Winkelketen orders onder account van mensen zonder account

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 13:58
Ik weet niet helemaal of dit het juiste forum is om deze vraag/discussie te starten maar volgens mij hoort deze hier.

Probleem
Ik heb tijden geleden een account bij een grote winkelketen met zowel fysieke als online shops gemaakt, waar ik af en toe bestellingen doe. Nu is het zo dat mijn ouder(s) daar ook bestellingen doen (zonder account) en deze orders verschijnen dan als mijn producten onder mijn account, inclusief factuur gegevens van mijn ouders.

Dit is nu de 2de keer dat dit gebeurt, de eerste keer heb ik dit gemeld omdat de factuur (toen) ook nog onder mijn naam, email, etc stond terwijl ik dit niet besteld had (een stofzuiger). Toen ik dit heb aangegeven op 23 januari 2017 is er aangegeven dat het filiaal (via het WhatsApp contact van de winkelketen) er de volgende keer rekening mee zou houden. Tot op heden staat deze bestelling en factuur echter nog steeds onder mijn account. Nu is het zo dat de 2de bestelling (een mobiele telefoon) bij een ander filiaal besteld is maar hetzelfde probleem zich voordoet (het product en factuur inclusief gegevens van mijn ouders staat onder mijn account). Ik was dus iets te voorbarig met hopen dat het melden van het probleem voor heel de winkelketen bekend zou worden (en opleiding wordt gegeven zodat dit probleem zich niet opnieuw voordoet).

Mijn vraag
Wat moet ik hier nu mee?(/Hoe voorkom ik dit een volgende keer?) Melden als datalek (betreft geen datalek maar wel lek van privégegevens naar een persoon die niet de bestelling doet). Ik ben vooral ook benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

Extra info
Ik woon helaas nog op het adres van ouders want ik verdien wel goud maar ik krijg helaas geen goud gestort op mijn bankrekening. Op deze manier worden de orders van mijn ouders waarschijnlijk gekoppeld aan mijn account.

[ Voor 10% gewijzigd door Starke op 10-07-2017 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Dit is wel degelijk een datalek!!

Ik zou het één keer melden bij het bedrijf zelf, aangeven dat dit een datalek is en dat ze dus een juridisch probleem hebben. Doen ze er niks aan dan direct naar de Authoriteit Persoonsgegevens.

Ik snap ook echt niet hoe ze zoiets kunnen doen. Wat gebruiken die in godesnaam als key op hun database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Croga schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:15:

Ik zou het één keer melden bij het bedrijf zelf, aangeven dat dit een datalek is en dat ze dus een juridisch probleem hebben. Doen ze er niks aan dan direct naar de Authoriteit Persoonsgegevens.

Ik snap ook echt niet hoe ze zoiets kunnen doen. Wat gebruiken die in godesnaam als key op hun database?
Zoals het staat heb ik het de eerste keer gemeld via de Customer Service (WhatsApp) van de keten, het is een lek van gegevens ben ik het mee eens, maar het is niet zo dat deze gegevens vanaf buitenaf door iedereen te benaderen zijn, dus of het onder de definitie datalek valt vind ik gelijk wat groot.

Ik had waarschijnlijk beter de eerste keer gelijk telefonisch contact kunnen opnemen en kijken of ik iemand wat hoger te pakken kon krijgen hiervoor, echter naar mijn mening heb ik het al 1x gemeld. Ik had nu gelijk de ingeving van moet ik dit nu al gelijk melden bij Authoriteit Persoonsgegevens?

Zeker gezien dit een winkelketen betreft die hier aanwezig is in de Pricewatch en voor zover bekend ook een forum (bedrijf) account heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Starke schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:29:
Zoals het staat heb ik het de eerste keer gemeld via de Customer Service (WhatsApp) van de keten, het is een lek van gegevens ben ik het mee eens, maar het is niet zo dat deze gegevens vanaf buitenaf door iedereen te benaderen zijn, dus of het onder de definitie datalek valt vind ik gelijk wat groot.
Je kunt gegevens inzien die geen betrekking hebben op jou. Dat is de definitie van een datalek. Ik zeg: APG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Woon je misschien nog bij je ouders en heb je dus hetzelfde adres? Niet dat dat het goed zou praten, maar dat zou een verklaring kunnen zijn. Vaak wordt er bij bestellingen in de winkel niet echt goed op gelet. Als achternaam en adres gelijk zijn, dan zal het wel dezelfde persoon zijn.

Andere mogelijkheid: weet je zeker dat je niet ooit eens bent ingelogd op een computer van je ouders en niet hebt uitgelogd? Dan kan het best zijn dat je ouders (zonder het door te hebben) op jouw account bestellen...

Als je deze beide mogelijkheden hebt uitgesloten zou ik pas spreken over een datalek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Klinkt alsof aankopen in fysiek filiaal op basis van postcode en huisnummer gekoppeld worden aan het account dat op datzelfde adres staat of zo. (Aannemende dat jij op hetzelfde adres woont / bestelt as je ouders).

