Toon posts:

Vraagje over A7V & RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gehoord dat er op het A7V plankje een uitgeschakelde RAID chip zit. Deze hoort bij de UDMA 100 Controller.
Op dit moment heb ik nog maar 1 HDD een Maxtor 40GB 7200rpm UDMA 100. Op korte termijn wil ik er nog wel een schijfje bijkopen.
Wat zou nou het voordeel zijn als ik (weet wel nog niet hoe) die RAID chip activeer en ik heb 2 HDD's?

Alvast bedankt voor de reacties.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
http://www.tweakhardware.com/guide/a7v-raid-easy/

Twee PRECIES dezelfde harde schijven in raid 0 draaien en de theoretische bandbreedte van je hd wordt verdubbeld.
Makkelijk voor mensen die photoshoppen of andere hd intensieve bezigheden.

Waar je op moet letten: dat je je bios niet verkeerd flashed.

btw, use search, is al meer gevraagd...

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de link, nu weet ik hoe ik het kan doen, maar wat zijn nou de voor en nadelen als ik dit zou doen en waar moet ik extra op letten???

Verwijderd

Topicstarter
iemand???

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Voordeel: Snelheid
Nadeel: als 1 van de 2 schijven uitvalt ben je de pisang

Dus als je EN Raid EN Safety wilt, die je dus 3 identieke schijven te nemen. 2 voor de raid en 1 voor de backup, dus Raid0+1

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik heb deze mod gedaan.
Voordeel: lekker snel.

Nadeel: IK BEN NU GVD 90 GIG KWIJT OMDAT ÉÉN HD OVERLEDEN IS.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz... lijkt mij dus een betere optie om gewoon te kiezen voor een 2e hdd zonder RAID.
Want heb geen geld voor nog een hdd voor backup.
Hoe zit het eigenlijk met als ik nu al een hard disk heb opgedeeld in partities en gebruik de D partitie voor al mijn programma's. De nieuwe hard disk wordt dan toch automatisch D? Of kun je dat aanpassen?? Heb namelijk geen zin om alles opnieuw te installeren als ik een nieuwe hard disk erbij prik.

• dr snuggles
  • Niet online
Om raid te installeren zal alles eraf moeten. Neem je geen raid en installeer je een nieuwe hd, moet je geen primary dos partition aanmaken.
Doe je dit wel, dan wordt het de primary dos partitie je d schijf.

Btw, de kans dat een hd gaat flippen is zeer klein. Dus het risico van raid 0 is slechts 2 x zo groot (2 keer weinig, is nog steeds weinig).

edit: Als je geen raid neemt, hoeft je oude hd niet leeggemaakt te worden.

• Saus
  • Niet online
Op zaterdag 07 juli 2001 12:03 schreef GraveR het volgende:
Voordeel: Snelheid
Nadeel: als 1 van de 2 schijven uitvalt ben je de pisang

Dus als je EN Raid EN Safety wilt, die je dus 3 identieke schijven te nemen. 2 voor de raid en 1 voor de backup, dus Raid0+1
ff over dat raid 0+1, Stel he

ik heb 3 schijven 30gig elk

Raid 0 2*30=60
en dan de raid 1=30

wordt het gecomprimeerd opgeslagen, of hoe werkt die laatste schijf eigenlijk?

kijk bij 2 identieke schijven raid 1 snap ik wel, maar raid 0+1 met 3 schijven lees ik wel vaker, maar ik was altijd in de veronderstelling dat je dan 4 schijven nodig had

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 07 juli 2001 17:10 schreef wwillem het volgende:
Om raid te installeren zal alles eraf moeten. Neem je geen raid en installeer je een nieuwe hd, moet je geen primary dos partition aanmaken.
Doe je dit wel, dan wordt het de primary dos partitie je d schijf.

Btw, de kans dat een hd gaat flippen is zeer klein. Dus het risico van raid 0 is slechts 2 x zo groot (2 keer weinig, is nog steeds weinig).

edit: Als je geen raid neemt, hoeft je oude hd niet leeggemaakt te worden.
Ok, dus als ik gewoon een 2e HDD koop en die dan niet in RAID hang, dan hoef ik alleen maar een Uitgebreidde Dos Partitie ofzo te maken? En dan het ding opdelen in partities en die komen dan voor of na mijn CD spelers?
Heb nu namelijk C t/m G en H en I zijn CD-ROM.

• dr snuggles
  • Niet online
Op zaterdag 07 juli 2001 22:49 schreef awraeven het volgende:

[..]

Ok, dus als ik gewoon een 2e HDD koop en die dan niet in RAID hang, dan hoef ik alleen maar een Uitgebreidde Dos Partitie ofzo te maken? En dan het ding opdelen in partities en die komen dan voor of na mijn CD spelers?
Heb nu namelijk C t/m G en H en I zijn CD-ROM.
Precies en die partities komen voor je cd speler, dus bijv h t/m i wordt hd. J & K cd speler.
Pagina: 1