Programmeren met externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05-2022
Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik waarschijnlijk een Macbook Pro 15" 2017 kopen met 256 gb ssd voor o.a. mijn studie.

Ik vroeg mij af of het mogelijk en praktisch is om met een externe harde schijf te programmeren?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of zal ik beter meer uitgeven voor een 500 gb ingebouwde ssd?

Alle suggesties en informatie is welkom! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:14
Zelf vind ik het vervelend om elke keer een extra schijf aan te sluiten. Daar komt ook nog eens een groter risico en een lagere snelheid bij. Tenzij je een externe SSD neemt. Dan valt het mee maar die zijn veel duurder en dan kun je net zo goed gewoon een grotere interne SSD nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:07
Ik weet niet wat je allemaal precies wil doen, maar ik krijg met alleen software ontwikkelen met moeite 256GB vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35
Waarom denk je dat 256GB niet genoeg is?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:46
Waarom ga je een laptop kopen waarvan je nu al verwacht dat je schijfruimte tekort komt? Waarom überhaupt een Macbook...

Zelf heb ik mijn software engineering studie kunnen makkelijk kunnen overleven met 256GB, 128 had waarschijnlijk al gekund.

Vergeet ook niet dat er Micro-SD adapters bestaan die perfect in je SD-kaartslot passen. Er bestaan SD-kaartjes die nogmaals 256GB aan je opslagruimte toevoegen, als je maar genoeg betaald :)
Hoef je ook niet zo'n onhandige schijf mee te slepen, traag, telkens aansluiten, onveilig.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Caelorum schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:21:
Ik weet niet wat je allemaal precies wil doen, maar ik krijg met alleen software ontwikkelen met moeite 256GB vol.
Dit dus. Om 256GB vol te krijgen met code is knap op z'n zachts gezegd.

Zelfs met een enorme monolith en een docker swarm met alle microservices die eromheen draaien zit ik bij lange na nog niet aan de 256GB die in m'n werk laptop zit. Ik zou eerder investeren in meer RAM of CPU power dan meer schijfruimte. Met name RAM kan bij Docker al snel problematisch worden en meer CPU power is met name bij het compileren erg fijn :)

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ligt er natuurlijk ook aan wat je programmeert, voor webdevelopment draai ik altijd alles standalone vanaf een 64GB USB3.0 stick; handig met portability tussen verschillende systemen....

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

zeroy schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:18:
...mijn studie.
...
En waar is jouw informatie? In andere posts heb je het over verschillende takken van sport omtrent programmeren/design maar je beschrijft niet welke studie je nu gaat doen. Zoals een normale onderwijs-instelling betaamt, kunnen zij jouw vraag ook beantwoorden door de system requirements voor een laptop te overhandigen.

Zoals anderen aangeven; 256GB is zat voor plain-text coding maar als jij iets met game-design gaat doen en 4K textures gaat opslaan, dan ben je verder van huis en zal je mogelijk naar extra storage moeten gaan kijken.

Ik vraag me alleen af of "programmeren" het handigste is op een Mac; je weet dat er een aantal talen zijn die je het makkelijkste kan leren op een Windows-machine terwijl andere talen weer makkelijker op Debian gaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 13:59
Ik had nog een M2 SSD van 256 Gb over uit een gesneuvelde laptop, hier heb ik een usbstick van gemaakt. (behuizing in China besteld, was nog geen 15e) Hier staan wat VM's op die ik ooit gebruikt heb om te testen en mijn Steam library, dingen die wel opslag vragen maar ik niet frequent nodig heb. Technisch kan het dus wel, ook nog met best een leuke snelheid.

Geen idee wat je met je laptop gaat doen, daar ben je zoals eerder aangehaald niet bepaald duidelijk over. Of dit voor jou de oplossing is zul je zelf uit moeten maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Dit moet natuurlijk gewoon kunnen. Alleen moet je wel zorgen dat je hem dan altijd bij je hebt en aangesloten hebt.

