voor 3 á 4 weken, laat staan het risico lopen dat ik 2 jaar of langer me erger aan 'traag internet' ...

first world problems ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
FreshMaker schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:47:
[...]

Buiten dat, mijn comment in het algemeen, als je zo zwaar zou tillen aan de verbinding, dan moet je daar je 'verhuizing' op afstellen.

Als ik ga kamperen, is één vaste voorwaarde dat de (houtskool) BBQ mee mag, is dat niet toegestaan, dan ga ik niet.
Dat is dan iets voor 3 á 4 weken, laat staan het risico lopen dat ik 2 jaar of langer me erger aan 'traag internet' ...

first world problems ......
Ach, ik ken de tijd nog dat ik blij was met mijn 512kbit Mxstream-adsl en niet meer in hoefde te bellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:56:
[...]

Ach, ik ken de tijd nog dat ik blij was met mijn 512kbit Mxstream-adsl en niet meer in hoefde te bellen :D
Technisch gezien moest je ook met die UFO ook nog inbellen :+

Afbeeldingslocatie: http://img.clubic.com/photo/00028616.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
FreshMaker schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:07:
[...]

Technisch gezien moest je ook met die UFO ook nog inbellen :+

[afbeelding]
Nee ik had de ethernet-variant, en die moest ook inbellen, maar was via een tweak tot de pro-versie te upgraden en dan deed hij het zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:32
Gaan wij buren worden toevallig? :P ik zit in precies dezelfde situatie. Wel in Drenthe haha.

First, check of er een glasvezelinitiatief is en overweeg te helpen of dit met buren op te zetten. Als je over een half jaar glas hebt, loont het niet om nu te investeren in bijvoorbeeld schotel.

Second: het zal even wennen worden, maar het is te overleven :P 2 Netflix-streams tegelijkertijd betekent lage bitrate. Maar het kan. Steam games downloaden? Dat moet je in de nacht doen als iedereen slaapt.
Verder is bitrate overrated hoor :P ik game regelmatig online, we kijken vaak iets op Netflix of NPO gemist en mijn PC-games library is volledig digitaal. Het kán allemaal echt wel. Qua browsen ga je het verschil uberhaupt niet merken waarschijnlijk.
4G zou ik je afraden. Als die snelheid al veel hoger is, zit je met wisselende pingtijden en bovenal: datalimieten. Vaak is het duurder.

De kern is: geen interactieve TV over dat ADSL-kabeltje laten lopen! Wij worden regelmatig door KPN/Telfort gebeld of wij interesse hebben in interactieve TV voor maar een paar euro meer, maar als ik dan mijn situatie uitleg begrijpt de helpdeskmedewerker ook wel dat het gewoon niet kan. Je houd geen bandbreedte meer over.
We hebben jarenlang Digitenne gehad maar van dat SD-beeld moet je echt huilen. Ook voor KPN is dat een doodlopende weg. Daarom: schotel :) Het kost een beetje in aanschaf, maar uit de schotel haal je prima HD-beeld met veel meer zenders. Qua maandbedrag zit je gelijk.
Houtenklaas schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:25:
Hier al gekeken? Alhoewel de glasuitrol bij KPN niet zo heeeeel vlot loopt, zijn ze wel VDSL redelijk aan het uitrollen. Mocht er wat gepland zijn, dan kan je dat hier ook zien ...

Met 8Mb ADSL2+ (neem ik aan) zit je - schatting - iets van 3.5-4km van de wijkcentrale ... Da's niet best ...
Je weet dat KPN een monopoliepositie heeft in het buitengebied? Er is hier geen concurrentie. Waarom investeren in VDSL-apparatuur? Ik heb regelmatig KPN bestookt met vragen hierom, maar ik heb het opgegeven. VDSL rollen ze eerst uit in wijken waar ze last hebben van Ziggo. Voorlopig gaat KPN helemaal niks doen in het buitengebied. En geef ze eens ongelijk, trouwens.
Oh en stel dat er wel VDSL zou komen, aan wat voor snelheid zit je dan op 4km? Juist; nog steeds om te huilen.

