Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

X299: hoe werkt dat nou met all die PCIE lanes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
Ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe PC op het X299 platform. Ik heb wat vragen over hoe het zit met de PCIe lanes en wat voor configuraties ermee mogelijk zijn.

Ik vraag me af of 28 lanes genoeg zijn. Ik zou in het systeem een flinke grafische kaart plempen die ik natuurlijk wel de volledige 16 lanes wil bieden. Ik wil er ook een andere kaart in steken die x8 eet, en die ik ook graag direct aan de CPU hang. En als laatste een snelle NVMe kaart.
Als ik dat bij elkaar optel, 16+8+4, dan zit ik precies goed.
  1. Maar is dat echt alles wat je krijgt aan PCIe lanes met zo'n opstelling? Of krijg je nog meer PCIe lanes van de chipset? (kan hier vreemd genoeg geen duidelijk antwoord op krijgen) Zijn die langzamer omdat ze via de chipset gaan?
  2. is deze 16x + 8x configuratie mogelijk met de i7-7820X? Voor oudere CPUs zie ik welke configuraties mogelijk zijn op intel ark, maar voor deze zie ik die informatie daar niet.
  3. Hoe erg moet ik oppassen met welk moederbord ik aan de slag ga straks? Als ik voor deze 28 lanes i7 ga of een 44 lane i9wil ik er wel eentje hebben die dat aankan.
Bedankt voor de informatie, ik vind het allemaal behoorlijk verwarrend, en van google kan ik niet alle info trekken lijkt het.

Alle reacties

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
1. Je chipset biedt ook nog een aantal PCI-e lanes, je bent dus niet gelimiteerd door de lanes die vanaf je CPU komen.
2./3. In de handleiding van je moederbord staat vaak hoe de lanes gerouteerd zijn, check dus de handleidingen van een paar moederborden die je overweegt.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-11 14:15

SG

SG surft naar info hardewaren

Chipset krijgt uiteraard ook een connectie met de CPU.
Maar wat uit de chipset komt kan meer zijn dan richting CPU dus bandbreedte geshared.

Ik zou eerst kijken naar mobo wat je op het oog hebt.
De manual downloaden en kijken wat er kwa lanes beschikbaar zijn
Bij gekozen CPU en hoe de mobo die pcie beschikbaar stelt.
Om het zeker te weten.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:14
Even los van of i9 wel/niet interessant voor je zal zijn...

Indien je kan wachten is het wellicht dan niet slim om af te wachten wat AMD met Threadripper/Epyc gaan doen? Ik dacht dat Threadripper 64 PCIE lanes had dus dan zit je wat dat betreft veiliger dan bij Intel lijkt me.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Ik ben eigenlijk meer benieuwd wat je doel is met je pc? Lijkt me niet puur voor gamen anders dit allemaal zware overkill.

Verwijderd

M2 PCI-e sloten maken gebruik van chipsetlanes en hebben zodoende geen invloed op het aantal vrije cpulanes. X299 heeft 24 PCI-e lanes.

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
Bedankt allemaal! Dat maakt alles meteen duidelijk. Heb, als voorbeeld, ff bij Gigabyte gekeken, en inderdaad kan je met een 28 lane i7 ook 1x16 + 1x8 doen. Scheelt lekker geld en komt goed dus. Ook erg fijn om te weten dat the NVMe altijd op de chipset zit.

Ik heb nog ff tijd tot aanschaf (waarschijnlijk drukken we pas op de knop in de buurt van Q4), dus ik zal zeker ook ff kijken waar AMD mee komt straks.

That said, voor wat ik op het oog heb is single thread performance het belangrijkste, hoewel een flink aantal cores ook fijn is. Dus een 7820X klinkt dan beter.

Wat ik aan het doen ben is idd een beetje exotisch. Is niet voor thuis. Ik ben een opstelling van 16 PCs (en wat servers) aan het bouwen op een gesloten netwerk. Zal vooral voor (gedrags-) experimenten gebruikt worden, maar als de opstelling niet in gebruik is, is het ook leuk als machine learning farm, of render farm voor mij en m'n collega's (komt ook voor in ons werk). Dit alles komt op een gesloten netwerk (nouja, een van de servers zal als gateway fungeren zodat we er van buiten wel bij kunnen), en op het moment lijkt er budget te zijn om daar een heel leuk netwerk van te maken. Dat is wat die andere x8 kaart zou zijn.

Ik denk dat ik nog wel eens langskom met een thread met verdere vragen qua opstelling. Het geheel moet niet als een stofzuiger klinken bijvoorbeeld, en om dat te voorkomen kan ik vast wel wat van jullie leren.

P.S. hoe kies ik hier nou weer het beste antwoord? Wat een stress man. Meerdere van jullie hebben heel goede antwoorden gegeven, en met alles samen weet ik wat ik moet weten :)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:56
Honestly.. Een videokaart werkt ook 99.9% (letterlijk) op PCI-E 8x, en zoals gezegd gaat de NVME via de chipset. Dus dan zou je met bijvoorbeeld een 7700k ook al genoeg pci-e lanes hebben.

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:50

pclinde

TechGaming.nl

TheWickedD schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 00:44:
Bedankt allemaal! Dat maakt alles meteen duidelijk. Heb, als voorbeeld, ff bij Gigabyte gekeken, en inderdaad kan je met een 28 lane i7 ook 1x16 + 1x8 doen. Scheelt lekker geld en komt goed dus. Ook erg fijn om te weten dat the NVMe altijd op de chipset zit.

Ik heb nog ff tijd tot aanschaf (waarschijnlijk drukken we pas op de knop in de buurt van Q4), dus ik zal zeker ook ff kijken waar AMD mee komt straks.

That said, voor wat ik op het oog heb is single thread performance het belangrijkste, hoewel een flink aantal cores ook fijn is. Dus een 7820X klinkt dan beter.

Wat ik aan het doen ben is idd een beetje exotisch. Is niet voor thuis. Ik ben een opstelling van 16 PCs (en wat servers) aan het bouwen op een gesloten netwerk. Zal vooral voor (gedrags-) experimenten gebruikt worden, maar als de opstelling niet in gebruik is, is het ook leuk als machine learning farm, of render farm voor mij en m'n collega's (komt ook voor in ons werk). Dit alles komt op een gesloten netwerk (nouja, een van de servers zal als gateway fungeren zodat we er van buiten wel bij kunnen), en op het moment lijkt er budget te zijn om daar een heel leuk netwerk van te maken. Dat is wat die andere x8 kaart zou zijn.

Ik denk dat ik nog wel eens langskom met een thread met verdere vragen qua opstelling. Het geheel moet niet als een stofzuiger klinken bijvoorbeeld, en om dat te voorkomen kan ik vast wel wat van jullie leren.

P.S. hoe kies ik hier nou weer het beste antwoord? Wat een stress man. Meerdere van jullie hebben heel goede antwoorden gegeven, en met alles samen weet ik wat ik moet weten :)
De single core performance zijn inderdaad een stuk beter. :) Ik heb vrij recent een 7820X aangeschaft, deze vergelijk ik met de door mij eerder geteste 1800X. Hier zie je dat het verschil tussen de twee (7820X/1800X) op single core performance vrij groot is. productreview: Asus Prime X299-Deluxe review door pclinde

Uiteraard spelen er meer factoren mee. ;) Wat mij betreft zijn beide CPU's een goede keuze (dan heb ik het over de 7820X en 1800X). Met de 1800X zul je wel lekker besparen. :) Niet alleen op de CPU, maar ook op het AM4 moederbord.

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Pagina: 1