Pragmatische oplossing: laat je ouders een eigen account aanmaken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
PhilipsFan schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:46:
Woon je misschien nog bij je ouders en heb je dus hetzelfde adres? Niet dat dat het goed zou praten, maar dat zou een verklaring kunnen zijn. Vaak wordt er bij bestellingen in de winkel niet echt goed op gelet. Als achternaam en adres gelijk zijn, dan zal het wel dezelfde persoon zijn.

Andere mogelijkheid: weet je zeker dat je niet ooit eens bent ingelogd op een computer van je ouders en niet hebt uitgelogd? Dan kan het best zijn dat je ouders (zonder het door te hebben) op jouw account bestellen...

Als je deze beide mogelijkheden hebt uitgesloten zou ik pas spreken over een datalek.
Zie extra info, verder heb ik nooit op de winkel zijn website ingelogd op mijn ouders computer.
Orion84 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:48:
Klinkt alsof aankopen in fysiek filiaal op basis van postcode en huisnummer gekoppeld worden aan het account dat op datzelfde adres staat of zo. (Aannemende dat jij op hetzelfde adres woont / bestelt as je ouders).

Pragmatische oplossing: laat je ouders een eigen account aanmaken.
Mijn ouder (vader) wil geen eigen account aanmaken waardoor dit kennelijk gebeurd. Echter als er 1 keer wordt aangegeven dat dit wordt verholpen (door de customer service) bij een bestelling (in een filiaal) waarbij deze onder mijn account verschijnt en dit vervolgens nogmaals gebeurd bij een bestelling (zonder account naar hetzelfde adres) vind ik die pragmatische oplossing geen nette oplossing, ik moet (andere mensen) moeite laten doen om een probleem van (het systeem) van een winkelketen op te lossen.

---
In ieder geval al bedankt voor alle adviezen ik ga nog even bedenken wat ik hieraan ga doen en meld dit dan in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien het met SF en BV te maken heeft, heb ik een alias aangemaakt in laatstgenoemde (BV).

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:21
@TS het gaat wel degelijk om een DataLek. stel het zou om Huisnummer/Postcode gaan. Dan zou dus iedereen die in een Studenten huis woont de sjaak zijn. Of allemaal Facturen(lees Persoonsgegevens). Van zijn huisgenoten krijgen. En zeker bij een Grote keten moet dit gewoon gefixt worden.

Gewoon een Melding maken bij APG. Die sturen 1 mailtje en het is ja meneer!. Nee meneer. Wij gaan het oplossen. Kom over x dagen terug en het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De genoemde bestelling, is een bestelling gedaan door zijn ouders, maar de bestelling is wel op zijn naam, met zijn emailadres gezet. Hoezo is het dan een datalek, als de aankoop, met factuur en al, onder zijn account komt te staan? De keten heeft genoeg om correct op te matchen; een naam en een emailadres en wie weet wat nog meer. Dat noem ik echt geen datalek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is een datalek omdat het bedrijf dingen aan elkaar koppelt die niet aan elkaar gekoppeld hoeven en moeten worden. TS bestelt iets en is dus een tegenprestatie verschuldigd aan het bedrijf (betalen). Op het moment dat de ouders iets bestellen, een gehele andere persoon dus in dit geval, wordt van TS ook een tegenprestatie verwacht (betalen). In deze gevallen zullen de bestellingen prima worden betaald door de persoon die ze bestelt maar toch hoort het niet klakkeloos aan elkaar gekoppeld te worden.

Zoals hierboven ook gesteld: in geval van een studentenhuis is de persoon die als eerste een account heeft de sjaak, die krijgt de facturen van iedereen die daarna iets bestelt op hetzelfde adres.

Het bedrijf moet helemaal geen dingen aan elkaar gaan koppelen zonder dat de klant dat aangeeft. Het zou toch wat zijn dat mensen weten dat dit automatisch gebeurt, in dat geval ga ik ook in een studentenhuis wonen en zaken bestellen om achteraf te betalen... Wordt mijn huisgenoot met het eerste account vast blij van.

Dus ja, datalek.

[ Voor 18% gewijzigd door sypie op 10-07-2017 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Klinkt als Informatique. Als je daar in de winkel wat koopt bij de "Ik weet precies wat ik wil hebben"-balie, vragen ze altijd naar mijn postcode en huisnummer. "Meneer <achternaam>?" "Jep", en dan wordt het aan mijn account gekoppeld en krijg ik de factuur per mail. Zelf vind ik een ideale dienst.

Is het in de situatie van TS niet gewoon het makkelijkst om zijn ouders aan te leren dat ze aan moeten geven dat hun postcode/huisnummer de winkel niks aan gaat, of dat ze moeten zeggen dat de order niet aan een account gekoppeld moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:05

FreakNL

Well do ya punk?

