Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyrider3774
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-10-2024
Hallo,

weet er iemand of deze schijf een Shingled magnetic recording (SMR) schijf is of niet ? Ik heb hem reeds aangekocht en voor wat ik er mee ga doen zou ik moeten weten of dit een SMR schijf is of niet zodanig dat ik niet alle plaats op gebruik

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is rond gegegoold en op sommige sites zoals bvb deze https://www.heise.de/prei...steb5000200-a1253799.html staat er wel SMR bij maar bij de specificaties hier vind ik daar niets van terug

Mijn vermoeden is momenteel dat dit wel een SMR schijf is, maar zeker ben ik ervan dus niet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17

TheVMaster

Moderator WOS
Ehh.....ik ben een beetje in de war. Je post in het Windows Clients forum, maar je vraag gaat over een SMR schijf? Heb je het nu over de dvd waar Windows op staat...of een harddisk?

Je topic hoort hier in ieder geval niet thuis. Ik verplaats hem naar OT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze kastjes zijn bijna altijd eenvoudige USB>Sata converters met wat plastic eromheen. Zit waarschijnlijk dus een interne sata hdd in.

Daarbij kan ik natuurlijk niet dwars door de behuizing kijken. Als je echt wilt weten wat voor hardeschijf erin zit, zul je hem open moeten schroeven of via software het type achterhalen. :9

Maar... weet jij uberhaupt wel wat SMR bij een hdd inhoudt?

En dat dit geen bal uitmaakt voor wat jij er mee gaat doen? SMR is een technisch trukje om smallere tracks te kunnen schrijven met een kop die eigenlijk iets te breed is.

Merk je helemaal niks van. Dus bang zijn dat je data verloren gaat als ie vol zit is kant klare onzin. Sterker nog, ik verwacht dat de kans op bitrot zelfs kleiner is dan bij een non-SMR omdat sectoren vaker herschreven worden.

Wel een significant probleem is de grootte van de hdd. Er kan 5Tb op. Dat betekend, dat als de hdd stuk gaat, je in één klap 5Tb kwijt bent. Niet dat de kans erg groot is dat ie snel stuk gaat, maar het kán uiteraard wel. Natuurlijk geldt dat voor elke hdd van elke grootte, echter de verloren hoeveelheid data is simpelweg groter ;)

Backups maken dus. d:)b

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2017 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyrider3774
hey kwibox,

bedankt voor het uitgebreide antwoord. De reden waarom ik wou weten of het een smr schijf was of niet is dat het plotten van deze schijven voor er uiteindelijk burstcoin mee te minnen, enorm tijdrovend is met smr schijven. Algemeen wordt er op de fora gezegd dat dit enorm traag is en dat je beter af bent door de "plot files" op een gewone, niet smr disk te schrijven en nadien de file te kopieren naar de SMR schijf. Dat zou sneller moeten gaan dan rechtstreeks op een smr schijf te "plotten". Burstcoin is een proof of capacity coin en vergt dus niet veel resources maar enkel veel opslagruimte vandaar dat ik deze disk had gekocht.

Tijdens het plotten van de harddisk wordt de file op de schijf meestal direct "ge-expand" naar de volledige size van de disk waarna pas de inhoud opgevuld wordt. Ik had dit eens getest door rechtstreeks te werken en initieel leek alles goed te gaan. Volgens windows 10 in taakbeheer rond de 130 MB / sec schrijf snelheid via usb 3.0 aangesloten te zijn. Maar na een tijdje bleef dit hangen op 3.1 MB /sec dus ik heb het gestopt en werk nu via een andere niet smr schijf als tussen weg om nadien de bestanden te kopiëren. Momenteel weet ik dus niet of dit eens de disk bijna vol is ook nadelig zou zijn voor de schrijf snelheid.

Wat ik weet van SMR is dat de magneten op de platters zoals dakpannen gepositioneerd worden (ze overlappen) en dat men als men op bepaald stuk iets wil schrijven het vorige gedeelte van het overlappende gebied eerst moet uitgelezen worden om nadien herschreven te worden. Dat is toch wat ik er min of meer van uitmaakte na een aantal illustraties hiervan gezien te hebben. Er werd eveneens vergeleken met niet SMR (PMR ?) schijven waarbij de magneetjes rechtop staan en niet overlappen en nog een ander, ik vermoed, ouder systeem waarbij ze plat lagen. De reden waarom ze smr gebruiken is om meer capacatiteit te kunnen aanspreken op deze manier. Of mijn interpretatie hiervan 100% correct is weet ik dus niet.

Ik ga in alle geval de schijf binnenkort eens uit zijn behuizing halen want ik heb nog een dock waar ik 2 schijven in kan steken en heb daar nog plaats in vrij voor eentje. Dat spaart het gebruik van 1 adaptor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyrider3774
JackSparrow schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 01:21:
Ehh.....ik ben een beetje in de war. Je post in het Windows Clients forum, maar je vraag gaat over een SMR schijf? Heb je het nu over de dvd waar Windows op staat...of een harddisk?

Je topic hoort hier in ieder geval niet thuis. Ik verplaats hem naar OT!
ik had vanuit de pricewatch gewoon geklikt op de een vraag stellen over dit product. Ik heb nadien niet meer gekeken in welk forum dit zou terecht komen. Ik ging er namelijk vanuit dat dit van zichzelf in het correcte forum zou terecht komen. Blijkbaar moet er iets zijn fout gelopen.

Edit: net nogmaals getest, hier product: Seagate Expansion Desktop (v2) klikte ik op vraag stellen en er werd automatisch voorgesteld om dit onder de windows clients te zetten. Moet men het correcte forum dan nog steeds zelf kiezen ?

[ Voor 19% gewijzigd door joyrider3774 op 11-07-2017 19:36 ]