Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 943161

Topicstarter
Stel je hebt twee netgear R7000 nighthawk routers en je wil die samen één wifi netwerk laten vormen.

Laten we het over A en B hebben (de nighthawks). Internet komt binnen via een fritzbox, waaraan ook nog een heel bekabeld netwerk zit, wat verder voor deze vraag niet relevant is.

Het zit dan als volgt aangesloten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
   Fritzbox 
  (lan port)
      |
      |
      v
  (wan port)
 A (Netgear R7000)
 (lan port)
      |
      |
      v
  (wan port)
 B (Netgear R7000)

A staat in 'router' modus. HEeft een DHCP waarin voor B een reservering is gemaakt.

B staat in 'access point' modus.

Dit lijkt te werken. Echter alle clients stappen nooit over op het 2.4Ghz van B.

Verder nog nuttig te vermelden: Wifi van beide routers is gelijk ingesteld, alleen heeft A kanaal 6 en B kanaal 13.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 943161 op 10-07-2017 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eerste hit op Google: https://kb.netgear.com/24...er-I-ve-already-run-setup

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point helpt misschien ook.

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 10-07-2017 22:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey Max,

Bedankt voor je antwoord. Als het zo op google te vinden was geweest, had ik het hier niet gevraagd.

Om een mij onbekende reden werd mijn posting halverwege het typen ervan al gepost, dus heb je de hele vraagstelling gemist.

Het probleem is dus dat hoewel beide routers functioneren en ze ingesteld zijn zoals je veel op google vind (en zoals ik het zelf ook ken van andere types/merken), het niet werkt.

Clients blijven alleen de eerste netgear pakken (A) en op de rand van diens bereik, waar de tweede neatgear volle bak signaalsterkte heeft, raken ze de verbinding gewoon kwijt.

Wat gaat hier mis.

Wat ik ook apart vind aan netgear.. ze hebben bv. ook een 'bridge modus', waarbij je aan één kant een kabeltje ziet en aan de andere kant wifi. Alleen die modus verbind dus draadloos van B naar A en niet bedraad. En ik wil dus dat B bedraad contact maakt met A, en niet gewoon als range extender werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 943161 op 10-07-2017 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

https://kb.netgear.com/24...er-as-a-wireless-repeater

Dat is wat je zoekt.

Als AP ingesteld zijn het nog steeds 'fysiek' eigen netwerken, neem aan dat je ze ook beide ziet als je in range bent van de 2 routers. Als je B bedraad met A wil houden, zal B als AP altijd eigen association hebben, enkel bij repeater kan je dit uitzetten.

[ Voor 56% gewijzigd door SinergyX op 10-07-2017 22:16 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi SinergyX, bedankt voor je antwoord, alleen betwijfel of dat is wat ik zoek. Wat hij dan, volgens mij, doet, is dat router B draadloos gaat verbinden naar router A. En dat wil ik niet. Ik wil dat hij daarvoor de bekabeling gebruikt.

Als ik repeater kies, zie ik router B als draadloze client van router A. En dat houdt in dat klanten van router B fucked zijn, want die zitten al op een slechtere verbinding die dus gethrotteld word, omdat B geen vol bereik van A heeft.

Als je mij kunt volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:13:
Als AP ingesteld zijn het nog steeds 'fysiek' eigen netwerken, neem aan dat je ze ook beide ziet als je in range bent van de 2 routers. Als je B bedraad met A wil houden, zal B als AP altijd eigen association hebben, enkel bij repeater kan je dit uitzetten.
Nee. Ze hebben immers hetzelfde SSID. HEt is één netwerk. Dit is een vrij standaard wijze van het opzetten van een WDS achtig iets, maar dan zonder WDS en bedraad. Ik pas dit zelf veel toe met Asus accesspoints, alleen in dit geval de beschikking over twee netgears die dus 'raar' doen in mijn ogen.

Normaliter pak je twee routers, sluit je de WAN poort van de 2e aan op de LAN poort van de 1e, zet je de 2e als AP (cq bridge), geef je alles hetzelfde SSID en zorg je dat beide routers een ander kanaal gebruiken.

Bij Asus heb je dan één netwerk, je ziet in windows linux of phones ook maar een netwerk, en het device pakt automatisch de router met het daar sterkste signaal.

Dat moet bij netgear toch ook kunnen. Met een wireless mapper zie je ze natuurlijk wél beide.

Bij 'wireless repeater' hoort dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.downloads.netgear.com/files/answer_media/media/images/Nighthawk%20R7000/wireless_repeating_signal.PNG

En dat wil ik dus nadrukkelijk niet. Er ligt een kabel tussen router 1 en router 2, dus die moeten niet wireless met elkaar connecten.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 943161 op 10-07-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 943161 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:18:
[...]