Niet je postcode geven gaat lastig bij een online bestelling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

CH40S schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:33:
De genoemde bestelling, is een bestelling gedaan door zijn ouders, maar de bestelling is wel op zijn naam, met zijn emailadres gezet.
Dat is niet wat er staat.... Er staat dat zijn ouders een bestelling gedaan hebben en dat de winkel dat vervolgens op zijn naam en EMail adres zet..... De link wordt dus niet gemaakt op basis van naam en EMail adres maar alleen op basis van het aflever adres.

Stel je voor dat je in een studentenhuis woont. Je besteld daar wat maar het wordt op naam van je huisgenoot gezet. Je betaald, het ding wordt geleverd, jij bent niet thuis, je huisgenoot denkt "Oeh! Leuk kadootjes!" en je kunt fluiten naar je spullen. Tenslotte heeft de pakketdienst een handtekening van de geadresseerde. Jij hebt zelf geen enkel bewijs dat het voor jou is aangezien het onder zijn account staat, de bevestiging naar zijn EMail adres gegaan is en hij het ontvangen heeft.

Niet alleen een datalek, ook nog eens een behoorlijk gevaar voor verkeerde levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TommyboyNL schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 01:24:
Klinkt als Informatique. Als je daar in de winkel wat koopt bij de "Ik weet precies wat ik wil hebben"-balie, vragen ze altijd naar mijn postcode en huisnummer. "Meneer <achternaam>?" "Jep", en dan wordt het aan mijn account gekoppeld en krijg ik de factuur per mail. Zelf vind ik een ideale dienst.
Klinkt me bekend in de oren. Dan nog is het stom om te vragen of je Pietje of Jantje bent. Want als je dat niet bent, staat Jantje dus wel in het systeem. Kan je alsnog de factuur (of achter betaling ofzo) op Jantjes naam laten zetten.

Indien het datzelfde bedrijf is; daar heb ik een keertje ingegrepen. Stonden 4 mensen op mijn adres geregistreerd; vriendelijk verzocht ze allemaal uit het systeem te halen aangezien ik geen facturen / schuldeisers / bestellingen van anderen aanneem. Was binnen 2 weken geregeld; daarna niet meer de vraag gehad of ik Klaas of Maria was na het opgeven van postcode+huisnr.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 06:58:
[...]

Dat is niet wat er staat.... Er staat dat zijn ouders een bestelling gedaan hebben en dat de winkel dat vervolgens op zijn naam en EMail adres zet..... De link wordt dus niet gemaakt op basis van naam en EMail adres maar alleen op basis van het aflever adres.

Stel je voor dat je in een studentenhuis woont. Je besteld daar wat maar het wordt op naam van je huisgenoot gezet. Je betaald, het ding wordt geleverd, jij bent niet thuis, je huisgenoot denkt "Oeh! Leuk kadootjes!" en je kunt fluiten naar je spullen. Tenslotte heeft de pakketdienst een handtekening van de geadresseerde. Jij hebt zelf geen enkel bewijs dat het voor jou is aangezien het onder zijn account staat, de bevestiging naar zijn EMail adres gegaan is en hij het ontvangen heeft.

Niet alleen een datalek, ook nog eens een behoorlijk gevaar voor verkeerde levering.
Dan weet je juist wel dat er wat vreemds is gebeurd. Heel veel anders is het niet dan dat ik bij mijn PostNL alle inkomende pakketjes kan zien voor mijn adres. Misschien wordt achternaam ook nog gebruikt (dat is overigens nog wel een relevant punt imo!), maar dat maakt weinig uit bij mijn ouders als ik thuis zou wonen.

En tja, volgens mij als er wat mis was met MijnPostNL waren er al wel mensen over wezen klagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 11-07-2017 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:19
Imo klinkt het meer als een probleem dat je ouders veroorzaken dan de winkel.

Je vader koopt iets in de winkel. Kassamedewerker slaat dit aan, vraagt om zijn postcode en huisnr., ziet in het systeem dat daarop een account staat, vraagt of dat correct is (meneer "achternaam"?), je vader bevestigt en de medewerker zet de aankoop onder dat account.

Je vader zal dus aan moeten geven dat hij dat niet is en de aankoop niet onder dat account moet komen te staan.

BTW. Wat is echter je probleem hiermee? Juist handig voor je ouders dat ze een digitale aankoopbon hebben, mochten ze het bonnetje kwijtraken :)
Als het puur is dat de aankopen gekoppeld worden aan jouw account, zoals gezegd, moet je vader dan aangeven dat hoewel de achternaam van het account op het adres dat hij opgeeft klopt, dit niet zijn account is en hij het niet daarop wil hebben staan.
En ja, in principe kan je een aankoop zo laten registreren op het account van bijvoorbeeld je buren door hun adres en postcode op te geven (er is ook niemand die blij wordt als je in iedere winkel je ID moet laten zien en bewijs van adres bij iedere aankoop), maar wat je daar voor voordeel uit kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik gok achternaam in combinatie met adres. Dat zal voor een perfecte match zorgen. Zeker als men in de winkel vraagt om postcode + huisnummer en op basis daarvan vraagt of het gaat om meneer X. Dan zullen ze gewoon het account aanvinken en de bestelling daar aan koppelen.

