#TeamTweakers heeft jullie nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28
Mede-auteurs:
  • Jay6
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2024

Jay6

• h a l
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:26

h a l

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:40

Hedgy

Hi tweakers!

Wij, de topicstarters, zitten in Berlijn als onderdeel van de hackatrain. Een hackathon in een trein, met als opdracht: maak de ervaring van de internationale reiziger beter.

Ons idee is om het plafond van een wagon uit te rusten met LCD schermen waarop we (reis)informatie, beschikbare zitplaatsen en andere nuttige informatie kunnen tonen. Doel is: actuele informatie geven zonder app.

Dat systeem rusten we bijvoorbeeld uit met bakens en een (of meer camera's) zodat we lege plekken kunnen spotten en aangeven als passagiers instappen. Een beetje zoals dit wat je wel eens bij parkeergarages ziet.

Hoe ziet dat er uit? Met mijn niet bestaande paintskills zo'n beetje als dit:
https://tweakers.net/ext/...Fy1W5IhIojhA9K/medium.jpg

Onze vraag is: kunnen jullie ons helpen? We zijn druk bezig met een proof of concept uitwerken, maar we hebben nog een paar dingen nodig. Bijvoorbeeld een ballpark figure wat zoiets zou kosten. Een handige oplossingen om lege plekken te detecteren en iemand die handig is om ons te helpen met een mooie visual van de wagon. ;) WIj werken hard door aan onze presentatie.

Alvast heel veel dank voor jullie hulp! :*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hL7vwQqr9hA1ScqMo9EdS8Wr/medium.jpg

Nee, we gaan niet in discussie over iets wat beter en handiger is dan dit idee, daar hebben we de tijd niet (meer) voor.

[ Voor 5% gewijzigd door zeef op 10-07-2017 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:23:
Hi tweakers!

Wij, de topicstarters, zitten in Berlijn als onderdeel van de hackatrain. Een hackathon in een trein, met als opdracht: maak de ervaring van de internationale reiziger beter.

Ons idee is om het plafond van een wagon uit te rusten met LCD schermen waarop we (reis)informatie, beschikbare zitplaatsen en andere nuttige informatie kunnen tonen. Doel is: actuele informatie geven zonder app.

Dat systeem rusten we bijvoorbeeld uit met bakens en een (of meer camera's) zodat we lege plekken kunnen spotten en aangeven als passagiers instappen. Een beetje zoals dit wat je wel eens bij parkeergarages ziet.

Hoe ziet dat er uit? Met mijn niet bestaande paintskills zo'n beetje als dit:
https://tweakers.net/ext/...Fy1W5IhIojhA9K/medium.jpg

Onze vraag is: kunnen jullie ons helpen? We zijn druk bezig met een proof of concept uitwerken, maar we hebben nog een paar dingen nodig. Bijvoorbeeld een ballpark figure wat zoiets zou kosten. Een handige oplossingen om lege plekken te detecteren en iemand die handig is om ons te helpen met een mooie visual van de wagon. ;) WIj werken hard door aan onze presentatie.

Alvast heel veel dank voor jullie hulp! :*

[afbeelding]

Nee, we gaan niet in discussie over iets wat beter en handiger is dan dit idee, daar hebben we de tijd niet (meer) voor.
Er zijn inderdaad betere manieren als dit om internationaal treinreizen beter te maken. Maar zoek je met camera's niet veel te ver ? In de auto-industrie zitten er gewoon sensors in de passagiersstoel die kijken of de stoel bezet is (en de airbag dus af moet gaan). En in de taxi-branche is het ook gebruikelijk (is de taxi leeg, of doet de chauffeur een zwart ritje ?)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 03:38

Eboman

Ondertitel

Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:30:
[...]

Er zijn inderdaad betere manieren als dit om internationaal treinreizen beter te maken. Maar zoek je met camera's niet veel te ver ? In de auto-industrie zitten er gewoon sensors in de passagiersstoel die kijken of de stoel bezet is (en de airbag dus af moet gaan). En in de taxi-branche is het ook gebruikelijk (is de taxi leeg, of doet de chauffeur een zwart ritje ?)
Precies mijn idee, druk sensor, alles boven 20kg is passagier en geen tas?
Alhoewel internationaal is boeken en dus een vaste plek? Misschien op het scherm weergeven waar je plek zich bevindt in de coupe?

[ Voor 10% gewijzigd door Eboman op 10-07-2017 19:39 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

2 hierboven, er staan nog wel
Nee, we gaan niet in discussie over iets wat beter en handiger is dan dit idee, daar hebben we de tijd niet (meer) voor
Hou je met internationale treinen ook rekening dat er coupe's zijn?

Qua layout van diverse wagon's, denk je beste gok ik gewoon naar modelbouw te kijken, deze zijn vrij accuraat en hebben veelal de juiste schaal naar de echte wagons.