Zie een praktijk voorbeeld van een dj met externe schijven:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CzpJMBSWEAITTbO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:22:
[...]

En waar is jouw informatie? In andere posts heb je het over verschillende takken van sport omtrent programmeren/design maar je beschrijft niet welke studie je nu gaat doen. Zoals een normale onderwijs-instelling betaamt, kunnen zij jouw vraag ook beantwoorden door de system requirements voor een laptop te overhandigen.

Zoals anderen aangeven; 256GB is zat voor plain-text coding maar als jij iets met game-design gaat doen en 4K textures gaat opslaan, dan ben je verder van huis en zal je mogelijk naar extra storage moeten gaan kijken.

Ik vraag me alleen af of "programmeren" het handigste is op een Mac; je weet dat er een aantal talen zijn die je het makkelijkste kan leren op een Windows-machine terwijl andere talen weer makkelijker op Debian gaan.
Je kunt gewoon Windows installeren op een Macbook, het is standaard hardware. Verder +1, het hangt heel erg van de situatie af. Voor huis-tuin-keuken-programmeren is 256GB nu ruim genoeg. Maar mocht je gaan voor Dual Boot (OSX + Windows) en dan ook je ontwikkelomgeving eventueel nog in een eigen VM, dan gaan de GB's hard aantikken.

Let er ook op dat je de laptop voor langere tijd koopt, en 256GB is voor nu wellicht voldoende, maar kan over 3-4 jaar onvoldoende zijn. Maar wellicht kun je later ook nog de schijf vervangen met een grotere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
[...]

Ik ga een opleiding HBO software engineering volgen. Ook wou ik een triple boot met windows en kali linux erop zetten, maar heel veel programmeer ervaring heb ik niet, dus vroeg ik mij ook af of het handig is.

Ik wou o.a. App development en webdevelopment voor nu ermee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
.Maarten schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:21:
Zelf vind ik het vervelend om elke keer een extra schijf aan te sluiten. Daar komt ook nog eens een groter risico en een lagere snelheid bij. Tenzij je een externe SSD neemt. Dan valt het mee maar die zijn veel duurder en dan kun je net zo goed gewoon een grotere interne SSD nemen.
Ja ik zat er ook over na te denken om een externe ssd te kopen maar voor 500 gb betaal je met een macbook zo 200 euro meer dan een met 256 gb erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Voor web & app development is OSX prima (voor native IOS zelfs je enige optie), 256gb heb je echt niet zomaar vol met code. Als je je muziek in de cloud (spotify oid) houdt, hou je echt meer dan zat ruimte over voor je projecten.
Eventueel kun je oude projecten gewoon verwijderen (want versiebeheer)

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik zou niet te veel investeren in storage, leer bovendien gewoon alles in een externe GIT repo te stoppen, projecten waar je dan tijdje niet aan hoeft te werken hoef je dan ook niet lokaal te hebben, bovendien is je backup gelijk geregeld en kun je ook nog eens makkelijk samenwerken met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41

Beyond

Dussssss.......

256 GB is meer dan voldoende. Wij bouwen aan een enorm grootte Java applicatie en die is nu rond de 1 GB. 11 jaar aan het (door-) ontwikkelen...

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Je kunt natuurlijk gewoon Windows of Linux installeren op een Macbook, toch?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Compizfox schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:50:
[...]

Je kunt natuurlijk gewoon Windows of Linux installeren op een Macbook, toch?
zeroy in "Programmeren met externe harde schijf" en/maar was vooraf niet gemeld in de startpost vandaar mijn hint over Windows of Linux ;)

Neemt niet weg dat een Mac met een 256GB disk eventjes 40GB (of meer) nodig heeft voor Windows, 10GB (afgerond voor Kali) en Sierra tenminste 10GB. Is er van de 256GB al meteen 25% weg. Nog steeds zat om wat projectjes op op te slaan maar het is wel even een dingetje om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 20:08

Joran

<3 natalee

Ik zeg het ook maar even, 256GB voor app- en webdevelopment is meer dan voldoende.