Echt vreemd is het niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:43
Iets met Occam's Razor (voordat men "ahhh datalek!!" roept):
Ben je niet gewoon onbewust toch ingelogd op je eigen account?

Wat betreft de eventuele automagische koppeling tussen account en postcode/huisnummer. Da's zéér leuk voor studenten en andersoortige gedeelde woningen. Not...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

geekeep schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:25:

Wat betreft de eventuele automagische koppeling tussen account en postcode/huisnummer. Da's zéér leuk voor studenten en andersoortige gedeelde woningen. Not...
Dat zal zeer waarschijnlijk ook nog op basis van achternaam zijn. En ik gok dat TS dezelfde achternaam heeft als zijn vader.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Dat ligt het probleem nog steeds bij jezelf, of in dit geval ouders:
Nu is het zo dat mijn ouder(s) daar ook bestellingen doen (zonder account)
Groot aantal winkels/bedrijven werken op dezelfde manier, naam/afleveradres match? Komt die daarop.

Wij hebben een 5tal accounts bij een grote webwinkel, 2 collega's vergeten altijd hun klantennummer mee te geven met een email-bestelling, 99% kans dat die op mijn naam worden gezet (eerste in de lijst met de meeste orders).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:00
Worden de facturen op naam gezet in de winkel?
Wat ze namelijk bij de MM doen is in de computer het adres opzoeken en daar de factuur op zetten, als aan dit adres een (online) account is gekoppeld komt hij automatisch op dat account te staan.

Als dit is gebeurd is het de fout van je ouders, die hadden moeten zeggen dat het op een andere naam moet komen te staan maar wel op hetzelfde adres.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Ik heb even geprobeerd te reageren op alles maar als ik wat heb gemist voel je dan niet bezwaard om dit nog even te melden. Lees ook graag nog even het kopje Done so far voor er nog verder gereageerd wordt op mijn reacties bij voorbaat dank.
CH40S schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:33:
[...]
De genoemde bestelling, is een bestelling gedaan door zijn ouders, maar de bestelling is wel op zijn naam, met zijn emailadres gezet. Hoezo is het dan een datalek, als de aankoop, met factuur en al, onder zijn account komt te staan? De keten heeft genoeg om correct op te matchen; een naam en een emailadres en wie weet wat nog meer. Dat noem ik echt geen datalek.
De eerste bestelling de stofzuiger is gezet onder mijn naam (in de fysieke winkel door mijn ouders), op mijn gegevens. De tweede bestelling de mobiele telefoon is onder mijn account gekomen met gegevens van mijn ouders (vader).
TommyboyNL schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 01:24:

Is het in de situatie van TS niet gewoon het makkelijkst om zijn ouders aan te leren dat ze aan moeten geven dat hun postcode/huisnummer de winkel niks aan gaat, of dat ze moeten zeggen dat de order niet aan een account gekoppeld moet worden?
Close but not sigar (heeft Informatique wel fysieke winkels kan me niet herinneren er ooit één gezien te hebben :D)
henri86 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:18:
Imo klinkt het meer als een probleem dat je ouders veroorzaken dan de winkel.

Je vader koopt iets in de winkel. Kassamedewerker slaat dit aan, vraagt om zijn postcode en huisnr., ziet in het systeem dat daarop een account staat, vraagt of dat correct is (meneer "achternaam"?), je vader bevestigt en de medewerker zet de aankoop onder dat account.

Je vader zal dus aan moeten geven dat hij dat niet is en de aankoop niet onder dat account moet komen te staan.

BTW. Wat is echter je probleem hiermee? Juist handig voor je ouders dat ze een digitale aankoopbon hebben, mochten ze het bonnetje kwijtraken :)
Als het puur is dat de aankopen gekoppeld worden aan jouw account, zoals gezegd, moet je vader dan aangeven dat hoewel de achternaam van het account op het adres dat hij opgeeft klopt, dit niet zijn account is en hij het niet daarop wil hebben staan.
En ja, in principe kan je een aankoop zo laten registreren op het account van bijvoorbeeld je buren door hun adres en postcode op te geven (er is ook niemand die blij wordt als je in iedere winkel je ID moet laten zien en bewijs van adres bij iedere aankoop), maar wat je daar voor voordeel uit kan halen?
Wat is echt het probleem hiermee? Zoals ik aangeef iemand met een account waar personen die de bestelling maken geen toegang toe hebben, heeft toegang tot de aankoopbonnen (privégegevens) van de personen die de bestelling maken. Verder wordt de orderbevestiging/factuur (voor zover bekend) ook in een email gestuurd naar het opgegeven mail adres (dus de eerste keer kreeg ik voor de stofzuiger de bon op mijn mail), voor de mobiele telefoon de laatste bestelling heeft mijn vader de orderbevestiging/factuur in zijn eigen mail gekregen.
geekeep schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:25:

Zoals eerder aangegeven in een quote ik heb nooit op de computer van mijn ouders onder mijn account van de winkel (loopt hier bijna winkelnaam te geven >_>). De bestelling is daar ook gedaan op een Click and Buy (zonder account waar je de gegevens invult waar bezorgt moet worden).
SinergyX schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:31:
[...]

