Advies voor een gamepc ~500 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunpealhunter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 22:03
EDIT: Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik denk dat ik mijn pc inderdaad ga scheiden in een Gaming pc en een Seedbox. Maar in plaats dat ik twee verschillende pc's ga kopen zal ik denk ik een online seedbox huren voor een schappelijk bedrag per maand.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het vooral gebruiken om mee te gamen, films, tv series en anime mee te kijken. En ook als seedbox gebruiken op verschillende private torrent trackers, wat betekend dat geheel een lang leven moet hebben omdat hij (behalve voor windows updates installeren) vrijwel nooit uitgaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
het totaal mag niet meer dan zo'n 500 euro kosten. Het liefst zou ik graag onder die prijs willen blijven, maar als het geheel bijvoorbeeld met verzendkosten meegerekend bijvoorbeeld 510 euro kost, dan is dat niet echt een probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op het moment heb ik een harde schijf (Western Digital 1TB WD10EZEX 7200rpm 64MB) ik zou kunnen mee nemen, en daardoor op de kosten kan besparen, maar op de lange termijn zal ik die echt moeten vervangen, omdat hij al bijna 3 jaar oud is nu en dag en nacht heeft aangestaan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen idee of dit invloed kan hebben op de hardware, maar ik zou graag een dual boot systeem willen hebben, Waarbij ik snel tussen Ubuntu Linux kan wisselen voor wanneer ik alleen videos wil kijken, surfen op het internet of torrents wil uploaden. En Windows 10 voor wanneer ik wil gamen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sinds ik totaal geen verstand heb van hardware laat ik dit open voor wat jullie mij kunnen aanraden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte is niet zo belangrijk voor mij, zolang het maar de mogelijkheid heeft om bijvoorbeeld een extra HDD of SDD aan te sluiten die ik op een later tijdstip wanneer ik er het geld voor heb kan kopen. Ook moet het RAM geheugen op een later tijdstip uit te breiden zijn voor meer/betere prestaties. Sinds ik op het moment (tijdelijk) naast mijn pc slaap heb ik liever wel iets dat aan de stille kant is.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken sinds dat ik geen flauw idee heb hoe dat moet.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek onderdelen die stuk voor stuk op een later tijdstip (bijvoorbeeld de harde schijf binnen een aantal maanden, en de videokaart binnen 1 tot 2 jaar) makkelijk zijn te upgraden naar een beter model. Spellen die ik graag speel op het moment zijn bijvoorbeeld World of Warcraft, Elite Dangerous, Eve Online en Factorio. Al deze spellen zou ik graag op hoge graphic settings willen spelen met en fps van gemiddeld 60 (het maximale van mijn huidige beeldscherm).

[ Voor 5% gewijzigd door dunpealhunter op 11-07-2017 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zou je niet liever kijken naar 2 separate oplossingen? Van een game bak verlang je rauwe rekenkracht en kijk je niet naar energieverbruik en duurzaamheid. Voor een systeempje om een paar torrentjes te seeden zoek je iets wat volledig het tegenovergestelde is. Voor dit doel zal zelfs een raspberrietje ruimschoots kunnen volstaan

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:24
Mijn advies is doorsparen.

Voor een 1920x1080 resolutie monitor is dit lijste voldoende voor de games dat je aangaf. En je eigen schijf zoals je zei. Het geheugen is 8GB maar is nog uit te breiden. Over een tijdje is 16GB toch wel een must voor de nieuwere games (sommige recente games ook al). De case is eigen smaak.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler€ 186,50€ 186,50
1Asus Prime B350M-A€ 72,95€ 72,95
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 159,95€ 159,95
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 43,50€ 43,50
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2800C16€ 73,75€ 73,75
1Cooler Master MasterWatt Lite 500W€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,65

Als je alles bij Megekko zou bestellen, ben je €597,65 kwijt. Alles zou daar nu op voorraad moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Beetje afhankelijk van de games en gewenste graphics moet het wel voor <500 te realiseren zijn. Een deftige geclockte Pentium of i3 kan nog best een tijdje mee. Ook 8gb ram is in een build met dit budget nog wel een tijd toereikend.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
dunpealhunter schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 01:29:
En ook als seedbox gebruiken op verschillende private torrent trackers, wat betekend dat geheel een lang leven moet hebben omdat hij (behalve voor windows updates installeren) vrijwel nooit uitgaat.

[...]

Ik heb geen idee of dit invloed kan hebben op de hardware, maar ik zou graag een dual boot systeem willen hebben, Waarbij ik snel tussen Ubuntu Linux kan wisselen voor wanneer ik alleen videos wil kijken, surfen op het internet of torrents wil uploaden. En Windows 10 voor wanneer ik wil gamen.
Dit spreekt elkaar dus enigszins tegen. Indien het Linux OS de rol van seedbox speelt zal deze offline zijn niet alleen tijdens Windows Update, maar ook als je games speelt.

Twee gescheiden systemen lijkt mij een betere optie zoals hiervoor als is aangegeven.

