Philips Hue Woning

Pagina: 1
Acties:

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik ben trotse eigenaar van een woning wat deze maand 5 jaar oud is. De staat is goed, maar toch ga ik de gehele woning opnieuw laten spacken. Dit bracht mij op het idee om de woning te voorzien van Hue lampen.

Wat heeft dat met spacken te maken? Nou, ik wil alle lichtknoppen weghalen om de woning zo strak mogelijk te krijgen. De lichtknoppen zouden mijn Apple Watch of iPhone moeten worden. Daarnaast heb ik voor elke lamp wel een afstandsbediening die ik kan gebruiken, maar deze wil ik niet opgehangen. Voor in de woonkamer komt die op de tafel te liggen bijvoorbeeld.

Voor de gehele woning zat ik te denken aan de Hue Plafondlamp:

https://www.verlichtingce...inium.html?imageId=579575

Of de runner 2 spot:

https://www.verlichtingce...9816-548062276.1499629816

En deze voor in de woonkamer:

https://www.verlichtingce...9816-548062276.1499629816

Nu is mijn vraag: Is het haalbaar? Is er iets waar ik over na moet denken? Zelf zat ik te denken aan een bridge en motionsensors. Hoe kijken de tweakers hier naar? _/-\o_

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je idee is al met regelmaat voorbij gekomen, een simpele zoekfunctie zal een hoop antwoorden geven.

In het kort: Vaste knoppen zijn fijn, voor zowel visite als eigen gemak. Kijk eens naar de Busch Jeager Zigbee knoppen of iets van een domotica Pi server

[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 10-07-2017 20:03 ]

39

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 16:13

RUFFNECK

Poentje

Ik denk dat je hier idd wat meer geluk zal hebben: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2

Daar zijn er ook 'hacks' voorbijgekomen om de afstandsbediening in normale afdekraampjes te doen etc. Ik ben het verder met @Fietsbel eens, vaste knoppen zijn gewoon fijn om te hebben...

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Thanks, ik heb de vraag ook in de ervaringen & discussie topic geplaatst :)

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:25
RUFFNECK schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:25:
Ik denk dat je hier idd wat meer geluk zal hebben: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2

Daar zijn er ook 'hacks' voorbijgekomen om de afstandsbediening in normale afdekraampjes te doen etc. Ik ben het verder met @Fietsbel eens, vaste knoppen zijn gewoon fijn om te hebben...
+ het maakt je huis wat makkelijker te verkopen, mocht dat in de toekomst ooit aan de order zijn.

Daarnaast ben je niet speciaal gebonden aan de philips armatuur die je aanhaalt in je openingspost. Ik zou gewoon kijken welke armatuur je mooi vind, tegenwoordig heeft Philips ook de E14 variant van de Hue op de markt gebracht, dus in dat opzicht kan je elke lamp met een E27, GU10 en E14 fitting ophangen die je maar wilt en integreren in je set-up.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-02 16:53
Ik heb al een paar keer gehad dat de hue station geen contact meer kon maken met de schakelaars voor een paar uur. Naar mijn mening is hue gewoon niet stabiel genoeg om compleet alle lichten te vervangen. Derhalve vind ik het een groot risico.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Losse AB klinkt leuk maar is helemaal niet praktisch..
-Stel je gaat weg en je loopt je woonkamer uit, moet je dus weer teruglopen naar je tafel waar je AB op ligt.
-Batterijen kunnen leeg gaan
-Stel het is donker en je hebt snel verlichting nodig, dan moet je in het donker op zoek naar de AB.

Ik heb ook Hue (en Z-Wave geschakelde) lampen en ben heel blij dat ik normale schakelaars heb om lampen/scenes mee te schakelen.
We hebben ook anderen die ermee moeten werken (werkster, oppas, etc) en dan zou je dan een hele instructie moeten geven over die AB.

Zo lelijk is een schakelaar toch niet?

NB: ik gebruik normale schakelaars met daarachter een ZWave inbouwmodule. Die staat in verbinding met mn domoticasysteem (OpenHAB), die vervolgens de verlichting schakelt (Hue, ZWave). Door 1x, 2x of 3x te klikken op de schakelaar heb ik allerlei extra mogelijkheden. En het ziet er gewoon strak uit.
Als het huis ooit in de verkoop gaat dan trek ik alle modules eruit en werkt alles weer als vanouds.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Hang echt iets bij de deur op zou ik zeggen. Op de tast gaan zoeken waar je die afstandsbediening ook al weer had liggen gaat snel vervelend worden. Dat had ik iig wel toen ik nog geen schakelaar had in de slaapkamer en ik mijn telefoon in de woonkamer had laten liggen omdat ik even snel wat wilde pakken ;)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb geen Philips Hue maar wel AppLamp tezamen met KlikAanKlikUit. Voor de woonkamer is dit prima, die verlichting bedienen we toch vrijwel altijd vanuit de zithoek. Als je in het donker thuis komt is het wellicht even wat lastiger maar voor mij is het nooit een probleem om de afstandsbediening te vinden.

