stekker aan de laptop laten hangen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik gebruik sindskort mijn laptop als htpc. nu heb ik alle kabels netjes weggewerkt. hierdoor is het lastiger om de stroomadapter erin en eruit te doen. mijn vraag is hoe schadelijk dit is voor de accu (stroomadapter continue erin laten hangen)? ik ben altijd zuinig geweest met mijn laptops qua accu, altijd netjes op tijd eruit gehaald maar mijn accu ging sneller dood dan die van een vriend van mij die hem altijd erin had zitten, we hadden dezelfde laptops. is dit een kwestie van geluk hebben ? of zit dit hele verhaal tussen je oren ?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 11-07-2017 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dan trek je toch lekker de accu eruit, kun je m 24/7 aan infuus leggen

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
himlims_ schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:54:
dan trek je toch lekker de accu eruit, kun je m 24/7 aan infuus leggen
serieus, daar heb ik echt niet over nagedacht !. dus als ik de accu eruit haal, kan ik hem gewoon schadeloos aan de stekker laten hangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:42
De adapter erin laten is niet schadelijk. De accu eruit halen kan wel problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:57:
De adapter erin laten is niet schadelijk. De accu eruit halen kan wel problemen opleveren.
lol :N 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
code:
1
Battery missing, press F1 to continue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:58:
code:
1
Battery missing, press F1 to continue
Precies, F1 en gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dat is geen probleem, maar als je die notificatie toch als een probleem ziet. kun je die meldingen meestal uitschakelen

gewoon lekekr accu eruit halen en de laptop aan infuus leggen - de accu zal er niet minder om worden :+

[ Voor 31% gewijzigd door himlims_ op 11-07-2017 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Waar komt eigenlijk de illusie vandaan dat het schadelijk zou zijn om de adapter ingeplugd te laten?
lennox-06 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:52:
Ik ben altijd zuinig geweest om mijn laptops qua accu, altijd netjes op tijd eruit gehaald maar mijn accu ging sneller dood dan die van een vriend van mij die hem altijd erin had zitten, we hadden dezelfde laptops. is dit een kwestie van geluk hebben ?
Lijkt erop dat jij de accu daadwerklijk hebt gebruikt, in tegenstelling tot je vriend.

[ Voor 69% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2017 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wanneer je een device met accu, continue aan de lader legt raakt deze zijn capaciteit kwijt. met gevolg dat je laptop nog maar 1uur -> half uur > 5min. zonder stroom voorziening kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
... ik ben altijd zuinig geweest om mijn laptops qua accu, altijd netjes op tijd eruit gehaald maar mijn accu ging sneller dood dan die van een vriend van mij die hem altijd erin had zitten, we hadden dezelfde laptops. is dit een kwestie van geluk hebben ? of zit dit hele verhaal tussen je oren ?
Wat beschouw je als zuinig zijn op je accu, hoe denk je dat je best omgaat met een Li-Ion batterij?
Perfecte bewaring:
- 70% opgeladen
- in de koelkast
- beschermd tegen vocht.
Uiteraard heb je dan niet veel aan je accu, en slijt ie sowiezo (veroudering).

Bij gebruik van de accu, is het zaak om de batterij
- zo vol mogelijk te laten (opladen van 70% naar 100% geeft immens veel minder veroudering dan opladen van 10% naar 40%).
- zo koel mogelijk te laten: niet in de zon leggen, voldoende luchtcirculatie.

Specifiek over je gebruik: gewoon lader constant aan laten hangen, de interne lader zal je batterij beschermen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

himlims_ schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:03:
wanneer je een device met accu, continue aan de lader legt raakt deze zijn capaciteit kwijt. met gevolg dat je laptop nog maar 1uur -> half uur > 5min. zonder stroom voorziening kan
Geldt dat nog steeds?
We hebben het inmiddels over Li-Ion accu's en intelligentere laders. Mijn accu laadt niet bij als ie vol zit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• naftebakje
Bullshit }:O
Je hebt het over lood-zuur accu in je auto, die sulfateert? Geheugeneffect bij Ni-Cd als je niet netjes ontlaad?
Beide totaal niet het geval bij laptopaccu van de laaste 10 jaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Wordt een beetje ingewikkeld verhaal hier voor een simpele ziel als ik.

Moet ik de batterij eruithalen en dan aan snoer hangen?