[ Voor 43% gewijzigd door SinergyX op 10-07-2017 19:42 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
SinergyX schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:39:
2 hierboven, er staan nog wel
[...]
Als je de tijd niet hebt, moet je ook niet voorbijgaan aan een concept wat al lang uitontwikkeld is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien de trein geen eigendom van Tweakers is moet het makkelijk plaatsbaar en uitneembaar zijn. Ik zou voor warmtesensoren gaan met een 2 kleuren LED-spot. Mogelijk kan je die met een magneet zo ergens tegen aan hangen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:42:
Als je de tijd niet hebt, moet je ook niet voorbijgaan aan een concept wat al lang uitontwikkeld is...
Je bedoelt dat spul dat volgend jaar van NS komt? Nope, dat is een App. Franse model, wederom app. Duitse weet ik niet 100% zeker, maar afaik ook een app.

En sensor, vergeet even de kosten, aanpassing en als bonus vandalisme. Of een kind <20kg.

Een security cam is al genoeg, benchmark op basis van een lege trein, matchen tegen huidige foto, heb je redelijke indicatie of er mensen zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door SinergyX op 10-07-2017 19:47 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 03:38

Eboman

Ondertitel

Ik reageer op het verzoek
Een handige oplossing om lege plekken te detecteren

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
We bedachten zelf net sensors die uit de 'balk met het leeslampje' naar beneden kijken. Wat dachten jullie daarvan als oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
SinergyX schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:44:
[...]

Je bedoelt dat spul dat volgend jaar van NS komt? Nope, dat is een App. Franse model, wederom app. Duitse weet ik niet 100% zeker, maar afaik ook een app.

En sensor, vergeet even de kosten, aanpassing en als bonus vandalisme. Of een kind <20kg.
a. Ik heb het niet over spul van komend jaar. Ik heb het over spul wat al jaren in auto's en taxi's zit.

b. De kosten van zo'n sensor ? één Euro ? 120 stoelen in een wagon ? (gokje ?) Da's peanuts...

c. Je loopt hopeloos achter. De NS heeft ook (in Den Bosch ?) al een proef gedaan met LED-balken aan de perronkap waar je in moet stappen (en dat hielp blijkbaar ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Probleem met de LED-balken was dat de treinen niet altijd op hetzelfde punt stopten. Dat had negatief effect op de gebruikers van de balken, zo begrepen we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:49:
We bedachten zelf net sensors die uit de 'balk met het leeslampje' naar beneden kijken. Wat dachten jullie daarvan als oplossing?
Als iemand z'n tas op een stoel zet dan zou die alsnog gedetecteerd worden als een persoon ten tijde van het plaatsen, want dan beweegt 'ie. Een druksensor lijkt me vooralsnog de beste oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 10-07-2017 19:53 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:51:
Probleem met de LED-balken was dat de treinen niet altijd op hetzelfde punt stopten. Dat had negatief effect op de gebruikers van de balken, zo begrepen we.
Nee, maar ook met een camera heb je geen invloed op blaadjes op de rails, waardoor de trein 30 meter verder staat... Dan kun je on-board nog de info geven waar vrije plaatsen zijn, maar mijn ervaring is dat je in een drukke trein met volle balkons niet meer van voor naar achter komt. Plek hebben is een kwestie van als regular reiziger weten waar je moet staan op het perron...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:50:
[...]

a. Ik heb het niet over spul van komend jaar. Ik heb het over spul wat al jaren in auto's en taxi's zit.

b. De kosten van zo'n sensor ? één Euro ? 120 stoelen in een wagon ? (gokje ?) Da's peanuts...

c. Je loopt hopeloos achter. De NS heeft ook (in Den Bosch ?) al een proef gedaan met LED-balken aan de perronkap waar je in moet stappen (en dat hielp blijkbaar ook niet)
Auto's en taxi's.. vergelijkbaar met een trein met honderden mensen? 8)7

Als je alleen maar commentaar kan leveren wat niet goed, wat doe je hier eigenlijk in dit topic?

NS doet tientallen proeven en elke mislukt, waarom denk je? Omdat NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
SinergyX schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:59:
[...]

Auto's en taxi's.. vergelijkbaar met een trein met honderden mensen? 8)7

Als je alleen maar commentaar kan leveren wat niet goed, wat doe je hier eigenlijk in dit topic?

NS doet tientallen proeven en elke mislukt, waarom denk je? Omdat NS.
Nee, omdat reizigers... en reizigers zijn nou eenmaal dingen die zo dicht mogelijk bij de roltrap in willen stappen. Niet door willen lopen naar 100 meter verderop.

En auto's en treinen zijn inderdaad aardig vergelijkbaar. In een auto zitten 4 stoelsensoren, en in een treinwagon 120...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:49:
Als je het onderscheid tussen tas en mens wilt maken dmv (globale) gezichtsherkenning kun je wellicht last hebben van mensen die een pet of een andere vorm van hoofddeksels dragen.
De beschikbare plekken zou je idealiter aan de buitenkant van een wagon kunnen tonen. Zo voorkom je in eerste instantie al dat mensen in een overvolle wagon stappen.
SinergyX schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:10:
[...]

