zorgen batterij van laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 08:42
Ik heb de Asus G751JY-T7392T aangeschaft ergens in juni 2016.
Prima ding, alleen heeft hij nu iets war ik niet helemaal zeker over ben.

Sinds vandaag gaat de charge van de batterij niet op 100%, hij blijft haken op 93%, geen idee waarom.
hij loopt wel leeg als ik hem van de lader haal, en gaat ook weer "vol" als ik em weer terug aan de lader zet...tot 93%.

Opzich is batterij "wear and tear" normaal, maar dan zou hij nog steeds op 100% moeten komen als hij vol zit.
Dat doet die dus niet, overgens blijft de laptop ook in de "charge" modus staan (oranje lichtje aan de buitenkant van de laptop, als de batterij vol was, werd deze dus groen, maar nu niet meer)

Ik heb de laptop al een keer opnieuw opgestart zonder lader, ff een paar % er af laten gaan om te zien wat die deed als ik em weer zou opladen, en hij laadt wel, maar tot 93%.

ik wilde de laptop openhalen om te zien of ik bij de batterij kon komen, maar na een klein onderzoekje kwam ik er achter dat ik de hele laptop uit elkaar moet slopen wil ik ergens komen, van dit idee ben ik maar van afgestapt.

Ik zit nog ruim in de garantie (2 jaar) maar ik kan em op het moment niet kwijt gezien ik em dagelijks moet gebruiken. Het lijkt mij ook niet dat ik een vervangend model kan krijgen binnen een enorme korte tijd.

Iemand een idee wat er mis mee is?
Het ding wat mij zorgen baart is dat het lampje op oranje blijft, en dus een charge doorgeeft.
Overcharging en eventuele bombings vanuit mn laptop als gevolg wil ik graag voorkomen, maar als de batterij leeg is en niet meer charged is ook niet wenselijk.

HWmonitor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CvwYLPG.png

Ik ben op het moment een beetje einde raad, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en/of advies kunnen geven betreft deze situatie.

Mochten jullie meer info nodig hebben, laat het maar weten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Het eerste wat ik zou proberen is het herinstalleren van Microsoft ACPI-compliance nogwattes in device manager onder batteries. Verder zou ik even kijken of Asus zo lief was om bloatware te installeren die iets met je batterijen doet, en dit te verwijderen.

Hierna kun je een recalibratie doen door bijvoorbeeld dit te volgen. https://www.howtogeek.com...e-battery-life-estimates/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
lactaxative schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 00:04:
Het eerste wat ik zou proberen is het herinstalleren van Microsoft ACPI-compliance nogwattes in device manager onder batteries. Verder zou ik even kijken of Asus zo lief was om bloatware te installeren die iets met je batterijen doet, en dit te verwijderen.

Hierna kun je een recalibratie doen door bijvoorbeeld dit te volgen. https://www.howtogeek.com...e-battery-life-estimates/
Hoe bedoel je herinstalleren? Zoeken naar updates of het disable / enable gebeuren?
Updates kan hij verder niet vinden helaas en ik weet niet wat er gebeurd als ik het zaakje disable, dus die gok neem ik nu ff niet :P

De battery callibration werkt alleen als de batterij op 100% komt, dat komt hij dus niet ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
Joeri.Bijlsma schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 00:10:
Hoe bedoel je herinstalleren? Zoeken naar updates of het disable / enable gebeuren?
Updates kan hij verder niet vinden helaas en ik weet niet wat er gebeurd als ik het zaakje disable, dus die gok neem ik nu ff niet :P

De battery callibration werkt alleen als de batterij op 100% komt, dat komt hij dus niet ;P
Herinstalleren doe je door rechtsklikken, uninstall device. Hierna kun je in het tweede menuutje 'action' 'scan hardware changes' kiezen, waarna de driver zichzelf herinstalleert.

De calibratie is eigenlijk gewoon een opgeblazen manier om te zeggen 'laat de accu goed leeglopen'. Op een of andere manier reset dat het geheugen wat de computer heeft van de batterij, waarna hij dit opnieuw zal meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
lactaxative schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 00:31:
[...]

Herinstalleren doe je door rechtsklikken, uninstall device. Hierna kun je in het tweede menuutje 'action' 'scan hardware changes' kiezen, waarna de driver zichzelf herinstalleert.

De calibratie is eigenlijk gewoon een opgeblazen manier om te zeggen 'laat de accu goed leeglopen'. Op een of andere manier reset dat het geheugen wat de computer heeft van de batterij, waarna hij dit opnieuw zal meten.
ok, ff een report.

heb het herinstalleert en heb de batterij leeg laten lopen en weer vol proberen te krijgen.
Nu is het zo dat hij nu vast staat op 85% en niet meer op 93%, geen vooruitgang dus lol.