Glas 'niet heel vlot' is zacht uitgedrukt. Reggefiber ligt zo goed als stil sinds de overname.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 12-07-2017 12:25 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-07 14:06
timmie1 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:08:
[...]

Je zou ook eens naar Maxximum kunnen kijken, zie daarvoor dit topic: ([MaXXimum - Onbeperkt 4G voor thuis] Ervaringen & Discussie)
Held! _/-\o_

Ik woon zelf al 4 jaar in het buitengebied met een 3/1 verbinding van de KPN. Daar zitten we met 7 mensen op en dat is echt niet leuk! Dat MaXXimum klinkt goed. Ik ga denk ik vanavond eens kijken of dat geregeld kan worden. Lijkt me voor TS ook een acceptabele oplossing. _/-\o_

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:32
JeroenF schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:29:
[...]

Held! _/-\o_

Ik woon zelf al 4 jaar in het buitengebied met een 3/1 verbinding van de KPN. Daar zitten we met 7 mensen op en dat is echt niet leuk! Dat MaXXimum klinkt goed. Ik ga denk ik vanavond eens kijken of dat geregeld kan worden. Lijkt me voor TS ook een acceptabele oplossing. _/-\o_
TS heeft dan nog altijd een los TV-abonnement nodig en zal telefonie (indien gewenst) ook nog moeten regelen.
https://www.maxximum.nl/algemene-voorwaarden/
Net als alle andere providers zijn wij gebonden aan regels, wij willen er zorg voor dragen om een stabiele internetverbinding te garanderen. Dit houdt in dat we geen contracten kunnen ondersteunen waar klanten meer dan 50Gb per dag over onze verbindingen willen gebruiken.

7.2 Op dit moment is 15 GB bij onze zwaarste gebruikers het gemiddelde, echter is het zo dat uitschieters per dag met 50 GB ook mogelijk zijn.

7.3 Om misbruik te voorkomen zijn wij genoodzaakt de integriteit van het netwerk te bewaken, hierdoor bestaat de mogelijkheid dat wij verbindingen onderbreken dan wel opzeggen.
Nou is 50gb per dag natuurlijk een stuk ruimer dan de 50GB per maand die T-Mobile/KPN stellen, of de 5GB per dag die je krijgt met een Tele2 of T-Mobile unlimited abonnement. Maar het is wel iets om rekening mee te houden :)
Volgens het gelinkte topic is de netwerkaanbieder Tele2. Nu heb ik zelf een Tele2 unlimited abo, maar die leveren ~10 mbit en zeker niet de geadverteerde 30 mbit :P daardoor mag je wel kosteloos ontbinden lees ik, dus een maandje proberen kan geen kwaad.

Houd rekening met wisselende pingtijden en snelheden. Ook heb je waarschijnlijk geen vast IP, wat lastig is met domoticaoplossingen en IP-camera's. Afhankelijk van het netwerk waarop ze opereren kan online gaming ook een probleem zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 12-07-2017 12:43 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-07 21:55
Sander.vanerp schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:21:
Digitenne is inderdaad een goed alternatief om de ADSL lijn te ontlasten. Gister contact gehad met Ziggo, zij gaven aan dat ik via more than cable eventueel een coax aan kan laten leggen. Iemand ervaring mee toevallig?
Leuk dat more than cable, maar dat is alleen een kodi htc pc-tje die een redelijke internet verbinding nodig heeft, ik zie nergens dat ze een kabel aan kunnen leggen zodat jij internet op een hogere snelheid krijgt.
Je zit met snel internet toch op 4g aangewezen, this niet anders.
Maar is er geen mogelijkheid om bij buren eens te kijken of een bedrijf waar je mee samen werkt?

Edit; ik vind het maar beknopt weergegeven van https://www.maxximum.nl/ ze zullen hun best doen, maar jij kan dat zelf ook, ze zullen zoals ik het zie een 4g abbo afnemen die het beste is, als het toevallig kpn is of t mobile ze regelen het wel, maar hoe en of ze bundels kopen voor jou enz, daar laten ze zich niet over uit
ook best wel summier beschreven allemaal. https://www.maxximum.nl/internet-in-het-dorp/

Maar je kan ze een poging laten wagen, maar houdt een slag om de arm met aangaan van contracten, (is bij een beginnend virueele provider wel vaker hommeles.