Duo camera voor diepte? dan zou je ruwweg de vorm kunnen bepalen.
Zou inderdaad prima oplossing kunnen zijn. Zelfs dan zul je false positives houden maar is wel de meest goedkope oplossing waarschijnlijk

[ Voor 48% gewijzigd door Switchie op 10-07-2017 20:12 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Zitplaats identificatie (wederom met 1337 paintskilzz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SN4sDsRSc4woCWzDfEKsKBhQ/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:07:
[...]

Als je het onderscheid tussen tas en mens wilt maken dmv (globale) gezichtsherkenning kun je wellicht last hebben van mensen die een pet of een andere vorm van hoofddeksels dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
SinergyX schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:10:
[...]

Of gewoon een sensor voor druk (>20 kilo is geen koffer) en temperatuur ? (<30 graden is een zware koffer). NTC-weerstanden kosten nou ook de kop niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Beschikbare zitplaatsen indicatie over een coupe is vooral handig buiten de coupe (in andere coupes dan wel buitenkant trein danwel perron tijdens en voor aankomst) en niet in de coupe zelf (dat is nog wel te overzien, tenzij ik de kleinere medemens te erg over het hoofd zie hiermee :p)

(en bij de weg, ging de NS dit niet ook al zelf doen als proef (heb een dejavu gevoel) middels al bestaande gewicht sensoren op een rijtuig een inschatting maken van drukte in een bepaalde coupe, meende dat ergens gelezen te hebben).

[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 10-07-2017 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zou overigens voor de reisinformatie iets van een Google maps api pakken waarop visueel de reis uitgestippeld is en dmv gps de huidige locatie van de trein kan worden aangeduid.

Wellicht ook leuk om er een toeristisch tintje aan te geven. Gebruik de schermen b.v. om tijdens de rit naar amsterdam, wat foto's en leuke feitjes van de bestemming te tonen.
Zou je bij wijze van zelfs nog een commercieel karakter aan kunnen geven door subtiele advertentieruimte te verkopen aan lokale partijen
(Museum A betaalt x bedrag om als toeristisch trekpleister op de borden te verschijnen in de vorm "wist je dat.... Het Rijksmuseum maar liefst 10 van Goghs heeft hangen, waarvan de laatste vorig jaar is aangekocht voor maar liefst 60 miljoen euro")
Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:26:

Ik ben een keer met de Thalys naar Parijs geweest (10 jaar geleden) en daar kon je dat op je laptop al zien... Als ik niet zo knieperig was en eerste klas had geboekt, dan had het ook op het entertainment system gekund...

(Blij dat ik geen 1e klas heb geboekt... Die vriendin bleek achteraf toch niks >:) )
Kon ik in het vliegtuig naar New York inderdaad ook. Maar goed, als Zeef en Co toch reisinformatie wil tonen, doe het dan in een grafisch schilletje ;)

Die vriendin heb je dus netjes in Parijs achtergelaten en staat nu nog steeds met het duimpje omhoog langs de Franse snelwegen? >:) :P

[ Voor 53% gewijzigd door Switchie op 10-07-2017 20:30 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:22:
Zou overigens voor de reisinformatie iets van een Google maps api pakken waarop visueel de reis aangegeven is en dmv gps de huidige locatie van de trein kan worden aangeduid.
Ik ben een keer met de Thalys naar Parijs geweest (10 jaar geleden) en daar kon je dat op je laptop al zien... Als ik niet zo knieperig was en eerste klas had geboekt, dan had het ook op het entertainment system gekund...

(Blij dat ik geen 1e klas heb geboekt... Die vriendin bleek achteraf toch niks >:) )

edit:
@Switchie : ja maar dat gebeurt al 10 jaar... in 2e klasse via je eigen device (smartphone, laptop, tablet), en in 1e klasse via een schermpje voor je...

Als je internationaal reizen dan toch interessanter wilt maken... Maak dan dat on board entertainment beter. Niet alleen in de eerste klasse, maar ook in de tweede... Film kijken in de eerste is gratis, en in de tweede kost het een paar euro...

[ Voor 25% gewijzigd door Oekiejoekie op 10-07-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
gekkie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:14:

(en bij de weg, ging de NS dit niet ook al zelf doen als proef (heb een dejavu gevoel) middels al bestaande gewicht sensoren op een rijtuig een inschatting maken van drukte in een bepaalde coupe, meende dat ergens gelezen te hebben).
Dat gaan ze doen, maar dan op wagon/treinniveau. Daarmee is individuele stoelen 'zien' nog niet mogelijk.

Interwebs onderweg is een groot probleem. Heel. Veel. Witte vlekken. Was vandaag zo, maar bij de Tweakers Express ook. Dan hebben we het in NL qua dekking toch echt beter voorelkaar.

[ Voor 16% gewijzigd door zeef op 10-07-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:30:
[...]