Nee. Ze hebben immers hetzelfde SSID. HEt is één netwerk. Dit is een vrij standaard wijze van het opzetten van een WDS achtig iets, maar dan zonder WDS en bedraad. Ik pas dit zelf veel toe met Asus accesspoints, alleen in dit geval de beschikking over twee netgears die dus 'raar' doen in mijn ogen.

Normaliter pak je twee routers, sluit je de WAN poort van de 2e aan op de LAN poort van de 1e, zet je de 2e als AP (cq bridge), geef je alles hetzelfde SSID en zorg je dat beide routers een ander kanaal gebruiken.

Bij Asus heb je dan één netwerk, je ziet in windows linux of phones ook maar een netwerk, en het device pakt automatisch de router met het daar sterkste signaal.

Dat moet bij netgear toch ook kunnen.

Met een wireless mapper zie je ze natuurlijk wél beide.
Met mijn oude WRT54's was dat precies zo, maar ik heb dit nooit werkend gekregen op die R7000's. Op m'n werk hebben we nu Linksys genomen en werkt precies zoals jij ook zegt, maar thuis heb ik nog steeds 2 van die netgears waar het mij nooit mee is gelukt.

Moment dat ik van boven naar buiten ga, ben ik wifi kwijt ipv te switchen naar router beneden (en visa versa).

Of die dingen willen gewoon geen 'hotswap' doen tussen router en AP, als je een vaste plek heb is dat geen probleem, maar als jij van ene wifi-gebied naar de ander loopt, dat is mij nooit gelukt in ieder geval.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PRecies dat, ik heb hier ook nooit problemen mee gehad, en die nighthawk R7000 zou toch een dijk van een router moeten zijn. Voor de locatie in kwestie zijn 2 van die apparaten al overkill, maar goed, die waren er al.

Ik zie nog twee mogelijke 'culprits'. Ze hebben een instelling waarbij de ROUTER bepaalt of de client 2.4 of 5Ghz gebruikt, die staat aan. Ik zou mij kunnen voorstellen dat de router dan een client locked oid.

Verder heeft het ding 'implicit beamforming', en die staat ook aan. Ik kan mij voorstellen dat dat nog van invloed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik eens Tomato ga proberen (alternatieve firmware) of xwrt-Vortex, wat de Asus firmware is geport voor netgear (dd-wrt). Tomato eerst omdat die specifiek noemt dat ze betere functionaliteiten hebben voor meerdere devices in één netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:16
Dat kan niet met een R7000 en wel met een Ubiquiti. In ieder geval niet met de standaard firmware. Dat zit meer in de apparaten die verbinden dan in de router zelf. Immers als je met Wifi analyzer kijkt dan zie je vaak duidelijk een verschil tussen de twee signaal sterktes.

laurens0619 in "Seamless Roaming?"

Wat ik zelf altijd heb gedaan is twee aparte wifi netwerken maken. Wifiboven en Wifibeneden. Als hij dan echt de weg kwijt is stapt hij vanzelf over.

Repeater heb je overigens niet aan, die halveren de capaciteit van je hele netwerk (praten en ontvangen gaat niet tegelijk).

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 11-07-2017 01:59 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Met het uitschakelen van de keuze dat de router bepaalt of er 2.4 of 5ghz gebruikt moet worden, is het gaan werken, en werkt het dus wél met de R7000. Implicit beamforming had verder geen effect.

Ik krijg nu op een client als ik 'netsh wifi show all' netjes één SSID te zien met drie BSSID's, en de clients gaan naadloos over.

Het kán dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 943161 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:05:
Met het uitschakelen van de keuze dat de router bepaalt of er 2.4 of 5ghz gebruikt moet worden, is het gaan werken, en werkt het dus wél met de R7000. Implicit beamforming had verder geen effect.

Ik krijg nu op een client als ik 'netsh wifi show all' netjes één SSID te zien met drie BSSID's, en de clients gaan naadloos over.

Het kán dus wel.
Hoe heet die optie precies in de config? Ik heb wel de Netwerk Mode optie (auto, 2.4 of 5), neem aan dat het niet die optie is? Ik zit met apparaten die niet allemaal 5Ghz kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VaMud8Z.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:16

Het kán dus wel.
Smart connect is uberhaupt waardeloos. Die gooide ook mijn TV op 2.4 Ghz wanneer die een videostream van 25Mbit aan het streamen was (die lust dus wel pieken naar 100mbit).

Weet je zeker dat het werkt? Ik heb altijd overlappende dekking gehad en als ik dan bijvoorbeeld nog 1 of 2 bars had van boven dan ging geen enkel android apparaat automatisch om. Alleen het in en uitschakelen van de wifi triggered verbinden met het AP met de beste signaalsterkte.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je zoekt AP Steering, nietwaar?
Ik denk niet dat er veel consumenten routers zijn die dit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

Het kán dus wel.
Oftewel de R7000 doet iets bij band steering (want zo heet deze optie in de grote mensenwereld) dat niet lekker werkt binnen een ESSID. Zodra je meer dan een AP hebt moet je het dus uitzetten blijkbaar...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet niet wat ze exact doen, maar zoals de optie die het meest invloed heeft ( 'smart connect') beschreven wordt, bepaalt op dat moment de router of een device 2.4 of 5Ghz mag gebruiken. Ik kan mij voorstellen dat daar iets van locking inzit, dat hij het device aangeeft dat hij 'op 2.4Ghz bij hem moet blijven'.

