Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget (2e hands) Game en designer systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-11 10:37
Ik wil graag een systeem samenstellen waarmee ik kan gamen en goed uit de voeten kan voor mijn werk en studie. Aangezien ik nog nooit een PC gebouwd heb zou ik graag jullie advies daarin hebben. Zelf heb ik mij al flink geprobeerd in te lezen doormiddel van dit forum, de BBG en Tom's Hardware. Ik heb hier al verschillende keren gelezen dat het vaak handiger kan zijn om te zoeken naar 2e hands componenten als je een beperkt budget hebt. Dat heb ik dus gedaan en ben uitgekomen bij de volgende dingen:

Videokaart: 780TI (voor zo'n €165)https://tweakers.net/pric...gaming-3gb/specificaties/
Processor: i7-3930K (€150)https://tweakers.net/aanb...-core-i7-3930k-boxed.html

Het is nog niet veel, ik weet het. Verder wil ik graag 1SSD en een grotere HDD.
Tot slot wil k graag weten of er ook componenten zijn die jullie afraden om 2e hands te kopen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
gamen (Witcher 3, Rome 2 Atilla, CIV6, Mount and Blade 2) en Adobe dingen, met name Photoshop, Illustrator en Indesign. Sporadisch Premiere Pro. Dit alles graag op FHD.

Wat mag het systeem gaan kosten?
800 euro wil ik wel klaar zijn en dan graag met randapparatuur

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Ga je overklokken?
Ja denk ik wel.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies willen hebben over de componenten die ik tot nu toe heb uitgezocht en welke er nog bij moeten. (RAM, MOBO, Opslag, Voeding, Kast) Ik snap dat ik van jullie niet kan verwachten om V&A af te struinen maar zou graag wat opties horen naar wat ik moet zoeken en wat vooral niet.

Beste antwoord (via Lennert_S op 12-07-2017 15:20)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 21:49
@lactaxative Je kan toch met alle ivy-bridge moederborden overclocken? Al is het maar de BCLK. Dat is vaak prima genoeg om tot 95% van je overclockpotentieel te komen. Die laatste 100 mhz is vaak de moeite niet IMHO. Je kan ook een sandy-bridge moederbord pakken (p67) waarmee je ook kan overclocken weet ik uit ervaring....

Voor een lijst met alle moederbord-chipsets voor je processor, en de features (waaronder overclocken) zie:
Wikipedia: LGA 1155

Al is de tip van moederbord+cpu niet verkeerd hoor.

Voor je videokaart: drivers gaan lang genoeg mee hoor. Ik draaide tot voor kort nog een 560TI en die wordt nog prima ondersteund en zal prima blijven werken. Om makkelijk te zien hoe goed een videokaart is tov een andere zonder allerlei benchmarks door te spitten gebruik ik deze:
http://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html
De 780ti ligt dus ongeveer in lijn met de huidige GTX1060/AMD480/580. Deze heb je al voor 220 euro nieuw tov 165 2e hands. Maar kijk vooral de lijst even door en kijk of er nog andere kaarten een leuke deal voor je zijn.

2e hands zijn harde schijven vaak lastig te beoordelen of ze nog goed zijn. Plus dat het niet zo heel veel scheelt. Verder zou ik een goede nieuwe voeding aanschaffen. Die zijn niet direct heel duur (als in een groot deel van je budget) en een goede voeding kan je heel lang mee. Een slechte voeding kan de rest van de PC om zeep helpen.

Alle reacties

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Het probleem van oude K processoren is dat de bijbehorende Z-chip moederborden die je nodig hebt om te overklokken erg lastig te vinden zijn. Mijn advies is dus om een CPU samen met een moederbord te kopen.

Een HDD zou ik nooit tweedehands kopen, dit zijn vaak erg oude modellen welke amper te vertrouwen zijn. Verder is het vaak goedkoper om een budgetvoeding te kopen dan een goede tweedehands.

Hou er rekening mee dat driver ondersteuning voor videokaarten niet eindeloos is.

• Lennert_S
Ok dank je. Dus je raadt een nieuwere videokaart aan?

Acties:
  • Beste antwoord

• Waah
@lactaxative Je kan toch met alle ivy-bridge moederborden overclocken? Al is het maar de BCLK. Dat is vaak prima genoeg om tot 95% van je overclockpotentieel te komen. Die laatste 100 mhz is vaak de moeite niet IMHO. Je kan ook een sandy-bridge moederbord pakken (p67) waarmee je ook kan overclocken weet ik uit ervaring....

Voor een lijst met alle moederbord-chipsets voor je processor, en de features (waaronder overclocken) zie:

Voor je videokaart: drivers gaan lang genoeg mee hoor. Ik draaide tot voor kort nog een 560TI en die wordt nog prima ondersteund en zal prima blijven werken. Om makkelijk te zien hoe goed een videokaart is tov een andere zonder allerlei benchmarks door te spitten gebruik ik deze:
De 780ti ligt dus ongeveer in lijn met de huidige GTX1060/AMD480/580. Deze heb je al voor 220 euro nieuw tov 165 2e hands. Maar kijk vooral de lijst even door en kijk of er nog andere kaarten een leuke deal voor je zijn.