Dat gaan ze doen, maar dan op wagon/treinniveau. Daarmee is individuele stoelen 'zien' nog niet mogelijk.
Aan de andere kant. Als we kijken naar jouw foto's, komen praktische alle volwassenen met hoofd boven de zitting uit. Zodra je de wagon instapt kun je volgens mij dan al vrij snel scannen op het aantal hoofdjes dat boven de zetels uitsteekt.

Is het probleem wat jullie op willen lossen, in praktijk dus wel zo significant?
Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:26:
Als je internationaal reizen dan toch interessanter wilt maken... Maak dan dat on board entertainment beter. Niet alleen in de eerste klasse, maar ook in de tweede... Film kijken in de eerste is gratis, en in de tweede kost het een paar euro...
Gewoon fatsoenlijk onboard wifi dus? Scheelt gigantisch qua investering in schermpjes en licenties. In praktijk komt het dan toch op neer dat je voor de 372e keer naar Twister of Juressic Park moet kijken.

[ Voor 34% gewijzigd door Switchie op 10-07-2017 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:33:
[...]

Aan de andere kant. Als we kijken naar jouw foto's, komen praktische alle volwassenen met hoofd boven de zitting uit. Zodra je de wagon instapt kun je volgens mij dan al vrij snel scannen op het aantal hoofdjes dat boven de zetels uitsteekt.

Is het probleem wat jullie op willen lossen, in praktijk dus wel zo significant?
We zijn nu bezig met uitwerken van dit concept. Plaatsaanduiding is een extra. Belangrijkste is informatie delen zonder app. We hebben simpelweg de tijd niet om de brainstorm over te doen, we moeten door.
Gewoon fatsoenlijk onboard wifi dus? Scheelt gigantisch qua investering in schermpjes en licenties. In praktijk komt het dan toch op neer dat je voor de 372e keer naar Twister of Juressic Park moet kijken.
Bereik 3G/4G is non existent op 60% van de route. Wellicht dat via satelliet meer mogelijk is. maar ok hier: dat valt buiten onze scope.

[ Voor 4% gewijzigd door zeef op 10-07-2017 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:33:
[...]
Heb ervaring met de Thalys en ICE (Duits traject, Nederland was er geen wifi). Gratis kreeg je reis-/trein-/touristische info, betalend internet. In Duitsland was dat betaalbaar (ik meen 7 euro voor een treinreis van 5 uur), in de Thalys was het me toen te duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:38:
[...]
We zijn nu bezig met uitwerken van dit concept. Plaatsaanduiding is een extra. Belangrijkste is informatie delen zonder app. We hebben simpelweg de tijd niet om de brainstorm over te doen, we moeten door.
[...]
Bereik 3G/4G is non existent op 60% van de route. Wellicht dat via satelliet meer mogelijk is. maar ok hier: dat valt buiten onze scope.
5g staat natuurlijk wel om de hoek. Voordat jullie oplossing in praktijk doorgevoerd zal worden ben je per definitie ook al een paar jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:45:
[...]

5g staat natuurlijk wel om de hoek. Voordat jullie oplossing in praktijk doorgevoerd zal worden ben je per definitie ook al een paar jaar verder.
Maar zijn we voor de verbinding afhankelijk van 3/4/5G ? Bij de Thalys staat er gewoon een schotel op het dak... Die hebben satellietinternet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:45:
[...]

Dat het overmorgen niet klaar is snap ik. Maar om 14 uur is het pitchtijd, dus we zitten hoe dan ook in een tijdsklem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:48:
[...]

Maar zijn we voor de verbinding afhankelijk van 3/4/5G ? Bij de Thalys staat er gewoon een schotel op het dak... Die hebben satellietinternet...
Zal een kosten/baatje plaatje worden. In Brussel lijken ze momenteel behoorlijke focus te hebben op mobiel internet binnen europa. Een fatsoenlijk dekkend europees netwerk in 2020 lijkt me niet ondenkbaar. Zal in ieder geval significant beter zijn dan de 60% die Zeef momenteel schetst.
zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:06:
[...]

Dat het overmorgen niet klaar is snap ik. Maar om 14 uur is het pitchtijd, dus we zitten hoe dan ook in een tijdsklem. ;)
Neemt toch niet weg dat je de komst van 5g kunt meenemen in je Pitch? Dan presenteer je gewoon een plan voor de toekomst ;)
Nu gigantische investeringen doen terwijl het bij wijze van over 2 jaar met 5g voor een fractie van de prijs kan, is zakelijk gezien ook geen geweldig voorstel

[ Voor 34% gewijzigd door Switchie op 10-07-2017 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:06:
[...]

Zal een kosten/baatje plaatje worden. In Brussel lijken ze momenteel behoorlijke focus te hebben op mobiel internet binnen europa. Een fatsoenlijk dekkend europees netwerk in 2020 lijkt me niet ondenkbaar. Zal in ieder geval significant beter zijn dan de 60% die Zeef momenteel schetst.

[...]

