Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-05 16:32
Ik zoek voor mijn vader een nieuwe camera. Onze oude camera is van 2006, dus wordt het tijd voor een nieuwe. Hij gaat binnenkort naar de Noordkaap, dus ik ben op zoek naar een camera van goede kwaliteit, vooral qua zoom-functie en panorama-functie aangezien hij veel landschap- en natuurfoto's gaat maken. Daarna wordt ie natuurlijk voor andere vakanties gebruikt. Verder moet de camera duidelijk zijn in de bediening, want m'n vader is al 73.

Budget: tot 300 euro, maar liever rond de 250,-.

Ik heb al een paar camera's opgezocht zoals de Canon PowerShot SX720 HS, Sony Cyber-shot DSC-HX60V/DSC-HX300 en Canon PowerShot SX540 HS. Ik denk eigenlijk dat camera's met een 'draaibare' (geen idee hoe je dat noemt) lens om te zoomen handiger zijn voor mijn vader dan die met kleine zoomknopjes (of heb ik het verkeerd begrepen en is bijv. de lens van de sx540 ook niet draaibaar zoals bij een spiegelreflex?)
Ik ben zelf echter niet technisch genoeg om te ontdekken welke van deze het beste bij de wensen van mijn vader past.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Moet het in een jaszak passen en of mag het wegen? (na bijvoorbeeld er een hele dag er mee op stap te zijn kan dat wel mee tellen in je beslissing...)

Welk merk was de vorige camera (als je daar tevreden van was of aan het menu gewend, ... ) zelf heb ik ooit naast m'n Nikon een Sony gehad en het menu is dan vrij verwarrend.

Verder kunnen alle toestellen in die pricerange gelijkaardige dingen, kwa beeldkwaliteit is er niet heel veel verschil. Die mega zooms ben ik geen fan van, probeer dat maar eens stil te houden 30x zoom of meer... dat met zo'n kleine sensor levert dat zelden een foto op die je achteraf nog wil houden. Beter een goede x3 tot max x10...

[ Voor 8% gewijzigd door Inrage op 10-07-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Manueel zoomen heb je alleen met een DSLR of MILC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Best wel een lastige vraag denk ik. Voor €300,- een zogenaamde bridgecamera die goed bedienbaar is en goede resultaten bereikt.

Volgens mij heeft Panasonic een camera met een vast f2.8 over het gehele zoombereik. Weet niet welke modellen dat precies zijn en hoe duur die zijn. Is wel gunstig voor de fotokwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:17
De Panasonic FZ200 is eigenlijk de enige fatsoenlijke compactcamera onder de €300,- als je meer dan 5x wilt kunnen zoomen. Dit omdat het de enige camera onder de €300,- is met een constant diafragma van f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 00:06:
Manueel zoomen heb je alleen met een DSLR of MILC.
Die zijn er echt wel, al is de keuze niet reuze. Je moet voornamelijk bij Fuji zoeken, bijvoorbeeld de HS-serie (bridge superzoom) of de X30 (compacter, minder zoom).
Persoonlijk vind ik handmatige zoom ook veel prettiger dan zo'n knopje, helaas is de keuze beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Joep schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 00:54:
De Panasonic FZ200 is eigenlijk de enige fatsoenlijke compactcamera onder de €300,- als je meer dan 5x wilt kunnen zoomen. Dit omdat het de enige camera onder de €300,- is met een constant diafragma van f/2.8
Mogelijk nadeel is dat de FZ200 alweer van medio 2012 is. Zou ik zelf aan de (nogal) oude kant vinden. FZ300 is recenter, en duurder (rond de 450, helaas)

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 11-07-2017 11:56 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tonymalony Kan je aangeven of hij het belangrijk vindt om heel ver in te kunnen zoomen, of niet per se? En heeft hij liever een compact toestel (voor in broek/jaszak) of juist wat groters (fijner beet te houden, grotere knoppen/makkelijker te bedienen)?
Neem hem bijvoorbeeld mee naar de Mediamarkt om wat modellen vast te houden, dat geeft wel een idee in welke richting je moet zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:17
ijdod schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:49:
[...]