[ Voor 28% gewijzigd door Mel33 op 12-07-2017 12:50 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Richh schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:38:
[...]

TS heeft dan nog altijd een los TV-abonnement nodig en zal telefonie (indien gewenst) ook nog moeten regelen.
https://www.maxximum.nl/algemene-voorwaarden/
Klopt, maar dat is in het buitengebied bijna altijd het geval.
Tv via Sateliet of Digitenne.
Internet via telefoonlijntje of nu dan 4G hopelijk.
Telefoon via KPN ook denk ik. (of gewoon alleen je mobiel)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Rio

Ik heb al een boek

Zit in het zelfde schuitje hier, buitengebied, geen coax, alleen een koperlijntje van 8Mbit (in de praktijk max een haperende 6Mbit). Het went nooit echt, maar je leert er mee om te gaan.
TV via CanalDigitaal is echt prima. (Voor de F1 meeliften op het Ziggo abo van een vriend).

Echter, de verlichting heeft zich aangediend: nieuws: KPN schrapt datalimiet Internet Buitengebied
Wat ik vandaag meteen gedaan heb: adsl omgezet van Online.nl naar KPN en daar 4G buitengebied gratis bij krijgen. Moet nog geinstalleerd worden, maar dat moet tenminste een significante verbetering worden, ik beschouw het als de heilige graal voor ons 'buitenaffers'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander.vanerp
Rio schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:44:
Zit in het zelfde schuitje hier, buitengebied, geen coax, alleen een koperlijntje van 8Mbit (in de praktijk max een haperende 6Mbit). Het went nooit echt, maar je leert er mee om te gaan.
TV via CanalDigitaal is echt prima. (Voor de F1 meeliften op het Ziggo abo van een vriend).

Echter, de verlichting heeft zich aangediend: nieuws: KPN schrapt datalimiet Internet Buitengebied
Wat ik vandaag meteen gedaan heb: adsl omgezet van Online.nl naar KPN en daar 4G buitengebied gratis bij krijgen. Moet nog geinstalleerd worden, maar dat moet tenminste een significante verbetering worden, ik beschouw het als de heilige graal voor ons 'buitenaffers'.
Nice! zeer interessante optie, ook voor ons. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe het je gaat bevallen. Ik ben nog wel redelijk sceptisch over de latency van zo'n 4G verbinding.

Keep me updated! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Ook ik zit hier met een 6mb verbinding. Het was nogal een shock toen wij hier 5 jaar geleden kwamen. Van 150mbit naar 6. Kon dit wel goedkomen!?

In de praktijk valt het reuze mee. KPN Interactieve tv slokt danwel de halve verbinding op, doorgaans geeft dit niet echt problemen. Sites laden duurt iets langer. Youtube gaat eigenlijk prima, echter niet op de hoogste resolutie. Mijn zoon zijn iPad doet alles wat het moet doen en ik kan zonder problemen gamen. 's Nachts download mijn Synology alle (uiteraard legale) content.
Het valt mij reuze mee, echter hebben we sinds 2016 naast onze webshops ook een fysieke winkel bij het huis.
De kassa aldaar zit gekoppeld met de voorraad van de webshops, de telefoonlijnen zijn VOIP en ging mijn vrouw van een klein hobbyshopje in 2012 naar een volwaardige webwinkel met echte winkel met 5 werknemers.

Producten uploaden kost veel tijd en als één van de kids ook nog eens Netflix kijkt terwijl ook ik bezig ben, kost het letterlijk uren. Als oplossing heb ik op een andere locatie (300mbit) een computer waarmee we vanaf hier via Remote Desktop verbinding maken. De pc op de snelle locatie download dan bijv. product images van leverancier en ook via die computer doen we de uploads. Dit werkt al een stuk beter.