2e hands zijn harde schijven vaak lastig te beoordelen of ze nog goed zijn. Plus dat het niet zo heel veel scheelt. Verder zou ik een goede nieuwe voeding aanschaffen. Die zijn niet direct heel duur (als in een groot deel van je budget) en een goede voeding kan je heel lang mee. Een slechte voeding kan de rest van de PC om zeep helpen.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
die cpu is een s2011, die moederborden zijn te duur voor wat je krijgt. Als je op 6 cores uit bent kun je net zo goed een nieuw ryzen setje kopen voor hetzelfde geld. Ik zie net ook een mooi upgradesetje staan;

V&A aangeboden: 3770k+Asus Z77 sabertooth+G-skill Ares 16GB set.

Een voeding koop ik liever niet 2e hands, 450 zou moeten lukken maar je kunt ook voor wat meer gaan als je later nog spannende dingen wilt doen..

pricewatch: Corsair CX550M

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Lennert_S
@Waah Ja die hierarchy lijst had ik ook al gevonden. Die is wel handig. Maar in die categorie (of hoger) zit ik wel goed toch voor de dingen die ik wil doen? Ik zie dat je met een nieuwe toch nog wel een stukje duurder uit bent.
Handige lijst ook van de moederboards. Maar heb jij toevallig een paar die je me aanraadt? Dan kan ik daar op zoeken.

@aminam Ok bedankt voor de tip.

Jullie raden dus allen eerder zo'n upgrade setje aan begrijp ik omdat je dan moederboard, processor en RAM in één hebt? Wat raden jullie sowieso aan op RAM gebied?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Waah schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:07:
Het verschil met BLCK overclocken was toch wel iets groter dan 100 MHz in mijn herinnering. Ook ging het vaker fout, doordat je met meerdere componenten een foutje kon maken. Verder heb je in principe natuurlijk gelijk, het kan wel.

Nou ja, je hebt je 560 Ti ook niet voor niets vervangen. Vulkan bestaat inmiddels een jaar, maar Nvidia gaat geen support aanbrengen in Fermi's. Zelfs DX12 heeft 2 jaar geduurd voordat ze dit eindelijk uitbrachten. Nu was de 780 Ti een relatief late Kepler waardoor hij jong lijkt, maar Nvidia gooit het er per generatie uit. Het ligt dus redelijk voor de hand dat je na 1 a 2 jaar geen grote driver updates meer zult krijgen. Mijn voorkeur zou dus bij een Maxwell als de 970 of een Radeon R9 liggen.

Qua RAM maakte het in die tijd allemaal niet gek veel uit, 1600 MHz of 1866 MHz is wat je waarschijnlijk zult vinden.

• Waah
@lactaxative de enige reden dat ik de 560TI heb vervangen omdat ik Dark Souls 3 op low niet eens op 720p kon spelen. Dat was geen driver issue of ondersteuningsissue, maar een te zwakke videokaart... DX12 voor de oude kaarten is heel netjes.

@Lennert_S Ram-snelheid hoef je niet naar te kijken. Is niet merkbaar op ivy-bridge. Voor video-editing wil je veel RAM. Maar met 16GB voor sporadisch gebruik heb je genoeg, zeker met de nieuwe proxy-optie van Premiere Pro. Verder maakt het allemaal weinig uit. Ram=ram. Zolang je maar DDR3 pakt....

Videokaart: De range waar je nu kijkt is perfect voor Full HD gaming. Over een aantal jaar zul je waarschijnlijk de settings van ultra naar high/medium moeten terugschroeven. Maar mocht dat storen is het nog altijd beter om over 3 jaar je videokaart te upgraden naar de dan geldende standaard.
  • De dure optie (1070 a 424 euro) kost je nu 420+ en zou over 2 jaar gelijk presteren aan ~ de GTX1250.
  • Voor dezelfde prijs (nu 210 voor de 1060/780ti) koop je dan waarschijnlijk de GTX1260 voor 210.
En dat verschil wordt, hoe lang je met de kaart kan, alleen maar groter. Dus tussentijds upgraden als je kaart echt te min wordt voor je doel, heeft de voorkeur.

• Lennert_S
@Waah Ok bedankt. En heb je nog tips voor een moederboard? Of kan ik daarvoor het beste in een paar BBG kijken en dan letten op Ivy en Sandy Bridge? En wat vind jij van het setje wat Aminam aanbeveelt, is dat een goede koop? (niet duur/geschikt voor mij)

• Waah
@Lennert_S geen tips voor moederboard. Maar het setje van Aminam aanbeveelt lijkt me een mooi setje ja. Voor dat geld heb je nog geen eens de instap-ryzen +mobo+16GB ram. En je houd de mogelijkheid om nog meer RAM bij te prikken mocht je dat willen. Hij raad ook een prima voeding aan. Of je de 450watt of 550watt voeding nodig hebt ligt aan de videokaart... ouder=minder zuinig=550watt. Maar als je meld welke kaart je wil hebben kan men hier vast advies over geven.

BBG met Sandy/Ivy bridge zijn al even geleden (jaartje of 4 a 5) dus niet heel courant meer :+

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 11-07-2017 11:14 ]

• Lennert_S
@Waah Ok heel erg bedankt. Ik heb hem (of haar) een berichtje gestuurd. En heb ik daarbij nog extra koeling nodig? Zeker wel als ik ga overclocken? Zijn er daarvoor nog dingen waar ik op moeten letten?

• Lennert_S
@Waah Er zit geen koeling bij. Wat voor koeling raad je er bij aan? Of hangt dat ook erg van de GPU af?
Pagina: 1