Mogelijk nadeel is dat de FZ200 alweer van medio 2012 is. Zou ik zelf aan de (nogal) oude kant vinden. FZ300 is recenter, en duurder (rond de 450, helaas)
De FZ300 heeft dezelfde sensor en lens als de FZ200. Dus tenzij je UHD wilt filmen zou ik gewoon de FZ200 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
@Joep Dan heb je inderdaad een betere deal met de FZ200.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 11-07-2017 13:40 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:55:
@Tonymalony Kan je aangeven of hij het belangrijk vindt om heel ver in te kunnen zoomen, of niet per se? En heeft hij liever een compact toestel (voor in broek/jaszak) of juist wat groters (fijner beet te houden, grotere knoppen/makkelijker te bedienen)?
Neem hem bijvoorbeeld mee naar de Mediamarkt om wat modellen vast te houden, dat geeft wel een idee in welke richting je moet zoeken :)
Hij mag best wat groter zijn, robuuster idd. Is voor mijn vader ook handiger te bedienen denk ik. Zoomen is niet het belangrijkste, moet gewoon normaal en van goede kwaliteit zijn. Hij gaat voornamelijk natuurfoto's maken, dus wellicht als hij een keer een eland ziet op z'n reis of zo. Ik kan helaas niet meer met hem naar de Mediamarkt, lukt niet meer aangezien ik zelf ook op vakantie ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:40:
@Joep Dan heb je inderdaad een betere deal met de FZ200.
Die FZ200 is idd een goed ding, imo beter dan zijn opvolger de FZ300: https://versus.com/nl/pan...panasonic-lumix-dmc-fz300

Wat ook nog een mogelijkheid is een camera uit de TZ-lijn van Panasonic, typische reiscamera's met veelal een kleine elektronische zoeker en een stevig zoom. Het topmodel heeft die 1 inch sensor maar is direct ook in de €500,- dacht ik. Maar er zijn ook modellen van ca. €300,-.

Een broer van me heeft een Olympus systeemcamera set, zijn vrouw een camera uit de TZ-lijn. En waarmee worden de meeste foto's gemaakt? Met die uit de TZ-lijn omdat die zo gemakkelijk mee te nemen is dat zij die altijd bij zich heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:25:
[...]

Die FZ200 is idd een goed ding, imo beter dan zijn opvolger de FZ300: [url]https://https://versus.com/nl/panasonic-lumix-dmc-fz200-vs-panasonic-lumix-dmc-fz300[/url]

Wat ook nog een mogelijkheid is een camera uit de TZ-lijn van Panasonic, typische reiscamera's met veelal een kleine elektronische zoeker en een stevig zoom. Het topmodel heeft die 1 inch sensor maar is direct ook in de €500,- dacht ik. Maar er zijn ook modellen van ca. €300,-.

Een broer van me heeft een Olympus systeemcamera set, zijn vrouw een camera uit de TZ-lijn. En waarmee worden de meeste foto's gemaakt? Met die uit de TZ-lijn omdat die zo gemakkelijk mee te nemen is dat zij die altijd bij zich heeft.
Eén van deze dan bijvoorbeeld?
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ70 Zilver

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart

Tweede is eigenlijk een beetje te duur maar als ie veel beter is kan ik dat wel overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonymalony schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 23:51:
[...]

Eén van deze dan bijvoorbeeld?
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ70 Zilver

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart

Tweede is eigenlijk een beetje te duur maar als ie veel beter is kan ik dat wel overleggen.
Precies, camera's uit die lijn inderdaad. Die iets duurdere TZ80 is wat moderner in de zin van 4K ondersteuning heeft. Of dat belangrijk genoeg is om die in plaats van die goedkopere aan te schaffen kun jij beter beoordelen. Voor foto's op zich maakt dat weinig uit. Die TZ70 maakt Full HD filmpjes.

Van precies die beiden staat er een uitgebreide review of tweakers.net:
https://tweakers.net/revi...der-pixels-inleiding.html
https://tweakers.net/revi...ilmfunctie-inleiding.html

Denk dat wanneer je contact op neemt met betreffende reviewer, Jeroen Horlings, en hem vraagt wat hij zou doen in jouw geval hij wel genegen is je daarin bij te staan: https://tweakers.net/crew/511/
Pagina: 1