Nu hebben wij dus ook Sneller Internet Buitengebied aangevraagd. 4g binnenshuis is hier rond de 20-30mbit wat voor ons zeker genoeg zal zijn. Ik ben benieuwd!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander.vanerp
@Redwood uitgebreid verhaal :) televisie wil ik eigenlijk gewoon via digitenne, zodat dat de internetlijn niet belast.

Jij heb de nieuwe 4g verbinding van kpn? Zou je mij over een tijdje willen laten weten wat je ervaringen zijn? Ik ben vooral benieuwd naar latency en stabiliteit als het op 4g aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Hier is de KPN voor buitengebied ook al aangevraagd. Ik ben zeer benieuwd!

@Sander.vanerp Digitenne is leuk, maar is echt een lage resolutie. Ik maak er al een tijdje gebruik van maar ik twijfel elke keer weer om over te stappen. Sateliet is echt een stuk scherper. (maar daar heb je dan weer een apart kastje voor nodig terwijl digitenne met een CI-module werkt)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Sander.vanerp schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:49:
@Redwood uitgebreid verhaal :) televisie wil ik eigenlijk gewoon via digitenne, zodat dat de internetlijn niet belast.
Jij heb de nieuwe 4g verbinding van kpn? Zou je mij over een tijdje willen laten weten wat je ervaringen zijn? Ik ben vooral benieuwd naar latency en stabiliteit als het op 4g aankomt.
Alle buren zitten overigens op Canal Digitaal. Is er een reden dat je dit niet wilt? Digitenne is waar ik woon zelfs niet beschikbaar, het boeit voor ons niet want enkel mijn vriendin kijkt heel af en toe nog eens TV.

Sneller internet buitengebied wordt hier 4 september opgeleverd. Of in ieder geval ontvang ik dan het modem. Ik hou je op de hoogte.

Overigens is het wel zo dat het nog geen 2-in-1 oplossing is. Buiten het ADSL modem wat er al is krijg je er een 4g modem bij. Ik had gehoopt dat KPN Zelf een load-balance/fallover oplossing zou bieden. Hier zijn ze overigens mee aan het testen. Het enige waar ik dus nog naar op zoek moet is een goede dual-wan router, hier ga ik denk ik een Synology voor inzetten.

De latency is volgens mij vrij goed. Speedtest op mijn iPhone geeft een gemiddelde van 20-30ms. Hetzelfde als de vaste lijn en daar heb ik echt nooit problemen mee. Ik ben al jaren geen die-hard gamer meer, maar in Battlefield, Arma en wat ik nog meer speel heb ik geen last van lag.

Wat me wel opvalt, op mijn iPhone dan, is dat de snelheid nogal varieert. Sinds 1 juli hebben we vlakbij een nieuwe 4g mast gekregen en 4g is sneller geworden. Echter heb ik vanmorgen 40mbps gemeten met een ping van 15-20 en meet ik op dit moment 32ms en 18mbps. Ik hoop dat dit stukken beter wordt zodra er een vaste buitenantenne hangt.
Pindakaas schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:02:@Sander.vanerp Sateliet is echt een stuk scherper. (maar daar heb je dan weer een apart kastje voor nodig terwijl digitenne met een CI-module werkt)
Canal Digitaal werkt ook prima met een CI-Module hoor! Je hebt een TV nodig die beschikt over een DVB-S2 tuner, en dat is volgens mij het gros!

[ Voor 18% gewijzigd door Redwood op 07-08-2017 12:41 . Reden: Toevoeging CI-Module ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sander.vanerp schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:31:
[...]

Nice! zeer interessante optie, ook voor ons. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe het je gaat bevallen. Ik ben nog wel redelijk sceptisch over de latency van zo'n 4G verbinding.

Keep me updated! _/-\o_
Mijn ouders hebben nu sinds twee weken internet buitengebied via 4G.
Zou kunnen dat er wat latency zit op het opzetten van de verbinding, maar eenmaal bezig is het best snel. Ze zijn nu van 6/0,7Mbit naar 24/15Mbit gegaan. Ping latency weet ik niet meer maar was ook gewoon snel.

