Probleem met reproduceren van bepaalde kleuren in CMYK

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauline_macbook
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-02-2021
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een drie-luik folder in Indesign. Ik heb een aantal kleurencodes gekregen van de klant.

RGB: 132 238 171
#90EEB2
#AED9DA
#AOC1B8
#7BD4CC
#8BCBC8

Ik werk in een CMYK-document, maar de RGB-kleur en een paar van de hexcodes kunnen niet gereproduceerd worden in CMYK. Ik krijg steeds een waarschuwing dat de kleuren buiten de kleurenruimte vallen. Indesign vervangt deze kleuren dan door de CMYK-kleur die er het dichtst bij in de buurt komt. Ik heb geprobeerd om te converteren naar RGB maar dan krijg ik nog steeds dezelfde waarschuwing.

Ik heb ook de RGB-waardes en hexcodes ingegeven in Adobe Kuler om dan zo de CMYK-waarden in te geven in Indesign. Maar hier krijg ik ook de CMYK-kleuren die er het dichtst bij in de buurt komen.

Kan het soms te maken hebben met de kleurinstellingen in Bridge? Momenteel staan deze bij mij op Europa, algemeen gebruik 3.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Je kleurenpalet converteren van CMYK naar RGB werkt in Indesign anders, je zal hiervoor je document instellingen moeten aanpassen naar web ipv print (File > Document settings) In een print file zal Indesign altijd je kleuren omzetten naar de dichtstbijzijnde CMYK waarde.

Natuurlijk maakt Indesign er weer CMYK van als je een print pdf maakt of het gaat afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59
Die waardes van de klant heb je niks aan zolang je niet weet welk color profile daar bij hoort.

Zodra je dat weet, komt probleem 2: past dit binnen de gamut van jouw werk en output profile?

Er zijn heel veel rgb kleuren die buiten de meeste cmyk profiles vallen.

Voor dit soort dingen zijn pantone kleuren in het leven geroepen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:35
Mag ik jou vragen wat het vervolg proces is, als dit gedrukt gaat worden in
bijvoorbeeld offset, of zelfs een digitaal print proces zullen de kleuren met de
HEX waardes nooit en te nimmer gehaald worden, en zullen ze enkel indicatief
zijn afgegeven door de klant. Waarmee je dus op het antwoord van @PageFault terechtkomt.

Je zal dan de Hex kleurwaarde's moeten gaan omzetten in PMS kleuren.
Met als gevolg dat je indien je ook CMYK gaat verwerken je op 10! kleuren komt.

10 kleuren in een digitale workflow is geen probleem, wordt het conventioneler zoals offset. Dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59
De waardes zonder context zeggen niks. Ik weeg bijv 65. 65 wat? kg, stone, gram, ounce, pounds, ton?

Drukwerk met 10 PMS kleuren pakt erg duur uit ;)