Of mag ik de batterij gewoon erin laten zitten ? En zo aan de snoer hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat is niet waar.
Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat de coulomb meting een offset krijgt. Waardoor de accu *denkt* dat hij leeg is. Dit herstelt vanzelf weer als je hem licht gaat gebruiken.
De enige twee punten van een accu die elektronica kan meten zijn onderspanning en volledige lading:
- Onderspanning als het voltage te laag is. Daarom gaan sommige apparaten met oude accu's uit zodra je een energieslurpende actie start. (een game, smartphone camera, of flits) De interne weerstand van de batterij is te hoog en de spanning daalt. Je kunt de "0%" punt van de accu meten door een kleine stroom af te nemen tot je uitschakelpunt is bereikt.
- Volledige lading, als een batterij vol is loopt er met de maximale laadspanning geen tot weinig stroom, dit is 100%. Daarom gaat het laden snel tot 80%, en daarna langzaam tot 100%. Hiermee meet de elektronica de capaciteit. Komt nog eens bij dat je de laats 20% niet snel kan laden door chemische beperkingen in de batterij. (hitte)

Vroeger was dit probleem erger, omdat accu's directer op de adapter waren aangesloten. Nu zit er geavanceerde beheerelectronica tussen. Er is nu geen enkele technische reden waarom je de adapter los moet maken. Behalve het testen van de batterijduur, of energiebesparing als de laptop uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Accu/batterij er uit halen wat @himlims_ ook aangeeft.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ik ben altijd zuinig geweest om mijn laptops qua accu, altijd netjes op tijd eruit gehaald maar mijn accu ging sneller dood dan die van een vriend van mij die hem altijd erin had zitten
Na heel veel jaren en heel veel accu's kan ik maar 1 conclusie trekken: gebruik de accu gewoon hoe het je het beste uitkomt, zorg dat de laptop altijd gebruiksklaar is, en maak je er verder geen zorgen om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
Mijn ervaring is dat je het beste de lader altijd kan aansluiten, ik heb gedurende de laatste 7 jaar één Apple Macbook zoveel mogelijk zonder stekker gebruikt(iedere keer batterij gebruiken) en één altijd aan de lader gelaten. De resultaten liegen er niet om: de laptop waarvan ik de batterij altijd heb leeg laten lopen zat nog maar rond de 75%, de andere laptop zit nog op rond de 95% capaciteit. Een afname van slechts 5% in ongeveer 3 jaar met elke dag zwaar gebruik is naar mijn mening heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 22:09
Daarbij is het een gebruiksvoorwerp naar mijn mening. Accu's zijn (zij het niet altijd even eenvoudig) te vervangen. Ik heb van mijn vorige MacBook altijd gewoon gebruikt hoe het me uit kwam, en ja de capaciteit nam af. Een vriend van me had dezelfde laptop gekocht, veel aan de netstroom gewerkt, en daarmee de accu minder belast. Resultaat is dat we beiden rond dezelfde tijd een nieuwe laptop/computer gekocht hebben en hij er per saldo niets mee gewonnen heeft :-)

Ik zou die accu er lekker in laten zitten, heb je automatisch een soort UPS mocht je je HTPC nog voor andere doeleinden inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Mijn ervaring is dat laptops die altijd aan de stekker hangen nog maar heel kort op de accu kunnen werken.
Maar de vraag is, hoe belangrijk is de eventuele degradatie van de accu van deze laptop eigenlijk? Je hebt de kabels weggewerkt, het gaat dus om een lange termijn oplossing. Is de verwachting dat de laptop ooit nog als een reizende laptop dienst moet gaan doen? Als dat namelijk niet het geval is zou ik de accu gewoon laten zitten, zoals @gastje01 zegt als ingebouwde UPC gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dat is onjuist - er is geen een / 0 !! laptops waarvna de accu niet lui / minder wordt wanneer die 24/7u aan het infuus ligt.

Iedere accu/batterij wordt daar minder van. Daarom is er ook geen een fabrikant die langer dan 90dagen garantie geeft op hun accu/batterij > omdat je die simpel kunt slopen door 24/7 aan de lader te hangen.

pointless discussion - agree to disagree O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Interessante vraag! Mijn laptop hangt 24/7 aan de lader. Tenzij het lekker weer is en ik laptop meeneem naar mijn balkon.
mashell schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:16:
Mijn ervaring is dat laptops die altijd aan de stekker hangen nog maar heel kort op de accu kunnen werken.
Na 2 jaar laptop gebruikt te hebben kan ik nog steeds ruim 2 uur op mijn accu draaien wat volgens mij heel redelijk is.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:27
Een accu wordt juist lui wanneer er veel cycles gemaakt worden (ont- en opladen). Het is tegenwoordig het beste zoveel mogelijk aan de oplader hangen en zo nu en dan even terug laten lopen naar 20%.