🖥️ | 🚗

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-07 12:56
Wij zitten zelf ook in een buitengebied met een snelheid van 2mbit.. We gebruiken kpn voor een vaste lijn + T-mobile thuis 4G voor mijzelf (gamen soort van) Werkt eerlijk gezegd wel erg goed. Stabiele verbinding en snel.

KPN gebruik ik eigenlijk bijna niet is meer als reserve lijn

Voor TV dan CanalDigital via de schotel.

edit voor meer info;

Ik heb de 100gb van T-Mobile, snachts tussen 00:00 en 07:00 (ongeveer) doe ik alle updates etc.
Overdag kan ik gerust films kijken en dan einde van de maand heb ik nog wel genoeg over.
Tenzij je echt een veel verbruiker bent is het geen oplossing denk ik.

Ik heb geen slechte verbinding of onstabiele momenten tot nu toe. Ik heb wel eens dat mijn pc geen verbinding heeft maar met de probleem oplosser van windows lost die het binnen 2 seconden op door de adapter opnieuw te starten

[ Voor 52% gewijzigd door Tiagoo op 14-09-2017 15:49 ]

• Sander.vanerp
Tiagoo schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:27:
Wij zitten zelf ook in een buitengebied met een snelheid van 2mbit.. We gebruiken kpn voor een vaste lijn + T-mobile thuis 4G voor mijzelf (gamen soort van) Werkt eerlijk gezegd wel erg goed. Stabiele verbinding en snel.

KPN gebruik ik eigenlijk bijna niet is meer als reserve lijn

Voor TV dan CanalDigital via de schotel.

edit voor meer info;

Ik heb de 100gb van T-Mobile, snachts tussen 00:00 en 07:00 (ongeveer) doe ik alle updates etc.
Overdag kan ik gerust films kijken en dan einde van de maand heb ik nog wel genoeg over.
Tenzij je echt een veel verbruiker bent is het geen oplossing denk ik.

Ik heb geen slechte verbinding of onstabiele momenten tot nu toe. Ik heb wel eens dat mijn pc geen verbinding heeft maar met de probleem oplosser van windows lost die het binnen 2 seconden op door de adapter opnieuw te starten
Dank voor je antwoord. Het lijkt erop dat wij ook voor 4G gaan kiezen (wel van KNP). Zij bieden voor 39,- per maand een 'unlimited' 4G oplossing voor thuis. Ik ga nog even schakelen met KNP om het een en ander helder te krijgen maar dit lijkt bij ons de beste oplossing.

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-07 12:56
Sander.vanerp schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:52:
[...]

Dank voor je antwoord. Het lijkt erop dat wij ook voor 4G gaan kiezen (wel van KNP). Zij bieden voor 39,- per maand een 'unlimited' 4G oplossing voor thuis. Ik ga nog even schakelen met KNP om het een en ander helder te krijgen maar dit lijkt bij ons de beste oplossing.
Uiteraard als kpn net zo stabiel als T-mobile is EN dan unlimited 4G oplossing hebben is dat een betere oplossing. T-mobil kost geloof ik 70€ voor de 100gb oplossing :X

Ik begrijp al waarom wij geen KPN hebben. Omdat ze het niet op ons adres kunnen leveren.. normale verbinding wel maar de 4G niet :(

[ Voor 10% gewijzigd door Tiagoo op 14-09-2017 16:06 ]

• Robsta86
  • Laatst online: 24-07 11:08
Sander.vanerp schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:52:
[...]

Je zou nog even kunnen kijken of kpn ook adsl kan leveren op jouw adres en wat daar dan de maximale snelheid van is... 4g buitengebied is gratis voor klanten van kpn (mits je postcode er voor in aanmerking komt).

Als kpn adsl levert op jouw adres en ze kunnen niet sneller dan 10 of 12 mbit (weet de snelheid even niet meer zeker) leveren krijg je 5 euro per maand "langzame verbinding" korting...

Dan betaal je dus weer een paar euro minder per maand voor je 4g voor thuis en heb je als bonus nog een (langzame) adsl backup lijn mocht 4g eens een keer storing hebben en je toch iets moeten doen online...