Voor gaming zou je kunnen doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 112,85€ 112,85
1MSI H110M ECO€ 49,50€ 49,50
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 159,95€ 159,95
1Sharkoon VS4-S€ 26,95€ 26,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 62,95€ 62,95
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
1WD Blue SSD 2,5" 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,15

Dit systeem is op basis van een Core i3 7100. De games die je noemt kan je met dit systeem makkelijk op 1080p spelen met hoge fps. De 1050 Ti is een heel capabele kaart voor een vriendelijke prijs. De verkrijgbaarheid van de kaart is ook goed. Het systeem heeft ook een SSD voor lekker snel starten. Er zit 8GB DDR4 geheugen in deze build, je hebt dan nog een slot over op het moederbord om nog zo'n module te plaatsen voor een totaal van 16GB.

Je 1TB WD schijf kan je overzetten. Of je koopt meteen een nieuwe, een WD Blue 1TB kost niet zo heel veel op dit moment.

Voor een tweede machine zou ik daarna doorsparen. Dat hoeft niet duur te zijn omdat de eisen veel lager liggen als we de twee systemen scheiden. Die seedbox zou ik dan bouwen op basis van het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3930 Boxed€ 41,55€ 41,55
1MSI H110M ECO€ 49,50€ 49,50
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 85,95€ 85,95
1Sharkoon VS4-S€ 26,95€ 26,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 62,95€ 62,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 61,95€ 61,95
1WD Blue SSD 2,5" 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,80

Je kan voor dit systeem prima toe met een Intel Celeron. Deze heeft ook een IGP welke ruimschoots voldoende is. Daardoor kan je een minder krachtige voeding erin zetten. Het systeem heeft ook een SSD om Linux lekker snel te starten en een WD Red met 2TB capaciteit om je series e.d. op te zetten. De Red schijven zijn gemaakt voor 24/7 aanstaan in NAS omgevingen. Het is hiervoor dus een zeer geschikte schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53
@CMD-Snake Core i3 is (nog) te duur. De Pentium G4560 is bij één winkel nog goed beschikbaar voor €85 en de Pentium G4620 is voor €100 te krijgen;

pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
Okee, nog één exemplaar dus zal waarschijnlijk snel uitverkocht zijn.

pricewatch: Intel Pentium G4620 Boxed
Hmm, meeste winkels hebben ook nog maar één exemplaar.

Edit; een andere kast is misschien ook wenselijk, de VS4 heeft namelijk geen USB 3.0 poorten aan de voorkant.

categorie: Behuizingen

[ Voor 30% gewijzigd door NitroX infinity op 11-07-2017 09:09 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:03

Jorissie87

No diggity

Je geeft aan in de toekomst de pc component voor component te willen upgraden. Houd er rekening mee dat je gezien je budget begint met een goedkoop moederbord. Dit moederbord moet dan ook compatibel zijn met je toekomstige componenten (CPU, RAM, AMD/Intel, etc.). Dat, of je zal in 1 klap minimaal je CPU en Mobo moeten vervangen.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
NitroX infinity schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:01:
@CMD-Snake Core i3 is (nog) te duur. De Pentium G4560 is bij één winkel nog goed beschikbaar voor €85 en de Pentium G4620 is voor €100 te krijgen;

pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
Okee, nog één exemplaar dus zal waarschijnlijk snel uitverkocht zijn.

pricewatch: Intel Pentium G4620 Boxed
Hmm, meeste winkels hebben ook nog maar één exemplaar.
Daarom heb ik gekozen voor de Core i3. De Pentium zou ook mijn voorkeur hebben gezien de prijs, maar eentje vinden is nu een hele opgave. De Core i3 is dan de beste tweede optie. Goedkoper kom je in de Celeron modellen die gewoon niet de juiste prestaties hebben voor gaming.
Edit; een andere kast is misschien ook wenselijk, de VS4 heeft namelijk geen USB 3.0 poorten aan de voorkant.
De kast kan altijd veranderd worden. Deze heb ik uit de BBG gehaald. Het is een van de goedkoopste kasten zonder ingebouwde voeding. Gezien het budget van de TS is het beter om op de kast te besparen zodat er genoeg budget overblijft voor de onderdelen die echter het verschil moeten maken.
Jorissie87 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:38:
Houd er rekening mee dat je gezien je budget begint met een goedkoop moederbord. Dit moederbord moet dan ook compatibel zijn met je toekomstige componenten (CPU, RAM, AMD/Intel, etc.). Dat, of je zal in 1 klap minimaal je CPU en Mobo moeten vervangen.
TS heeft niet genoeg budget voor een luxe bord. De MSI ECO is overigens niet zo slecht. Er kan maximaal 32GB DDR4 op geplaatst worden. Ook kan je genoeg SATA schijven nog aansluiten. Indien TS wil upgraden kan hij later zelfs een gebruikte Core i7 7700 op dit bordje plaatsen.

De voeding had ik wat ruimer gekozen zodat TS altijd nog een krachtigere CPU en videokaart kan plaatsen in de toekomst.

De CPU sockets is altijd een lastig iets. Je weet dat die zullen veranderen en je kan daar niet echt op plannen. Daar is geen oplossing voor en iedereen die een PC bouwt zit met dat probleem. Gelukkig zijn de CPU's van de huidige generatie goed genoeg dat ze lang mee kunnen gaan zonder je PC te beperken.
Pagina: 1