Behalve als je wilt gaan gamen op je macbook (op Windows) zou ik de Linux- en Windowsisntallaties binnen een vm draaien, ik gebruik parallels, maar virtualbox werkt ook prima.
Nog een voordeel hierbij: je houdt de opslag die je denkt te kort te komen gewoon op 1 partitie.

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

256 Gb is sneller vol dan je denkt.

Apps: 50 Gb? (development studio(s), fotobewerking, office, games?
VMs: 30 Gb per stuk
Documenten, foto's, muziek: ?, maar hou er rekening mee dat bv OneDrive ook alles lokaal opslaat, al kun je dat uitzetten

Puur codeertechnisch krijg je het nooit vol, maar als studielaptop komen er ook practicumprojecten en andere studiegerelateerde zaken op.

Kijk naar een andere lapto of pc die je momenteel gebruikt en bepaal hoeveel ruimte je in beslag neemt. Bezuinigingen die leiden tot dagelijkse irritatie zijn het uiteindelijk zelden waard geweest.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Greyfox schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:28:
256 Gb is sneller vol dan je denkt.

Apps: 50 Gb? (development studio(s), fotobewerking, office, games?
VMs: 30 Gb per stuk
Je kunt nogal overdrijven. Het enige dat veel ruimte inneemt zijn games. 30GB per VM? Bak je heel je pr0n collectie mee?

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Hydra 256Gb is toch zo vol ? Is maar 32GB ;)

Maar ik moet zeggen dat ik 256GB ook snel vol krijg, onlangs toch een SD kaart erbij moeten prikken om veel gebruikte ISO's of grotere installatie bestanden die ik maar weinig nodig heb maar toch altijd bij me moet hebben te verplaatsen. Heb 32GB in mijn laptop, swapfile en hybernate file lopen dan ook snel op (al zou ik ook nog uit kunnen zetten).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik doe zelf mijn studie nu al drie jaar met 128 GB. Is meer dan genoeg, op dit moment zit hij voor 30 GB vol. Dat is dan wel met Linux maar ook met alle projecten en zooi van het hele afgelopen schooljaar. Met Windows kwam ik zelden aan de 100 GB (Onderschat niet hoe groot VS word met alle SDKs erbij).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
zeroy schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:14:
[...]

Ik ga een opleiding HBO software engineering volgen.
Haal een Windows-laptop. Scheelt niet alleen honderden euro's; tegelijkertijd lachen je medestudenten je ook niet uit dat je met een Apple-product rondloopt :+

Wil je écht een macbook omdat je per se native iOS wil bouwen? Haal een 256GB versie en een SD-adapter waar een 256GB micro-SD kaartje in past. Er bestaan kaartjes die exact afgesloten in een MBP passen zonder dat ze uitsteken, zoek eens op Ebay.

[ Voor 27% gewijzigd door Richh op 11-07-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02
Ik zou ook haast zeggen pak een goede Windows laptop van het zelfde geld waarbij je gemakkelijk de opslagruimte kunt uitbreiden.

Persoonlijk vind ik 256GB wat aan de krappe kant als het je enige vorm van opslag is, maar voor studie en wat programmeerwerk zou het voldoende moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door eltweako op 11-07-2017 18:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41

Beyond

Dussssss.......

Richh schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:31:
[...]

Haal een Windows-laptop. Scheelt niet alleen honderden euro's; tegelijkertijd lachen je medestudenten je ook niet uit dat je met een Apple-product rondloopt :+
Wat een onzin.

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Er staat niet voor niks een ' :+ ' achter hoor...