Zelf had ik 4g voor thuis van t-mobile (100gb per maand voor 25 euro ivm beta tester korting) en telfort basis internet voor 22,50 ofzo?

Toen ik het nieuwsbericht van kpn zag over onbeperkt 4g voor thuis gelijk beide abonnementen opgezet en adsl van kpn aangevraagd. Die is inmiddels opgeleverd en ben nu in afwachting van de levering van het 4g modem, die is momenteel niet meer op voorraad, schijnt nogal druk te zijn bij de 4g buitengebied afdeling van kpn ;)

Tv heb ik nog even via kpn geprobeerd maar de "interactieve HD televisie" bleek uiteindelijk SD te zijn en de hele adsl lijn dicht te trekken... Dat dus geannuleerd en voor nu weer terug naar de schotel... Kijken niet heel veel tv maar het beeld via kpn was echt om je janken zo slecht...

Kwam nu toevallig knippr tegen als app op m'n Apple TV... Dan kun je voor 10 euro per maand een basis pakket aan zenders bekijken via interbet. Heb nu een maand gratis om te proberen. Beeld kwaliteit is prima maar de app zou wel wat intuïtiever mogen zijn qua bediening, en ze bieden geen optie voor ziggo sport (kijk graag F1), dus dat is wel een nadeel.

Denk dat ik dan toch maar iets meer blijf betalen voor televisie via canal digitaal. Via de satelliet blijft de beeldkwaliteit toch echt het beste (zolang het niet regent ;))

• Sander.vanerp
Robsta86 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 07:09:
[...]

Je zou nog even kunnen kijken of kpn ook adsl kan leveren op jouw adres en wat daar dan de maximale snelheid van is... 4g buitengebied is gratis voor klanten van kpn (mits je postcode er voor in aanmerking komt).

Als kpn adsl levert op jouw adres en ze kunnen niet sneller dan 10 of 12 mbit (weet de snelheid even niet meer zeker) leveren krijg je 5 euro per maand "langzame verbinding" korting...

Dan betaal je dus weer een paar euro minder per maand voor je 4g voor thuis en heb je als bonus nog een (langzame) adsl backup lijn mocht 4g eens een keer storing hebben en je toch iets moeten doen online...

Zelf had ik 4g voor thuis van t-mobile (100gb per maand voor 25 euro ivm beta tester korting) en telfort basis internet voor 22,50 ofzo?

Toen ik het nieuwsbericht van kpn zag over onbeperkt 4g voor thuis gelijk beide abonnementen opgezet en adsl van kpn aangevraagd. Die is inmiddels opgeleverd en ben nu in afwachting van de levering van het 4g modem, die is momenteel niet meer op voorraad, schijnt nogal druk te zijn bij de 4g buitengebied afdeling van kpn ;)

Tv heb ik nog even via kpn geprobeerd maar de "interactieve HD televisie" bleek uiteindelijk SD te zijn en de hele adsl lijn dicht te trekken... Dat dus geannuleerd en voor nu weer terug naar de schotel... Kijken niet heel veel tv maar het beeld via kpn was echt om je janken zo slecht...

Kwam nu toevallig knippr tegen als app op m'n Apple TV... Dan kun je voor 10 euro per maand een basis pakket aan zenders bekijken via interbet. Heb nu een maand gratis om te proberen. Beeld kwaliteit is prima maar de app zou wel wat intuïtiever mogen zijn qua bediening, en ze bieden geen optie voor ziggo sport (kijk graag F1), dus dat is wel een nadeel.

Denk dat ik dan toch maar iets meer blijf betalen voor televisie via canal digitaal. Via de satelliet blijft de beeldkwaliteit toch echt het beste (zolang het niet regent ;))
Dank voor je heldere uitleg. Zoals ik van jou begrijp krijg ik bij een ADSL pakket gratis 4G mits mijn verbinding erg traag is? Dat zal geen probleem zijn aangezien wij volgens de voorspelling niet boven de 8 Mbit uitkomen.

Dat heeft de medewerker van KPN mij afgelopen week niet verteld, dus ik ga nog maar eens contact opnemen.