Dat ligt het probleem nog steeds bij jezelf, of in dit geval ouders:

[...]

Groot aantal winkels/bedrijven werken op dezelfde manier, naam/afleveradres match? Komt die daarop.

Wij hebben een 5tal accounts bij een grote webwinkel, 2 collega's vergeten altijd hun klantennummer mee te geven met een email-bestelling, 99% kans dat die op mijn naam worden gezet (eerste in de lijst met de meeste orders).
Het probleem een manier wordt aangeboden om zonder account orders te maken (door de winkel) en deze gekoppeld worden aan een account die hetzelfde adres bevat is een probleem van mijn ouders? Beetje omgekeerde wereld vind je niet, tekortkomingen aan een CRM/winkelsysteem behoren niet toegeschoven te worden aan de klanten.

Done so far
Melding gemaakt bij de winkel zelf via hun ticket systeem (mail) en via WhatsApp Customer support. Verder was kennelijk op mijn account (ook nog ;() mijn huistelefoonnummer aangepast naar de mobiel van mijn vader. Hier heb ik daarna nog een tweede ticket van gemaakt (hoewel ik dit wel weer aangepast heb naar eigen gegevens).

Ondertussen zijn kennelijk de orders (producten) die besteld zijn door mijn ouders verdwenen onder mijn account ik heb hier echter nog geen bevestiging van op mijn mail of wat ook :P. Het is nu dus sowieso niet meer als datalek aan te melden (geen bewijs verder). Verder is het volgens mij een soort van opgelost (niet te zeggen dat het voortaan niet gebeurt tho), als mijn moeder zou bestellen zou zij echter een eigen account maken en die heeft sowieso ook een andere achternaam dus zal niet gematched worden (als het goed is).

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 11-07-2017 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Dit klinkt heel sterk als de BCC. Die hebben een order systeem waar de verkoper in de winkel op achternaam postcode zoekt en dan daar een klant aan klikt op wiens naam de factuur dan komt.

Je kunt dit vermelden onder het feit dat de winkel het verkeerd doet. Maar wat doen je ouders in de winkel als ze iets kopen? Controleren die de gegevens die bij de klant staan. Zo heb ik namelijk ook wel eens een factuur mail gehad van de BCC omdat 1 van mijn kinderen iets kocht in de winkel en ik op hetzelfde adres woon en het wel makkelijk was, voor de winkel en mijn kind, om gewoon mijn gegevens te gebruiken.

Dus vraag ook eens verder bij je ouders hoe het precies gegaan is, want zij waren er tenslotte bij toen de factuur op jouw gegevens is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
The_Ghost16 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:45:
Dit klinkt heel sterk als de BCC. Die hebben een order systeem waar de verkoper in de winkel op achternaam postcode zoekt en dan daar een klant aan klikt op wiens naam de factuur dan komt.

Je kunt dit vermelden onder het feit dat de winkel het verkeerd doet. Maar wat doen je ouders in de winkel als ze iets kopen? Controleren die de gegevens die bij de klant staan. Zo heb ik namelijk ook wel eens een factuur mail gehad van de BCC omdat 1 van mijn kinderen iets kocht in de winkel en ik op hetzelfde adres woon en het wel makkelijk was, voor de winkel en mijn kind, om gewoon mijn gegevens te gebruiken.

Dus vraag ook eens verder bij je ouders hoe het precies gegaan is, want zij waren er tenslotte bij toen de factuur op jouw gegevens is gezet.
Bij de eerste order had dit misschien gedaan moeten worden (in de fysieke winkel). Maar de tweede order (via Click and Buy of hoe het ook heet), via de website had naar mijn mening nooit onder mijn account gekoppeld mogen kunnen worden (zeker niet met aanpassing van gegevens "huistelefoon nummer" onder mijn account).

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 11-07-2017 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18

Reinier

\o/

Ik heb toch mijn ernstige twijfels bij de software die (web)winkels gebruiken. Ik heb bij Toolstation iets vergelijkbaars gehad. In mijn orderhistorie stonden artikelen die ik nooit had besteld. En mijn adres was ineens gewijzigd. Navraag gedaan en ze deden alsof ik niet helemaal in orde was (en ze boden aan om mijn adres weer te corrigeren 8)7 ).
Later bleek dat de persoon op dat adres post van Toolstation kreeg, geadresseerd aan mij (mijn naam, zijn adres).Het bleek de vorige bewoner van mijn huidige woning te zijn. Ergo, ook Toolstation koppelt op een of andere manier op adres, waardoor onze accounts door elkaar zijn gaan lopen. Weird, en knullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Starke schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:48:
[...]