Bij ons was er in ieder geval wel altijd, euhm, "discussie" tussen Apple en Windows (en Linux).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 11:18

Liveshort

Certified Crazy Person

Mocht dit je 'hoofd'-PC worden is 256 GB echt wel aan de krappe kant. Dit hangt natuurlijk heel erg af van hoe je hem gebruikt, maar uit ervaring zou ik voor een Windows installatie toch zeker een gig of 150 reserveren als minimum, en voor Linux ongeveer de helft. Wil je er dan ook nog een MacOS installatie naast draaien komt je al ruimte te kort. Waarom zoveel? Verscheidene development environments tikken best aan qua ruimte, en grote projecten willen ook snel in ruimte groeien. Als je de pc daarnaast ook voor privégebruik gebruikt loopt je downloadsmap ook vlot vol en wil je misschien iets als steam installeren voor het incidentele potje knallen met je studiegenoten. Natuurlijk kun je een groot gedeelte wel opschonen iedere keer, maar daar wordt je vrij vlot niet goed van. Zelfde voor het constant aan moeten sluiten van externe opslag, dat ben je ook snel zat. Er is op zich geen noodzaak voor een MacBook specifiek voor software development, dus het loont misschien om nog eens verder te kijken. Vaak kun je betere specs in een windowsmachine krijgen voor hetzelfde geld. Qua ervaring zou het niet heel erg uit moeten maken, daar het meeste programmeerwerk toch op Linux het fijnste werkt.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Hydra schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:07:
[...]

Je kunt nogal overdrijven. Het enige dat veel ruimte inneemt zijn games. 30GB per VM? Bak je heel je pr0n collectie mee?
Jij hebt blijkbaar nooit een Windows Server VM gemaakt.
Als een Windows installatie op je laptop 30 Gb is, krijg je dat met een VM natuurlijk ook.
Ik heb VM's met Windows server, SQL Server en Visual Studio van 50+ GB.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
RagingPenguin schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:21:
[...] (Onderschat niet hoe groot VS word met alle SDKs erbij).
VS2017 is een stuk modulairder en echt niet zo groot meer. Je hebt toch waarschijnlijk niet alles nodig.
Liveshort schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:18:
Mocht dit je 'hoofd'-PC worden is 256 GB echt wel aan de krappe kant. Dit hangt natuurlijk heel erg af van hoe je hem gebruikt, maar uit ervaring zou ik voor een Windows installatie toch zeker een gig of 150 reserveren als minimum, [...]
Tja, mijn install is 180GB groot. Daar is dan wel ook 50GB voor games bij. Heb ik heel office geinstalleerd, wat je wellicht niet nodig heb, heb ik VS 2017 en VS 2017 beta geinstalleerd (dus twee keer) Afhankelijk van hoe je je laptop gebruikt krijg je het vast vol, maar zelf lukt het me echt met grote moeite en eigenlijk alleen als ik totaal niet aan softwaremanagement doe en overbodige software niet verwijder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Greyfox schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:14:
Jij hebt blijkbaar nooit een Windows Server VM gemaakt.
Klopt. En dat wil ik graag zo houden. Hou het bij een OS dat wel thuishoort op de server ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
zeroy schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:18:
Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik waarschijnlijk een Macbook Pro 15" 2017 kopen met 256 gb ssd voor o.a. mijn studie.

Ik vroeg mij af of het mogelijk en praktisch is om met een externe harde schijf te programmeren?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of zal ik beter meer uitgeven voor een 500 gb ingebouwde ssd?

Dus je bent van plan 2500,- euro uitgeven aan een macbook pro 15" om er dan 24/7 een externe harde schijf mee te sleuren zodat je er mee kan programmeren?

En dit is de toekomst van programmerend Nederland? |:( 8)7

Begrijp me goed, ik begrijp de aantrekkingskracht van een Apple laptop heel goed, maar dat betekent niet dat je irrationele dingen moet gaan doen toch? Je kan met 256GB ook prima programmeren. Triple boot zou ik niet doen, ik zou dan voor VM's gaan. Ook zou ik nog eens goed de 13" macbook Pro overwegen, die is een stuk schappelijker geprijsd en tegelijkertijd compacter om iedere dag mee te nemen naar je studie. Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel veel andere laptops die nog schappelijker geprijsd zijn, zodat je niet met een externe schijf hoeft te gaan sjouwen.