In ieder geval bedankt voor de tip _/-\o_

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Robsta86 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 07:09:
[...] Via de satelliet blijft de beeldkwaliteit toch echt het beste (zolang het niet regent ;))
Als jouw beeld slechter wordt bij regen, dan heb je waarschijnlijk een te kleine schotel, of niet goed uitgericht, of...
Bij een goede installatie zou een regenbui echt niet uit mogen maken, alleen bijzondere weersomstandigheden kunnen dan slechte ontvangst opleveren (bepaald type wolken in de winter).

• Robsta86
Beeld wordt niet slechter, maar stopt er gewoon mee...
Heb expres een wat grotere schotel genomen i.v.m. meer regen reserve, en uit laten richten door een bedrijf welke daar ook meet apparatuur voor heeft.

Toch gebeurd het regelmatig met goede buien (dus geen motregen / miezeren) dat het beeld er mee stopt helaasch...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mijn ouders hebben ook canaldigitaal voor TV en hebben met een hele gewone schotelantenne nooit last van wegvallend beeld bij regen. Enkel wanneer er een onweersbui voor hangt zijn ze hun signaal kwijt.

Vraag bij goed weer in het menu van je ontvanger maar eens op wat de signaalsterkte is, kan dan ook niet veel zijn. Denk dat je schotel niet goed uitgericht is.
Heb je trouwens wel vrij zicht of moet je door bomen heen?

🖥️ | 🚗

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het kan ook zijn dat de installatie niet waterdicht is afgewerkt en er ergens vocht een headend of coaxkabel in kruipt o.i.d.

Terug ontopic: voor de allerergste gevallen van het verre buitengebied, waar geen xdsl, tv-kabel, fiber en zelfs geen 3/4G beschikbaar is, bestaat er ook nog satelliet internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Robsta86 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:46:
Beeld wordt niet slechter, maar stopt er gewoon mee...
Heb expres een wat grotere schotel genomen i.v.m. meer regen reserve, en uit laten richten door een bedrijf welke daar ook meet apparatuur voor heeft.

Toch gebeurd het regelmatig met goede buien (dus geen motregen / miezeren) dat het beeld er mee stopt helaasch...
Beetje laat ;)
Toen ik mijn schotel nog had, had ik er een LNB-kap overheen.
https://www.conrad.nl/nl/...erschutzhaube-940116.html

Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/7Afef7.png

Alleen rekening houden met het aantal lnb's
Maar sneeuw, regen en vervuiling werden 90% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
FreshMaker schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 03:46:
[...]

Beetje laat ;)
Toen ik mijn schotel nog had, had ik er een LNB-kap overheen.
https://www.conrad.nl/nl/...erschutzhaube-940116.html

[afbeelding]

Alleen rekening houden met het aantal lnb's
Maar sneeuw, regen en vervuiling werden 90% minder.
Kijk, dat is nog eens een goede tip!
Dat ga ik maar eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Tsja, het zal sowieso wennen worden. Maar het moet te doen zijn.

Televisie: Digitenne of schotel.

Schotel:
Je moet eerst een schotel hangen (of hang die er al?) en kabels trekken (of liggen die er al?). T zal er dus vooral vanaf hangen wat er al aanwezig is in je nieuwe huis anders ben je wel wat geld en tijd kwijt.
Voordeel is wel dat je fatsoenlijk HD beeld hebt en veel zenders.

Digitenne:
Plug & Play. Kan je overal neerzetten (ook achter in de tuin 8) ) en is zo aangesloten. Nadeel is matige kwaliteit (tot 32" scherm prima te doen weet ik uit ervaring) en beperkt aantal zenders.

Voor internet ben je aangewezen op koper of 4G. Stabiliteit van 4G is niet bekend op voorhand, maar waarschijnlijk haal je daar wel de hoogste snelheid mee. 8 Mbit over koper is voor simpele streaming nog best te doen (Netflix raad 5 Mbit aan voor HD), maar je moet dat niet met 5 man tegelijk gaan doen.