Bij de eerste order had dit misschien gedaan moeten worden (in de fysieke winkel). Maar de tweede order (via Click and Buy of hoe het ook heet), via de website had nooit onder mijn account gekoppeld mogen kunnen worden.
De tweede order zal dan inderdaad niet gekoppeld mogen worden aan jouw account. Maar blijkbaar voeren zij een controle uit van achternaam, postcode en huisnummer welke dan waarschijnlijk overeen komt. Op zich niet gek om dat te doen maar niet heel handig in dit geval.

Voor wat betreft studentenhuis verhalen. De kans dat daar een match is op achternaam, misschien zelfs nog wel voorletters maar dat weet ik niet, is erg klein. Maar theoretisch kan het natuurlijk wel. De kans is echter heel erg klein.

Maar kan de desbetreffende winkel geen uitsluitsel geven over of zij eventueel matching doen bij het bestellen doen zonder account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:14
Starke schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:48:
[...]

Bij de eerste order had dit misschien gedaan moeten worden (in de fysieke winkel). Maar de tweede order (via Click and Buy of hoe het ook heet), via de website had nooit onder mijn account gekoppeld mogen kunnen worden.
Is dit op dezelfde computer gebeurd? m.a.w. stond er iets in de cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
pacificocean schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:53:
[...]

Is dit op dezelfde computer gebeurd? m.a.w. stond er iets in de cache?
Zoals in meerdere quotes is aangegeven ik ben nooit op de account van mijn ouders ingelogged op de website van de winkelketen (heb al jaren een eigen computer waar ik enkel als persoon in huis op werk).

Edit: Sorry voor de 2000 wijzigingen die ik in mijn posts aanbreng gezien ik telkens zaken vergeet te melden (of aan te passen van het niet een moet zo zijn "feit", naar een naar mijn mening behoort het zo te zijn is "mening").

Even nog voor de mensen die het gemist hebben uit mijn vorige post:
Starke schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:40:
Done so far
Melding gemaakt bij de winkel zelf via hun ticket systeem (mail) en via WhatsApp Customer support. Verder was kennelijk op mijn account (ook nog ;() mijn huistelefoonnummer aangepast naar de mobiel van mijn vader. Hier heb ik daarna nog een tweede ticket van gemaakt (hoewel ik dit wel weer aangepast heb naar eigen gegevens).

Ondertussen zijn kennelijk de orders (producten) die besteld zijn door mijn ouders verdwenen onder mijn account ik heb hier echter nog geen bevestiging van op mijn mail of wat ook :P. Het is nu dus sowieso niet meer als datalek aan te melden (geen bewijs verder). Verder is het volgens mij een soort van opgelost (niet te zeggen dat het voortaan niet gebeurt tho), als mijn moeder zou bestellen zou zij echter een eigen account maken en die heeft sowieso ook een andere achternaam dus zal niet gematched worden (als het goed is).
Het is dus misschien opgelost ik laat het verder weten als ik nog een mail ontvang en plaats deze dan geanonimiseerd hier zodat er bekend gemaakt kan worden dat het probleem opgelost is. Kan ik dan kan vermelden om welke shop het gaat? (volgens de regels van het SF namelijk niet).

[ Voor 74% gewijzigd door Starke op 11-07-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

SinergyX schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:31:
Ah, okay, dus als iedereen het doet zal het wel goed zijn?
Zo werkt het dus niet heh. Als iedereen het doet en het is fout, dan doet iedereen het fout en moet iedereen daar op gewezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Croga schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:05:
[...]

Ah, okay, dus als iedereen het doet zal het wel goed zijn?
Zo werkt het dus niet heh. Als iedereen het doet en het is fout, dan doet iedereen het fout en moet iedereen daar op gewezen worden.
Ik had hier al op gereageerd met mijn mening hoewel ik dit een hele leuke vind (samen met 99% goed is 100% fout), hoeft er naar mijn mening niet vaker dan 2 maal mensen op omgekeerde werelden gewezen te worden. (Ofwel discussie best maar bij voorkeur niet iets starten waar we een on and off tussen 2 members krijgen die uiteindelijk het onderwerp van het topic voorbij gaat).

Bij voorbaat dank :).

Ik geef dit alleen aan omdat als forum lurker ik dit al door bepaalde personen in meerdere topics in SF/Algemeen voorbij heb zien komen en om één of andere manier dat zo hier weer zie gebeuren. Het is verder eigenlijk aan moderators om dit te voorkomen, maar vind het handig als dat niet gedaan hoeft te worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Starke op 11-07-2017 10:26 . Reden: waarom dit bericht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er staat dat zijn ouders een bestelling gedaan hebben en dat de winkel dat vervolgens op zijn naam en EMail adres zet..... De link wordt dus niet gemaakt op basis van naam en EMail adres maar alleen op basis van het aflever adres.
Zie deze opheldering:
De eerste bestelling de stofzuiger is gezet onder mijn naam (in de fysieke winkel door mijn ouders), op mijn gegevens.
Dan is er dus ook niet te spreken over een datalek of een fout, als jij uiteindelijk een account registreert, dat de bestelling onder jouw account komt te staan. De winkel treft bij deze bestelling dus geen blaam. En is dit ook geen datalek, de link wordt bij deze bestelling dus gemaakt op naam, adres en eventueel emailadres. ;)

nb: ik sprak dus specifiek over de eerste bestelling! :) Vandaar even de selectieve quote.

