RagingPenguin schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:34:
[...]
Windows mist een fatsoenlijke terminal en packagemanager. Dingen als Sqlite, mysql, PHP (zeker met extenties), ruby (on rails), gem enz. zijn (mede) daardoor een ramp om te installeren en werken nooit helemaal lekker. Ook tools als git werken net een stukje beter op een *nix systeem.
Windows kan nu dus van de terminal en packagemanager van Ubuntu gebruik maken waardoor dat allemaal uitstekend werkt.
Ook kan je op windows niet zomaar in een willekeurige map een lokale server opstarten iets wat voor webdevelopment niet echt lekker werkt.
Voor "professioneel" webdevelopment ga je natuurlijk nooit op een willekeurige map een lokale server starten. Dat doe je in een lokale VM die 1-op-1 gelijk is met de live server. En mocht je dat toch wel willen dan kan je gewoon IIS gebruiken idd, of python's SimpleHTTPServer. Maar doe je het goed dan heb je gewoon Ansible, Puppet of een dergelijk systeem draaien.
Met Ubuntu on bash on windows is veel wel beter geworden maar het is allemaal nog een beetje houtje-touwtje.
Ik gebruik het dagelijks. Werkt erg goed.
RagingPenguin schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:53:
[...]
Daar zit alleen lang niet alles in. Leuk dat je de nieuwste versie van PHP kan krijgen, maar voor de extenties moet ik blijkbaar zelf het web gaan afstruinen voor installers. Een packagemanager is enkel handig als je (praktisch) alles eruit kan halen. Anders moet je alsnog een boekhouding gaan bijhouden met waar je welk programma vandaan haalt en wanneer je het voor het laatst had upgedate.
Chocolatey zie ik meer als een packagemanager voor client apps zoals Firefox etc. Bash on Ubuntu is uitstekend voor build tools zoals gulp en webpack en het hosten laat je over aan de VM. Zo werk ik op OS X én op Windows op ongeveer dezelfde manier.
[...]
Omdat IIS niet standaard bij Windows komt en zelf dan je nog niet een willekeurige public map van een project laat aanwijzen als root van een lokale webserver?
IIS komt wel standaard met Windows. En waarom zou je niet een willekeurige map kunnen aanwijzen?
[...]
"Een heel eind" is voor professioneel gebruik niet genoeg... Ze hebben inderdaad de symlinks en de meeste van de geheugenproblemen gefixt maar ze zijn er nog lang niet.
In mijn ervaring is het wel degelijk genoeg. Tijdens mijn dagelijks werk mis ik niks. En ze blijven met iedere release verbeteren dus het kan alleen maar beter worden.