Om 4G te testen binnenshuis kan je misschien iemand zn mobiele abbo gebruiken (als hij genoeg data heeft, anders evt voor 1 maandje ophogen). Gebruik een telefoon om te tetheren en kijk eens of dat veel beter is dan je koperlijntje. Dan weet je een beetje wat je kan halen.

Houdt er ook rekening mee dat die koperlijntjes in het buitengebied waarschijnlijk op weinig upgrades hoeven te rekenen, terwijl de ontwikkelingen van 4G/5G nog volop gaande zijn. En uiteraard je ogen open houden voor eventuele glasvezel initiatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander.vanerp
Wij hebben gekozen voor:
  • Canal Digital via de schotel
  • Internet van KNP inclusief gratis 4G wegens matige snelheid
De apparatuur voor Canal Digitaal gaan wij overgenomen van de huidige bewoonster. Voor de zekerheid hebben we ook gekozen voor het starterspakket van Canal Digitaal (gratis bij een tweejarig abbo).

Vanaf 1 november kunnen wij aan de slag met installeren en configureren, dus ik ben benieuw. Het onderkomen waar we nu zitten is voorzien van dezelfde situatie (4G internet en Canal Digitaal). De afgelopen 2 weken is dit prima bevallen. Vooral televisie via de schotel is mij meegevallen, wat een helder beeld.

Ik denk dat we Ziggo niet gaan missen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Sander.vanerp schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:46:
Wij hebben gekozen voor:
  • Canal Digital via de schotel
  • Internet van KNP inclusief gratis 4G wegens matige snelheid
De apparatuur voor Canal Digitaal gaan wij overgenomen van de huidige bewoonster. Voor de zekerheid hebben we ook gekozen voor het starterspakket van Canal Digitaal (gratis bij een tweejarig abbo).

Vanaf 1 november kunnen wij aan de slag met installeren en configureren, dus ik ben benieuw. Het onderkomen waar we nu zitten is voorzien van dezelfde situatie (4G internet en Canal Digitaal). De afgelopen 2 weken is dit prima bevallen. Vooral televisie via de schotel is mij meegevallen, wat een helder beeld.

Ik denk dat we Ziggo niet gaan missen 8)7
Canal Digital levert dan ook 21 HD zenders bij het basis pakket, dus die zenders zouden dezelfde kwaliteit als Ziggo moeten hebben.
Of je Ziggo echt niet gaat missen valt nog te bezien, dat moet je over een jaar ofzo maar laten weten hoe die draadloze verbindingen zich houden onder onweer etc :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Hier inmiddels ook 4g van KPN binnen. Werkt helemaal perfect, wel met een buitenantenne. Zonder de antenne 20mb en instabiel. Met antenne 80-100mbit, helemaal stabiel en een Ping rond de 20. Verbinding valt er ook niet uit.

Helemaal dik tevreden. Zeker voor de prijs van -5 euro per maand. Want 4g voor het buitengebied is al gratis, als je dan ook nog een vaste lijn hebt die onder de 4mb zit krijg je nog eens extra 5 euro per maand korting. Tv nu via Knippr. Dat werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander.vanerp
Redwood schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:20:
Hier inmiddels ook 4g van KPN binnen. Werkt helemaal perfect, wel met een buitenantenne. Zonder de antenne 20mb en instabiel. Met antenne 80-100mbit, helemaal stabiel en een Ping rond de 20. Verbinding valt er ook niet uit.

Helemaal dik tevreden. Zeker voor de prijs van -5 euro per maand. Want 4g voor het buitengebied is al gratis, als je dan ook nog een vaste lijn hebt die onder de 4mb zit krijg je nog eens extra 5 euro per maand korting. Tv nu via Knippr. Dat werkt ook prima.
Thanks voor je antwoord. Wat heb je voor buitenantenne aan je router (Huawei, toch?) gekoppeld als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Mag je zeker vragen. Een Jarft directional. Er is inmiddels ook een Omni variant.

De directional -> https://www.wifi-shop24.c...2600MHz-Multiband-Outdoor

En de omni -> https://www.wifi-shop24.c...2600MHz-Multiband-Outdoor

Pagina: 1