Stalen binnenkozijnen vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:48
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van stalen kozijnen? Wil graag houten kozijnen en deuren.

Gaat om toilet en trapkast.
Zag iets over renovatie kozijnen? Dan hoef je niks te breken maar deze kozijnen zijn een stuk duurder.

Er gaat sowieso gestuct worden.

Graag hoor ik jullie ervaringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Remco Tr op 10-07-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
In principe kun je die kozijnen eruit schroeven en gewoon houten kozijnen plaatsen voor zover ik weet. Ga je denk ik wel van opdekdeuren naar stompe deuren.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:48
Stompe deur is wel het mooiste maar dat gaat dan niet vanwege de maat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:31
Als jij nieuwe kozijnen plaatst (of laat doen), kun je toch ook gelijk stompe deuren nemen. Die kun je in allerlei maten krijgen (of laten maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 15:21
Ik heb afgelopen maand hetzelfde gedaan. 4 stalen deurkozijnen vervangen voor houten kozijnen.
De oude waren opdekdeuren, de nieuwe stompe deuren.
Bijvoorbeeld in de Gamma kan je zo hardhouten kozijnen kopen die je zelf makkelijk op maat kan zagen.

Onze muren bestonden uit kalkzandstenen blokken, en waar nodig kan je dan makkelijk de opening iets vergroten (was bij 1 deur nodig).

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
harmen1987 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:17:
Ik heb afgelopen maand hetzelfde gedaan. 4 stalen deurkozijnen vervangen voor houten kozijnen.
De oude waren opdekdeuren, de nieuwe stompe deuren.
Bijvoorbeeld in de Gamma kan je zo hardhouten kozijnen kopen die je zelf makkelijk op maat kan zagen.

Onze muren bestonden uit kalkzandstenen blokken, en waar nodig kan je dan makkelijk de opening iets vergroten (was bij 1 deur nodig).
Moet je wel de deuren dan zelf afhangen? Voor een beginner lijkt mij dat niet te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Let wel op met verwijderen van de kozijnen.
2 jaar geleden zelf de kozijnen verwijderd die waren verankerd in de muur met ijzeren ankers,

bleek meer stuuk en lijm tussen te zitten dan gedacht waardoor hele gaten in mijn muur ontstonden.

Stukadoor had zijn handen vol hieraan

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:10
Wolly schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:46:
[...]

Moet je wel de deuren dan zelf afhangen? Voor een beginner lijkt mij dat niet te doen?
Dat gebeurt niet vanzelf. :P

In alle gevallen moetje paumelles (opdek) of scharnieren (stomp) in het hout van het kozijn maken. Net zoals de ruimte voor het loopslot e.d.

Stalen kozijnen heb je echt zo los, zitten in de regel geklemd met een veersysteem, bediend door inbusjes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:01
Bij de vakhandel kun je complete kozijnen met gemonteerde deur krijgen.

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:51

PoweRoy

funky!

Hmm interessant topic. Huis gekocht en de vorige bewoners hebben een soort bekleding over de metalen stelkozijnen en deuren laten zetten.

Op de kozijnen zit het gelijmt. De bekleding eraf getrokken en alleen de lijmlaag blijft zichtbaar. Even kijken of het met lijmafbijt eraf gaat. Anders nieuwe kozijnen :/

De deuren is gelukkig op een soort van schrink manier gezet dus die konden we er zo afhalen volgens de fabrikant.

Zijn 5 kozijnen, waarvan 2 in een dragenmuur (== niet makkelijk op maat te maken als het niet klopt?).

Als je zo'n metalen stelkozijn eruit haalt, kan je hem zeker nooit meer terug krijgen en sowieso alles moet vervangen toch?

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja hoor, tenzij hij ergens aan vast gekit zit zoals de tegels in de badkamer. Maar in principe is het dopje in de dag eraf, inbus wat losser draaien en dan kan ie eruit. Wel is het handig om eerst de glaslatten en het ruitje eruit te halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:51

PoweRoy

funky!

Hmm 1 kozijn verwijderd, deze had geen schroefgaten om een of andere veer los te maken. Deze zat met lange platte ankers tussen de blokken gelijmt en gespijkerd...

Gelukkig moest 1 kozijn er sowieso eruit, kon ik even proberen hoe ze vast zaten. De andere vier ga ik eerst maar de lijm oplosser proberen. Als ik deze namelijk er hetzelfde uit moet slopen wordt er aardig wat gerepareerd worden...

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 961171

Overzetkozijnen is altijd wel een goede optie. Allen ga je dan wel van opdek naar een stompe deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:40
harmen1987 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:17:
"""""""""""""""hardhout"""""""""""" kozijnen bij de Gamma. Loofhout: Ja dat zal het wel zijn ja. Hard? Ik heb ze zachter gezien dan vurenhout.

Als ik kijk wat je her en der op internet voor renovatiekozijnen betaald (bijv Ecosy) kan je voor ca 40% minder het plaatselijke timmerbedrijf een custom kozijnprofiel laten frezen die over de muur heen valt. Voor hetzelfde geld is dat een mooi hardhouten kozijn. Dat weet ik want ik heb de offertes hier liggen voor ons huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 15:21
leecher schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:27:
[...]

"""""""""""""""hardhout"""""""""""" kozijnen bij de Gamma. Loofhout: Ja dat zal het wel zijn ja. Hard? Ik heb ze zachter gezien dan vurenhout.

Als ik kijk wat je her en der op internet voor renovatiekozijnen betaald (bijv Ecosy) kan je voor ca 40% minder het plaatselijke timmerbedrijf een custom kozijnprofiel laten frezen die over de muur heen valt. Voor hetzelfde geld is dat een mooi hardhouten kozijn. Dat weet ik want ik heb de offertes hier liggen voor ons huis :P
Klopt, echt hard is het niet, maar wel degelijk harder dan die vuren kozijnen (bij dezelfde Gamma ;) ). Daar loop je nog een deuk in als je een pen er tegen aan stoot.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ook zonder pen krijg je die deuk er al in. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 22:07

Jiffy

God, you're ugly!

Ah, het misverstand waarbij men denkt dat hardhout = hard hout. :P

Nope: hardhout = hout van loofbomen. Het hout van een hardhouten kozijn is dus van een loofboom, niet van een naaldboom. Hardhout hoeft helemaal niet hard te zijn.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:09

jeka

Support your local club.

Ach het is allemaal haard hout.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 961171

:)

[ Voor 152% gewijzigd door Anoniem: 961171 op 01-09-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 972593

Heeft er iemand ervaring met de ecosy kozijnen?
Pagina: 1