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 11-07-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
CH40S schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:38:
[...]
Dan is er dus ook niet te spreken over een datalek of een fout, als jij uiteindelijk een account registreerd, dat de bestelling onder jouw account komt te staan. De winkel treft bij deze bestelling dus geen blaam. En is dit ook geen datalek.
als jij uiteindelijk een account registreerd?

Mijn account was aanwezig voordat mijn ouders ooit een bestelling bij BCC hebben gedaan voor zover ik weet. Zoals ik zelf aangeef vind ik niet dat de winkel blaam treft bij de eerste bestelling maar zoals aangegeven, bij de tweede bestelling (via mogelijkheid van de website van de winkel om te bestellen zonder account, met gegevens en email van mijn vader) had deze bestelling nooit onder mijn account mogen komen (inclusief aanpassing van mijn huistelefoon nummer onder mijn account). Bij die 2de bestelling is er naar mijn mening dus wel degelijk spraken van een data lek.

EDIT: Argh in je edit gaf je aan dat je over de eerste bestelling sprak negeer dit bericht dan ook verder :D. Ik had een ninja edit om mijn oren die ik niet had gezien voordat ik dit bericht had gepost.

Maar zoals eerder aangegeven:
Done so far

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 11-07-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De tweede bestelling had inderdaad niet onder jouw account moeten verschijnen. Maar ik neem aan, dat ze dan ook een ander adres hebben gebruikt? Als dat hetzelfde adres is, dan is duidelijk dat de winkelketen inderdaad enkel matched op basis van adres.

Mooi dat het verder in elk geval opgelost lijkt te zijn, hou het in de gaten, zou ik zeggen! :)

En ja, ik heb vaak ninja-edits, hahaha, sorry! :+

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 11-07-2017 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 14:05
Ik begrijp je punt, maar ik vraag me af of we hier niet doorschieten door dit gelijk een datalek te noemen. Het is immers niet dat jou ouders toegang hebben tot jou bestellingen.

Jij hebt een account bij deze (web)winkel, met een adres. Vervolgens is iemand in de winkel die ook wat koopt op dat adres. Dan is het linken van deze twee stukjes data toch niet zo gek?

Als jij er niet meer zou wonen, of iemand kon op basis van het plaatsen van een nieuwe bestelling op dat adres al je oude bestellingen inzien dan werd het wat anders, maar laten we er niet meer van maken dan het is. Als het adres incl. toevoeging identiek is en er 1 account op dat adres bestaat dan had ik het als winkel ook gelinkt om te voorkomen dat je de hele dag vragen gaat krijgen van mensen die de aankoop in de fysieke winkel niet terug kunnen vinden in het online besteloverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Spectaculous schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:10:
Ik begrijp je punt, maar ik vraag me af of we hier niet doorschieten door dit gelijk een datalek te noemen. Het is immers niet dat jou ouders toegang hebben tot jou bestellingen.
Punt is natuurlijk wel, dat een ander dan naast jouw bestelling, ook jouw gegevens (die je had ingevuld ten tijde van de bestelling) kan inzien. Het is dus wel een security issue, op zijn minst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 14:05
CH40S schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:13:
[...]
Punt is natuurlijk wel, dat een ander dan naast jouw bestelling, ook jouw gegevens (die je had ten tijde van de bestelling) kan inzien. Het is dus wel een security issue, op zijn minst. :)
Bedoel je dat je ouders jou gegevens kunnen inzien of andersom? Dat eerste zou natuurlijk wel erg kwalijk zijn want zij zouden geen toegang moeten hebben tot het account, maar die tweede, tjah, theoretisch gezien ben ik het met je eens, praktisch gezien, welke informatie zou dat zijn die je niet al hebt? Z'n telnr. of adres? Dat laatste heb je overigens sowieso anders werd het niet gekoppeld.

Het zou wat anders zijn als het om (ben de naam van die keten kwijt die speeltjes voor in bed verkoopt) gaat, die mogen van mij daar gewoon nog net wat beter op letten, maar dat je ouders een nieuwe stofzuiger hebben gekocht, en dan ook nog op het adres waar jij nu ook nog woont momenteel. Aangezien het probleem beperkt is tot dit soort incidenten vind ik het zelf niet echt iets om een probleem van te maken, maar ik snap dat er thuis situaties kunnen zijn waarbij dit niet wenselijk is. Dan kan je natuurlijk allebei een eigen account aanmaken, maar er wordt nergens vermeld dat er anders dit gebeurt en dat is natuurlijk wel fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 10:43
Je mist het punt, het gaat om het principe van beveiliging van persoonsgegevens. Ongeacht wie de persoon is, wordt er blijkbaar op adres(en eventuele andere gegevens) facturen gekoppeld aan accounts waar deze niet horen. Dit zal met een (redelijk) unieke achternaam Hulululukii niet snel problemen opleveren, maar met een achternaam als "Bakker" of "Jansen" in hetzelfde appartementen complex kan dat al snel ongewenste situaties geven.