En als je dan een laptop met USB-C zou aanschaffen zou je een scherm als dit kunnen gebruiken als docking station voor als je thuis bent: pricewatch: LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:06
Een Windows/Linux laptop is ongetwijfeld goedkoper, maar ik snap niet waarom er in dit topic gedaan wordt alsof je verplicht een van deze OSen moet gebruiken om op te developen?

OS X is een prima OS voor development.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
jamy015 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 03:50:
OS X is een prima OS voor development.
Ik dev op OS X en dat stijgt wat mij betreft met kop en schouders boven Windows uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Hydra schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:16:
[...]

Ik dev op OS X en dat stijgt wat mij betreft met kop en schouders boven Windows uit.
Waarom dan? Wat maakt devven op OS X zoveel beter / fijner? :?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Harrie_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:00:
MacOS is een Unix en heeft als zodanig alle Unix tools standaard aan boord, alle andere dingen zijn makkelijk via de command line te installeren via Homebrew.

Daarnaast zit MacOS je veel minder in de weg. Windows heeft de neiging er vanuit te gaan dat je als gebruiker een complete idioot bent, MacOS veel minder.

Tenslotte is Windows traag en inefficient en wordt naarmate je een systeem langer gebruikt steeds trager. Bij zowel MacOS als Linux heb ik daar nooit last van.

Enige nadeel van MacOS / Linux is de beperkte support van games. Daarbuiten heeft Linux mijn voornaamste voorkeur, daarna MaCOS. Windows zit in het "never again" hoekje. Microsoft sort maar lekker in de schacht met die meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Mooi verhaal; het lijkt er ondanks dat wel op dat een developer exact de goede hardware & software moet uitzoeken om op langere termijn zijn/haar werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hydra schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:14:
[...]

MacOS is een Unix en heeft als zodanig alle Unix tools standaard aan boord, alle andere dingen zijn makkelijk via de command line te installeren via Homebrew.

Daarnaast zit MacOS je veel minder in de weg. Windows heeft de neiging er vanuit te gaan dat je als gebruiker een complete idioot bent, MacOS veel minder.
Op deze twee punten is Linux een nog betere optie ;)
Tenslotte is Windows traag en inefficient en wordt naarmate je een systeem langer gebruikt steeds trager. Bij zowel MacOS als Linux heb ik daar nooit last van.
Moah, vroeger (voor Windows 7 zeg maar) had ik je misschien gelijk gegeven (en deed ik regelmatig een fresh reinstall om die reden) maar in mijn ervaring is dat niet meer echt aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Compizfox schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:15:
Op deze twee punten is Linux een nog betere optie ;)
En daarom knip je specifiek dit deel uit m'n reactie:
Daarbuiten heeft Linux mijn voornaamste voorkeur, daarna MaCOS.
?
Moah, vroeger (voor Windows 7 zeg maar) had ik je misschien gelijk gegeven (en deed ik regelmatig een fresh reinstall om die reden) maar in mijn ervaring is dat niet meer echt aan de orde.
Heb geen ervaring met Windows 10 maar bij zowel 7 als 8 had ik dit en 8 was voor mij echt de druppel. En ik mis het geen moment. De volgende laptop voor m'n vriendin wordt ook MacOS: ik vertik er nog wat mee te doen. Helaas wil het wel eens voorkomen dat klanten van ons om een of andere vage reden perse Windows moeten gebruiken maar gelukkig kan ik vrijwel altijd of m'n eigen laptop gebruiken of Linux installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hydra schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:49:
[...]

En daarom knip je specifiek dit deel uit m'n reactie:

[...]