Neemt toch niet weg dat je de komst van 5g kunt meenemen in je Pitch? ;)
Ik heb hier toch vooral het idee dat we wielen proberen uit te vinden, die al lang en breed uitgevonden waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Gewicht x op zitting + Sensor voor de benen + eventueel sensor in de rug leuning:

1x Sensor actief -> Waarschijnlijk Tas -> Lampje groen (Druk sensor zitting)
2x Sensor actief -> Tass(en) of mogelijk iemand met gestrekte benen op de stoel voor je (beweging sensor kleine radius max 15 cm van zitting)
3x Sensor actief -> Rugzitting -> Zitplaats bezet ( druk sensor)

Ik moet overigens wel toegeven dat ik het bijzonder veel in dezelfde strekking vind als wat de NS laatst al gepresenteerd heeft:

nieuws: NS gaat volgend jaar in app tonen waar vermoedelijk lege zitplaatsen ...

Misschien iets meer doorontwikkeld of anders aangepakt maar de strekking komt grotendeels overeen. Ben je niet bang dat dat je punten kost ?

[ Voor 44% gewijzigd door ShadowBumble op 10-07-2017 21:14 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Mag blijkbaar niet genoemd worden, als ik eerdere reacties op mijn berichten bekeek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

ShadowBumble schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:13:
Gewicht x op zitting + Sensor voor de benen + eventueel sensor in de rug leuning:

1x Sensor actief -> Waarschijnlijk Tas -> Lampje groen (Druk sensor zitting)
2x Sensor actief -> Tass(en) of mogelijk iemand met gestrekte benen op de stoel voor je (beweging sensor kleine radius max 15 cm van zitting)
3x Sensor actief -> Rugzitting -> Zitplaats bezet ( druk sensor)

Ik moet overigens wel toegeven dat ik het bijzonder veel in dezelfde strekking vind als wat de NS laatst al gepresenteerd heeft:

nieuws: NS gaat volgend jaar in app tonen waar vermoedelijk lege zitplaatsen ...

Misschien iets meer doorontwikkeld of anders aangepakt maar de strekking komt grotendeels overeen. Ben je niet bang dat dat je punten kost ?
Treinen worden niet zelf voorzien van meetapparatuur, maar de software zal alleen gebruikmaken van de sensoren die al in het spoor zitten. Uitgaande van een gemiddeld gewicht probeert de NS te bepalen hoeveel mensen er in die wagon zitten en/of staan en dus of er nog vrije zitplaatsen zijn. Deze data moet in de app zichtbaar worden, zodat mensen in de spits beter kunnen bepalen of er nog ergens zitruimte is.
Dit is alles behalve uitgewerkt en imho volkomen zinloos zelfs.
Een volwassen vent met eventueel enkele kilootjes overgewicht is even zwaar als 3 pubers.
Van de buitenkant hoofdjes tellen is dan zelfs een nauwkeurigere methode
Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:30:
[...]

Mag blijkbaar niet genoemd worden, als ik eerdere reacties op mijn berichten bekeek...
Uitgangspunt van Zeef en Co was een oplossing zonder app. Hoewel je inderdaad deze app zou kunnen gebruiken om eigen schermen aan te sturen, blijf je zitten met een beroerde 3g/4g dekking en het feit dat deze methode volledig zinloos is. Een beetje als iemand optillen om te bepalen wat zijn/haar massa is en omvang is.

[ Voor 13% gewijzigd door Switchie op 10-07-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
@Switchie

Ja, maar wat is het probleem hier nou eigenlijk ? Plaatsgebrek in internationale treinen ? Die in Frankrijk of daar naar toe mag je niet eens in zonder plaatsreservering. Die naar Duitsland wel. En daar vinden ze het blijkbaar wel veilig als je zonder plaatsreservering op het balkon zit. Naar Duitsland rijden trouwens ook weinig hogesnelheidstreinen. Ja, ze kunnen wel hard, maar op weinig plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:30:
[...]

Ja, dat weten we. Dat plan van de NS gaat op gewicht van de hele wagon en wij willen per stoel kijken. Dat is een aanmerkelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:40:
@Switchie

Ja, maar wat is het probleem hier nou eigenlijk ? Plaatsgebrek in internationale treinen ? Die in Frankrijk of daar naar toe mag je niet eens in zonder plaatsreservering. Die naar Duitsland wel. En daar vinden ze het blijkbaar wel veilig als je zonder plaatsreservering op het balkon zit. Naar Duitsland rijden trouwens ook weinig hogesnelheidstreinen. Ja, ze kunnen wel hard, maar op weinig plaatsen...
Geen idee wat het probleem is. Daarvoor moet je bij Zeef en Co zijn. Ik vind het gewoon leuk om mee te denken in technische mogelijkheden, ongeacht het probleem. Zit niet in de branche dus ongetwijfeld is 99% van mijn ballonetjes ook af te schieten, maar dan hoor ik het ook graag :>

Maar je vraag ansich slaat natuurlijk wel de spijker op zijn kop.
Dit topic valt met de deur in huis door een oplossing te schetsen zonder duidelijk het onderliggende probleem te benoemen. Als we mee willen denken over een oplossing, is het per definitie nodig om het onderliggende probleem duidelijk in kaart te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Switchie op 10-07-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:40:
@Switchie

Lieve, lieve users. Wij hebben jullie nodig. Onze opdracht is: "Maak het internationale treinreizigers gemakkelijk". Een van de meest gehoorde opmerkingen is het gebrek aan informatie van die reizigers. Reizigers die vaak niet de app van de spoorwegmaatschappij hebben. Of waar nauwelijks internet in de trein is.