Ik heb mijn Macbook nu al twee jaar zoveel mogelijk aan de oplader hangen en zit nu op 181 cycles en 95,4% batterijcapaciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
@himlims_ Nogmaals: de accu wordt intern losgekoppeld van de oplader als deze vol is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HxJGDtq.png

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2017 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:35:
@himlims_ Nogmaals: de accu wordt intern losgekoppeld van de oplader als deze vol is.
bouwjaar van mijn laptop is 2017 of eind 2016. dus dan zit die techniek er wel in neem ik aan ? (acer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@lennox-06 Sinds dat er lithium in laptops zit is deze techniek noodzakelijk. Anders krijg je kans op brand als de gebruiker de oplader niet op tijd verwijderd.
Vroeger met NiCd en SLA maakte het niets uit. Maar dat is heel lang geleden.

Daarom was mijn vraag ook:
Waar komt eigenlijk de illusie vandaan dat het schadelijk zou zijn om de adapter ingeplugd te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:41:
@lennox-06 Sinds dat er lithium in laptops zit is deze techniek noodzakelijk. Anders krijg je kans op brand als de gebruiker de oplader niet op tijd verwijderd.

Het is een sprook die al een lange tijd bestaat onder het volk, is dit ook met de batterij van telefoons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
Enige nadeel van accu verwijderen is dat bij oudere laptops de voedingsaansluiting door gebruik best wel vaak brak is waardoor je laptop uitvalt zo gauw de connector iets beweegt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Elk apparaat met lithiumaccu's schakelt de oplader af. Smartphones, Tesla's, Laptops.
Je kunt het als fabrikant niet permitteren om een brandbom te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-08 15:35
Je kunt het ook zien (iig met Windows 10) staat je accu icoontje op 96% zegt ie dat ie niet oplaadt.

Heel goed... pas als het onder een x nivo komt gaat ie weer laden eerder niet.

Prima ook. Anders zou het gaan pingelen..(aanuitaanuitaanuitaanuitaanuit)

Ga je nou je laptop een tijd NIET gebruiken, haal het dan WEL van de lader af. Dan scheelt het natuurlijk wel cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
...Daarom was mijn vraag ook:
Uit de "oertijd", toen nog Ni-Cd batterijen gebruikt werden met geheugeneffect; zelfs NiMH had hier al geen last meer van.
Er is nog een hele tijd gebruik gemaakt van Ni-Cd batterijen in professionele accumachines (boormachines ed.), omdat deze enkele voordelen hadden (Li was te duur en nog niet courant, NiMH kan minder hoge piekstromen geven en werkt niet zo goed bij koude temperaturen), deze hadden dan een bijgeleverde lader die de Ni-Cd batterij telkens voor het opladen helemaal leegtrok om het geheugeneffect ("luie" batterij) te vermijden. Ondertussen zijn deze ook uitgestorven.

Wie spreekt over batterijen die "lui" worden, is ofwel historicus of lult uit zijn nek, want enkel de (totaal in onbruik geraakte) Ni-Cd's hadden hier last van.
Waarnemer schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:15:
Je kunt het ook zien (iig met Windows 10) staat je accu icoontje op 96% zegt ie dat ie niet oplaadt.

Heel goed... pas als het onder een x nivo komt gaat ie weer laden eerder niet.

Prima ook. Anders zou het gaan pingelen..(aanuitaanuitaanuitaanuitaanuit)

Ga je nou je laptop een tijd NIET gebruiken, haal het dan WEL van de lader af. Dan scheelt het natuurlijk wel cycles.
Fout! Met een batterij die 500 cycles aankan van 0% naar 100%, haal je 1000 cycles van 20% naar 100%, das een beetje de verhouding ==> het opnieuw bijladen na een tijd losgekoppeld te zijn, geeft meer batterijslijtage dan de "constante" druppellading.

Toestel zoveel mogelijk aan de lader, dat is (al vele jaren) de beste manier van omgaan met je batterij.

[ Voor 30% gewijzigd door naftebakje op 11-07-2017 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
lennox-06 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:16:
Wordt een beetje ingewikkeld verhaal hier voor een simpele ziel als ik.