?
Daar heb ik oprecht overheen gelezen :$ De laatste deel over games had ik geen reactie op en heb ik daarom niet gequote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
Liveshort schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:18:
Er is op zich geen noodzaak voor een MacBook specifiek voor software development, dus het loont misschien om nog eens verder te kijken. Vaak kun je betere specs in een windowsmachine krijgen voor hetzelfde geld.
Ik wil juist voor macos kiezen omdat ik wat met ios development wil gaan doen, en omdat dat niet kan op windows wil ik graag een macos system aanschaffen.

Ik heb wel gewoon een windows desktop dus gamen enzo doe ik sowieso niet op mijn macbook dus dat vormt geen probleem. Alleen zou ik wel windows en linux kunnen draaien op het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroy
Ramon schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 23:25:
[...]
Ook zou ik nog eens goed de 13" macbook Pro overwegen, die is een stuk schappelijker geprijsd en tegelijkertijd compacter om iedere dag mee te nemen naar je studie.
Ja, dat zit ik ook te overwegen. Alleen ik moet nog even naar een Apple store of Medimarkt gaan om te kijken of het wel fijn werken is met een 13 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:00:
Windows mist een fatsoenlijke terminal en packagemanager. Dingen als Sqlite, mysql, PHP (zeker met extenties), ruby (on rails), gem enz. zijn (mede) daardoor een ramp om te installeren en werken nooit helemaal lekker. Ook tools als git werken net een stukje beter op een *nix systeem.

Ook kan je op windows niet zomaar in een willekeurige map een lokale server opstarten iets wat voor webdevelopment niet echt lekker werkt.

Met Ubuntu on bash on windows is veel wel beter geworden maar het is allemaal nog een beetje houtje-touwtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
RagingPenguin schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:34:
Windows mist een fatsoenlijke terminal en packagemanager. Dingen als Sqlite, mysql, PHP (zeker met extenties), ruby (on rails), gem enz. zijn (mede) daardoor een ramp om te installeren en werken nooit helemaal lekker. Ook tools als git werken net een stukje beter op een *nix systeem.
https://chocolatey.org/
Ook kan je op windows niet zomaar in een willekeurige map een lokale server opstarten
Want?
Met Ubuntu on bash on windows is veel wel beter geworden maar het is allemaal nog een beetje houtje-touwtje.
Ik vind 't vrij aardig werken. Het heeft nog wat nukken maar komt echt al een heel eind...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Daar zit alleen lang niet alles in. Leuk dat je de nieuwste versie van PHP kan krijgen, maar voor de extenties moet ik blijkbaar zelf het web gaan afstruinen voor installers. Een packagemanager is enkel handig als je (praktisch) alles eruit kan halen. Anders moet je alsnog een boekhouding gaan bijhouden met waar je welk programma vandaan haalt en wanneer je het voor het laatst had upgedate.
Want?
Omdat IIS niet standaard bij Windows komt en zelf dan je nog niet een willekeurige public map van een project laat aanwijzen als root van een lokale webserver?
Ik vind 't vrij aardig werken. Het heeft nog wat nukken maar komt echt al een heel eind...
"Een heel eind" is voor professioneel gebruik niet genoeg... Ze hebben inderdaad de symlinks en de meeste van de geheugenproblemen gefixt maar ze zijn er nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Wat een gerant op Windows.. TS wil onder andere ios development doen tsja dan zal het een mac moeten worden. De mac vs windows "discussie" doet helemaal niet terzake.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
sig69 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 18:03:
Wat een gerant op Windows.. TS wil onder andere ios development doen tsja dan zal het een mac moeten worden. De mac vs windows "discussie" doet helemaal niet terzake.
Had gemist dat die een Mac ging gebruiken, maar in dat geval heb je al helemaal geen 256GB nodig. Als je dat ooit vol krijgt met alleen devven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Tsja mijn Windows ontwikkelmachine gebruikt na een jaar of vijf ongeveer 230GB. Daar zit wel een Windows Server vm bij, diverse iso's, een paar flinke projecten en heel veel meuk. Ik kan zo 50GB opruimen denk ik. Ik zou gewoon voor 250GB gaan, dat krijg je echt niet zomaar vol. En als hij dan een keer vol zit koop je een grotere, schijf clonen en klaar.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
[...]