Vandaag hebben we ervaren hoe leuk het is als de zitplaatsreservering niet werkt in een overvolle internationale trein. Er hebben letterlijk mensen van Amsterdam tot Berlijn op het balkon gezeten. Dus ons idee is om die informatie op het plafond te vertonen. geen app nodig, goed zichtbaar etc.

Dus, kunnen we focussen op de inhoud in plaats van elkaar vliegen afvangen en over randzaken doorgaan? Knxbye :*

Wie heeft er ervaring met videowalls en wie zou een mockup van de schermen in de basisfoto kunnen photoshoppen?

[ Voor 14% gewijzigd door zeef op 10-07-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:43:
[...]

Geen idee wat het probleem is. Daarvoor moet je bij Zeef en Co zijn. Ik vind het gewoon leuk om mee te denken in technische mogelijkheden, ongeacht het probleem. Zit niet in de branche dus ongetwijfeld is 99% van mijn ballonetjes ook af te schieten, maar dan hoor ik het ook graag :>
Ja. Maar het hele topic klinkt mij meer alsof @zeef en consorten zich al iets in de kop had gehaald, en daar geen tegenspraak over willen... Mijn idee is dat ze oude wielen opnieuw uit aan 't vinden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:31:
Uitgangspunt van Zeef en Co was een oplossing zonder app. Hoewel je inderdaad deze app zou kunnen gebruiken om eigen schermen aan te sturen, blijf je zitten met een beroerde 3g/4g dekking en het feit dat deze methode volledig zinloos is. Een beetje als iemand optillen om te bepalen wat zijn/haar massa is en omvang is.
Als ik een volledige mock up en business case had willen schrijven had ik er wel meer werk van gemaakt :) Maar tot nu toe vind ik dit een waanzinnig hoog "Huiswerk" gehalte hebben, in dezelfde strekking als de honderden topics die juist hiermee al gesloten zijn.

Zeef heeft alleen een iets hogere gun factor als de gebruikelijke huiswerk vraag.

Vandaar mijn iets uitgebreidere post, over het algemeen zou het prima voldoen want je moet niet alleen op gewicht meten maar juist een combinatie van sensoren, daar is waar je kracht in zit. Of hij nu 50 of 200 kilo weegt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:46:
[...]

Ja. Maar het hele topic klinkt mij meer alsof @zeef en consorten zich al iets in de kop had gehaald, en daar geen tegenspraak over willen... Mijn idee is dat ze oude wielen opnieuw uit aan 't vinden zijn.
Joh, je mag van alles vinden, maar het ontbreekt ons aan tijd om wat we nu hebben weg te gooien en opnieuw te beginnen. Het zitplaatsbeschikbaarheid tonen is een bijzaak voor ons. Het kan, maar de informatievoorziening is waar het om gaat.

Dus als je het niks vind: prima. Dat weten we nu. ;)
ShadowBumble schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:50:
[...]
Als ik een volledige mock up en business case had willen schrijven had ik er wel meer werk van gemaakt :).

Vandaar mijn iets uitgebreidere post, over het algemeen zou het prima voldoen want je moet niet alleen op gewicht meten maar juist een combinatie van sensoren, daar is waar je kracht in zit. Of hij nu 50 of 200 kilo weegt/
Gewichtssensoren nemen we inderdaad mee. Beter dan gebruik van een camera, want inderdaad via het gewicht is de bezetting beter te differentiëren.

[ Voor 32% gewijzigd door zeef op 10-07-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik werk in de lampen+sensoren business. Geen idee of ik hier van nut kan zijn, maar ik probeer het toch:

Als de verlichting uit LED platen bestaat, is er een goede kans dat de driver in het armatuur is aan te sturen via het DALI protocol om de intensiteit van het licht in te stellen. Dit gaat via een controller die je voor de driver inbouwt, zoals deze: https://chess-wise.eu/sli...amesh-blc-suite/#products.

Controllers koppelen op een centrale Gateway, die via 3G/4G met een centraal besturingssysteem communiceren. Op de controller zit vaak een I2C bus waar een sensor op aangelsoten kan worden. Met die sensor zou je bijvoorbeeld de bezettingsgraad of de luchtkwaliteit in de coupé kunnen meten (en daarop acteren).

Zomaar een idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Edmin schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:53:
Ik werk in de lampen+sensoren business. Geen idee of ik hier van nut kan zijn, maar ik probeer het toch:

Als de verlichting uit LED platen bestaat, is er een goede kans dat de driver in het armatuur is aan te sturen via het DALI protocol om de intensiteit van het licht in te stellen. Dit gaat via een controller die je voor de driver inbouwt, zoals deze: https://chess-wise.eu/sli...amesh-blc-suite/#products.