Moet ik de batterij eruithalen en dan aan snoer hangen?

Of mag ik de batterij gewoon erin laten zitten ? En zo aan de snoer hangen?
Batterij eruit en aan snoer laten is geen probleem. Bij stroom uitval ook gelijk je laptop uit.

Batterij erin en aan snoer laten is wel een probleem. Batterij heeft een levensduur, hoe zwaarder die wordt belast hoe eerder die kapot is. Ook al staat je PC uit, de batterij krijgt toch stroom en moet werken. Wel heel weinig werk, maar verkort je levensduur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Laatst online: 15:17
naftebakje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:16:
[...]
Wie spreekt over batterijen die "lui" worden, is ofwel historicus of lult uit zijn nek, want enkel de (totaal in onbruik geraakte) Ni-Cd's hadden hier last van.
Verklaart u zich nader hoe de accu van onze laptop een paar jaar geleden wel degelijk lui werd, nadat hij veel aan het stroom zat? Accuduur was slechts 7 minuten..

Na een aantal maanden revalidatie is dat uiteindelijk opgerekt naar de 20 minuten, maar die batterij is dus wel degelijk goed lui geworden.

Heb je er überhaupt zelf wel ervaring mee gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnevt2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 13:09
Danny.G schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:43:
[...]

Verklaart u zich nader hoe de accu van onze laptop een paar jaar geleden wel degelijk lui werd,
Je verklaart het zelf al......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Laatst online: 15:17
arnevt2 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:45:
[...]

Je verklaart het zelf al......
Sinds wanneer is dat veranderd dan? In jaartallen. Betreft namelijk geen laptop van 10 jaar geleden of zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Luca op 11-07-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Een batterij is een chemisch proces. Naar verloop van tijd krijg je materiaal wat aankoekt op de elektroden. Waardoor de elektroden minder goed werken. Dit kan je door de accu te gebruik weer enigszins oplossen in het elektrolyt, maar dit herstelt nooit volledig.
Daarom is er ook veel onderzoek in nano batterijen. Om de oppervlakte van de elektroden maar zo groot mogelijk te krijgen.

De temperatuur en de huidige capaciteit bepalen hoe snel de elektroden "verrotten". De algemene vuistregel is dat dit proces het langzaamst is rond 60% lading in de koelkast.

Als eindgebruiker kun je hier helemaal niets mee.
Je kunt het niet meten. Je kunt het niet voorkomen. Je kunt het niet terugdraaien.
Een accu bederft, daarom zit er ook beperkte garantie op.
Ze gaan gemiddeld 5 tot 10 jaar mee. Bij heftig gebruik veel korter.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 11-07-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-08 15:35
naftebakje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:16:
[...]
Fout! Met een batterij die 500 cycles aankan van 0% naar 100%, haal je 1000 cycles van 20% naar 100%, das een beetje de verhouding ==> het opnieuw bijladen na een tijd losgekoppeld te zijn, geeft meer batterijslijtage dan de "constante" druppellading.

Toestel zoveel mogelijk aan de lader, dat is (al vele jaren) de beste manier van omgaan met je batterij.
Als ik met vakantie ga en drie weken niet thuis ben, heb ik zonder stekker drie weken helemaal geen cycles nodig.

Een cycle is de "eenheid" van leeg naar vol.
Wikipedia: Charge cycle

Die vlieger van 20% naar 100% heb je meer cycles dan van 0% tot 100% gaat helemaal niet op.

Een batterij heeft zo ongeveer 500 cycles voordat het minder wordt. Duracel geeft bij hun losse NiMh 3-5 jaar garantie de onderregel "or 400cycles, whatever comes first".

Dus los van eventuele andere electronica die het wel of niet lekker vindt om aan de navelstreng te gaan..het maakt niks uit... behalve dan dat je in drie weken vakantie niet op de navelstreng gewoon wat cycles uitspaart en natuurlijk ook gewoon de stroom die je lader toch minimaal verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
wat ik tot nu toe begrijp is dat het geen ene ruk uitmaakt om de accu te laten zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 11-07-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluffy1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
lennox-06 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:50:
wat ik tot nu toe begrijp is dat het geen ene ruk uitmaakt dat ik de accu laat zitten.
Ik zou persoonlijk de accu eruit halen. Moest er eens een stroompiek oid. op het net komen die je laadcircuit sloopt loop je zeker niet het risico dat je vuurwerk krijgt. (Li-Ions en LiPo's zijn hardnekkige en gevaarlijke krengen als die eenmaal in brand staan)

Kans is erg klein dat je het ooit mee maakt, maar waarom het risico nemen denk ik dan.