Echter hebben we in de keuken een normale schakelaar en bij de trap ook, deze zijn toch wel essentieel voor ons. Deze verlichting bedien je enkel als je in de keuken bent of als je de trap op gaat, dan is een schakelaar op locatie niet meer dan logisch. Je kan ook werken met bewegingsdetectie of daar een extra afstandsbediening plaatsen. Dat vond ik alleen onnodig.

Scheelt ook dat de lamp bij de trap puur functioneel is. Wel gewoon warm licht maar enkel aan wanneer we de trap op en aflopen. De lamp in de keuken is puur bedoeld voor verlichting van het aanrecht en ook daar willen we geen kleuren of een dim functie maar puur fel (warm) licht.

Ik denk dat het zeker haalbaar is maar je wel goed na moet denken over alle dagelijkse situaties. Waar heb je lichtpunten, in welke situaties gebruik je ze en hoe kan je dan het eenvoudigst daar licht krijgen.
Bewegingssensoren op de trap kunnen prima werken. In de keuken kan je wellicht een draadloze schakelaar op een handige plek plaatsen. Als jij hier geld voor over hebt moet dat gewoon lukken :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:05
Leuk voor als je telefoon kapot is

Of als je modem/router kapot is

Of als de oppas 's avonds thuis is

Of als je kindje later de lamp aan wil doen

Het idee is leuk, maar ik zou ten alle tijden schakelaars houden.

Zelf heb ik ook wel Philips Hue lampen:
- de staande lamp achter de bank (met telefoon), anders moet ik steeds achter de bank manoevreren om de lichten aan te zetten
- de lampen boven de eetkamertafel, zodat ik deze (met afstandsbediening) kan dimmen

[ Voor 85% gewijzigd door President op 11-07-2017 14:35 ]

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

ST10©DE

Dus.............

Evt. icm met een Homey of Alexa moet dat goed te doen zijn.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik zou sowieso hue links laten liggen iedere keer als de stroom eraf is zijn de instellingen weg bij die die dingen. Redelijk onhandig zeker voor die prijzen.

Kijk anders een naar milight met een centrale "ab" bij de deur ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Flagg op 15-07-2017 22:07 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Robertt500
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-10-2021
Flagg schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 22:07:
Ik zou sowieso hue links laten liggen iedere keer als de stroom eraf is zijn de instellingen weg bij die die dingen. Redelijk onhandig zeker voor die prijzen.

Kijk anders een naar milight met een centrale "ab" bij de deur ofzo.
En hoe vaak valt de stroom uit bij jou? Dan zou ik daar eerst maar eens wat aan doen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Robertt500 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:14:
[...]

En hoe vaak valt de stroom uit bij jou? Dan zou ik daar eerst maar eens wat aan doen.
Je test altijd minimaal 1x per maand de aardlekschakelaar........

Maar ik zou nooit een huis inrichten die afhankelijk is van 1 merk apparatuur (Hue van Philips). Gewoon uniform inrichten zodat als Hue over 10 jaar niet mee bestaat, je eenvoudig (en niet duur) jouw verlichting ook met nieuwere lampen kunt laten werken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:10
Onbekend schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:17:
[...]

Je test altijd minimaal 1x per maand de aardlekschakelaar........

Maar ik zou nooit een huis inrichten die afhankelijk is van 1 merk apparatuur (Hue van Philips). Gewoon uniform inrichten zodat als Hue over 10 jaar niet mee bestaat, je eenvoudig (en niet duur) jouw verlichting ook met nieuwere lampen kunt laten werken.
Een keer per maand testen? Elke dag man, levensgevaarlijk als je dat niet doet.

En testen doe je natuurlijk door twee natte vingers in het contact te steken.

:'(

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 16-07-2017 13:37 ]

Met gestrekt been.

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

artbij schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:37:
[...]

Een keer per maand testen? Elke dag man, levensgevaarlijk als je dat niet doet.
https://www.meterkastcheck.nl/aardlekschakelaar-testen/ -> Lees dan de tekst halverwege de pagina.
En testen doe je natuurlijk door twee natte vingers in het contact te steken.
Eigenlijk zou ik niet op deze niet-serieuze reactie moeten reageren, maar ik maak hieruit op dat je niet weet hoe een aardlekschakelaar werkt.