Controllers koppelen op een centrale Gateway, die via 3G/4G met een centraal besturingssysteem communiceren. Op de controller zit vaak een I2C bus waar een sensor op aangelsoten kan worden. Met die sensor zou je bijvoorbeeld de bezettingsgraad of de luchtkwaliteit in de coupé kunnen meten (en daarop acteren).

Zomaar een idee. :)
_o_ daar kunnen we zeker wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Top!

De controllers heb je dus per lamp. Die kan je via powerline (PLC) of Radio (RF) met de Gateway laten praten. In mijn ervaring kun je zo ongeveer 700 nodes op 1 Gateway hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:52:
[...]

Joh, je mag van alles vinden, maar het ontbreekt ons aan tijd om wat we nu hebben weg te gooien en opnieuw te beginnen. Het zitplaatsbeschikbaarheid tonen is een bijzaak voor ons. Het kan, maar de informatievoorziening is waar het om gaat.

Dus als je het niks vind: prima. Dat weten we nu. ;)
Zeef... Ik heb vaak zat internationaal gereisd met de trein... Ik moest bij al die treinen plaatsen reserveren, dus dat was het probleem nooit. En wat jullie nu aan willen bieden,was er 10 jaar geleden al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:52:
Gewichtssensoren nemen we inderdaad mee. Beter dan gebruik van een camera, want inderdaad via het gewicht is de bezetting beter te differentiëren.
Niet alleen gewichtsensoren :) een combinatie van (gedeelde) druk op twee plekken en een infrarood afstandssensor voor eventuele bepaling van benen aan de voorzijde van de stoel zitting.

Tel daar nog eventueel in de zitting een combinatie sensor op (warmte + gewicht ) en je hebt een zeer nauwkeurige indicatie of een stoel bezet is door een persoon of gebruik is als objecthouder.

ls je je variabelen en scenario's heb gedefinieerd moet je de uitkomsten nog linken aan je "weergave" bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

zeef schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:46:
Wie heeft er ervaring met videowalls en wie zou een mockup van de schermen in de basisfoto kunnen photoshoppen?
trein

Wees blij dat ik geen architect ben maar het bij hobbymatig aanklooien houd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:52
Waarom op het plafond en niet met een HUD op ieder raam zelf, geprojecteerd vanuit waar de lampen zitten? :)

Je hebt die dingen al jaren bij sommige winkels hangen: bijna volledig transparante ramen waar je met je vingers aan kan zitten voor de bediening.

Op het plafond kan het turen worden en als je stoel de andere kant op staat kan je niet lezen wat er staat.

Video: YouTube: Transparent OLED Screen

Afbeeldingslocatie: https://mms.businesswire.com/media/20150609006775/en/471917/5/Samsung-Display%5D-55-inch-Transparent-OLED_1_1.jpg

Trein van de (nabije) toekomst ;)

[ Voor 84% gewijzigd door LED-Maniak op 10-07-2017 22:38 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
LED-Maniak schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:33:
Waarom op het plafond en niet met een HUD op ieder raam zelf, geprojecteerd vanuit waar de lampen zitten? :)

Je hebt die dingen al jaren bij sommige winkels hangen: bijna volledig transparante ramen waar je met je vingers aan kan zitten voor de bediening.

Op het plafond kan het turen worden en als je stoel de andere kant op staat kan je niet lezen wat er staat.

[afbeelding]
Wat moet er precies gelezen worden dan :? Het gaat toch alleen om iets waaraan je kan zien welke stoelen vrij zijn? A la parkeergarages met groene en rode lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hahn schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:39:
[...]

Wat moet er precies gelezen worden dan :? Het gaat toch alleen om iets waaraan je kan zien welke stoelen vrij zijn? A la parkeergarages met groene en rode lampjes.
Plaatsaanduiding is bijzaak..

Quote uit de TS:
Dus waar ligt de focus nu? Informatie of een simpel zitplaats bezettingssysteem? Want dat laatste stelt niets voor.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 10-07-2017 22:43 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
LED-Maniak schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:40:
[...]

Dat is bijzaak..

Quote uit de TS:

[...]
Aah, ik ging af op de mockup van zeef eerder in dit topic.

Maar plafond lijkt me niet bepaald de juiste plek om informatie te tonen inderdaad. Best wel awkward om naar boven te moeten staren, plus oriëntatie is lastig.

Veel treinen hebben al schermen aan muren met treininformatie, wat is daar precies mis mee eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hahn schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:43:
[...]

Maar plafond lijkt me niet bepaald de juiste plek om informatie te tonen inderdaad. Best wel awkward om naar boven te moeten staren, plus oriëntatie is lastig.

Veel treinen hebben al schermen aan muren met treininformatie, wat is daar precies mis mee eigenlijk?
Is niet interactief. Detailinformatie zonder telefoon zal je dus interactie moeten hebben.

