Ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe PC op het X299 platform. Ik heb wat vragen over hoe het zit met de PCIe lanes en wat voor configuraties ermee mogelijk zijn.
Ik vraag me af of 28 lanes genoeg zijn. Ik zou in het systeem een flinke grafische kaart plempen die ik natuurlijk wel de volledige 16 lanes wil bieden. Ik wil er ook een andere kaart in steken die x8 eet, en die ik ook graag direct aan de CPU hang. En als laatste een snelle NVMe kaart.
Als ik dat bij elkaar optel, 16+8+4, dan zit ik precies goed.
Ik vraag me af of 28 lanes genoeg zijn. Ik zou in het systeem een flinke grafische kaart plempen die ik natuurlijk wel de volledige 16 lanes wil bieden. Ik wil er ook een andere kaart in steken die x8 eet, en die ik ook graag direct aan de CPU hang. En als laatste een snelle NVMe kaart.
Als ik dat bij elkaar optel, 16+8+4, dan zit ik precies goed.
- Maar is dat echt alles wat je krijgt aan PCIe lanes met zo'n opstelling? Of krijg je nog meer PCIe lanes van de chipset? (kan hier vreemd genoeg geen duidelijk antwoord op krijgen) Zijn die langzamer omdat ze via de chipset gaan?
- is deze 16x + 8x configuratie mogelijk met de i7-7820X? Voor oudere CPUs zie ik welke configuraties mogelijk zijn op intel ark, maar voor deze zie ik die informatie daar niet.
- Hoe erg moet ik oppassen met welk moederbord ik aan de slag ga straks? Als ik voor deze 28 lanes i7 ga of een 44 lane i9wil ik er wel eentje hebben die dat aankan.