Dat zou een handoff naar een ander device kunnen tegenhouden.

Althans, dat is mijn verklaring. Zonder exact te weten wat netgear doet, blijft het gokken.

De overgang is nu goed. Als ik nu met een android device of een iphone vanuit het dekkingsgebied van router A naar het dekkingsgebied van router B loop, dan zie ik hem switchen van netwerk. Wel is het zo dat hij eerder zou kunnen switchen, strikt genomen, maar dat is in dit geval niet zo belangrijk, zefs '1 streepje ontvangst' betekent in dit geval dat aan het gevraagde voldaan wordt. Zolang hij maar niet ZONDER netwerk komt te zitten.

Als je op dat moment op de mobiel een stream hebt lopen (getest met netflix en qmusic) loopt hij netjes door, de switch is dus snel genoeg om een normale buffer niet leeg te trekken. Dit specifieke netwerk wordt niet zwaar gebruikt, er gaan geen 4k streams overheen, hooguit netflix voor op mobiel of laptop, surfen, email. Het is, zeg maar, een 'public service' netwerk.

Voor wat ik er over lees, is AP steering een overtreffende trap, waarbij AP's onderling besef van elkaar hebben en ook zo bepalen welk AP een client het beste kan gebruiken. Dat is in dit geval niet zo, en hoeft ook niet van mij, dit is meer clientside, de client moet gewoon het sterkste netwerk pakken. En dat doet hij nu.

Ik moet wel zeggen.. zelf heb ik een tweetal Asus RT-a68u in tandem werken, en die vind ik wél prettiger werken dan de Netgear R7000, wat toch een hele goede zou moeten zijn. Doe mij dan maar de Asus.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 943161 op 13-07-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchtreat
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-04 21:23
Hoi Britzfox,

Misschien niet zo'n makkelijke vraag, maar ik heb momenteel 1 R7000 staan en wil er een tweede als AP bij kopen. Op zich ben ik redelijk tevreden over de prestatie van de R7000, maar de interface en mogelijkheden vind ik vrij beperkt.

Als alternatief had ik 2 Asus RT-AC87's in gedachten met een soortgelijke setup (evt in Mesh als de fw wat beter wordt).

Ben je na een half jaar nog steeds van mening dat Asus de betere keuze is voor een soortgelijke setup en/of draaien de R7000 ook nog steeds stabiel?

-- Update --
Toch besloten om een 2e (2e hands) R7000 erbij te kopen.
1 staat in de meterkast, 1 op zolder. moet zeggen dat het prima werkt en dat de devices (voornamelijk Apple) automatisch overschakelen naar de juiste Router.

[ Voor 18% gewijzigd door dutchtreat op 08-02-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffertje
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10-2024
dutchtreat schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:28:
Hoi Britzfox,

Misschien niet zo'n makkelijke vraag, maar ik heb momenteel 1 R7000 staan en wil er een tweede als AP bij kopen. Op zich ben ik redelijk tevreden over de prestatie van de R7000, maar de interface en mogelijkheden vind ik vrij beperkt.

Als alternatief had ik 2 Asus RT-AC87's in gedachten met een soortgelijke setup (evt in Mesh als de fw wat beter wordt).

Ben je na een half jaar nog steeds van mening dat Asus de betere keuze is voor een soortgelijke setup en/of draaien de R7000 ook nog steeds stabiel?

-- Update --
1 staat in de meterkast, 1 op zolder. moet zeggen dat het prima werkt en dat de devices (voornamelijk Apple) automatisch overschakelen naar de juiste Router.
Ik ga deze setup ook toepassen. Is het nog steeds alleen mogelijk met de "smart connect " optie. Of zijn er inmiddels nog andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffertje
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10-2024
dutchtreat schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:28:
Hoi Britzfox,

-- Update --
werk deze setup nog steeds bij jou ? en maak jij gebruik van smart connect?
ik zit met de zelfde routers, alleen wil ik beiden routers verbinden met een netwerk kabel om zo de optimale snelheid te kunnen krijgen.

Kwa specs waren die routers optimaal. maar kwa toepassingen is het wel een drama. zoiets simpels als dit zou toch standaard moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchtreat
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-04 21:23
Het heeft opzich prima gewerkt bij mij. De R7000's waren bekabeld met elkaar aangesloten.
Durf niet meer te zeggen of ik smart connect wel/niet aan had staan.
Uiteindelijk toch besloten om wat unify spul naar binnen te slepen vanwege de extra opies.
Pagina: 1