Maar onder normale omstandigheden maakt het idd. bitter weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 09:21
Accu er in laten zitten is geen probleem en zou dat ook gewoon doen in verband met stof die anders veel makkelijker je laptop in gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
fluffy1 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:54:
[...]

Ik zou persoonlijk de accu eruit halen. Moest er eens een stroompiek oid. op het net komen die je laadcircuit sloopt loop je zeker niet het risico dat je vuurwerk krijgt. (Li-Ions en LiPo's zijn hardnekkige en gevaarlijke krengen als die eenmaal in brand staan)

Kans is erg klein dat je het ooit mee maakt, maar waarom het risico nemen denk ik dan.

Maar onder normale omstandigheden maakt het idd. bitter weinig uit.
De kans is groter dat je bij een moderne laptop de laptop sloopt om de batterij er uit te krijgen dan een stroompiek die sterk genoeg is om alle beveiligingsmechanismen te slopen én ook nog eens brand te veroorzaken.

Nee, laat die accu maar lekker zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omdat het zo is. En waarschijnlijk ook wel wat op het verleden gebaseerd.

Maar een accu blijft het langs goed rond de 70% lading. Normaal zal een laptop hem permanent rond 100% houden, dat is dus niet optimaal.

Een accu degradeert sneller bij hogere temperaturen. Daarom is in de koelkast het beste. Anders is gewoon in een kastje laten liggen ook prima. In de laptop zal hij afhankelijk van hoe hard die laptop werkt, koeling, etc, al snel 10-20 graden warmer zijn. Dus degradeert die sneller in de laptop.

Maakt dat onder de streep wat uit? Tja, wie het weet mag het zeggen. Maakt het uberhaupt uit voor TS als zijn Acer laptop over 3 jaar een slechtere accu heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluffy1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Tim.k schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:15:
[...]

De kans is groter dat je bij een moderne laptop de laptop sloopt om de batterij er uit te krijgen dan een stroompiek die sterk genoeg is om alle beveiligingsmechanismen te slopen én ook nog eens brand te veroorzaken.

Nee, laat die accu maar lekker zitten ;)
Goed punt. Als de accu niet eruit geklikt kan worden zou het inderdaad ook gewoon zo laten.
Ik ging bij mijn opmerking ervan uit dat het een laptop betreft waarbij de accu zonder meer los gekoppeld kan worden van de rest van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoop geblaat hier zoals altijd als het over accu's gaat. Waarschijnlijk door alle verschillende type accu's door de jaren heen en hun specifieke do's and dont's, maar met li-ion is het vrij simpel:

- optimaal voor een accu is zo rond de 50%
- helemaal vol en helemaal leeg is slechtst voor de accu, maar helemaal leeg duidelijk slechter dan helemaal vol
- warmte is niet goed
- telkens beetjes opladen is beter dan veel opladen en daardoor dus vaak de 0 en 100% te raken (30-70% is bijv. best ok)

Laat je je accu in je laptop dan is deze dus altijd (bijna) vol en tijdens gebruik vd laptop warm, daarmee verliest 'ie gewoon capaciteit. Zo werkt li-ion nu eenmaal, wellicht is dat effect minder dan vroeger maar het blijft aanwezig. Loodzuur kan je bijv. wel het beste op 100% bewaren.

Gebruik je dus echt je accu niet, of amper, dan is deze eruit halen wel zo handig. Bewaar hem dan op 40% (niet 70%) lading in de koelkast of koele plek althans. Voor alle andere gevallen is het wellicht verstandig er niet teveel bij na te denken, want heel veel invloed heeft het allemaal niet. Al is 24/7 aan de lader wel redelijk extreem natuurlijk, ik merk het op m'n werk ook, die accu's hebben gewoon veel minder puf na een paar jaar al.

Heel jammer dat er nog steeds geen functie is om de accu op een bepaald percentage te houden (bijv. 75%) ipv 100%. Mocht je dan een keer wel 100% nodig hebben dan laad je hem alsnog verder op. De meeste mensen hebben naar mijn idee bijna altijd de laptop aan de stroom, of genoeg aan die 75%.

[ Voor 14% gewijzigd door Aikon op 11-07-2017 20:42 ]

Pagina: 1