Windows kan nu dus van de terminal en packagemanager van Ubuntu gebruik maken waardoor dat allemaal uitstekend werkt.
Ook kan je op windows niet zomaar in een willekeurige map een lokale server opstarten iets wat voor webdevelopment niet echt lekker werkt.
Voor "professioneel" webdevelopment ga je natuurlijk nooit op een willekeurige map een lokale server starten. Dat doe je in een lokale VM die 1-op-1 gelijk is met de live server. En mocht je dat toch wel willen dan kan je gewoon IIS gebruiken idd, of python's SimpleHTTPServer. Maar doe je het goed dan heb je gewoon Ansible, Puppet of een dergelijk systeem draaien.
Ik gebruik het dagelijks. Werkt erg goed.
RagingPenguin schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 17:53:
[...]

Daar zit alleen lang niet alles in. Leuk dat je de nieuwste versie van PHP kan krijgen, maar voor de extenties moet ik blijkbaar zelf het web gaan afstruinen voor installers. Een packagemanager is enkel handig als je (praktisch) alles eruit kan halen. Anders moet je alsnog een boekhouding gaan bijhouden met waar je welk programma vandaan haalt en wanneer je het voor het laatst had upgedate.
Chocolatey zie ik meer als een packagemanager voor client apps zoals Firefox etc. Bash on Ubuntu is uitstekend voor build tools zoals gulp en webpack en het hosten laat je over aan de VM. Zo werk ik op OS X én op Windows op ongeveer dezelfde manier.
[...]

Omdat IIS niet standaard bij Windows komt en zelf dan je nog niet een willekeurige public map van een project laat aanwijzen als root van een lokale webserver?
IIS komt wel standaard met Windows. En waarom zou je niet een willekeurige map kunnen aanwijzen?
[...]

"Een heel eind" is voor professioneel gebruik niet genoeg... Ze hebben inderdaad de symlinks en de meeste van de geheugenproblemen gefixt maar ze zijn er nog lang niet.
In mijn ervaring is het wel degelijk genoeg. Tijdens mijn dagelijks werk mis ik niks. En ze blijven met iedere release verbeteren dus het kan alleen maar beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Windows devs die melden dat er "heus niks mis is met windows", what else is new. Is dit nu echt nodig nadat de OP al aangegeven heeft voor iOS te gaan devven? Je gaat echt niemand die nu op een Mac of met Linux werkt overtuigen. We zijn allemaal op Windows begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
Hydra schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:49:
Windows devs die melden dat er "heus niks mis is met windows", what else is new. Is dit nu echt nodig nadat de OP al aangegeven heeft voor iOS te gaan devven? Je gaat echt niemand die nu op een Mac of met Linux werkt overtuigen. We zijn allemaal op Windows begonnen.
Ik zou mezelf niet zien als Windows dev. Ik ben meer een 50% OS X / 50% Windows dev. Ik wil alleen maar aangeven dat het allemaal niet zo ernstig gesteld is met development op Windows als sommige mensen denken. Mijn reactie was ook niet gericht op het overtuigen van @zeroy om van OS te switchen maar meer om de onjuistheden die @RagingPenguin spuit weg te nemen. Sterker nog, als je terugleest in dit topic dan ben ik degene die een MBP13" (met 512GB voor minder geld) aanraadt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Modbreak:Laten we hier nou inderdaad niet de discussie over Windows vs iOS gaan houden. Er is op beide systemen prima te ontwikkelen. Ik zou de TS wel aanraden om het even met de opleiding af te stemmen zodat je daar niet tegen verrassingen aanloopt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1