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:21

Nogne

>.<

Daar staat 2x per jaar, dus niet elke maand. Het word aangeraden om het elke maand te doen. Maar dat is niet verplicht.

PS/XBL: Nogne

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Nogne schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:55:
[...]

Daar staat 2x per jaar, dus niet elke maand. Het word aangeraden om het elke maand te doen. Maar dat is niet verplicht.
Dus je gaat er van uit dat niemand 12 keer per jaar die schakelaar test en iedereen braaf 2x per jaar dat doet?

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Advies: houd je fysieke knoppen!
Ook voor een reset van een lamp is dat superhandig, mocht je ooit iets anders willen dan Hue is dat ook fijn (voor je het weet woon je er 10 jaar en is Hue echt verouderd). Verkoopwaarde zal minder zijn zonder knoppen neem ik aan. Etc...

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:21

Nogne

>.<

Onbekend schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:58:
[...]

Dus je gaat er van uit dat niemand 12 keer per jaar die schakelaar test en iedereen braaf 2x per jaar dat doet?
Ik ga er zelf vanuit dat niemand het test. Jij geeft aan dat het minimaal 1x per maand moet, maar de bron die je aanhaalt geeft 2x per jaar aan.

PS/XBL: Nogne

• Jeremia
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:33
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:42:
Losse AB klinkt leuk maar is helemaal niet praktisch..
-Stel je gaat weg en je loopt je woonkamer uit, moet je dus weer teruglopen naar je tafel waar je AB op ligt.
-Batterijen kunnen leeg gaan
-Stel het is donker en je hebt snel verlichting nodig, dan moet je in het donker op zoek naar de AB.

Ik heb ook Hue (en Z-Wave geschakelde) lampen en ben heel blij dat ik normale schakelaars heb om lampen/scenes mee te schakelen.
We hebben ook anderen die ermee moeten werken (werkster, oppas, etc) en dan zou je dan een hele instructie moeten geven over die AB.

Zo lelijk is een schakelaar toch niet?

NB: ik gebruik normale schakelaars met daarachter een ZWave inbouwmodule. Die staat in verbinding met mn domoticasysteem (OpenHAB), die vervolgens de verlichting schakelt (Hue, ZWave). Door 1x, 2x of 3x te klikken op de schakelaar heb ik allerlei extra mogelijkheden. En het ziet er gewoon strak uit.
Als het huis ooit in de verkoop gaat dan trek ik alle modules eruit en werkt alles weer als vanouds.
Welke inbouw schakelaars gebruik je hiervoor exact? Ik denk erover om deze m'n Hue Lampen aan te laten sturen dmv Homey; dit is een prima oplossing die volgens mij mijn gemak dient en bezoek wat niet Domotica-minded is toch in staat stelt om het licht normaal aan te kunnen doen (met een door mij ingestelde standaard scene bijvoorbeeld). Gaat dat werken?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jeremia schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:45:
[...]

Welke inbouw schakelaars gebruik je hiervoor exact? Ik denk erover om deze m'n Hue Lampen aan te laten sturen dmv Homey; dit is een prima oplossing die volgens mij mijn gemak dient en bezoek wat niet Domotica-minded is toch in staat stelt om het licht normaal aan te kunnen doen (met een door mij ingestelde standaard scene bijvoorbeeld). Gaat dat werken?
Zogenaamde 'pulsdrukkers' (die zijn er van allerlei merken, ik heb er een van Jung, maar zijn er ook van Gira, etc). Als je een dubbele neemt dan heb je 2 schakelaars om wat mee aan te sturen (en dan 6 mogelijkheden: elke kan bij 1x, 2x of 3x-klikken een apart event triggeren)
Daarachter een Fibaro Dimmer module (Z-Wave).
Volgens mij heb je dan niets meer nodig, als ik het goed heb kan de Homey rechtstreeks praten met de dimmer.
Dan moet je daarna in Homey de boel configureren zodat ie triggert op die schakelaar.
De dimmer kun je evt dan ook nog gebruiken om een non-Hue lamp aan te sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-09-2017 13:56 ]

• Jeremia
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:33
OK, super. Bedankt. Maakt het eigenlijk nog uit welke "smaak" inbouw switch/dimmer/relais van Fibaro je gebruikt voor de Hue aansturing? Dit lijkt dan meer af te hangen van de eventuele non-Hue lamp die je wilt bedienen.
Pagina: 1