Ongeacht de aard/doel van het bedrijf, persoonsgegevens moeten beschermd worden onder alle omstandigheden. Of het nou nucleaire codes gaat of om een trillende nep-fallus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Starke schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:12:
Mijn vraag
Wat moet ik hier nu mee?(/Hoe voorkom ik dit een volgende keer?) Melden als datalek (betreft geen datalek maar wel lek van privégegevens naar een persoon die niet de bestelling doet). Ik ben vooral ook benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
Je brengt mij op ideeën! Ik ga voortaan een valse postcode en huisnummer opgeven bij elke fysieke winkel die er om vraagt.
Niks fijners dan dat hele "profiling"/marketing om zeep te helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 11-07-2017 14:43 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Ik heb een bericht gekregen dat de 2 tickets die ik had ingeschoten worden opgepakt en krijg ik nog email correspondentie van krijg (ze willen zelf ook dat dit probleem niet meer voorkomt). Deze post ik nog geanonimiseerd en dan beschouw ik het probleem als opgelost.
DJMaze schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:43:
[...]

Je brengt mij op ideeën! Ik ga voortaan een valse postcode en huisnummer opgeven bij elke fysieke winkel die er om vraagt.
Niks fijners dan dat hele "profiling"/marketing om zeep te helpen.
Het is mij gewoon dat het mij opvalt dat het bedrijf data die niet onder mijn account hoort aan mij had gekoppeld (dit is nu verholpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Starke schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:21:
Het is mij gewoon dat het mij opvalt dat het bedrijf data die niet onder mijn account hoort aan mij had gekoppeld (dit is nu verholpen).
Winkels vragen om je postcode en huisnummer (ga eens in de MediaMarkt iets kopen?) om een profiel te maken en om inderdaad klant gegevens te koppelen (op internet heet dat Google Analytics enzo).
Dat dit ene bedrijf waar jij mee te maken hebt dit doet/deed wil niet zeggen dat je ouders ondertussen bij andere winkels ook hun postcode en huisnummer hebben achtergelaten.

Je kan daarom beter even contact opnemen met de AP

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 11-07-2017 16:37 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Even laatste bericht voor nu:
Beste heer ******,

Bedankt voor uw e-mail.

Wat vervelend dat de bestellingen worden gekoppeld aan uw *** *** account.
Dit is uiteraard niet de bedoeling. Ik heb het meteen voor u doorgestuurd. Mijn collega's van de web shop gaan hier mee aan de slag. Dit kan ongeveer 5 werkdagen duren.

Mijn excuses voor het ongemak.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geholpen.

Met vriendelijke groet,

Adviseur Customer Service

PS Wij hebben een nieuw telefoonnummer: *** *** ** **
Zoals eerder vermeld waren de verkeerd gekoppelde orders al verwijderd. Nu dit de eerste keer is dat ik een soort van reactie heb gekregen waarvan ik verwacht dat er wat mee gedaan wordt, meld ik dit nog niet bij de autoriteit persoonsgegevens (wat zoals @DJMaze aangeeft een betere instantie is om dit te melden). Als dit nogmaals gebeurt dan zal dit wel gebeuren.

Gezien mensen mogelijk willen weten om welke online shop dit gaat vermeld ik deze, het gaat hier om BCC, gezien ze nu (als het goed is) het probleem gaan voorkomen (van nogmaals optreden) vind ik ook wel dat ze daar een beetje lof voor verdienen. Let of zoals in de FAQ van SF staat is het hiermee geen vrijbrief geworden om de betreffende shop af te gaan kraken.

Extra toevoeging
Tot mijn grote verbazing ben ik vandaag ook nog gebeld door BCC waarbij het volgende is aangegeven. De eerste order (stofzuiger) is te snel op een account gedrukt waardoor de order onder de verkeerde account is gekomen (zonder bevestigen van de gegevens van de persoon), een menselijke fout dus. Bij de tweede order die onterecht onder mijn account kwam (telefoon) betrof (is als het goed is verholpen) het een fout in het Click & Collect systeem van BBC welke kennelijk alleen op basis van postcode op een bepaalde manier orders aan account(s) koppelden. Dit probleem is (zoals aangegeven) opgepakt door het webdevelopment team van de BCC en uiteindelijk ontdekt waardoor het optrad en dit is verholpen. Nogmaals lof voor BCC dat ze het zo oplossen en nog even bellen om te bevestigen dat het probleem opgelost is en waar het aan lag.

[ Voor 25% gewijzigd door Starke op 13-07-2017 16:38 . Reden: Extra info nav telefoongesprek ]

Pagina: 1