Je kan ook een klein o-led scherm in/op het raam verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als het portable moet zijn is een ultrasone sensor niet handig? Hoeft ook niet heel erg precies te zijn, als je maar kan zien of er iemand zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Hahn schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:43:
[...]

Omdat schermen in de stoelen (ook :P) omslachtig zijn en eerder beschadigd kunnen raken. We zaten vandaag om ons heen te kijken waar we veel ruimte zagen voor informatie en dat was het plafond. Altijd in je blikveld. Het is zeker niet de bedoeling om recht naar boven te moeten kijken. ;)

Overigens had onze internationale trein (geen ICE) geen schermen in de wagon zelf. Alleen op een van de twee balkons.
Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:18:
[...]

[afbeelding]

_o_

[ Voor 21% gewijzigd door zeef op 10-07-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik dacht dus aan kleine displays in het midden (zoals vroeger in die KLM toestellen), grote display bij beide ingangen (reistijd, overstappen, touch informatie), projectie-text voor de trein en rode/groene lampjes voorzitplaatsen.

Verder kon ik niet komen met paint.net..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FFNUZhzbIAv7pJKumF1hr8yD/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

bezetting

Wederom quick and dirty. Niet wegens tijdgebrek maar puur gebrek aan skills en motivatie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 16:54

alienfruit

the alien you never expected

Ik denk dat de NS moet praten met één van zijn collega's in het buitenland want we hebben een vergelijkbaar probleem dit jaar opgelost voor een treinmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

alienfruit schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:59:
Ik denk dat de NS moet praten met één van zijn collega's in het buitenland want we hebben een vergelijkbaar probleem dit jaar opgelost voor een treinmaatschappij.
Ik denk dat Zeef redelijk voor lul staat als hij morgen een presentatie geeft van 1 slide met als titel "praat met je buitenlandse collega's"

Dat de mannen het ei van Columbus niet hebben gevonden zal inmiddels duidelijk zijn. Laten we nu gewoon proberen om Zeef en Co zo goed mogelijk te helpen, om morgen -namens Tweakers- met een goed verhaal voor de dag te komen.
Weet zeker dat @zeef er geen problemen mee heeft om later de discussie aan te gaan over hun idee. Maar daar zijn ze nu simpelweg niet mee geholpen.

/moraalridder :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even heel simpel, misschien te simpel, maar als je ergens in de stoel een groene Led+lens verwerkt, die tegen het plafond schijnt. Zodra er dan iemand gaat zitten blokkeer je het pad tussen led en plafond (wil je waarschijnlijk niet in de zitting, zit niet zo lekker, maar bijvoorbeeld tussen rugleuning en hoofdsteun) en is de stoel dus bezet.

Ja, sensoren zijn toffer, kun je ook uitlezen en de bezetting mee meten zoals in de parkeergarage van Ikea. En er allemaal fancy statistieken op loslaten. Maar als er iets toonbaar moet zijn of het mag weinig kosten is dit snel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Switchie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:18:
[...]

[afbeelding]

ZItplaatssensors zijn optioneel, @Switchie geeft weer wat het hoofddoel is. Informatie delen zonder app via een 'glazen plafond'. Waar de hele reis info op wordt weergegeven. Zoals je nu bijvoorbeeld al ziet in de metro in Londen, maar dan via LCD's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JZMpBwcgqBjtUHW4uLW8rrR8/medium.jpg

Die zijn statisch en zitten aan de zijkant. Daar zit in de trein het bagagerek, dus dat gaat niet, vandaar het plafond.

[ Voor 8% gewijzigd door zeef op 11-07-2017 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En wat te denken van een ticket met een QR-code die je scant bij de deur van de coupé waardoor vervolgens een lampje boven je stoel gaat knipperen? Hoef je niet te zoeken :D

Maar LED-informatie aan het plafond is zeker een goede optie.

In een internationale trein zouden de onderkanten van de tafeltjes ook als display kunnen dienen. Tafeltje omhoog betekent dat je TV kunt kijken, reisinformatie kunt opvragen of misschien iets op internet kunt doen. Touchscreen FTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
zeef schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:29:
[...]

ZItplaatssensors zijn optioneel, @Switchie geeft weer wat het hoofddoel is. Informatie delen zonder app via een 'glazen plafond'. Waar de hele reis info op wordt weergegeven. Zoals je nu bijvoorbeeld al ziet in de metro in Londen, maar dan via LCD's.

[afbeelding]

Die zijn statisch en zitten aan de zijkant. Daar zit in de trein het bagagerek, dus dat gaat niet, vandaar het plafond.
Reisinformatie in de trein heeft NS toch al?
Afbeeldingslocatie: http://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel//500/internet0024.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
De hackathon is voorbij. Alhoewel een van de weinig apploze ideeen, toch niet de hoofdprijs gewonnen. Dank voor het meedenken!
Pagina: 1

Let op:
Geen huiswerkvraag maar een hackathon vraag. Voor deze ene keer mag het van zeef. O-)