Volgens mij gaat de batterij langzaam dood ofzo ;A;

Dat dat ding dood gaat is zo zeer het probleem niet, het probleem is dat het lampje oranje blijft, dan ben ik bang dat de batterij overcharged wordt en problemen gaat zorgen intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
'ASUS Battery Health Charging' heb je inmiddels ook verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
lactaxative schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:09:
'ASUS Battery Health Charging' heb je inmiddels ook verwijderd?
ik heb alle bloatware wat er op zat eruit gehaald, niks van asus op mn laptop staan.
Dit deed ik al vanaf het begin dat ik de laptop had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 16:18
Lastige situatie, misschien dat in de laptop BIOS de accu status ook te zien is. Staat het daar, en laad hij ook daar niet volledig op dan is er mogelijk iets met een of meer cellen van jouw accu. Kun je ongeveer beschrijven hoe jij jouw laptop gebruikt? Wissel je vaak tussen adapter accu? Zo ja, vanaf welk percentage begin je weer met opladen? Gebruik is erg belangrijk voor de levensduur van een Li-ion accu. Hoewel deze geen 'geheugen effect' meer kennen is het volledig leeg lopen funest voor een accu. Tevens worden accu's vaak sneller slecht wanneer zij permanent met de netvoeding verbonden zijn.

Wat betreft het vervangen:
Belangrijk is om uit te zoeken of jouw accu onder 'customer replacable parts' valt. Zo ja, dan zit er vast ergens in de buurt een zaak die jouw accu kan vervangen zonder dat jouw garantie vervalt.
Overige hardware die hier vaak onder valt zijn bijvoorbeeld geheugen en harde schijven/ssd's.
Volgens mij mag je de accu zelf (laten) vervangen maar dit moet je wel even verifiëren. Zo niet dan kun je namelijk zwaaien naar de garantie.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Paul1987 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:41:
Lastige situatie, misschien dat in de laptop BIOS de accu status ook te zien is. Staat het daar, en laad hij ook daar niet volledig op dan is er mogelijk iets met een of meer cellen van jouw accu. Kun je ongeveer beschrijven hoe jij jouw laptop gebruikt? Wissel je vaak tussen adapter accu? Zo ja, vanaf welk percentage begin je weer met opladen? Gebruik is erg belangrijk voor de levensduur van een Li-ion accu. Hoewel deze geen 'geheugen effect' meer kennen is het volledig leeg lopen funest voor een accu. Tevens worden accu's vaak sneller slecht wanneer zij permanent met de netvoeding verbonden zijn.

Wat betreft het vervangen:
Belangrijk is om uit te zoeken of jouw accu onder 'customer replacable parts' valt. Zo ja, dan zit er vast ergens in de buurt een zaak die jouw accu kan vervangen zonder dat jouw garantie vervalt.
Overige hardware die hier vaak onder valt zijn bijvoorbeeld geheugen en harde schijven/ssd's.
Volgens mij mag je de accu zelf (laten) vervangen maar dit moet je wel even verifiëren. Zo niet dan kun je namelijk zwaaien naar de garantie.
Ik heb em op dagelijks gebruik niet aan het netstroom tenzij hij dit aangeeft (10%) en dan laad ik hem op tot 100%. Ben ik dan nog steeds bezig, ontkoppel ik hem en ga weer verder totdat hij er weer om vraagt.

Als ik aan het gamen ben, heb ik hem constant aan netstroom zitten, anders raak ik prestatie kwijt.
gamen wisselt van tijd tot tijd, het is niet dat ik 16 uur game per dag.

Het lijkt mij dat is een normaal gebruik van de lader/accu is.

Betreft batterij, de laptop staat er om bekend dat de accu niet makkelijk te vervangen is.
ik heb ook even online gekeken en ik moet letterlijk de hele laptop uit elkaar halen voordat ik bij de batterij kom om hem te vervangen (scherm moet er zelfs af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 16:18
Joeri.Bijlsma schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:47:
[...]

Ik heb em op dagelijks gebruik niet aan het netstroom tenzij hij dit aangeeft (10%) en dan laad ik hem op tot 100%. Ben ik dan nog steeds bezig, ontkoppel ik hem en ga weer verder totdat hij er weer om vraagt.

....
Inderdaad normaal gebruik. Ik heb net een aantal Youtube filmpjes gekeken. Volgens mij valt het nog wel mee. een hoop schroeven dat wel, maar het scherm kon er wel op blijven. Dus de moeite waard als je het durft dan tenminste. Maar goed, je kunt ook altijd met ASUS bellen en vragen om coulance bij een laptop die dusdanig duur geweest is.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Paul1987 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Inderdaad normaal gebruik. Ik heb net een aantal Youtube filmpjes gekeken. Volgens mij valt het nog wel mee. een hoop schroeven dat wel, maar het scherm kon er wel op blijven. Dus de moeite waard als je het durft dan tenminste. Maar goed, je kunt ook altijd met ASUS bellen en vragen om coulance bij een laptop die dusdanig duur geweest is.
Dat filmpje heb ik ook gezien, mocht ik wat schroefjes los moeten maken en dan de klep eraf voor de batterij, dan was er weinig aan de hand, maar er zit een connector (stroom waarschijnlijk) onder de aansluiting van het scherm. Dit ging mij wat te ver. Kan wezen dat ik dit natuurlijk verkeerd gezien heb (is richting het eind va de video).

Edit:

heb even een andere video gepakt, en heb omcirkeld wat de connector is

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NkLsPf2.png

[ Voor 6% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 11-07-2017 11:25 ]

Pagina: 1